Het grote K100 topic

Ik zou idd beginnen bij de band. Speling op het balhoofd heb je ook zo gevoeld. En met het voorwiel van de grond kun je voelen of er zware punten in je balhoofd zitten.
 
Eerst maar eens de bandenspanning meten en voor op minimaal 2,5bar zetten. Achter heb ik het altijd op 2,9bar staan.Maar hoogst waarschijnlijk komt het door versleten banden zoals je zelf al gezien had.
 
Ik verwacht ook dat de bandenspanning te laag is.

Problemen met het balhoofdlager treden normaal gesproken niet plotseling op. Het punt is juist dat de slijtage zo geleidelijk gaat dat de vaste berijder van de motor het vaak zelf niet tijdens het rijden opvalt.
 
Ik ga eindelijk de K100RS 16V spuiten, spatbord / tank / kapjes en kontje worden Oranje.
Rest zwart.

Begin;
25zj8ll.jpg
 
Mijn ervaring:
Synchroon stellen doet veel meer tegen het ratelen dan kleppen stellen.

Synchroon stellen van de?
Ken het alleen van carbs.

Tevens moet ik er wel bij vertellen dat toen ik em kocht (nu ongeveer 15.000km geleden) ik ook geen kleppen had gesteld aangezien die maar 1 alpenrit mee moest gaan.
Ondertussen is die van backupmotor naar hoofdmotor gegaan, en daar hoort wat meer onderhoud bij......

Iemand hier trouwens wel eens de startkoppeling uitgebouwd? O-)
Oh en de versnellingsbakolie moet ook maar eens een keer gedaan worden :P
 
Laatst bewerkt:
Als iemand nog onderdelen nodig heeft van een k100 pb me maar
Ik heb namelijk een k100 uit elkaar gehaald
 
Laatst bewerkt:
Zo, ff weer wat aan de k gedaan.
Hij zweette ook bij de krukas, dus maar even een nieuwe pakking ingedaan.
Kleppen zitten iets te ruim, maar kan nog prima.
en verder ziet er prima uit *O*

Behalve dat m'n snelheidsmeter er van t weekend mee ophield en het nu sporadisch doet.
Oh en ook een leuke, bij 140 doet de benzinemeter het wel (7 liter indicatie) en daaronder niet _O-

Ik denk dat ik wat stekkertjes moet gaan fixen :P
 
Ik heb het al een paar keer gedaan. Er is 1 torx in de tussenflens die lastig is en het is gewoon een puist werk maar moeilijk is het allemaal niet.
 
Oke dan gaan we die tzt ook maar eens doen.
Maar ik denk dat een complete check ook geen overbodige luxe is.
Gisteren had die ook ineens zin om uit de versnelling te vallen, en daarnaast heeft die een vrije plek tussen de 4 en de 5 (ben ik op zich wel gewend, had mn brommer ook)

Maar eerst een nieuwe motor erbij.
 
Gaat het schakelen steeds lastiger en krijg je steeds meer speling?
Dan is er waarschijnlijk een borgschroefje in de as van het schakelpookje aan het loslopen.
Zit binnen in de bak.
Klinkt heel lastig en moeilijk maar valt in de praktijk erg mee.
Als je de startkoppeling gaat doen ligt de bak toch al los, ik zou die dan ook even opentrekken als ik jou was.
 
Soms kun je er nog 10.000km mee rijden en soms is het ineens afgelopen en kun je niet meer schakelen.
Kun je niks over zeggen.
 
Opbokken Oma!

Even een vraagje. Mijn K100 LT rijdt beduidend beter met zijkoffers (ook als ze leeg zijn) dan zonder. Ik heb wel altijd mijn topkoffer erop om mijn lunch in te doen tijdens woon-werk verkeer.

Hoe kan dit? Een jaar geleden heb ik de veervoorspanning van mijn achterschokker hoger gezet. Zou het kunnen dat ik die te hoog heb gezet en het extra gewicht van de koffers het boeltje weer in balans brengt?
 
Ook een vraagje hier (van een kers verse K100RS '85 2V bezitter):
Ik heb 'm gekocht van ene liefhebber, die net de voorvorken had (laten) reviseren. Nu lekt er alleen een keering. De vorige eigenaar geeft aan dat het aan de olie ligt (putoline hpx 5) en adviseert er zwaardere olie in te doen. Dat is waarschijnlijk de minst arbeidsintensieve oplossing, echter de kenners die ik erover spreek fronsen hun wenkbrauwen en geven aan dat het de keering is. BMW dealer (Molenaar in Utrecht) gaf zelfs aan dat er wellicht slijtage is aan de poot zelf.

Nu vraag ik me af wie hier tijd & zin heeft (en in de buurt van Utrecht komt) om mij hiermee te helpen. Joost Motoren & de dealer kunnen pas vanaf 10 augustus - en ik hoopte voordien nog een bezoek te brengen aan die Autobahn ;)
 
Opbokken Oma!

Even een vraagje. Mijn K100 LT rijdt beduidend beter met zijkoffers (ook als ze leeg zijn) dan zonder. Ik heb wel altijd mijn topkoffer erop om mijn lunch in te doen tijdens woon-werk verkeer.

Hoe kan dit? Een jaar geleden heb ik de veervoorspanning van mijn achterschokker hoger gezet. Zou het kunnen dat ik die te hoog heb gezet en het extra gewicht van de koffers het boeltje weer in balans brengt?

Mijn achter shock staat op zijn zwaarst en rijd altijd met topkoffer, maar heb niet de problemen die jij meld.
M'n zijkoffers zitten er zo goed als nooit op.

Hoe zijn je banden?
Zijn die goed uitgebalanceerd?
Wat zijn precies de problemen anders dan "Rijdt beduidend beter."

Ook een vraagje hier (van een kers verse K100RS '85 2V bezitter):
Ik heb 'm gekocht van ene liefhebber, die net de voorvorken had (laten) reviseren. Nu lekt er alleen een keering. De vorige eigenaar geeft aan dat het aan de olie ligt (putoline hpx 5) en adviseert er zwaardere olie in te doen. Dat is waarschijnlijk de minst arbeidsintensieve oplossing, echter de kenners die ik erover spreek fronsen hun wenkbrauwen en geven aan dat het de keering is. BMW dealer (Molenaar in Utrecht) gaf zelfs aan dat er wellicht slijtage is aan de poot zelf.

Nu vraag ik me af wie hier tijd & zin heeft (en in de buurt van Utrecht komt) om mij hiermee te helpen. Joost Motoren & de dealer kunnen pas vanaf 10 augustus - en ik hoopte voordien nog een bezoek te brengen aan die Autobahn ;)

Klink mij als een keerring, versleten poten lijkt me erg onwaarschijnlijk (die van mij is uit 1983 met 150.000+ op de teller)
Keerring vervangen is niet zo een probleem, als ik in de buurt woonde kwam ik je wel ff helpen.

Ik weet niet hoe technisch je bent, maar met deze kan je vast wel uit de voeten anders.
http://bmwk.nl/webPaginas/sleutelen/voorVork/olieKeerRing.htm

Of als je het liever gemonteerd laat.
http://bmwk.nl/webPaginas/sleutelen/voorVork/olieKeerRingEenvoudig.htm

Vergeet er bij het vervangen van de keerring geen oliewissel bij te doen, er kan wel eens wat vocht bij zitten.
 
Laatst bewerkt:
Klink mij als een keerring, versleten poten lijkt me erg onwaarschijnlijk (die van mij is uit 1983 met 150.000+ op de teller)
Keerring vervangen is niet zo een probleem, als ik in de buurt woonde kwam ik je wel ff helpen.

Ik weet niet hoe technisch je bent, maar met deze kan je vast wel uit de voeten anders.
http://bmwk.nl/webPaginas/sleutelen/voorVork/olieKeerRing.htm

Of als je het liever gemonteerd laat.
http://bmwk.nl/webPaginas/sleutelen/voorVork/olieKeerRingEenvoudig.htm

Vergeet er bij het vervangen van de keerring geen oliewissel bij te doen, er kan wel eens wat vocht bij zitten.

Ha, ik heb net je hele 500-euro topic doorgelezen :}
Misschien een gekke vraag, maar is het een idee als ik naar je toe kom en we 'm dan vervangen? (Ik moet de keerring + olie nog halen/bestellen, maar heb er verder tijd voor... :P )

Edit: die 2e link die je stuurt ziet er eigenlijk heel simpel uit. Is er nog een truukje om die 360cc af te meten (behalve zo`n XXL-ziekenhuis spuit?)
 
Laatst bewerkt:
Edit: die 2e link die je stuurt ziet er eigenlijk heel simpel uit. Is er nog een truukje om die 360cc af te meten (behalve zo`n XXL-ziekenhuis spuit?)


Ik gebruik een setje maatbekers die ik een keer voor een habbekrats bij de ACTION heb gekocht.
 
Ha, ik heb net je hele 500-euro topic doorgelezen :}
Misschien een gekke vraag, maar is het een idee als ik naar je toe kom en we 'm dan vervangen? (Ik moet de keerring + olie nog halen/bestellen, maar heb er verder tijd voor... :P )

Edit: die 2e link die je stuurt ziet er eigenlijk heel simpel uit. Is er nog een truukje om die 360cc af te meten (behalve zo`n XXL-ziekenhuis spuit?)

Ik woon nog thuis, maar heb ruimte ervoor, wat mij betreft geen enkel probleem voor bijv. aankomend weekend (voorkeur zaterdag, je zal altijd zien dat je nog net even wat nodig hebt)

Maar zoals hierboven inderdaad, maatbekertjes.
Maar het komt niet op een CC meer of minder, je moet er alleen niet 30-40 teveel of te weinig in doen :P

Tevens haal ik het er altijd gewoon uit, maar dat is mijn gemakzucht.
Heb je wat meer ruimte
 
Laatst bewerkt:
Voor degene die het interesseert: Een 150/70/17 band past onder een K100 zonder verdere aanpassingen of problemen.
Dit is de maat waar een R1150GS en een R1200GS standaard mee rijden. Veel keuze in banden dus en ook heel vaak goed gebruikte banden voor te krijgen.

Het rijdt verder prima en het ziet er een stuk minder iel uit aan de achterkant.
 
Terug
Bovenaan Onderaan