Banden: Offroad+Allroad - Wat is jouw ervaring?

Welke band rijd jij?

  • - Avon

    Stemmen: 3 1,6%
  • - Bridgestone

    Stemmen: 14 7,6%
  • - Continental

    Stemmen: 22 11,9%
  • - Dunlop

    Stemmen: 12 6,5%
  • - Heidenau

    Stemmen: 38 20,5%
  • - Metzeler

    Stemmen: 19 10,3%
  • - Michelin

    Stemmen: 56 30,3%
  • - Pirelli

    Stemmen: 21 11,4%

  • Totaal aantal stemmers
    185
mijn Michelin T63 doet het nog verrassend goed op straat :Y
060520101948.jpg

hij fluit alleen wel bij hogere snelheden.
Nog redelijk mee weg te komen in de modder, je moet alleen geen haast hebben.
 
Op www.xt660.com hebben ze een topic waarin je kunt posten volgens het volgende format:

TYRE MAKE / MODEL:
DATE FITTED:
DATE REPLACED:
TOTAL DURATION (in months hopefully):
FRONT / REAR / BOTH / PRICE PAID (with or w/out fitting charge):
BOUGHT FROM:
TYPICAL RIDING (TOWN/MOTORWAY/COMMUTING/OFF ROAD):
MILEAGE WHEN TYRE FITTED:
FINAL MILEAGE AFTER TYRES ARE WORN:
TOTAL MILEAGE OBTAINED:
FINAL COMMENTS ON TYRES PERFORMANCE:


... zoiets kun je hier ook doen natuurlijk...

Krijg je bv. mijn commentaar over de Metzeler Enduro 3:
TYRE MAKE / MODEL: Metzeler Enduro 3
DATE FITTED: march 2009
DATE REPLACED: june 2009
TOTAL DURATION (in months hopefully): 4 months
FRONT / REAR / BOTH / PRICE PAID (with or w/out fitting charge): €200,- w. fitting
BOUGHT FROM: www.mamola.nl
TYPICAL RIDING (TOWN/MOTORWAY/COMMUTING/OFF ROAD): commuting on motorway and B-road, <5% off-road
MILEAGE WHEN TYRE FITTED:10.000 km
FINAL MILEAGE AFTER TYRES ARE WORN: rear 15.000 km, front (predicted) 20.000km (replaced both by TKC's at 18.000 when I had a flat rear)
TOTAL MILEAGE OBTAINED: rear 5000km, front (predicted) 10.000km
FINAL COMMENTS ON TYRES PERFORMANCE: more stable (no sensitivity for ridges on tarmac) then the Tourances, very good cornering grip, very good grip on dry tarmac, good grip on wet tarmac, sufficient traction on dry firm or loose sandy roads and gravel roads, not much in wet off-road condtions / mud. Road buzz from >70kph.


... of over de Continental TKC80 Twinduro's die ik er nu onder heb:
TYRE MAKE / MODEL: Continental TKC80
DATE FITTED: july 2009
DATE REPLACED: november 2009
TOTAL DURATION (in months hopefully): 4 months
FRONT / REAR / BOTH / PRICE PAID (with or w/out fitting charge): €200,- w. fitting
BOUGHT FROM: www.mamola.nl
TYPICAL RIDING (TOWN/MOTORWAY/COMMUTING/OFF ROAD): commuting on motorway and B-road, <5% off-road
MILEAGE WHEN TYRE FITTED:18.000 km
FINAL MILEAGE AFTER TYRES ARE WORN: rear 24.000 km, front (predicted) 30.000km
TOTAL MILEAGE OBTAINED: rear 6000km, front (predicted) 12.000km
FINAL COMMENTS ON TYRES PERFORMANCE: makes the bike tip over when cornering, (too?) light steering, good cornering grip, good grip on dry tarmac, sufficient grip on wet tarmac, front wheel starts to wander at >130kph but not frightening, good traction on dry firm or loose sandy roads and gravel roads, not much in mud,


HJ
 
michelin anakee zijn goede banden. heel stabiel op hellingshoek, heel vertrouwenswekkend op het asfalt. vorige banden waren pirelli mt-80 zijn zeker niet slecht maar ik rij nu veel gemakkelijker m'n voetsteunen aan de grond met m'n freewind terwijl ik daarvoor al met de pirelli's begon te zwalpen...
 
Enduro gebruik:

Enduro gebruik,
droge harde ondergrond:

Voor: Bridgestone 403 (cross band), Michelin Enduro Comp. III

Achter: Michelin Enduro Comp III, Bridgestone 404 (crosband)

Nat en zand.

Voor Michelin Enduro IV

Michelin rijd erg fijn en is voor mij de beste band, nadeel is dat de banden wel enorm snel slijten.
Achterbandje gaat ongeveer 500-600 km mee (alleen off-road maar wel veel rotsen)

Achter: zie hierboven.

Straat/ off-road.

Metzeler Tourance EXC

Gr
 
Ik heb onder m'n Africa twin , een setje Heidekau K 60
Moet zegen dat dit de beste all road banden zijn die ik tot nu toe heb gehad
Had in het verleden Bridgestone trailwing 47/49 , die waren best goed maar net ff minder , en als ze ouder werden zo hard als bakeliet , m'n heidekau hebben daar geen last van , over de slijtage ben ik ook niet on tevreden ,, redelijk wat km afgelegt maar ik zie wel dat ze wat cuppen ...

op nat en als het koud is doen ze het best heel goed
Al overweeg ik na deze set toch wat meer road georienteerd te nemen , omdat ik eigenlijk nooit meer naar een zand afgraving ga ....


HondaAfricaTwin199907.jpg
 
'BANDEN ..... Wat is jouw ervaring?' > 'Banden: Offroad+Allroad - Wat is jouw ervaring?'
 
Kent iemand deze banden, het merk is Barum enduro?
Als ze zo presteren als ze er uit zien dan lijkt het mij een ruige band.
full
 
Laatst bewerkt:
Kent iemand deze banden, het merk is Barum enduro?
Als ze zo presteren als ze er uit zien dan lijkt het mij een ruige band.[afbeelding]


ik vraag me af wat je met deze band kan,, de noppen blokken staan ver uit elkaar dus geschikt voor zeer losse onder grond , maar de individuele noppen staan in clusters je bij elkaar wat op de weg prima is, maar lijkt op de snelweg door de ruimte tussen de blokken geen stille band, voor een trailband zijn de ruimtes er groot .
 
Ik vind voor mezelf voor de achterkant de Heidenau K60 ideaal - prima wegband als je niet perse hoeft te jakkeren en voor allroad ritjes goed te doen.

De voorband bleef ik mee emmeren - ik wil op de weg geen consessies doen maar had offroad met mn ContiEscape zo weinig grip, dat ik steeds maar op mn muil ging. Ik heb daarom een extra voorvelg geregeld voor het rijden op onverharde ondergrond en daar zit nu een Michelin StarCross op.
 
wie kan me vertellen wat de levensduur van de kende k760's is?

zit met een xr600 die ik net als eerste off-road heb en heb gladde bandjes en off-road-rit-aspiraties :P

ik rijd zo'n 25% op de weg en ben dus benieuwd naar de gemiddelde levensduur van deze erg ruig uitziende band })

en wat betaal je er gemiddeld voor incl montage?
heb alleen ervaring met wegbanden door de jaren heen, maar weet nog niet of ik nou opgelicht word bij mijn locale (vrij dure naar mijn idee) dealer of dat het normale prijzen zijn in de offroad-wereld :$
 
ik zit ook in hetzelfde schuitje als jij , ook een XR600 en wil ook een beetje zandhappen (enduro/offroadritjes en beetje spelen)

ik heb ook verschillende banden afgewogen en ga voor de kenda 760 enduro.
ervaring heb ik dus nog niet met de banden, maar wel zover uitgezocht dat deze het beste zijn voor mijn gebruik.

ze zitten zo op 80 euro de set dus zijn ook niet erg duur
 
De trackmasters K760 gaan bij mij 2x zo lang mee als al het andere , zal ongeveer 1500km zijn waarvan ik 70% (minimaal) Offroad zit. Moet er wel meteen bij zeggen dat ik ze er af haal als er nog een mm of 6 nop opzit. Is voor mij niet voldoende om offroad te rijden. Waarschijnlijk zou je er dus 2000-2500km mee kunnen rijden tot aan de TWI.

Op de snelweg komt ik nooit en op de binnenwegen rijd ik nooit harder dan 80Km/h . Voor mij ligt de fun offroad en probeer zoveel mogelijk mijn banden op de weg te sparen. Dus nooit voluit accelereren en nooit hard remmen op het asfalt.

Omleggen doe ik altijd zelf.
2 Houten balkjes onder het wiel, een spade om de band los te duwen uit de velgrand,2 bandenlepels van 20cm , wat zeep en evt een rubberhamer. Is echt een "peulenschilletje" (als je weet hoe) en ook gemakkelijk zodat je ook onderweg je band kunt repareren.

Ik heb geen spade en rubber hamer bij mijn boordgereedschap zitten en hout vind je haast overal. :+
 
nu wil de plaatselijke motorzaak me michelin ac10 aansmeren voor 165 incl montage op de motor...omdat die volgens hem beter zijn als kendas
duur of goede deal?
 
1 AC10 achter is 53 euro en voor 39 . incl verzenden komt er 10 bij (per 2). Dus reken maar uit

Edit: en ga het banden wisselen zelf proberen/leren, is wel zo gemakkelijk voor onderweg ;) .
 
Laatst bewerkt:
wielen wisselen is de moeite niet, maar heb thuis amper gereedschap, op het werk wel, maar dat is weer te ver van de motorzaak :9

dat is het probleem dus,

en het zelf monteren van de banden heb ik me door diverse (oud)-crossers af laten raden vanwege het gestuntel en de moeilijkheid...

dus ik ben er nog niet helemaal uit

kan wel autobanden omleggen op het werk, dat is de moeite niet, maar ik kan alleen op verhalen afgaan over de moeilijkheid van crossbanden wisselen...
 
als ik een spijker in de band heb die lekt ,, heb een compressor aan boord en daarmee kan ik op de boordspannen de band oppompen ,,, en die loopt lang niet zo snel leeg als een tubeless type,, en dan kan ik altijd wel naar de bewoonde wereld rijden.


maar als je een beetje all road band heb dan trek ik meestal de spijkers er zo uit zonder lek
 
wielen wisselen is de moeite niet, maar heb thuis amper gereedschap, op het werk wel, maar dat is weer te ver van de motorzaak :9

dat is het probleem dus,

en het zelf monteren van de banden heb ik me door diverse (oud)-crossers af laten raden vanwege het gestuntel en de moeilijkheid...

dus ik ben er nog niet helemaal uit

kan wel autobanden omleggen op het werk, dat is de moeite niet, maar ik kan alleen op verhalen afgaan over de moeilijkheid van crossbanden wisselen...
Laat je niets wijsmaken, banden gaan er nog makkelijker af dan een autoband (mits ze er geen jaren op zitten). Ik haal ze eraf met 2 bandenlepels van 20cm.
Deserts en baja's zijn krengen , en wordt lastger als er een mousse in zit. Rest valt reuze mee.
 
Laatst bewerkt:
Avon Distanzia
dist.jpg


Gemonteerd op een XT 600 Tenere, vorig jaar mee op vakantie geweest in Fr. bevielen op een droog wegdek goed, afgelopen winter in de regen en kou een stuk minder. Een hard zandpad is er nog mee te rijden maar is echt een allroad band die dus eigenlijk alleen op verhard wegdek is te gebruiken. Zal ze geen 2de keer kopen.
 
Nu (net) voor:
heidenau K60. Weinig grip op nat wegdek, maar dat kan nog aan de siliconen coating liggen die er nog afgereden moet worden. Erg onstabiel. Ik denk dat het goed is als de band wat vierkanter wordt. Wellicht moet ik hem ook niet op wegspanning (2,1 bar) zetten.

Achter:
2e hands MEFO stonemaster. Gewoon goed. Trekt lekker weg op asfalt.


Wel één grote brok herrie op de snelweg, maar de combinatie is in het zand erg stabiel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan