Racen op een oude CBR Fireblade (SC28, 33 of 44)

Ik bedoelde ook die 900RR tot de stuit. Met die 1000RR zou ik het ook niet doen. :)

Was misschien niet helemaal duidelijk uit mijn verhaaltje... :P

oke dan neem ik mn woorden terug :)

de 900 kan je idd helemaal tot de nok toe opendraaien zonder al te veel gekke dingen te verwachten...
 
@je edit: de oer-R1 weegt standaard 175 kilo... een Blade is echt niet lichter ;)

De oer-R1 had een nasty vermogensgrafiek, als ik het goed begrepen heb. Heeft best veel highsiders opgeleverd in zijn tijd.

Ook die achterschokdemper was niet helemaal goed. Die pompte zich op in snelle links-rechts-links combinaties.

Maar ik geef toe: nooit op zo'n ding gereden. Zal ook niet meer gebeuren: ik koop wel een nieuwere als er een andere motor komt. :P En circuitdagen ga ik voorlopig op deze doen.
 
12blz40resize.jpg
 
De oer-R1 had een nasty vermogensgrafiek, als ik het goed begrepen heb. Heeft best veel highsiders opgeleverd in zijn tijd.

Ook die achterschokdemper was niet helemaal goed. Die pompte zich op in snelle links-rechts-links combinaties.

Maar ik geef toe: nooit op zo'n ding gereden. Zal ook niet meer gebeuren: ik koop wel een nieuwere als er een andere motor komt. :P En circuitdagen ga ik voorlopig op deze doen.

klopt :Y

de mijne is dan wel helemaal afgesteld/getuned maar alsnog hakt het vermogen er aardig in :P vind dat wel lekker :)

schokdemper is een handgemaakte WP shocker dus daar heb ik geen last van O-)
 
klopt..

en vergeet niet dat het een zware machine is met beperkte pk's... een beetje moderne 600 heeft evenveel pk's met veeel lager gewicht..

voor een beetje echte waarden moet je wat nieuwer gaan zoeken of een ander merk... mn R1 weegt standaard 175kg... gok dat ie nu rond de 165 weegt ofzo... met 152 pk op het achterwiel...

dat merk je wel ;)

Blijf hiermee nog ff een jaar of 2 misschien 3 lol beleven en dan ga ik denk zoeken voor een 954 rr of iets dergelijks, lekker licht weer een scheutje meer pk's maar nog niet een echte echte beuker zegmaar :P
In de tussentijd moet het mannetje op de motor maar even wat sneller worden :)
 

niet al te lullig bedoeld..


maar denk alsjeblieft zelf ook even na in plaats van alles te geloven van een boekje :')

kijk het volgende om te zien dat er geen reet klopt van die gegevens uit jouw plaatje:

de 900RR weegt 180 kilo
de R1 weegt 177 kilo

beiden hebben een tankinhoud van 18 liter

met een volle tank is de R1 opeens zwaarder dan de 900RR..

hebben ze voor de R1 zwaardere benzine getankt ofzo :')


en dan nog terzijde, 18 liter benzine is 18 kilo benzine

180 + 18 is volgens mij 198 en geen 201,5
177 + 18 is volgens mij 195 en geen 202


stelletje prutsers dus..
 
Blijf hiermee nog ff een jaar of 2 misschien 3 lol beleven en dan ga ik denk zoeken voor een 954 rr of iets dergelijks, lekker licht weer een scheutje meer pk's maar nog niet een echte echte beuker zegmaar :P
In de tussentijd moet het mannetje op de motor maar even wat sneller worden :)

beetje zonde, die stap is veels te klein...

ik rij nog 1 jaar door op deze R1 en dan zit ik denk ik wel zo'n beetje aan zn max en ga ik voor een 2004+ model :Y
 
niet al te lullig bedoeld..

Zo ook niet opgenomen. Maar ik heb wel even aangenomen dat die gasten fatsoenlijk een motor op een weegschaal kunnen zetten en hem kunnen aflezen. Daarnaast hanteren sommige fabrikanten het drooggewicht zonder olie en koelvloeistoef. Maar goed, boeit verder niet, Blade rijdt prima, R1 waarschijnlijk nog beter, wilde alleen even de 'feiten' op tafel leggen :)
 
Zo ook niet opgenomen. Maar ik heb wel even aangenomen dat die gasten fatsoenlijk een motor op een weegschaal kunnen zetten en hem kunnen aflezen. Daarnaast hanteren sommige fabrikanten het drooggewicht zonder olie en koelvloeistoef. Maar goed, boeit verder niet, Blade rijdt prima, R1 waarschijnlijk nog beter, wilde alleen even de 'feiten' op tafel leggen :)

:P

en ik ga graag overal tegenin :+

maar dan nog als ze hem voor de volle tank en erna gewogen hebben hoe kan er dan een gewichtsverschil van 3,5 kilo zitten tussen beide volle tanken? :P
 
de 900RR weegt 180 kilo
de R1 weegt 177 kilo

Belangrijker is de roterende massa.

Maar gezien de onverwoestbaarheid van de Fireblade (hoewel... sommige mensen krijgen hem ook wel kapot :X) zullen alle assen, tandwielen en krukassen en dergelijke wel wat zwaarder uitgevoerd zijn. Dus ook daar verliest 'ie.
 
beetje zonde, die stap is veels te klein...

ik rij nog 1 jaar door op deze R1 en dan zit ik denk ik wel zo'n beetje aan zn max en ga ik voor een 2004+ model :Y

Ik doe dingen graag in kleine stapjes :P
Hoef niet per definitie bij een nieuwe aanschaf een rigoreus snellere motor of moet een heele goede aanbieding tegenkomen.

maar de 954 is erg licht en heeft ook een pktje of 150 dacht ik
Leek mij juist weer een mooi klein stapje in de betere richting

Maar eerst wil ik de 2 minuten halen op zandvoort met dit ding })
 
:P

en ik ga graag overal tegenin :+

maar dan nog als ze hem voor de volle tank en erna gewogen hebben hoe kan er dan een gewichtsverschil van 3,5 kilo zitten tussen beide volle tanken? :P

Nou, dat zou dus verklaard kunnen worden doordat Yamaha het drooggewicht van de R1 opgeeft zonder olie en koelvloeistof (+/- 5/6 kilo?) en Honda inclusief die vloeistoffen..
 
Ik doe dingen graag in kleine stapjes :P
Hoef niet per definitie bij een nieuwe aanschaf een rigoreus snellere motor of moet een heele goede aanbieding tegenkomen.

maar de 954 is erg licht en heeft ook een pktje of 150 dacht ik
Leek mij juist weer een mooi klein stapje in de betere richting

Maar eerst wil ik de 2 minuten halen op zandvoort met dit ding })

succes, zal nog wel wat tijd en moeite kosten :P

ik heb gewoon aangehouden om volgende winter een nieuwe te halen.. mag hopen dat ik dan ook wel op of onder die 2:00 zit...
 
Blijf hiermee nog ff een jaar of 2 misschien 3 lol beleven en dan ga ik denk zoeken voor een 954 rr of iets dergelijks, lekker licht weer een scheutje meer pk's maar nog niet een echte echte beuker zegmaar :P
In de tussentijd moet het mannetje op de motor maar even wat sneller worden :)

Op zich goed dat je de 929 overslaat. :P Maar na een jaar of 2 a 3 heb je toch wel zo veel ervaring dat je wel op een echte motor over kan stappen?

De enige redenen die ik zie om op oude motoren te racen zijn budgettaire redenen. Ze zijn gewoon goedkoop in de aanschaf en onderdelen (2ehands), terwijl ze toch ook serieus hard gaan en je er erg veel op kan leren.

Als ik binnengelopen was (op een dag... :')), dan had er hier een splinternieuwe BMW S1000RR gestaan hoor. :) Of een vol getunede 2010 Fireblade. Heel misschien een 2010 R1, maar ik wacht liever nog even tot ze het bochtengedrag voor elkaar hebben (ook van horen zeggen, ik wou dat ik het geld had om het uit eigen hand te voelen).

Voor mij is het een hobby, en ik wil na aanschaf van de motor zo veel mogelijk geld overhouden voor de circuitdagen zelf.

Ik had een moeilijke keuze voorgelegd gekregen: koop ik een spiksplinternieuwe Suzuki GSX-750R voor ronde de 5.500 euro (af fabriek, geen kenteken, etc.), of een oude Fireblade die ik zelf opknap. Ik heb echt getwijfeld, maar ben toch maar voor de oude Fireblade gegaan.

Deze Fireblade kost me ongeveer 2500 euro als ik alles bij elkaar optel. Dat betekent dat ik 10 circuitdagen heb uitgespaard! (goed, en 10 weekenden ingeboet heb aan het sleutelen aan de motor, maar da's liefdewerk :)).
 
Nja ik heb gemerkt dat ik toch echt wat aan me fysieke gesteldheid moet gaan doen, ik trek het gewoon niet om een heele sessie ( laatstaan 5 :') ) te pushen.

Denk als me conditie wat beter is en weer ff beetje in de gewichten ga hangen om wat extra kracht te krijgen, ik langer en beter me concentratie kan houden en langer alles beter kan geven :Y
Dan moet ik ook makkelijker wat secondes er weer af krijgen.
en natuurlijk vaker dan 4 keer op zandvoort rijden in een jaar.

Ook zijn linker bochten nogsteeds een zwakpunt, hier ga ik nog echt relatief langzaam doorheen, moet eigenlijk een keer een circuit opzoeken waar je tegen te klok in moet rijden
 
Nja ik heb gemerkt dat ik toch echt wat aan me fysieke gesteldheid moet gaan doen, ik trek het gewoon niet om een heele sessie ( laatstaan 5 :') ) te pushen.

Denk als me conditie wat beter is en weer ff beetje in de gewichten ga hangen om wat extra kracht te krijgen, ik langer en beter me concentratie kan houden en langer alles beter kan geven :Y
Dan moet ik ook makkelijker wat secondes er weer af krijgen.
en natuurlijk vaker dan 4 keer op zandvoort rijden in een jaar.

Ook zijn linker bochten nogsteeds een zwakpunt, hier ga ik nog echt relatief langzaam doorheen, moet eigenlijk een keer een circuit opzoeken waar je tegen te klok in moet rijden

Mmm, je houdt het niet vol 5 sessies? Ik moet toegeven, je wordt wat moeier op het einde, maar ik ga nog altijd het hardst in de laatste sessie (wellicht is mijn gevaarsensor dan wat te moe om te zeggen dat het te hard gaat :Y )

Maar ik beleef ook nog veel plezier met mijn blade uit 97 op het circuit. Ben 2 weken terug op Spa geweest en ga aankomend weekend op Lelystad rijden. Maar aan alles mooie komt een eind en ik ga waarschijnlijk deze winter overstappen op een andere motor. Mijn droommotor sinds 2003.....een MV Agusta, 1000 ccer model waarschijnlijk uit 2004-2007. Kost wat, maar dan heb je ook wat :} Koop hem wel in Duitsland, dus scheelt weer 2000 euro (woon er ook sinds 3 jaar).
 
Mijn droommotor sinds 2003.....een MV Agusta, 1000 ccer model waarschijnlijk uit 2004-2007. Kost wat, maar dan heb je ook wat :} Koop hem wel in Duitsland, dus scheelt weer 2000 euro (woon er ook sinds 3 jaar).

LOL, 2 maanden terug op Zandvoort... Ik sta te praten met een maat. Hoor ik *crash*schrrrrschchhhschhhschhschhhrrrrrrr. Draai ik me, zie ik een gozer opstaan en heel beteuterd staan kijken naar zijn dure MV Agusta straatfiets waarmee 'ie bij het uitkomen van de Tarzanbocht op zijn bek ging (hoe krijg je dat trouwens voor elkaar op dat stuk??? Volgens mij was het groep 1.).

Overal stukken spiegel-, knipperlicht-, koplamp- en kuipdelen. Ik denk dat 'ie wel voor meer dan 2000 euro aan schade had.

Ik weet niet of je met je droommotor moet gaan racen... Het lijkt me nogal zonde.

Mijn droommotor is een motor die door een sponsor betaald is. Helaas heb ik geen talent voor racen en ben ik toch al te oud. Misschien kan ik een sponsor krijgen als ik mijn lichaam aanbiedt. Wat jammer toch dat ik geen vrouw ben. :+ :+ :+ :+ :+ :+
 
Laatst bewerkt:
LOL, 2 maanden terug op Zandvoort... Ik sta te praten met een maat. Hoor ik *crash*schrrrrschchhhschhhschhschhhrrrrrrr. Draai ik me, zie ik een gozer opstaan en heel beteuterd staan kijken naar zijn dure MV Agusta straatfiets waarmee 'ie bij het uitkomen van de Tarzanbocht op zijn bek ging (hoe krijg je dat trouwens voor elkaar op dat stuk??? Volgens mij was het groep 1.).

Overal stukken spiegel-, knipperlicht-, koplamp- en kuipdelen. Ik denk dat 'ie wel voor meer dan 2000 euro aan schade had.

Ik weet niet of je met je droommotor moet gaan racen... Het lijkt me nogal zonde.

Mijn droommotor is een motor die door een sponsor betaald is. Helaas heb ik geen talent voor racen en ben ik toch al te oud. Misschien kan ik een sponsor krijgen als ik mijn lichaam aanbiedt. Wat jammer toch dat ik geen vrouw ben. :+ :+ :+ :+ :+ :+

Ja, daar heb je gelijk in. Maar zonder wat risiko in het leven is het leven ook niets aan of wel?

Maar nu zonder dollen, ik heb er over nagedacht om nog een aparte circuitfiets te kopen. Voor 1500 euro heb je eigenlijk al een knappe blade voor dit (mijn blade moet nog wel tegen de 3000 euro opleveren). Dus wellicht...
 
vraagske over sc44:
heeft er nog iemand problemen gehad met grip op hellingshoek(gas erop) met MPP2ct->vering en veervoorspanning strakker gezet(was beter) en hoeveel bandendruk zou die moeten hebben?
 
vraagske over sc44:
heeft er nog iemand problemen gehad met grip op hellingshoek(gas erop) met MPP2ct->vering en veervoorspanning strakker gezet(was beter) en hoeveel bandendruk zou die moeten hebben?

zoiezo moet je altijd voorzichtig zijn met gas geven op een krappe hellingshoek,
Het is mij ook meermalen voorgekomen dat de motor een klein stapje opzij deed omdat je net ff iets te enthousiast teveel wilt.

Voorspanning is meer om de motorfiets op je gewicht aftestellen.
Op het forum hier staat ergens een howto voor de basics van vering afstellen.

Het grip niveau hangt natuurlijk ook van andere factoren af.
hoe grof, schoon, warm het asfalt is etc
Bij het verlagen van je bandenspanning creëer je meer contact oppervlakte van de band op het asfalt doordat de band meer vervormd.
Denk dat je voor een 2ct wel 2,1 bar (koud) of iets dergelijks kan aanhouden.

Bij deze ook een waarschuwing mpp 2ct is geen circuitband, bij flink gebruik op het circuit kan het gebeuren dat je snel op de beperkingen zit of erger dat deze plots grip verliest, het is bij meer mensen voorgekomen.
Tip:
zorg niet dat de band de beperkende factor is maar jijzelf, rijd een stuk fijner tussen de oren :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan