CBR600F valt regelmatig dood. Raad nodig!

Ibanist

Rookie
16 dec 2008
9
0
Hilversum
Hallo,

Ik zit met het volgende probleem:

Mijn CBR 600 F uit '97 stopt er soms mee en het lijkt op totaal random momenten te gebeuren. Met koude en warme motor, na lang rijden en na kort rijden, met volle tank en half lege tank, met volle bak optrekken en met 30 km/h. Als het gebeurt lijkt het erop dat de brandstof toevoer afgesloten wordt, hoe mee gas ik geef hoe sneller hij dood slaat (door de extra lucht die er dan bij komt). Ik kan dan nog 500 meter met vertragende motor uit rijden en bij stilstand valt de motor uit. Vervolgens kan ik de motor nog 1 keer aan krijgen met choke waarna hij weer langzaam afsterft en helemaal niet meer start. Meestal kan ik na 10 minuten wachten weer zonder enkel probleem verder rijden (maar de laatste keer heb ik anderhalf uur langs de A10 gestaan met een leeggestartte accu waardoor ik vrolijk op de vluchtstrook mocht gaan aanrennen). Ik heb natuurlijk al flink gezocht op MF maar kom er alsnog niet uit. Tussen de eerste 2 keer dat het gebeurde zat een half jaar en als het dan gebeurde kon ik snel weer weg rijden. Nu sinds een paar maanden ( ook al voor de sneeuw ) begint het toe te nemen met als resultaat dat ik laatst mijn eigen straat niet eens meer uit kwam...

Er is geen sissend geluid als ik de tankdop open, dus beluchting werkt gewoon. Brandstof pomp werkt als de motor normaal loopt, ik voel hem tikken. Maar als het probleem verschijnt kan ik het niet controleren omdat de motor niet loopt. Nu was er iemand die zei dat als je het contact open zet dat je hem dan ook al moet voelen, maar dit voel ik niet. Maar dat voel ik ook niet als het probleem er niet is en alleen het contact aan staat. Is het niet zo dat de pomp alleen pompt als er vraag naar benzine is? als de vlotter nog vol is hoeft hij ook niet te pompen. En als het wel aan de pomp ligt, is het dan mogelijk dat hij het soms wel doet en soms niet? Ik heb het kapje van de pomp gehaald en de contactpunten gecontroleerd en die zien er goed uit.

Een andere verklaring zou kunnen zijn dat de waterafvoer van de tank verstopt zit en dat er daardoor water in de tank terecht komt, dit water komt in de cabs terecht en daardoor kapt hij ermee.. Verdampt water niet bij de eerste ontmoeting met de cilinders? Zoveel water kan het ook weer niet zijn. Ik heb een flesje carb cleaner in de tank gegooid, gewoon omdat het kan :)

Voor de rest zou het nog de spanningsregelaar, brandstofpomp relais of het benzinekraan membraam verhaal kunnen zijn (volgens sommige zit er niet zo een systeem op deze cbr). Of de benzine filters die vies zijn ( kan toch nooit zo vies zijn dat hij er helemaal mee kapt? )

Voordat ik preventief een brandstofpomp koop voor 260 euro.. Hebben jullie nog enige suggesties? wat is een slimme stap om nu te zetten? Zijn er nog relatief simpele manieren om iets te controleren? Ik kan er geen touw aan vast knopen omdat het op totaal random momenten gebeurt. Of alles werkt perfect, of het werkt helemaal niet. De motor heeft 38 K gelopen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Bijvoorbaat dank,

Joshua
 
Tankbeluchting!

|( beter lezen....


...en toch ....

De brandstofpomp gaat pas werken nadat je de startknop hebt ingedrukt!
En deze werkt constant.
Te controleren door gewoon de stekker los te nemen,....en de aanvoer-slang op de carbs.
sluit de stekker aan op een externe 12 volt en kijk of er benzine weggepompt wordt.
 
Laatst bewerkt:
:^

Slechte doorstroom richting vlotterbkjes/verstopping/rommel in carbs?
Slechte toevoer van brandstof? Kraantje, filter, roest in tank?
Valse bobine/cdi? Bougiekapje, hmmm, op drie pitten draait ie toch wel door?

Mocht ie stilvallen, check dn of er nog vonken zijn, of dat de vlotters leeg zijn. zo sluit je elektriek/brandstof uit.
 
heeft deze een dlc connector onder de seat
(data link connector) dan laat hem even uitlezen
kosten contra ergernis =nihiel
bij welke motor is dit blok nog meer gebruikt,heb n.m. diverse manuels
ook de f4 in hoeverre kunje je hier mee helpen
 
Laatst bewerkt:
Ik zal even iets heel simpels posten, maar wie weet helpt het om het toch even na te kijken:

Staat je benzinekraantje bij je linkerknie misschien op zijn reserve-stand? dan loopt je motor namelijk op de reserve (ongeveer 4 liter) en dan houdt je motor er mee op. Omdat er dan alsnog benzine zit in je tank, loopt na een tijdje jouw reserve weer vol en kan je weer verder rijden. (dit lijkt op de symptomen die jij beschrijft...)

Benzinekraantje dan op ON zetten scheelt meestal een hoop sleutelwerk.
 
Ik zal even iets heel simpels posten, maar wie weet helpt het om het toch even na te kijken:

Staat je benzinekraantje bij je linkerknie misschien op zijn reserve-stand? dan loopt je motor namelijk op de reserve (ongeveer 4 liter) en dan houdt je motor er mee op. Omdat er dan alsnog benzine zit in je tank, loopt na een tijdje jouw reserve weer vol en kan je weer verder rijden. (dit lijkt op de symptomen die jij beschrijft...)

Benzinekraantje dan op ON zetten scheelt meestal een hoop sleutelwerk.

bij een 600f is de reserve tank gewoon een lager aftap punt dan de "normale" tank in het zelfde reservoir.


brandstof pomp werking testen is heel simpel, gewoon je hand erop leggen en je voelt hem draaien. in je wphb staat ook hoe je het relais kan bypassen zodat je hem kan laten draaien zonder de motor te starten.

als je stil komt te staan; even wat remreiniger in je luchtinlaat spuiten. start die dan weer (eventjes) dan is het duidelijk een benzine toevoer probleem.
 
Laatst bewerkt:
Storing in de noodstopknop of de bedraging er naar toe?

Maakt het nog ene moer uit of je in zijn vrij start of niet in zo'n geval? Zo ja kijk naar vrijstand schakelaar, jiffy en koppelingsschakelaar.
 
Kabeltjes en vooral contacten nakijken. Ik heb me lam gezocht en uiteindelijk gevonden dat het lag aan een stekkertje (gewoon tussen 2 kabels in, waarom die er zat snap ik nog niet) en het koper contact was VOLLEDIG weg gecorrodeerd. Hierdoor kwam er wel 12 volt uit, maar bij meer belasting zakte het voltage in.

Succes, het is een kutwerkje: zoeken
 
............ stekkertje (gewoon tussen 2 kabels in, waarom die er zat snap ik nog niet) ........
Ik vermoed, zoals ook vaak bij auto's: de uiteinden zitten òf muurvast / in/aan-ge-goten/spoten of in ieder geval lastiger te (de)monteren in/aan een onderdeel, dat voor snellere assemblage (en latere eventuele uitwisseling) dan compleet met stekkertje wordt geleverd. Blijft natuurlijk een tijdbommetje.
 
heel logisch, de stekkers drukken ze in de fabriek zo in elkaar zonder bijv. een likje vaseline of vet er op en ja dan gaat het mis na verloop van tijd. tis monnikenwerk maar standaard bij aankoop alle stekkers uitelkaar trekken, schoonmaken en invetten die hap.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Ibanist,

Ik had afgelopen maand met mijn CBR600 F4 uit 2000 exact hetzelfde probleem, en het bleek bij mij net als DragonKiss al zei een gecorrodeerde stekker.
Eerst viel hij midden op de snelweg uit om de 500km, toen al na 2 km, en vlak daarna nog eens. Moest ik m langs de kant zetten, even de noodschakelaar uit aan zetten, en toen deed hij het weer.

Bij mij was het gewoon de ontstekings stekker naast de accu, onder t rode kapje, kijk maar op mijn foto hoe verroest.
Sinds ik hem schoon heb gemaakt met WD-40 valt hij niet meer stil, loopt als een zonnetje :)


Was dit bij jou ook zo?
full
 
Laatst bewerkt:
Hoi Ibanist..

Ik zie dat het een tijdje geleden is dat je het verhaal over je CBR 600 f op het motorforum hebt gezet.. Alles wat jij omschrijft klinkt heel bekend in de oren! Ik zit dus met precies hetzelfde probleem dat ie geen gas meer kan geven en uitvalt tijden het rijden! Mijn vraag: Heb je nog hetzelfde probleem en wat is bij jou motor uiteindelijk de oorzaak geweest?

Ik hoor het graag van je,

Misseymi
 
Hi Misseymi,

Het is inderdaad een tijd geleden. Ik rij nog steeds op dezelfde motor en het probleem is opgelost sinds hij voor een grote beurt naar de garage is geweest. Ik heb er nog even mee door moeten sukkelen maar ineens was het verholpen. Ik vermoed dat toen hij uit elkaar is geweest om de begrenzer in te bouwen, hij verkeerd in elkaar is gezet. En 1,5 jaar later, toen de begrenzing eruit ging + de grote beurt werd gedaan, is het weer verholpen. Zelf heb ik nooit de tank eraf gehaald, is misschien een aanrader..

Sucees met het oplossen van jou probleem!
 
Ik heb daarna nog problemen gehad met mn brandstofpompje, het relais wat daar op zit was t contact puntje van versleten omdat hij vonkt, dat was 2 keer de oorzaak van ongewenst stil staan langs de weg. Je kunt bij japparts voor 22.50 dit onderdeel bestellen: BRANDSTOF POMP REPARATIE KIT FPS-900 [FPS-900 MAT7244304] - €22.90 : Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop
en dan is het gefixt. Je kunt daarna een diode monteren als je enigszins handig bent met solderen en dan vonkt hij nooit meer, en verslijt t contactje dus ook niet meer. Dat was een permanente oplossing voor mijn stil val probleem.
Hoe dat laatste werkt kun je hier lezen:
Welkom bij de Honda Deauville Club

Veel succes ermee!

(btw ik rij deze motor al lang niet meer)
 
Terug
Bovenaan Onderaan