hoger draaien tijdens schakelen

p8dakpan

Rookie
28 feb 2010
23
0
tijdens het overschakelen,gas helemaal terug koppeling in,gaat het blok hoger draaien.
gaskabelset vernieuwd,gashandel vernieuwd, blijft op zeker niet ergens hangen en heeft ook geen zwaar punt.
zelfs als ik mn hand van het gashandel loslaat gebeurt het ook dat hoger draaien.
het lijkt wel of mn achter wiel op het moment van schakelen het blok aandrijft en zo hoger gaat draaien.
kan dit aan de koppeling liggen misschien????
 
gaat de bak makkelijk in de vrijstand vanuit de 1e versnelling, met een draaiende en warme motor?
als dat lastig gaat, komt de koppeling niet goed vrij.
maar als het hoge toerental veroorzaakt word door de koppeling, zou het toerental met opschakelen juist lager moeten worden.
en het schakelen gaat dan erg zwaar met een slecht vrijkomende koppeling.

valse lucht zou goed mogelijk kunnen zijn, maar dan moet hij dat ook doen bij stationair toerental.
bij gasgeven in vrij, zou het toerental dan niet goed terugvallen.

om wat voor motor gaat het?
 
Laatst bewerkt:
gaat de bak makkelijk in de vrijstand vanuit de 1e versnelling, met een draaiende en warme motor?
als dat lastig gaat, komt de koppeling niet goed vrij.
maar als het hoge toerental veroorzaakt word door de koppeling, zou het toerental met opschakelen juist lager moeten worden.
en het schakelen gaat dan erg zwaar met een slecht vrijkomende koppeling.

valse lucht zou goed mogelijk kunnen zijn, maar dan moet hij dat ook doen bij stationair toerental.
bij gasgeven in vrij, zou het toerental dan niet goed terugvallen.

om wat voor motor gaat het?

Bedankt voor jullie reacties. Het betreft een gsxr 7/11 uit '94. Het probleem ontstaat niet bij stationair draaien, alleen tijdens het rijden (bij het schakelen).
De bak gaat moeilijk in vrijstand vanuit 1e en 2e versnelling bij een warme, draaiende motor.
 
klinkt als een niet goed vrijkomende koppeling.
maar dat het zo erg is dat het achterwiel de motor gaat aandrijven bij ingeknepen koppeling?
wat gebeurt er als je de koppeling inknijpt en het gas loslaat en niet schakelt?
valt de motor dan ook niet naar stationair toerental?
 
In principe hoeft de koppeling toch maar een beetje te blijven kleven,zodat je wiel het blok gaat aandrijven lijkt me.
Alleen het vreemde is dat het niet altijd is,en het maakt ook niet uit of het blok koud of warm is.
Weet alleen niet of het ook zo is als ik de koppeling inknijp en gas loslaat zonder te schakelen.
Het is wel vervelend dat het niet constant is,maar morgen ga ik dit zeker een aantal keren proberen als ik onderweg ben.
je hoort ervan....alvast bedankt
 
heb trouwens geprobeerd,met koppeling in en gas los, en dan niet schakelen.
probleem treed ook dan soms op.....kan het mischien iets te maken hebben met de veren die bij de vacuum schuiven zitten in de carbs.???? soort van zwevende vacuum schuiven ofzo??
 
heb trouwens geprobeerd,met koppeling in en gas los, en dan niet schakelen.
probleem treed ook dan soms op.....kan het mischien iets te maken hebben met de veren die bij de vacuum schuiven zitten in de carbs.???? soort van zwevende vacuum schuiven ofzo??

Nee dat niet, zelfs als je de vacuum schuiven omhoog zou drukken staan de gaskleppen nog steeds dicht en kan er niet meer lucht de motor in.

Als je speling op de koppelingskabel in orde is en je hebt het alleen bij een hoger motortoerental, zou ik de koppeling eens uit elkaar halen en kijken wat je daar aantreft. Zeker omdat je schrijft dat het niet constant is zit ik te denken aan iets als een gebroken plaat ofzo.
 
Zit er een retourkabel aan je gashendel? deze zou je gasklep weer dicht moeten trekken en dan kun je eigenlijk onmogelijk een hoger toerental krijgen, en dus blijft valse lucht eigenlijk nog over als oorzaak..

Als je maar 1 gaskabel hebt zou er toch ergens iets stroef moeten lopen of zit er ergens vertraging in.
Een idee om aan de scharnierpunten en druppeltje olie te spuiten?
 
Beste collega-rijders en -sleutelaars,

sinds kort ben ik eigenaar van een Kawasaki Zephyr 550 1994 met hetzelfde probleem.
Bij het opschakelen of terugschakelen, koppeling in, gaat het toerental 500 toeren hoger draaien om vervolgens langzaam naar stationair te gaan. Bij koude motor is er geen probleem, olie waarin de koppeling draait is 10W40 zoals voorgeschreven.

Ik heb wel een beetje sleutel-ervaring maar hier geraak ik niet uit.
Carburatoren zijn ok, motortje draait perfect.

Nadat ik gisteren dit topic had gelezen, heb ik vandaag de koppeling eens gedemonteerd en helemaal zuiver gemaakt ( stalen schijven hadden wel enkele sporen van het lange stilstaan ), maar het probleem blijft aanhouden.

Heeft iemand hiervoor de oplossing of een idee waarmee ik verder kan?

Alvast bedankt!
 
500 toeren waar hebben we het over lijkt me geen probleem. Bij opschakelen heb ik het nog nooit gemerkt je schakelt toch direct je gaat toch niet wachten tot hij stationair draait.

En bij terug schakelen heeft die van mij dat ook net voor je stil staat draait hij even 500 toeren hoger ofzo en zakt dan terug naar stationair. Lijkt me normaal toch? volgens mij hadden al mijn motoren/brommers dat.

edit: misschien iets aan de arme kant afgesteld?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan