BMW K1200RS 1999 ABS problemen

alfaduc

MF veteraan
10 feb 2003
1.368
0
Vogelwaarde
Hoy kennis van me heeft een BMW1200RS
Deze motor heeft problemen met zijn ABS.
Lampjes ABS blijven knipperen van lampje naar lampje in dachboard( 2 stuks lampjes)
Iemand hier ervaring met het ABS van BMW motoren

Of iemand een idee waar ik info op internet kan vinden van het ABS systeem van BMW
 
Ik kan je nu helemaal uit gaan leggen hoe het werkt, maar alleen een dealer kan je ABS uitlezen/resetten. Deze kan je dan ook meteen vertellen waarom je ABS een foutmelding geeft. :)

Bovendien zijn ABS systemen over het algemeen vrij beunhaas-proof. (en dat is maar goed ook, je moest eens weten wat voor levensgevaarlijke toestanden ik soms tegenkom op het werk :X )
 
Laatst bewerkt:
Ik kan je nu helemaal uit gaan leggen hoe het werkt, maar alleen een dealer kan je ABS uitlezen/resetten. Deze kan je dan ook meteen vertellen waarom je ABS een foutmelding geeft. :)

Bovendien zijn ABS systemen over het algemeen vrij beunhaas-proof. (en dat is maar goed ook, je moest eens weten wat voor levensgevaarlijke toestanden ik soms tegenkom op het werk :X )


Alleen dealers?? O-)

:+

(nee, ben je nog niet vergeten!)
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij deed ABS van de R1100R waar ik weleens op reed (uit '96) dat als de accu slecht was. Dan kreeg de ABS niet genoeg stroom ofzo. Lang stilgestaan?
full


Precies dezelfde ervaring hier.
 
tja, das minder inderdaad...

Wanneer kan je weer motorrijden?
:X

Mogen as zaterdag, kunnen... :N :/

Kan nauwlijks 100 meter lopen zonder http://je.java-totaal.com/App_Upload/FCKEditor_Upload/Image/Fotos_loophulpmiddelen/standaard_rollator.jpeg (quadje), maar volgende week mag de therapie ook starten, en dan kan ik beginnen met spier/conditie opbouw :')
 
Volgens mij deed ABS van de R1100R waar ik weleens op reed (uit '96) dat als de accu slecht was. Dan kreeg de ABS niet genoeg stroom ofzo. Lang stilgestaan?
klopt, de accu is het heikelijke punt hierbij. Gebruik een goede GEL/AGM accu, bijvoorbeeld Odyssee PC680 en je bent van het probleem af.
Als je een slechte accu hebt, of eentje met te weinig startcapaciteit, dan daalt je spanning tijdens het starten te veel, hierdoor gaat de abs in de fout
 
Laatst bewerkt:
M'n pa heeft pas gelden dezelfde melding gehad met zijn K1200rs ('99) Het schijnt als de twee abs lampjes om en om knipperen het niet aan de accu ligt, dat zij de dealer althans. Als de lampjes aan blijven dan is het waarschijnlijk dat het een accuprobleem betreft.

Een reset van de abs was waarschijnlijk voldoende om het probleem op te lossen. Vandaag naar de dealer geweest, blijkt de ABS pomp kapot te zijn.
€1500!!! voor een nieuwe pomp. :X -O-
Nu dus op zoek naar een tweede hands pomp.......
 
M'n pa heeft pas gelden dezelfde melding gehad met zijn K1200rs ('99) Het schijnt als de twee abs lampjes om en om knipperen het niet aan de accu ligt, dat zij de dealer althans. Als de lampjes aan blijven dan is het waarschijnlijk dat het een accuprobleem betreft.

Een reset van de abs was waarschijnlijk voldoende om het probleem op te lossen. Vandaag naar de dealer geweest, blijkt de ABS pomp kapot te zijn.
€1500!!! voor een nieuwe pomp. :X -O-
Nu dus op zoek naar een tweede hands pomp.......
mnnn... dat zijn inderdaad geen berichten waar je vrolijk van wordt...
 
M'n pa heeft pas gelden dezelfde melding gehad met zijn K1200rs ('99) Het schijnt als de twee abs lampjes om en om knipperen het niet aan de accu ligt, dat zij de dealer althans. Als de lampjes aan blijven dan is het waarschijnlijk dat het een accuprobleem betreft.

Een reset van de abs was waarschijnlijk voldoende om het probleem op te lossen. Vandaag naar de dealer geweest, blijkt de ABS pomp kapot te zijn.
€1500!!! voor een nieuwe pomp. :X -O-
Nu dus op zoek naar een tweede hands pomp.......

Ik weet 100% zeker dat bij die R1100R de lampjes om en om knipperden. Dat was over na het vervangen van de accu. Paar keer gehad na een winter stilstaan.

€1500,- voor een ABS-pomp is wel bizar inderdaad.
 
M'n pa heeft pas gelden dezelfde melding gehad met zijn K1200rs ('99) Het schijnt als de twee abs lampjes om en om knipperen het niet aan de accu ligt, dat zij de dealer althans. Als de lampjes aan blijven dan is het waarschijnlijk dat het een accuprobleem betreft.

Een reset van de abs was waarschijnlijk voldoende om het probleem op te lossen. Vandaag naar de dealer geweest, blijkt de ABS pomp kapot te zijn.
1500!!! voor een nieuwe pomp. :X -O-
Nu dus op zoek naar een tweede hands pomp.......
:X
 
M'n pa heeft pas gelden dezelfde melding gehad met zijn K1200rs ('99) Het schijnt als de twee abs lampjes om en om knipperen het niet aan de accu ligt, dat zij de dealer althans. Als de lampjes aan blijven dan is het waarschijnlijk dat het een accuprobleem betreft.

Een reset van de abs was waarschijnlijk voldoende om het probleem op te lossen. Vandaag naar de dealer geweest, blijkt de ABS pomp kapot te zijn.
€1500!!! voor een nieuwe pomp. :X -O-
Nu dus op zoek naar een tweede hands pomp.......

Bij Motoparts Online staat een ABS systeem te koop voor €500,-. 2 van de 4 systemen zijn voor bouwjaar 1998-2004. Ga er dan voor het gemak van uit dat dit bij alle K1200's gelijk is, maar dat is gewoon een (domme?) gok van mijn kant.
 
M'n pa heeft pas gelden dezelfde melding gehad met zijn K1200rs ('99) Het schijnt als de twee abs lampjes om en om knipperen het niet aan de accu ligt, dat zij de dealer althans. Als de lampjes aan blijven dan is het waarschijnlijk dat het een accuprobleem betreft.

Een reset van de abs was waarschijnlijk voldoende om het probleem op te lossen. Vandaag naar de dealer geweest, blijkt de ABS pomp kapot te zijn.
€1500!!! voor een nieuwe pomp. :X -O-
Nu dus op zoek naar een tweede hands pomp.......

Hoy bedankt voor alle info , maar vrolijker word je er niet van.
Is volgens mij wel een veel voorkomende kwaal met het ABS bij BMW
Ik weet wel dan hij met zijn vorige K1200RS ook problemen had met het ABS.
Maarja toch weer een beetje wijzer geworden over de werking van het systeem.
 
De knipperende lampjes (om en om) is bijna altijd de accu.
Ik heb dat ook wel eens na een periode van stilstand.
Even een paar minuten rijden, opnieuw starten en klaar.
Of optie 2, kijk eens of je remlicht nog ok is.....
Bij de K heb ik dat nog niet gehad, maar bij de R1150R wel. Remlampje defect, ABS in storing.
 
De knipperende lampjes (om en om) is bijna altijd de accu.
Ik heb dat ook wel eens na een periode van stilstand.
Even een paar minuten rijden, opnieuw starten en klaar.
Of optie 2, kijk eens of je remlicht nog ok is.....
Bij de K heb ik dat nog niet gehad, maar bij de R1150R wel. Remlampje defect, ABS in storing.

Nee, knipperen de lampjes om en om, dan is het gewoon een foutmelding. Knipperen ze synchroon dan is het ABS gewoon in orde.

Dat de foutmelding bijna altijd een accu met een te lage capaciteit is is bijzaak, en ook een te laag remvloeistofpeil in de wielremcircuits leidt tot een foutmelding.
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf ook net een K1200RS met precies hetzelfde probleem.
Oorzaak is een defecte remlichtschakelaar (bij mij de voetrem).

Als je niet remt hoort deze schakelaar door te verbinden en dat deed hij niet meer, klikken nog wel. Je kunt de schakelaar overbruggen om dit te testen.

Na het vervangen van de schakelaar werkt de ABS weer perfect bij mij.
 
Zelfde probleem gehad met mijn BMW (F650).

Oorzaak: de afstand van de abs-sensor tot de sensorring op een van de wielen was te groot geworden. Gewoon nameten met een voelmaatje, de afstand op mijn motor moest tussen de 0,1 en 1 mm zijn.
 
Ik weet 100% zeker dat bij die R1100R de lampjes om en om knipperden. Dat was over na het vervangen van de accu. Paar keer gehad na een winter stilstaan.

€1500,- voor een ABS-pomp is wel bizar inderdaad.
Klopt, allebei... remedie: stukje rijden (paar honderd meter rijden is vaak al voldoende), stoppen, motor uit, opnieuw starten: als de lampjes niet meer knippen heb je jezelf €1500 bespaard...

en verder laat ABS zich natuurlijk eenvoudig testen... ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan