Het grote K100 topic

nee aan de binnenkant van de kont. 2 zwarte kunstof gekartelde moertjes. (althans zo zit het bij mij)
 
Ok, er staat geen spanning op het achterlicht.
Remlicht werkt netjes alleen verlichting achter is dood -0.00

Ik heb een setje zekeringen gevonden onder het linker zijkapje, die zijn goed.
Ik heb met de lichtschakelaar gewiebeld ook geen verschil,

What to do?
 
als je even een PB stuurt met je email adres dan stuur ik je een link voor de manual/reparatie handboek.

tevens een goed advies om op www.bmwk.nl te kijken
 
Ik ben zaterdag bij BMW dealer van Harten in Amersfoort geweest:
1x nieuwe Radiatordop met 2 pakkingen/rubbers
1x set koolborstels voor de startmotor.
26.70 inc. BTW

Hopenlijk is daarmee de relatie tussen het expansievat en de motor hersteld.
En de rare elektrische storingen die ik sinds woensdag heb,
Ik moet ook nog nieuwe zekeringen hebben, er zitten er 7 in van 15 AMP terwijl er 3 stuks max 7.5 amp mogen zijn. Toch nog wat werk aan de motorfiets!
 
Klussen aan de K100, koolborstel startmotor vervangen.
p6110403640x480.jpg

p6110404640x480.jpg

p6110406640x480.jpg

p6110407640x480.jpg

p6110408640x480.jpg

p6110413640x480.jpg

p6110416640x480.jpg

p6110421640x480.jpg


De nieuwe radiatordop doet z'n werk, geen ingedeukte slangen meer door vacuüm trekken bij afkoelende motor.
 
Hallo BMW rijders,

Ben meestal op het Brikken deel te vinden, maar sinds kort een BMW K100RS uit 1986, met 46.000 mijl, gekocht. Kostte niet veel, maar moe(s)t wat aan gesleuteld. Rijdt eigenlijk behoorlijk redelijk voor een fiets die niet echt goed is onderhouden. Reed wel schokkerig onderin, maar na de gaskabel gespanen te hebben is dat een stuk beter geworden maar nog niet helemaal weg. Ondertussen wat onderdelen vervangen, achterrempedaal, fiets heeft rechts op zijn kant gelegen. Andere slotsetje erin, kontaktslot was kapot. Nu nog wat kleine dingen aanpakken. Een ervan behelst een vraag, heb de tank eraf gehad om kontaktslot te vervangen. Tank bleek niet goed geplaatst, zat achter niet in de rubbers. Dus goed geplaatst maar nu heb ik teveel(?) ruimte tussen tank en 'kontje' om zijdeksels goed te kunnen plaatsen??????
Misschien iemand ook zoiets gehad?

Groet, rob
 
Bij mij zit er tussen de de zijdeksels en het kontje minimaal 1 cm ruimte.
De pennetjes van de zijdeksels steken maar net in het kontje en vallen dan wel prima in de ogen van de tank. Volgens mij blijft daar altijd veel ruimte tussen zitten !
 
Zo ,de zijkapjes hangen nu zonder het gevaar ze te verliezen. Heb de pennetjes verlengd. vindt het een niet elegante oplossing van BMW trouwens.

Rob
 
Beste k100-ers, ik heb net een K100RS 16v gekocht. Rijdt geweldig, stationair tikt er wat mee (kleppen stellen??). Maargoed, ik vind het leuk zelf te sleutelen en wil op zich het onderhoud wel zelf doen. Dit is dus mn eerste K en ik weet niet zo goed wat hoort en wat niet. Daarom wil ik een frisse start maken door een eerste check bij een bmw-moteur te laten doen. Weten jullie een goede in Amsterdam e.o? Heeft er iemand een werkplaatshandboek in pdf oid?
Veel dank, Groeten, Sander
 
Hoi Sander!
Alvast veel plezier van je k100!
De injectoren tikken sowieso, zitten in de fuel rail boven de cilinders.
klepspeling controleren en eventueel stellen kan altijd als het onderhoud onbekend is.
Kijk ook eens op www.bmwk.nl , hier staan alle sleuteltips voor de K-serie.
 
Van het weekeinde een nieuwe Hagon gemonteerd op de RS. ...Wat een verschil! Echt veel stabieler en stuurt ook nog eens makkelijker in. (staat hoger achter)
Nadeel(!) is dat nu nog meer opvalt dat de voorvork veel te licht is afgedempt. Nou ja, volgend 'projektje'.
Afb0115.jpg


Groet, Rob
 
Van het weekeinde een nieuwe Hagon gemonteerd op de RS. ...Wat een verschil! Echt veel stabieler en stuurt ook nog eens makkelijker in. (staat hoger achter)
Nadeel(!) is dat nu nog meer opvalt dat de voorvork veel te licht is afgedempt. Nou ja, volgend 'projektje'.
[afbeelding]

Groet, Rob

Klinkt goed, ziet er ook goed uit. Wat kost zoiets als ik zo brutaal mag zijn?
 
@ Voxonda let er wel goed op dat het geheel niet te hoog staat achter. Mn vader heeft zo met een door de garage gemonteerde ohlins zn cardan gemold binnen 10k.
 
@ Voxonda let er wel goed op dat het geheel niet te hoog staat achter. Mn vader heeft zo met een door de garage gemonteerde ohlins zn cardan gemold binnen 10k.

Hallo Sander,

Bedankt voor je opmerking. De schokbreker heeft standaardlengte (35 cm), moet dus goed zijn. Komt erop neer dat de "static sag" minder is als bij de 'versleten' Boge Nivomat die ik eronder had.

Groet, Rob
 
Hallo,
sinds kort ben ik overgestapt van een XT600 naar een K100RS. Nu merk ik wanneer ik op een wegdek rijd dat niet optimaal droog is dat de voorband iets wegglijdt in de bochten. Dit terwijl ik niet aan het scheuren ben, of aan het remmen met mn voorrem. De band heeft nog 2mm profiel en is een sport-tour van Bridgestone. Komt dit doordat de motor zwaarder is? Doe ik iets fout? Iemand tips?
Cheers, Sander
 
Ha allemaal, ik zal me (na een tijdje meelezen) ook maar eens melden hier. Net mijn eerste motor gekocht (particulier) en het is een K100 uit ´86 geworden. Proefritje voelde goed, motor past wel bij mijn rijstijl (rustig, maar af en toe wel vlot doorrijden). Alleen inderdaad wel even voorzichtig zijn bij het opbokken, zoals hiervoor ook al foxtrotc vertelde (ook ik ben geen zwaargewicht). Dat automatisch inklappen van de jiffy is trouwens wel verraderlijk..

Hij staat nog bij de verkoper, hier maar even de marktplaats foto´s:

k100_1.png


k100_2.png


k100_3.png


k100_4.png


k100_5.png


Helaas kan ik er pas over beschikken vanaf half september, maar tot die tijd kan ik alvast gaan bedenken hoe ik hem in een zo goed mogelijke staat kan houden ;) Ik heb vrij weinig sleutelervaring, maar met een werkplaatshandleiding (wordt meeverkocht) en de info die online voorhanden is hoop ik toch het nodige zelf te kunnen doen.

Groet!
 
Laatst bewerkt:
Hoi Rotom84,

Mooi motortje! Een paar dingetjes kun je in de tussentijd eens op ebay gaan zoeken waar je veel aan hebt.
1: Stofhoezen over je vorkpoten. Steenslag maakt je binnenpoten niet stuk, de keerringen gaan veel langer mee en er komt geen zout op je binnenpoten.
2: Achterremvloeistofpotje van een jonger type met een slangetje, deze kun je achter het zijkapje monteren waardoor de kans dat je het eraf trapt / geraakt wordt door rommel een stuk kleiner wordt.
3: Kapje over de injectorrails plaatsen (is gewoon te koop), ook omdat hier vrij veel gevoelige onderdelen zitten en het kapje wat bescherming biedt. Bovendien ziet het er netjes uit.

Kijk meteen even naar de koppelingskabel bij het achterwiel of de stofhoes hier nog heel is en goed aansluit rond de kabel. Zit er geen hoesje, koop dan een nieuwe kabel, want dan zit de kabel vol rommel en vocht.
Onder je tank zit de massa aansluiting van heel de motor en die wil nog wel eens oxideren. Even de tank eraf en in de vaseline zetten helpt. Kijk ook even je kabelboom na thv het stuur. Soms zit deze wat strak waardoor de kabels openschuren of de kabels van het contactslot afbreken. Kun je gewoon weer vastsolderen, maar voorkomen is beter.

Maak (of laat het doen) de cardanklok even los van de brug. Hier zit een as in met spieën en deze moeten goed in het vet zitten. Gebruik hier speciaal vet voor (staburag o.i.d.). De rest van het onderhoud wijst zich vanzelf..

En nog 1 handigheidje, koop een druppellader; de accu gaat erg snel achteruit bij lang stilstaan, ik heb er 2 in 5 jaar tijd gebruikt omdat de motor in de winter een paar maanden stil stond en ik hem enkel een paar keer even aan de lader hing. Nieuwe accu was 85 euro, dus een druppelladertje is goedkoper.

Groet daan.
 
Hallo,
sinds kort ben ik overgestapt van een XT600 naar een K100RS. Nu merk ik wanneer ik op een wegdek rijd dat niet optimaal droog is dat de voorband iets wegglijdt in de bochten. Dit terwijl ik niet aan het scheuren ben, of aan het remmen met mn voorrem. De band heeft nog 2mm profiel en is een sport-tour van Bridgestone. Komt dit doordat de motor zwaarder is? Doe ik iets fout? Iemand tips?
Cheers, Sander

Bandenspanning nakijken, vorkolie vervangen en als dat niet helpt is de band vermoedelijk te zacht qua compound voor de motor. Ik heb jaren gereden met de knetterharde michelin macadam banden die het prima deden. Ook de Metzeler me55 en 33 die er daarvoor oplagen zijn prima geschikt. De nieuwe eigenaar heeft Pilot power active banden onder liggen, dat zouden de opvolgers zijn van de Macadam.
Kijk even of je profiel niet gecupt is (teken dat de band het niet aankan) en laat je bij vervanging even goed informeren..
 
Terug
Bovenaan Onderaan