Welke xenon lampen gsxf750 2003, H1, H4, H7?

buksus0

MF'er
10 aug 2008
172
0
kessel /Belgie
hallo,nog een vraag zoals bij mijn vorige motor had ik nu ook mijn lampen graag vervangen in exnon lampen na mijn contact met de vorige leverancier van de lampen rade hij me aan 2xH4 te nemen.
in mijn handleiding staat, koplamp rechter 12v55w(H1)
links 12v55w(H7)
moet ik met de H rekening houden of alleen met de watt en de volt?omdat er in de handleiding staat ,als er een lamp v.e verkeerde wattage word gebruikt dit schade kan toebrengen aan het elektrische systeem moet ik zekerheid hebben voor ik ze bestel.
bedankt,grt.jan
 
Dezelfde H nemen als er origineel in zit. Een Xenon lamp verbruikt minder stroom (en heeft dus een lager Wattage) dan een Halogeen lamp, dus je hoeft je over elektrische problemen geen zorgen te maken.

Waarom je leverancier je aanraad om H4 lampen te nemen is me een raadsel. De fittingen zijn verschillend dus dat gaat problemen geven met het aansluiten.

Gewoon twee Pilot setjes nemen (één H1 en één H7), dat is plug en play, kinderlijk eenvoudig om aan te sluiten en kwalitatief top.
 
zo te horen gaat H4 niet passen....had op mijn vorige motor H4 en H1, nu 2x H7

Je moet dus gewoon een xenon H7 en H1 set halen, anders gaat het naar alle waarschijnlijkheid niet zo goed passen.
Qua vermogen is het standaard. Xenon heeft een hoge opstartspanning (hoger dan de 55W halogeen) en vervolgens een lage bedrijfsspanning (lager dan die 55W halogeen)
 
Maar dan is 1 lamp het dimlicht en de H1 het grootlicht.
Een Xenon heeft een lager wattage (35 watt)

Wat de handleiding bedoelt, is het gebruik van lampen met een hoger wattage.
Die zijn ook verkrijgbaar in 100 watt uitvoering, voor b.v. ralleyrijden.
En de kunstofbehuizing kan niet goed tegen de extra warmte die deze lampen afgeven.
En ook de bekabeling kan er moeite mee hebben.

Xenon geeft minder warmte af dan de originele lamp.
Dus het ombouwen moet geen probleem zijn.
 
hallo, dus die H4 bulbs werken en kan geen schade veroorzaken?grt.jan

die H4 lampen passen gewoon weg NIET in een unit die gemaakt is voor een andere lamp.
de reflector is gemaakt voor die type lamp die aangegeven wordt. iets met brandpunt ect.
gewoon niet lopen kloten.

btw als de H4-xenonlamp gemaakt is voor de UK, dan is deze ongeschikt voor de EU!!
iets met verblinden van de tegenligger(en overtreding NL-wet).
 
Kijk maar eens naar je huidige Xenon H4 lampen en de fittingen van je GSX waar de H1 en H7 lamp in zitten, dan snap je het wel.

Je snapt het pas wanneer je het door hebt....

Qua elektrische aansluitwaarden kan het en zal het branden, daar zit geen probleem, maar de lampvoeten / fittingen zijn verschillend.
 
Laatst bewerkt:
btw als de H4-xenonlamp gemaakt is voor de UK, dan is deze ongeschikt voor de EU!!
iets met verblinden van de tegenligger(en overtreding NL-wet).

Dit is onzin. Lamp is lamp, en die zijn allemaal gelijk, overal ter wereld.

Het verschil zit in de reflectoren, in de behuizing dus. Deze kunnen inderdaad verschillend zijn voor links- en rechtsrijdende landen. Bij auto's altijd het geval (zet je dimlicht maar eens aan in een donkere omgeving recht op een muur. Je ziet dan (hier in NL) een schuine streep, rechts hoger dan links. Het idee is dat je rechts de berm hoger aanstraalt en dus meer reflectoren ziet. In engeland en andere links-rijdende lampen is dat precies omgekeerd. Ga je met een lichtbeeld voor rechtsrijdende landen in een linksrijdend land rijden dan verblind je dus je tegenliggers.

Voor motoren weet ik het echter nog niet zo. Het lichtbeeld van mijn Suzuki is namelijk horizontaal en ik vermoed dat dit voor meer motoren het geval is. Dat betekent dus dat er geen verschil is in reflectoren tussen links- en rechtsrijdende landen.

Lampen zijn zowiezo allemaal gelijk. Maar inderdaad wel even op het fittingtype letten. H1 is H1, H4 is H4 en H7 is H7. Dat is niet onderling uitwisselbaar.

H1 en H7 zijn enkelvoudige lampjes, H4 is een lamp met gecombineerd dim- en grootlicht (normaliter bij halogeen twee gloeispiralen, bij Xenon ook als bi-xenon met schuifje verkrijgbaar).

Let er op dat je met H1 of H7 lampen ook een Xenon lamp als grootlicht kunt monteren, maar dat je dan wel beperkt bent qua seinen. Die lampen moeten namelijk opwarmen en het duurt een paar seconden voordat je vol licht hebt. Maar als je grootlicht voornamelijk gebruikt voor het rijden en niet voor het seinen dan kun je er natuurlijk ook Xenon van maken. Bij H4 bi-xenon heb je dit probleem niet. Er is dan namelijk maar een lamp, en door het fysiek een schuifje op het lampje te verplaatsen wordt geschakeld tussen dim- en grootlicht.

Roel.
 
Ik zou alleen het dimlicht vervangen voor Xenon. Dan hou je de halogeenlamp (groot licht) voor het seinen. Volgens mij rijdt vrijwel niemand langdurig met groot licht.
 
Ik had ook xenon in m'n nieuwe model gsxf!

Je moet gewoon de lampen aanhouden die er nu ook inzitten!!!
Dus h7 dimlicht en h1 grootlicht.

Zelf zou ik alleen goed overwegen om wel een xenon grootlicht te nemen, dus de H1....
Nadeel daarvan is dat door de oplaadtijd van het xenongas de seinfunctie van het grootlicht dan wegvalt. Dus je kunt dan niet seinen als tegemoedkomend verkeer verkeerd inhaalt ofzo.
Daarbij geeft het xenon dimlicht zoveel licht dat grootlicht voor mij vaak weinig toegevoegde waarde had....

Ik zou dus je grootlicht gewoon halogeen houden......

:W

[edit] oeps, zoals Janb dus al zei :P [/edit]
 
Laatst bewerkt:
Even inhaken op deze topic. Waarschijnlijk ook wel een nuttige vraag voor de topic starter. Ik ben een tijdje terug bezig geweest met het inbouwen van een xenon H7 lamp in mijn Ace. De boel is plug&play, dus het moet geen problemen geven... nee dus. Op de achterkant van de originele H7 zit een stuk plastic om de ruimte op te vullen tussen de lamp en de klem, schijnt een spacer te heten. De xenon H7 heeft deze dus niet, met als resultaat dat die niet vast in het huis zit.

Iemand al zoiets meegemaakt en een creatieve oplossing hiervoor gevonden? Ik heb een beetje zoeken op i'net en zag spacers te koop in de good ol' USA die daar (kuch) $15 kosten (allemachtig, $15+verzendkosten+3 weken wachten voor een stukje plastic |()
 
Even inhaken op deze topic. Waarschijnlijk ook wel een nuttige vraag voor de topic starter. Ik ben een tijdje terug bezig geweest met het inbouwen van een xenon H7 lamp in mijn Ace. De boel is plug&play, dus het moet geen problemen geven... nee dus. Op de achterkant van de originele H7 zit een stuk plastic om de ruimte op te vullen tussen de lamp en de klem, schijnt een spacer te heten. De xenon H7 heeft deze dus niet, met als resultaat dat die niet vast in het huis zit.

Iemand al zoiets meegemaakt en een creatieve oplossing hiervoor gevonden? Ik heb een beetje zoeken op i'net en zag spacers te koop in de good ol' USA die daar (kuch) $15 kosten (allemachtig, $15+verzendkosten+3 weken wachten voor een stukje plastic |()

Volgens mij had ik dat probleem ook inderdaad.... maar had daar volgens mij ook een bepaald opzetstukje voor gemaakt van plastic, werkte prima!!


@TS, lijkt mij verstandige keus! :Y
Zelf had ik altijd de goedkooste setjes trouwens, beviel mij altijd prima!!!
Kan 2 a 3 setjes kopen voor 1 setje pilot. Misschien verkleurt de lamp heel iets sneller ofzo dan echt dure lampen, maar als je toch maar 1 lamp heb zie je dat verschil toch niet en scheelt dat een hoop geld.

:W
 
Even inhaken op deze topic. Waarschijnlijk ook wel een nuttige vraag voor de topic starter. Ik ben een tijdje terug bezig geweest met het inbouwen van een xenon H7 lamp in mijn

...

Iemand al zoiets meegemaakt en een creatieve oplossing hiervoor gevonden? Ik heb een

Zagen! Als je het verloopconnectortje van Stanley bedoelt dan kun je de "ring" er gewoon met een babyzaagje afzagen. Ik heb zelf ook even gezocht naar kant-en-klare oplossingen, maar niets gevonden en uiteindelijk de zaag ter hand genomen. Een paar minuten later zat het er in. Mocht je later ooit terug willen naar halogeen dan kun je de adapter weer in elkaar lijmen of gewoon een nieuwe bestellen. Let wel: kost bij Suzuki dealer EUR 13. Kun je heel wat lijm voor spuiten.

Roel.
 
Dit is inderdaad een lastige keuze. Ik heb zelf nu wel de grootlicht pit gewijzigd. Seinen heeft inderdaad geen enkel effect, het valt gewoon niet op bij mede weggebruikers. Het duurt ook echt een paar seconden voordat de lamp op sterkte is. Maar is het wel echt enorm prettig als je in het donker op onverlichte wegen rijdt.

Ik twijfel nog. Wellicht dat ik weer terugga naar Halogeen voor het grootlicht. Blijft een lastige keuze.

Roel.

Als je heel veel buiten de bebouwde kom moet rijden ofzo dan zou wat mij betreft het inderdaad ook een lastige keuze zijn.
Aan de andere kant denk ik dan ook, je eigen snelheid kun je zelf aanpassen naar het zicht dat je hebt in het donker qua verlichting, de snelheid van tegemoedkomend verkeers kun je alleen veranderen door te seinen...
Zelf vind ik het risico te groot om niet te kunnen seinen, hoewel ik merk dat ik door m'n xenon wel wat beter opval, zijn er altijd automobilisten die gewoon niet kijken, dan zien ze jou ook niet!!
Mij een te groot risico.....

:W
 
Als je heel veel buiten de bebouwde kom moet rijden ofzo dan zou wat mij betreft het inderdaad ook een lastige keuze zijn.
Aan de andere kant denk ik dan ook, je eigen snelheid kun je zelf aanpassen naar het zicht dat je hebt in het donker qua verlichting, de snelheid van tegemoedkomend verkeers kun je alleen veranderen door te seinen...
Zelf vind ik het risico te groot om niet te kunnen seinen, hoewel ik merk dat ik door m'n xenon wel wat beter opval, zijn er altijd automobilisten die gewoon niet kijken, dan zien ze jou ook niet!!
Mij een te groot risico.....

:W

Je /kunt/ wel seinen, alleen kost het een paar seconden voordat de lamp op volle sterkte is. Gewoon een paar seconden grootlicht aan houden, dan merkt een tegenligger het vanzelf. Maar een korte flash van een koude lamp valt inderdaad niet op.

Roel.
 
Ik heb een gsxf 750 2003 met als dimlicht een xenon.
Ik heb de motor pas en ken niks van xenon.
Het dimlicht op m'n motor brandt altijd zodra ik het contact aanleg.
Er is geen schakelaar voor de verlichting.

Moet zo'n lamp opwarmen vooraleer je de startmotor in gang schiet.
Bij min flitste de xenon één maal fel en dan ging hij uit.

De tweede keer brandde de lamp wel bij het starten.....

iemand idee?
 
Ik heb een gsxf 750 2003 met als dimlicht een xenon.
Ik heb de motor pas en ken niks van xenon.
Het dimlicht op m'n motor brandt altijd zodra ik het contact aanleg.
Er is geen schakelaar voor de verlichting.

Moet zo'n lamp opwarmen vooraleer je de startmotor in gang schiet.
Bij min flitste de xenon één maal fel en dan ging hij uit.

De tweede keer brandde de lamp wel bij het starten.....

iemand idee?
In jou geval is dat idd het beste. Contact aanleggen, 15tal secondjes wachten, tot de xenon op temperatuur is, en dan starten. Als de motor dan snel genoeg aanschiet (kan enkel op voorwaarde van een goede batterij), dan zal uw xenon meteen terug aangaan omdat die reeds warm is.

Als dat nog steeds een probleem geeft, kan je er best een schakelaartje tussen zetten, zodat je de xenon pas inschakeld na het starten van de motor.

Ik had met mijn GSXF (1998) hetzelfde probleem, toen ik nog een H7 dimlicht had, en die vervangen had door een Xenon, maar gelukkig hebben die van voor 2003 (of 2002 zoals die van jou ;) ), nog wel een lichtschakelaar.

Nu heb ik echter een USA koplamp (Katana ipv GSXF, maar is dezelfde motor), geplaatst, en daar zit twee maal een H4 in, en heb die vervangen door twee H4 bi-Xenons, en het gekke is, dat ik met deze dat probleem niet heb :)
 
In jou geval is dat idd het beste. Contact aanleggen, 15tal secondjes wachten, tot de xenon op temperatuur is, en dan starten. Als de motor dan snel genoeg aanschiet (kan enkel op voorwaarde van een goede batterij), dan zal uw xenon meteen terug aangaan omdat die reeds warm is.

Als dat nog steeds een probleem geeft, kan je er best een schakelaartje tussen zetten, zodat je de xenon pas inschakeld na het starten van de motor.

Ik had met mijn GSXF (1998) hetzelfde probleem, toen ik nog een H7 dimlicht had, en die vervangen had door een Xenon, maar gelukkig hebben die van voor 2003 (of 2002 zoals die van jou ;) ), nog wel een lichtschakelaar.

Nu heb ik echter een USA koplamp (Katana ipv GSXF, maar is dezelfde motor), geplaatst, en daar zit twee maal een H4 in, en heb die vervangen door twee H4 bi-Xenons, en het gekke is, dat ik met deze dat probleem niet heb :)

Bedankt voor deze info! Hoe zit het met groot licht? Vervalt deze of functioneert deze nog wel met een h4 lamp? Helaas woon ik niet in de buurt en kom is ook vrijwel nooit in de buurt van Groningen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan