Het grote K100 topic

Hallo sinds enkele weken ben ik ook in het bezit van een K 100 LT nu had ik de zijkoffers er afgehaald maar die krijg ik er heel moeilijk weer aan het zijn koffers zonder sleutel, is hier misschien een truckje voor?

Ik heb er door omstandigheden nog weinig op gereden vanwege een zeer been, maar heb haar speciaal gekocht om in de wintermaanden bij een beetje redelijk weer in ieder geval boven het vriespunt nog wat ritjes te kunnen maken, het was trouwens niet helemaal vreemd voor me want ik heb enige jaren geleden ook al een K 100 rs gehad en dat was ook en fijne motor, maar deze LT is nog geriefelijker met z'n grote kuip en handvatverwarming, en is zoals ik lees ook nog maar net goed ingereden met 180000 op de teller ;)

Groet Teunis
 
Laatst bewerkt:
En hier een fotootje........... *O* *O* *O* .
full
 
Ik heb er denk ik nog wel 1 ergens in een oud blok zitten.
Het wisselen is een stevige puist werk trouwens.
Wiel er uit, uitlaat weg, accu weg, versnellingsbak weg, koppeling weg, tussenflens weg (torxbitjes met lange stift nodig) en dan pas kun je er bij.

Heb je hem al een keer goed gespoeld met lampolie?
 
Heb 'm al een maandje, nu eindelijk wat kilometers erop. Een K100RS 16v.
In de P-garage op het werk...





Moeilijk wennen aan de knipperlichtbediening, welke malloot die bedacht heeft... en de claxon vinden in geval van nood kun je ook schudden. Maar voor de rest een fijne soepele motor.

Hij mist misschien wel wat paardjes. Nou hoort een CBR1000F wel sneller te zijn dan zelfs de 16v, maar het verschil voelt wel groter dan ik verwachtte. Mooi pluspunt in dit weer is wel dat ie "warmer" is om op te rijden, beter afgeschermd dus.
 
Heb 'm al een maandje, nu eindelijk wat kilometers erop. Een K100RS 16v.
In de P-garage op het werk...

[~[url="http://smoke.websworld.org/forum/1502/20150210_144341b.jpg"]afbeelding~][/url]

[~[url="http://smoke.websworld.org/forum/1502/20150210_144424b.jpg"]afbeelding~][/url]

Moeilijk wennen aan de knipperlichtbediening, welke malloot die bedacht heeft... en de claxon vinden in geval van nood kun je ook schudden. Maar voor de rest een fijne soepele motor.

Hij mist misschien wel wat paardjes. Nou hoort een CBR1000F wel sneller te zijn dan zelfs de 16v, maar het verschil voelt wel groter dan ik verwachtte. Mooi pluspunt in dit weer is wel dat ie "warmer" is om op te rijden, beter afgeschermd dus.

Die knipperlichten vind ik juist wel prettig, de claxon is ook vervelend.
Tevens doet m'n K100 het nog steeds, wel af en toe met een startkoppeling probleem (bij korte ritten).

Maar eind van de maand gaat die weg, teminnste, als iemand em wilt hebben :P
 
Die knopjes zitten zo laag terwijl m'n hand toch echt van boven komt en het is (voor rechtsaf en het uitzetten van de knippers) nog m'n gashand ook. Ik kan er maar net bij met het uiterste puntje van m'n duim... nee, doe mij dan maar zo'n japans knipperknopje. Veel geschikter voor winterhandschoenen.

Oh, en de lichtschakelaar die je hoogstens één keer per rit nodig hebt is dan weer wél super makkelijk te bedienen... zucht.

Misschien eens kijken of ik de schakelaars wat omhoog kan draaien ofzo.
 
Laatst bewerkt:
Zorg dat je handvatten goed afgesteld zijn. Je hendels moeten in het verlengde van je arm liggen, geen hoek er in. Ik kan nu prima bij de knipperlicht knoppen, nergens last van. Alleen de 'knipperlicht uit' en de claxon knop vind ik niet zo geslaagd maar ach, het werkt. (meestal)

En als ik een claxon écht nodig hebt vind ik hem sowieso nooit. Te druk met remmen e.d. ;)
 
Heb 'm al een maandje, nu eindelijk wat kilometers erop. Een K100RS 16v.
In de P-garage op het werk...

[~[url="http://smoke.websworld.org/forum/1502/20150210_144341b.jpg"]afbeelding~][/url]

[~[url="http://smoke.websworld.org/forum/1502/20150210_144424b.jpg"]afbeelding~][/url]

Moeilijk wennen aan de knipperlichtbediening, welke malloot die bedacht heeft... en de claxon vinden in geval van nood kun je ook schudden. Maar voor de rest een fijne soepele motor.

Hij mist misschien wel wat paardjes. Nou hoort een CBR1000F wel sneller te zijn dan zelfs de 16v, maar het verschil voelt wel groter dan ik verwachtte. Mooi pluspunt in dit weer is wel dat ie "warmer" is om op te rijden, beter afgeschermd dus.

Een k100 is gewoon sloom vergeleken met een japanner met hetzelfde vermogen. Hij is gewoon niet zo fel. Het is eigenlijk net een oude opel omega, hij is niet vlug weg bij het stoplicht maar loopt wel over de 200.
Knipperichten wen je wel aan
 
Tja die flippers aan het stuur voor de knipperlichten... ik vind zou het niet willen wisselen tegen een yapans knopje, het geeft aan bmw een eigen identiteit. Al hebben ze nu in Duitsland ook bij de recentere modellen ingezien dat zo een yapans knopje wel zijn voordelen heeft.

Mijn ontkoppelingshendel gaat trouwens erg stroef, maar ook echt zodanig stroef dat traag rijden op slippende koppeling nagenoeg niet meer mogelijk is. Eens ontkoppeld schakelt hij boterzacht. Is dat iets wat zou kunnen gereinigd/gesmeerd worden? Of valt daar niks aan te doen?
 
Zorg dat je handvatten goed afgesteld zijn. Je hendels moeten in het verlengde van je arm liggen, geen hoek er in. Ik kan nu prima bij de knipperlicht knoppen, nergens last van. Alleen de 'knipperlicht uit' en de claxon knop vind ik niet zo geslaagd maar ach, het werkt. (meestal)

En als ik een claxon écht nodig hebt vind ik hem sowieso nooit. Te druk met remmen e.d. ;)
Aha, dat is dus inderdaad afstelbaar? Dat kon wel eens de uitkomst wezen. Alleen kun je dan nog wel remolie vullen en peilen? Dat potje draait dan mee...

Gisteravond knipperde ik al bijna helemaal niet meer, dat gewurm om de knippers uit te krijgen zonder er gas bij te geven kreeg ik een lamme hand van.

Tja, claxon en/of grootlicht tijdens het remmen is op de CBR heel intuitief. Gelukkig zelden nodig, maar ALS je het nodig hebt is het meestal omdat een blikker je niet gezien heeft, en dan vind ik het wel HEEL fijn om z'n aandacht te kunnen trekken...
 
Knipperlichten van de K serie gaan vanzelf uit als het hele systeem nog goed werkt tenminste.

En dat vermogens verschil tussen een cbr1000f met 136pk en een K100RS 16V met 100pk is echt wel enorm groot. En dus heel duidelijk merkbaar. Ook in topsnelheid. 220km/u tov 260km/u scheelt toch iets zeg ik.
 
Vanzelf uit? Ook bij een baanwissel? Hoe dan? Dat doen ze dus niet bij mij.

Dat vermogensverschil... ja, da's blijkbaar toch nog groot. Nou, ik vind het niet erg hoor. De K100 is toch m'n pekelfiets, vooral aangeschaft vanwege de ABS, en in regen of winterse omstandigheden is het wel fijn als er nog beschermengeltjes bestaan die je kunnen bijhouden zegmaar.

Waar ik minder gelukkig mee ben is dat de BMW een tikje wiebelig aanvoelt. De CBR ligt meer als een baksteen op de weg dan de vliegende baksteen, zullen we maar zeggen. Misschien moet ik de cardan eens laten nakijken (ik zie de rekening al met angst en beven komen...) ookal heeft ie nog maar de levensduur van anderhalve ketting gelopen. Licht fronsend vraag ik me af of ik misschien toch beter bij een 'normale' achterbrug had kunnen blijven... er stónd ook een FJ1200A te koop toen ik een ABS-fiets zocht voor weinig. Maarja, die hebben weer een drankprobleem.

Eerst maar even goed nakijken en dan zien we verder. Maar een motor die solide aanvoelt vind ik wel een vereiste in slecht weer.
 
Laatst bewerkt:
Goeie! Kmstand is 65.000 maar dat zegt niet alles natuurlijk. Ik ga 'm nakijken.

Onderweg voel ik 'm niet deinen op drempels of hobbels trouwens, het is meer over lengterichels (over de grens tussen twee rijstroken bijvoorbeeld) en in bochten dat het allemaal nét een tikje wiebelig aanvoelt. Alsof er zijwaarts speling is ergens.
 
Laatst bewerkt:
De demper in het filmpje had z'n olie eruit gegooid, die had géén demping meer. Maar vaak wordt de demping eerst gewoon te weinig, dat merk je opvallend genoeg vooral aan de voorkant en met name in langere snellere bochten. Er komt wat onrust in de achterkant en dat voel je op de plek waar de motor het makkelijkste kan bewegen: om het balhoofd dus in het stuur.

Dit is niet alleen voor de K zo, dat is voor alle motoren inclusief MotoGP machines. Er werd een keer in een interview (ik dacht met de veringman van het toenmalige Kawasaki MotoGP team) gevraagd wat het belangrijkste was, de voor- of de achtervering. Antwoord was dat beide erg belangrijk zijn, maar de invloed van de voorvering beperkt zich tot de voorkant terwijl de achtervering vooral achter werkt, maar ook invloed aan de voorkant heeft. Vandaar dat de achtervering nog net even wat belangrijker is dan de voorvering.
 
Bij baanwissel (boven de 50 km/h als ik me niet vergis) gaan de knipperlichten na 200 meter automatisch uit.
Onder de 50 km/h na 10 seconden ofzo en bij stilstand natuurlijk niet ;)

Verder ging mijn K100RT als een mes door de bochten, regelmatig met de stepjes aan de grond.
Ding kwam uit 87 en had inmiddels bijna 2 ton op de teller.
Zou dus zeker je demping en banden even bekijken.
 
Knipperlichten automatisch uit is nieuw voor mij. Ik vergeet eigenlijk nooit mijn knipperlichten af te zetten en dus ook nog nooit kunnen opmerken dat ze uit zichzelf zouden uitgaan. Wordt vervolgd...
 
Op langsrichels en teerstrepen is een K wat zoekerig.
Je rijdt in vergelijk tot de CBR ook maar op hele smalle fiets bandjes he.
Ook in lange bochten vol aan het gas hangend voel je dat het frame en de vering meer op toer als sport gebruik gemaakt zijn en gaat de boel wat pompen/pendelen.
Vergeet niet dat een cbr een echt deltabox frame heeft en dus vele malen stijver is als dat setje buizen waarmee ze de ophangpunten voor je balhoofd van gemaakt hebben.
Je zal dus gewoon echt moeten gaan toeren.

En over de knipperlichten die uit gaan. Dat zit gekoppeld aan je electronische snelheids meter. Dit systeempje meet gewoon een hoeveelheid pulsen van je sensor in het cardan. Na een X aantal pulsen schakelen de knipperlichten vanzelf uit. Als je snelheidsmeter/kilometerteller goed werkt tenminste
 
De RS versie geeft al 120/70 voor en 160/60 achter.
Een CBR heeft ook 120/70 voor en 170/60 achter, dus dat valt wel mee.
Met een beetje fatsoenlijk rubber en schokdempers die in orde zijn moet dat toch echt wel sturen :Y
 
De RS versie geeft al 120/70 voor en 160/60 achter.


Ligt helemaal aan het bouwjaar want ik heb een schade rs gesloopt en daar zaten gewoon een 110/80/18 voorband en een 130/80/17 achterband onder en dat zijn bijna bromfiets banden qua breedte.

Het stuurt ook wel goed alleen is het in vergelijk tot een cbr gewoon allemaal wat slapper en dat voel je.
Hoe ik dat weet? Ik heb en een K100 en een cbr. Waar een cbr als op rails een bocht door loopt gaat een Kaatje gewoon wat onrustig worden.
Een cbr is een sport/toer machine en een K is een echte toer machine.

Een K is echter wel vele malen beter voor je rijbewijs })
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan