Kawasaki VN 800 Topic

Mijne 95 43k rijdt soepel en trilt wel een beetje maar niet dat het opvalt.
De andere '95 heeft 19k gereden en alles voelt strak.
Vering is hard, rem werkt veeeel beter, stuurt strakker, alles is strak aan die motor en hij lijkt daarom veel straffer. Bij hem hoor je stationair geen bijgeluiden, bij mij wel.

Wat ze wel allebei hebben, als je ruig doortrekt door de versnellingen heen voel je een trilling bij optrekken boven de 80 km per uur. Hebben ze allebei!
 
wie van jullie heeft er al eens de vering op een andere stand geplaatst.
ik weeg zelf ruim 127 kilo en heb geen probleem met de motor. Maar zoals al eens eerder aangegeven wil mijn vrouw ook steeds vaker mee.
Nu blijkt dat mijn vering op de laagste stand staat en dus een stuk opgeschroeft kan worden maar de vraag is, hoe kom je er bij?
 
Dat heb ik wel weer, die trillingen, onder belasting bij lagere toerentallen.
Ook met gassen tijdens stationair.
Het is niet extreem, maar je merkt het wel duidelijk.
Ik heb stationair ook bijgeluiden, maar dat gaan alle VN's doen, na verloop van tijd, ook de 1500's.
Ik twijfel nog, of ik die rubbers nu ga vervangen of een ander keertje, het is een behoorlijk omvangrijke klus (vooral voor mij), pakkingen, o-ringen, noem maar op.
Laat ik eerst maar 's olie gaan verversen, kijken of dat enig effect heeft, het is nu onderhand zwart.
Heb ook 's een ritje gemaakt op een 2001 Classic 800, geen enkele trilling, dat was weer te weinig, ik had er geen beleving bij.
Wel, de rest van m'n motor is wel allemaal strak en straf, vering, remmerij, sturen, niks op aan te merken.
Ik denk dat jouw motor misschien een beetje een geval apart is, gezien de staat waarin je hem kocht.
Zou ie meer hebben gelopen dan aangegeven?..


Mijne 95 43k rijdt soepel en trilt wel een beetje maar niet dat het opvalt.
De andere '95 heeft 19k gereden en alles voelt strak.
Vering is hard, rem werkt veeeel beter, stuurt strakker, alles is strak aan die motor en hij lijkt daarom veel straffer. Bij hem hoor je stationair geen bijgeluiden, bij mij wel.

Wat ze wel allebei hebben, als je ruig doortrekt door de versnellingen heen voel je een trilling bij optrekken boven de 80 km per uur. Hebben ze allebei!
 
Laatst bewerkt:
Heb geen idee, die vering heb ik nooit hoeven aan te passen.
Je kunt niet zomaar bij die monoshock dacht ik.
Zadel eraf?
Spatbord eraf?
Da's betrekkelijk weinig werk..

wie van jullie heeft er al eens de vering op een andere stand geplaatst.
ik weeg zelf ruim 127 kilo en heb geen probleem met de motor. Maar zoals al eens eerder aangegeven wil mijn vrouw ook steeds vaker mee.
Nu blijkt dat mijn vering op de laagste stand staat en dus een stuk opgeschroeft kan worden maar de vraag is, hoe kom je er bij?
 
Via de zijkant kom je er in ieder geval niet helemaal goed bij. Daarnaast moet je er een speciale sleutel voor hebben.
Via de bovenkant? Zadel eraf, accubak eruit?
 
Geen idee,
Ik heb vaak genoeg het zadel, spatbord e.d. eraf gehad, maar nooit gelet op de toegang van de monoshock..
Als je het spatbord eraf haalt, zie je onderaan ook nog een plastic kapje achter de accubak, als je die even ombuigt kan je wellicht bij de monoshock.

Via de zijkant kom je er in ieder geval niet helemaal goed bij. Daarnaast moet je er een speciale sleutel voor hebben.
Via de bovenkant? Zadel eraf, accubak eruit?
 
Dat heb ik wel weer, die trillingen, onder belasting bij lagere toerentallen.
Ook met gassen tijdens stationair.
Het is niet extreem, maar je merkt het wel duidelijk.
Ik heb stationair ook bijgeluiden, maar dat gaan alle VN's doen, na verloop van tijd, ook de 1500's.
Ik twijfel nog, of ik die rubbers nu ga vervangen of een ander keertje, het is een behoorlijk omvangrijke klus (vooral voor mij), pakkingen, o-ringen, noem maar op.
Laat ik eerst maar 's olie gaan verversen, kijken of dat enig effect heeft, het is nu onderhand zwart.
Heb ook 's een ritje gemaakt op een 2001 Classic 800, geen enkele trilling, dat was weer te weinig, ik had er geen beleving bij.
Wel, de rest van m'n motor is wel allemaal strak en straf, vering, remmerij, sturen, niks op aan te merken.
Ik denk dat jouw motor misschien een beetje een geval apart is, gezien de staat waarin je hem kocht.
Zou ie meer hebben gelopen dan aangegeven?..
Meer gelopen verwacht ik niet echt, de motor is door iemand normaal gebruikt voor ritjes en tripjes van 95 t/m 01 in belgie. Daarna in Nederland en pas vanaf 2006 is er dagelijks mee gereden voor woon werk. Hij was motoragent in de regio en ging elke dag met de motor naar z'n werk om daar weer op de motor te stappen. Hij zou de motor hebben gekregen van zijn oom die m heeeel lang heeft gehad, die oom is ook van Belgie naar NL verhuisd met motor. En in NL zou de motor lang hebben stilgestaan totdat in 2006 z'n neef m kreeg. Onderhoud of schoonmaakbeurt heeft de motor tussen 2006 en 2010 1x gehad toen de banden moesten worden vervangen. De motor heeft vanaf 2006 t/m 2010 buiten gestaan. ook in de winter.

Motor zat ook vol met opties.
- Voorspatbord sieromlijsting
- 3 koplampen door zo'n beugel
- Sissy-bar
- Bagagerek
- Highway Hawk badges op de kapjes.
Alles van Highway Hawk trouwens.

Beetje trillen draagt inderdaad bij aan het plezier :]
 
vering verzetten,

Met een lange dikke schroevendraaier, vanaf de zijkant, schroevendraaien tegen de nokken die op de vering zitten zetten, en een klap met een hamer geven.
 
Kan je dit iets beter beschrijven?
Zet ik de schroevendraaier hierbij aan de zijkant van de vertandingen (nokken)? en sla hem daarmee dan tegen of met de klok mee?
Ik kan er wel bijkomen met bvb mijn lange slagbijtel. hiermee kan ik iets harder slaan.


vering verzetten,

Met een lange dikke schroevendraaier, vanaf de zijkant, schroevendraaien tegen de nokken die op de vering zitten zetten, en een klap met een hamer geven.
 
Je draait tegen de klok in als het goed is, je tikt de nokjes weg aan de rechterzijde van de schokdemper.
KITACO%20REAR%20SHOCK%20ABSORBER%20(RA235).JPG

Zo ziet het ding eruit, onderaan de witte veer zit de verstelring met de nokken.
 
Je draait tegen de klok in als het goed is, je tikt de nokjes weg aan de rechterzijde van de schokdemper.
[http://www.kawasaki-ksr110.com/USERIMAGES/KITACO%20REAR%20SHOCK%20ABSORBER%20(RA235).JPG (afbeelding)]
Zo ziet het ding eruit, onderaan de witte veer zit de verstelring met de nokken.


De schokdemper op mijn VN800A ziet er niet echt zo uit, of toch het systeem om hem te verzetten.

Ik ben momenteel aan het werk aan de likerzijde van men VN en daarvoor een aantal zaken erafgehaald waardoor de schokdemper zichtbaar is maar ik weet niet of dat genoeg is om hem in te stellen. Ik bekijk het morgen eens.
 
Ik kan alleen zien dat de "nokken" bij de mijne onderin zitten.
Er hoort volgens mij een speciale sleutel voor te zijn waarmee je hem kan opstellen maar een hamer en bijtel werkt misschien net zo makkelijk.
Ik heb nog geen tijd gehad om er verder naar te kijken en heb nu eerst twee weken achter elkaar een toertocht waar ik mee wil rijden.

Gezien je er niet 1, 2, 3 bij komt word dat even wachten.
 
Laatst bewerkt:
Geen beitel gebruiken, je slaat de ring kapot en de beitel !!
Echt een lange grove schroevendraaier of lange pendrijver gebruiken.

Je snapt in ieder geval het principe, ring aandraaien is de veer op een
bepaalde voorspanning brengen. De karakteristiek verandert iets maar
bij een grote kuil zit je nog steeds aan het eind van de vering zeg maar.
 
Ik heb gisteren een doos onderdelen opgehaald.

- Breder stuur
- Kentekenplaathouder zijkant
- Achterlichtje voor op de houder met "stop"
- 3L en een beetje olie + oliefilter

Dus ik heb wat te doen!
 
Ah, dat STOP licht had ik voorheen ook naar zitten kijken.
Ik ga ook weer spullen bestellen, zat op m'n vakantiegeld te wachten...
 
Laatst bewerkt:
VK geld gaat dit jaar op aan een tripje Costa Rica. Dit jaar moet de rear fender en solo seat conversie maar effe wachten. Doe je zondag nog iets ? Ik hoop dan wel klaar te zijn met het een en ander maar ik ga ook een stukje rijden als het goed is.
 
In principe kan wel een zondag wel een middagje/ochtendje vrijmaken..

VK geld gaat dit jaar op aan een tripje Costa Rica. Dit jaar moet de rear fender en solo seat conversie maar effe wachten. Doe je zondag nog iets ? Ik hoop dan wel klaar te zijn met het een en ander maar ik ga ook een stukje rijden als het goed is.
 
En wat voor rear fender had je in gedachten?..zo'n universele?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan