Badland ST2 buggy bouw... Suzuki GSX1100G powered

ErwinB

Die hard MF'er
24 mei 2007
448
63
Sint-Oedenrode
Facebook
Instagram
Hallo allemaal! :)


Een paar maanden geleden ben ik begonnen aan het vervullen van mijn jongensdroom.. namelijk het bouwen van een buggy! *O*

Hier in Nederland hoor je er bijna niks over maar in Amerika, Canada en Australië is het een ware sport en een grote rage. Het gaat hier om de off-road (zelfbouw) crossbuggy's die veelal aangedreven worden met een motor-motor.

Ik heb de buggy die ik aan het bouwen ben niet zelf ontworpen, de bouwtekeningen komen van het Canadese bedrijf Badland Buggy, het model heet een ST2 Long Travel.


Ik doe rustig aan met mijn bouw, ik heb namelijk veel tijd nodig om dingen uit te vogelen, onderdelen te zoeken die hier in Europa een stuk moeilijker aan te komen zijn en natuurlijk te sparen -O-. Ik ben ook maar een arm studentje :+


De buggy zal aangedreven worden door een Suzuki GSX1100G. De donormotor heb ik eerder al via dit forum gekocht. Echter ben ik nog lang niet zover om de motor in het chassis te plaatsen.

De aandrijving gaat door middel van een Opel Omega differentieel met bijbehorende aandrijfassen. Ik moet nog uitzoeken hoe ik deze aandrijfassen netjes aan ga sluiten op mijn toekomstige wielen.. dat is nog een beetje een raadsel.. Dat heb je met zelfbouw dingen.



Hier een filmpje van de bouw van het chassis



Hier een filmpje van het (amper) lopende motorblok



Hieronder wat vergrootte foto's van het chassis en andere foto's die nog niet in een filmpje verwerkt zitten.

De basis van het chassis
erwin_van_den_boogaard_buggy_001.jpg


Compleet chassis:
erwin_van_den_boogaard_buggy_002.jpg


erwin_van_den_boogaard_buggy_003.jpg


erwin_van_den_boogaard_buggy_004.jpg


Jup, that's me! 8-)
erwin_van_den_boogaard_buggy_005.jpg


erwin_van_den_boogaard_buggy_006.jpg


Race stoel.. helaas wel gestoffeerd -O-
erwin_van_den_boogaard_buggy_007.jpg


Veiligheid voorop! 5-punt racegordel.
erwin_van_den_boogaard_buggy_008.jpg


De donormotor: Suzuki GSX1100G '93.
erwin_van_den_boogaard_buggy_009.jpg


Onder-voorophanging in de mal.
erwin_van_den_boogaard_buggy_010.jpg


Alle ophangingarmen compleet
erwin_van_den_boogaard_buggy_011.jpg


Donor-motor gestript
erwin_van_den_boogaard_buggy_012.jpg


Stuur onderdelen, via eBay uit Amerika.
erwin_van_den_boogaard_buggy_013.jpg


Hele stuurinrichting geïnstalleerd
erwin_van_den_boogaard_buggy_014.jpg


Polyurethaan lagers met rvs assen voor de ophanging
erwin_van_den_boogaard_buggy_015.jpg


De differentieel in de gemaakte houder op zijn plaats
erwin_van_den_boogaard_buggy_016.jpg





Meer informatie, foto's en filmpjes volgen naarmate het project volgt!!

Ik vrees echter dat ik tussendoor jullie ook enkele vragen ga stellen omtrent de motorO-)



Erwin
 
Laatst bewerkt:
In 2015 bijna niet aan mijn buggy gewerkt, de afgelopen weken gelukkig al meer dan heel vorig jaar samen! :X :/

De één na laatste timelapse gemaakt van hoe ik de buggy aan het aflassen ben en onderdelen voor het veranderen van het chassis zaag met de afkortzaag.

Bekijk video

Ik zal jullie snel foto's laten zien van de voortgang, nu is het zaak om de buggy te starten!

Zodadelijk de oude benzine uit de brandstoftank, brandstoffilter en brandstofpomp pompen door de pomp even direct op de accu aan te sluiten. Video volgt hopelijk snel!
 
Dank jullie! *D Ik ben weer aan de gang ja, eindelijk! Ik doe zelf ook niets liever maar het is vooral een gebrek aan tijd, prioriteiten, vermoeidheid en motivatie omdat ik wat stomme klusjes had.
 
De beloofde foto's...

Het motorblok bleef lekken, ik snapte er niets van... Ik heb de O-ringen anderhalf jaar (2014 alweer!) geleden vervangen waar het motorblok overduidelijk lekte. Toen heb ik het blok schoongemaakt en gekeken, bleek het de aftapbout te zijn. Ik had die al eens veel strakker aangedraaid, maar tevergeefs.


Er zat een koperen ring tussen, maar volgens mij was die destijds veel dikker! Deze is nu vervangen door een aluminium ring, volgens de technische Mark bij Huijbers dient dit ook altijd aluminium te zijn.
erwin_van_den_boogaard_buggy_369.jpg


Het motorblok opnieuw erin hangen was echt een kl*te werk, met blokjes hout op zijn plaats houden en overal maar blijven meten, bij elke beweging. De digitale meterpas was wel een uitkomst!! Die had ik echt vanaf dag 1 al moeten hebben!


Nadat het blok op zijn plek stond en ik deze even met wat 'spalken' gehecht had, begon het constructiewerk, prachtig werk! Beter dan al dat gepruts...
erwin_van_den_boogaard_buggy_370.jpg


Motorblok zit aan de voorkant weer goed vast! :]
erwin_van_den_boogaard_buggy_371.jpg


Nu de achterkant, ik ben wel bang dat het gewicht te ver van het chassis hangt zo, vooral met de klappen die de buggy gaat krijgen.
erwin_van_den_boogaard_buggy_372.jpg


De uitlaten hebben wel veel meer ruimte, evenals de rest van het blok aan de onder- en zijkanten.
erwin_van_den_boogaard_buggy_373.jpg


Mijn nieuwe accu, daarvoor heb ik ook al een accubox gefabriceerd.
erwin_van_den_boogaard_buggy_374.jpg


Het motorblok hangt er weer netjes in, samen met de oliekoeler, carburateurs en luchtfilterbox. Deze is ook voorzien van een nieuwe -droge- filter.
erwin_van_den_boogaard_buggy_375.jpg


Brandstoftank zit er ook op, en aangesloten. Alleen is de filter losgelaten binnenin, daarom ben ik bang dat de motor niet voldoende brandstof krijgt. Bovendien is de filter functie weg... de buggy heeft nog maar 10min gelopen... |(
erwin_van_den_boogaard_buggy_376.jpg


Begin van het opnieuw aansluiten van de elektra, de accu is gekoppeld!
erwin_van_den_boogaard_buggy_377.jpg


Nieuwe brandstoffilter. Is los te schroeven om te reinigen, met mooie glazen omhulsel.
erwin_van_den_boogaard_buggy_378.jpg


Nieuwe brandstofleidingen, nu ik toch bezig ben... :9
erwin_van_den_boogaard_buggy_379.jpg


De uitlaten zitten er ook weer op!
erwin_van_den_boogaard_buggy_380.jpg


De stoel heb ik flink gestofzuigd en op zijn plek gezet, het begint nu weer ergens op te lijken!
erwin_van_den_boogaard_buggy_381.jpg



De olie zit er inmiddels ook weer in, dit weekend heb ik helaas geen tijd maar wellicht dat ik maandag avond verder kan met de elektra aan te sluiten en de motor dan weer voor het eerst in járen te starten *O* Dan hoor ik eindelijk het geluid van mijn eigen gemaakte uitlaat 8-)
 
Misschien een idee om dat stuk staal over de accu te isoleren. Mocht die accu ooit verschuiven zodat het staal de plus pool aantikt dan heb je een rotdag.

In principe zou een binnenband van een fiets goed moeten passen als ik het zo zie.

db
 
Misschien een idee om dat stuk staal over de accu te isoleren. Mocht die accu ooit verschuiven zodat het staal de plus pool aantikt dan heb je een rotdag.

In principe zou een binnenband van een fiets goed moeten passen als ik het zo zie.

db

Accu is aan de onderkant volledig ingesloten door hoeklijnen, die kan geen kant op hoor. En wanneer ie daar dan toch uit schuift heb je sowieso een rotdag (ongeacht of die strip wel/niet elektrisch geïsoleerd is) ;)

Pluspool afdekken is misschien wel handig, maar ga er vanuit dat dat sowieso al op de to-do lijst staat.
 
Laatst bewerkt:
Dames en heren...

Hij is gestart!! *O*

Maar niet fatsoenlijk want het stonk echt als een malle bij ons binnen en hij stotterde een aantal keer voordat hij af sloeg, dit 3x. Zou kunnen omdat hij eerst half verzopen is voordat ik bedacht dat ik er de choke op kon zetten (toen startte hij vrijwel direct).

De allereerste keer dat hij op zijn eigen accu, brandstoftank, uitlaten en gerepareerd motorblok loopt! Het klinkt echt heel leuk en goed, laag geroffel, niet te hard.

Zal hem binnenkort fatsoenlijk proberen te starten, dan ook even het stationair toerental afstellen e.d. Dan zal ook een filmpje volgen!

Er hoeven nog maar een aantal dingen gedaan te worden, voornamelijk kleine dingen maar vooral nog de overbrenging tussen motorblok en differentieel.

Groeten,
 
Super!!

Heb je wel ergens een zekering zitten aan de plus zijde? Mocht je een keer omvallen crashen of wat dan ook met de buggy en er word een plus kabel geraakt is het geen mooi gezicht als je er in vast zit of iets dergelijks.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties!

Elmoro, de standaard Suzuki zekeringen zitten erop, meer niet. De plus aansluiting op de accu krijgt nog wel een rubberen hoes, maar dat is één van die dingetjes die nog wel komen.

Vanavond heb ik hem wederom gestart, nu ook langer. Goed is het niet.... -O-

Klik hier voor de video!

Hij loopt en/of op 3 cilinders en/of 3 cilinders staan veel te arm afgesteld of iets. De uitlaten worden vuurrood van deze 3, te zien op deze foto:
erwin_van_den_boogaard_buggy_382.jpg


Op 3:08 ging ik ook voorzichtig testen of dat alle 4 de cilinders meedraaien. Uitlaat rechts is handwarm... ik dacht prima, dus pak de 2e vast.. AU! |(



Iemand tips? Aan het eind van de video zie je ook nog een blauwe steekvlam uit de linkse uitlaat. De motor draait op ongeveer 2500rpm.
 
Terug
Bovenaan Onderaan