Badland ST2 buggy bouw... Suzuki GSX1100G powered

ErwinB

Die hard MF'er
24 mei 2007
448
63
Sint-Oedenrode
Facebook
Instagram
Hallo allemaal! :)


Een paar maanden geleden ben ik begonnen aan het vervullen van mijn jongensdroom.. namelijk het bouwen van een buggy! *O*

Hier in Nederland hoor je er bijna niks over maar in Amerika, Canada en Australië is het een ware sport en een grote rage. Het gaat hier om de off-road (zelfbouw) crossbuggy's die veelal aangedreven worden met een motor-motor.

Ik heb de buggy die ik aan het bouwen ben niet zelf ontworpen, de bouwtekeningen komen van het Canadese bedrijf Badland Buggy, het model heet een ST2 Long Travel.


Ik doe rustig aan met mijn bouw, ik heb namelijk veel tijd nodig om dingen uit te vogelen, onderdelen te zoeken die hier in Europa een stuk moeilijker aan te komen zijn en natuurlijk te sparen -O-. Ik ben ook maar een arm studentje :+


De buggy zal aangedreven worden door een Suzuki GSX1100G. De donormotor heb ik eerder al via dit forum gekocht. Echter ben ik nog lang niet zover om de motor in het chassis te plaatsen.

De aandrijving gaat door middel van een Opel Omega differentieel met bijbehorende aandrijfassen. Ik moet nog uitzoeken hoe ik deze aandrijfassen netjes aan ga sluiten op mijn toekomstige wielen.. dat is nog een beetje een raadsel.. Dat heb je met zelfbouw dingen.



Hier een filmpje van de bouw van het chassis



Hier een filmpje van het (amper) lopende motorblok



Hieronder wat vergrootte foto's van het chassis en andere foto's die nog niet in een filmpje verwerkt zitten.

De basis van het chassis
erwin_van_den_boogaard_buggy_001.jpg


Compleet chassis:
erwin_van_den_boogaard_buggy_002.jpg


erwin_van_den_boogaard_buggy_003.jpg


erwin_van_den_boogaard_buggy_004.jpg


Jup, that's me! 8-)
erwin_van_den_boogaard_buggy_005.jpg


erwin_van_den_boogaard_buggy_006.jpg


Race stoel.. helaas wel gestoffeerd -O-
erwin_van_den_boogaard_buggy_007.jpg


Veiligheid voorop! 5-punt racegordel.
erwin_van_den_boogaard_buggy_008.jpg


De donormotor: Suzuki GSX1100G '93.
erwin_van_den_boogaard_buggy_009.jpg


Onder-voorophanging in de mal.
erwin_van_den_boogaard_buggy_010.jpg


Alle ophangingarmen compleet
erwin_van_den_boogaard_buggy_011.jpg


Donor-motor gestript
erwin_van_den_boogaard_buggy_012.jpg


Stuur onderdelen, via eBay uit Amerika.
erwin_van_den_boogaard_buggy_013.jpg


Hele stuurinrichting geïnstalleerd
erwin_van_den_boogaard_buggy_014.jpg


Polyurethaan lagers met rvs assen voor de ophanging
erwin_van_den_boogaard_buggy_015.jpg


De differentieel in de gemaakte houder op zijn plaats
erwin_van_den_boogaard_buggy_016.jpg





Meer informatie, foto's en filmpjes volgen naarmate het project volgt!!

Ik vrees echter dat ik tussendoor jullie ook enkele vragen ga stellen omtrent de motorO-)



Erwin
 
Laatst bewerkt:
jihaa :) altijd vet als je je eigen creatie kan starten. Dat arme lopen of niet meelopen van één cylinder is een kwestie van afstellen. Komt vast goed :Y
Had ik ook in het begin. Een keer de basisafstelling laten doen en daarna verder geprutst met het lambda metertje... en een mooie kersenrode uitlaat moet kunnen toch ;) (af en toe dan :) ). Wellicht is het een goed idee om zo'n lambda metertje aan te schaffen?? kun je in principe heel netjes (evt. zelfs per cylinder) je mengsel af stellen.

Succes ermee!

Later,

Loek
 
Begin maar met de carbs er af te halen en volledig te demonteren. Dus ook de stationair sproeiers en de mengselschroeven er uit. Vervolgens alles goed door blazen en het mooiste is alles goed ultrasoon (laten) reinigen.

Carbs zijn nog vuil/verstopt ergens intern.
 
Begin maar met de carbs er af te halen en volledig te demonteren. Dus ook de stationair sproeiers en de mengselschroeven er uit. Vervolgens alles goed door blazen en het mooiste is alles goed ultrasoon (laten) reinigen.

Carbs zijn nog vuil/verstopt ergens intern.
Utlrasoon is in mijn ervaring nooit echt nodig als je een setje kleine naalden hebt en een compressor.
 
Met een naald en compressor kom je niet bij allerlei kleine interne kanaaltjes van de carburateurs. Ultrasoon lost de troep daar wel op.
Je kan kanaaltjes afplakken zodat er maar één uitgang is, en dan met de compressor op de andere kant. Lucht kan dan alleen door een van die "interne kanaaltjes" en troep gaat er uit. Je kan alle kanalen zo prima schoonmaken. Ik spuit er van te voren overigens brakecleaner in.

Ultrasoon is natuurlijk beter.. maar ook veel veel duurder.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al eens een speciaal middel voor ultrasoon gebruikt dat bij het bedrijf werd gebruikt waar ik de ultrasoonbak van mocht lenen (vriend van me werkt daar). En ik heb in diezelfde bak ook al eens een Dasty oplossing gebruikt. Welke verhouding Dasty/water ik genomen heb weet ik eerlijk gezegd niet meer.
 
Hallo allemaal,

Hartstikke bedankt voor al jullie reacties! Hier in het zuiden hebben we het ontzettend druk en gezellig gehad dus heb tussendoor wel gelezen maar nooit de tijd genomen om echt te reageren. Sorry... :$

Dat ultrasoon reinigen klinkt goed, ik heb ook wat op internet rond geïnformeerd over wat het nou precies is en doet. Denk dat ik daar heel veel aan kan hebben! Robinjo en Rambabbel, bedankt voor jullie aanbod! :j Hier kom ik op terug!!

Twee jaar geleden heb ik de carburateurs voor de 2e keer uit elkaar gehaald, samen met een Motor-Forum lid, en de ingedroogde rubbers vervangen. Toen startte hij prima maar hij heeft sindsdien weer stil gestaan. Ik heb de oude brandstof wel verwijderd uit de tank en leidingen, maar dit zal ongetwijfeld ingedroogd zijn in de carburateur.


Heeft er iemand een frame voor een cross buggy voor mij of een bouwtekening.
Want ik wil ook met een cross buggy project beginnen.

Mvg Stef

Als je iets fatsoenlijks wilt bouwen waarvan de geometrie en dergelijke al klopt moet je bouwplannen kopen op sites als:
www.theedgeproducts.com
www.badlandbuggy.com
www.rickskraschsite.com
www.protodie.com
www.sinistersandsports.com
rorty.net

Succes ermee!
 
Laatst bewerkt:
Hallo allen!!

De beste wensen voor 2017!! *O*
Zou dit eindelijk het jaar zijn dat mijn buggy af is en ik de eerste ritjes maak?

Het is ook schandalig dat het al bijna 11 maanden geleden is dat ik dit forum geüpdate heb! Maar ik moet dan ook zeggen dat ik het afgelopen jaar überhaupt amper naar mijn project gekeken heb. Doelstelling voor 2017: afmaken!!

In juni heb ik mijn eigen huis kunnen kopen! Sindsdien ben ik daar zo veel mogelijk tijd aan het klussen. Ik heb het huis van binnen compleet gestript heb ben grondig aan het renoveren. :9


In februari heeft een MF'er mijn carburateurs gedemonteerd, ultrasoon gereinigd en opnieuw geassembleerd en afgesteld! Daar ben ik nog steeds zó ongelofelijk blij mee! :} :} *O* :j Bij deze, nogmaals bedankt! :t

De motor loopt nu beter, maar zal nog gefinetuned moeten worden. Dat ga ik echter niet in de afgesloten garage doen maar 'straks' als ik hem naar buiten rol.


Een goede vriend van mij heeft voor mij weer onderdelen op een draaibank gemaakt. Het gaat om de bussen en lagers van het schakelsysteem. Deze heb ik vervolgens af kunnen maken. Werkt mooi! Natuurlijk kan het pas echt getest worden tijdens de eerste meters.

De onderdelen.
erwin_van_den_boogaard_buggy_383.jpg


De schakelbook -captain obvious-
erwin_van_den_boogaard_buggy_384.jpg


Nieuwe positie, voor mijn lange armen wat lastiger maar verder uit de buurt van het dashboard, vooral tijdens de schokkerige ritten praktisch en veiliger
erwin_van_den_boogaard_buggy_385.jpg


Aan deze zijde nu wat lastiger in/uit stappen, maar het zij zo...
erwin_van_den_boogaard_buggy_386.jpg


Even de stoel verwijderd zodat jullie een beter beeld krijgen van het systeem. Het kan niet direct via één stang omdat de stoel in de weg zit en de overbrenging in de weg komt.
erwin_van_den_boogaard_buggy_387.jpg


erwin_van_den_boogaard_buggy_388.jpg


erwin_van_den_boogaard_buggy_389.jpg


Verlichting!! *O*
erwin_van_den_boogaard_buggy_390.jpg


Ik had een er een idee van maar wilde de lampen eerst niet bovenop de rolkooi omdat de vorm van de buggy dan minder goed uit komt. Ik ben naast een praktische denker ook een 'designer', ook vanuit mijn opleiding.

Mijn grote lampen zijn uiteindelijk toch op de rolkooi terecht gekomen en dat bevalt me zeker wel!
erwin_van_den_boogaard_buggy_391.jpg


De kleinere gewone koplampen heb ik na lang proberen op de schokbreker bogen gemonteerd. Ik had ze het liefst voor op de neus, maar dan zou ik te weinig verlichting hebben. Andere posities zorgde ervoor dat de richting aanwijzers niet mooi uit kwamen of zelfs afgeschermd werden.
erwin_van_den_boogaard_buggy_392.jpg


Ander perspectief
erwin_van_den_boogaard_buggy_393.jpg


Het geeft een hele mooie partij licht! Ik ben heel benieuwd hoe dit er buiten uit ziet.
erwin_van_den_boogaard_buggy_394.jpg


Tadaa!! :9 :t
erwin_van_den_boogaard_buggy_395.jpg


De verlichting bovenop de rolkooi zorgt er overigens wel voor dat het dashboard compleet verlicht is. Dat zie je ook op de vorige foto heel duidelijk.


Hopelijk laat de volgende update niet zo lang op zich wachten... Naast heel veel kleine dingen dien ik 'enkel' de aandrijving nog te maken. Dit is iets waar ik al lang tegenaan hik, het dient helemaal uitgetekend te worden en vervolgens door iemand gemaakt worden in een draaibank, wellicht ook nog met wat freeswerk erbij. Dat zijn dingen die ik zelf niet kan en dit zal te groot zijn voor mijn vrienden om even tussendoor te doen.

Erwin
 
Hmm... het lijkt erop dat mijn FTP/website provider een probleem heeft... de foto's zijn niet te zien, en oudere foto's ook niet... ErwinB.nl is onbereikbaar. Jullie zullen dus helaas even op de foto's moeten wachten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan