Honda CB650 'Caferacer'

Status
Niet open voor verdere reacties.

kuunderbeast

Die hard MF'er
8 apr 2010
581
1
Kuinre
Hallo allemaal,

ik ga me niet meer voorstellen, dat heb ik hier al gedaan:

Nieuw op het forum (omgeving Emmeloord, Steenwijk)

kijk gerust even, weet je wie ik ben en wat ik op motorgebied heb gedaan.

Zoals ik al had vermeld, was ik op zoek naar een motorprojectje. Had al eens voor een Suzuki GT750 gekeken en een CB500 maar is niks geworden.

Tot ik laatst een advertentie tegen kwam op marktplaats. Een Honda CB650z RC03 uit 1979; vraagprijs 150. Gelijk gemailt en een afspraak gemaakt om te kijken. Afgelopen vrijdag, 9 april, ben ik wezen kijken. De motor is compleet, alleen bij het omdraaien van de sleutel springt de zekering er uit. Een kleinigheidje volgens de man waar ik was (genaamd Adriaan den Broeder, niet onbekend in de Honda Four wereld). Ik dacht, er zal nog wel van alles aan mankeren, maar het kon me verder niet schelen wat het precies was, voor 150 euro moest ik deze motor hebben. Kan het ding altijd nog in onderdelen verkopen. Het blok is op dit frame met kenteken gezet en heeft altijd gelopen.

Hier de foto van marktplaats:

GroteFoto-TNRXXIDB.jpg


Vandaag, zaterdag 10 april, de motor opgehaald. De motor stond al klaar met een berg onderdelen. Een 2e tank, zijkapjes, 2 keer een 2in1 uitlaat, 4 in 1 uitlaat, zak met knipperlichten, een 2e frame (zonder kenteken) en nog wat spul! Mocht alles meenemen, de 150 betaald en alles in de kar gezet.

Nu staat de motor thuis en meteen aan de slag gegaan om het beestje een klein beetje te strippen. Zelf heb ik weinig tot geen ervaring met Honda CB's, dus kan de hulp van jullie als mede-forummers goed gebruiken. Hoop zelf al een heel eind te komen, maar ik zal nog wel met een heleboel vragen gaan komen. Alle tips & trucs zijn welkom! Heb verder al elektrische schema's en een werkplaatshandboek.

Hier wat foto's hoe de motor er na een avondje bij staat:

Foto-BV3RYMYW.jpg

Foto-3IWJMZ77.jpg

Foto-FTHMNFL7.jpg

Foto-HHY38GHP.jpg

Foto-COGJGI3E.jpg

Foto-OMWFAGZP.jpg

Foto-JU6PI8UJ.jpg

Foto-MAFRNTDC.jpg


Hier nog wat onderdeeltjes:

Frame zonder kenteken (iemand belang bij?):

Foto-PBYWATFT.jpg


Wat onderdelen op zolder gegooid, zak met klein spul 2 uitlaatjes, zwarte tank en 2 zwarte zijkapjes:

Foto-ZB8JNE7K.jpg


De tank die erop zat met de kapjes, 4 in 1 uitlaat en nog 2 zadels:

Foto-JIVO3WZT.jpg


Alle foto's zijn in klein formaat, heb de grote ook wel.

Verder houdt ik deze beginpost up to date wanneer ik kan.

Ik heb nog ideeën in mijn achterhoofd om een caferacer te maken, hierbij zou ik ook graag jullie hulp en meningen willen hebben. Ik heb al enkele vragen:

Spaak of originele wielen?
Originele tank of andere tank?
M-stuur of clipons?
Wat voor luchtfilter(s)?
Wat voor buddy?
Wat voor achterlicht?
Welk voorspatbord?

Zelf vind ik deze CB erg mooi:

cb750_cafe_racer.jpg


Veel kijkplezier in mijn topic,

Frank


Hierbij dan het zitje:

1005741.jpg


Hij is nog te lang, wordt een stuk afgehaald

1005742.jpg


Kan mooi de originele ophangpunten van het originele zadel gebruiken, de beugel op het frame valt precies onder het bolle stuk van het zitje

1005745.jpg



1005744.jpg


Het zitje is precies zo breed als de tank

gister een dagje vrij gehad dus ff de honda gestript:

kaal frame

sdc10222b.jpg


vies blokje op de werkbank

sdc10223k.jpg


spul

sdc10224h.jpg


nu is het schrobben, poetsen, schuren en spuiten geblazen

de chrome onderdelen zien er nog aardig uit

hier weer wat fototjes:

nieuw oliefiltertje

GroteFoto-F4AIOAI7.jpg


nieuw voortandwiel

GroteFoto-PJUHYMY6.jpg


polijsten is niet mijn ding

GroteFoto-MAL4RD6J.jpg


blokje

GroteFoto-TF7YLLLY.jpg


Eerst maar eens wat nieuwe pakkingen bestellen
 
Laatst bewerkt:
cb650 heeft mijn broer ook jaren gehad, startrelais ging wel vaak kapot, uiteindelijk ook de dynamo, maar misschien dat die 2 wel oorzaak en gevolg waren van een ander elektrisch probleem. Verder rijdt ie motorisch erg lekker en je kunt er ook zuinig mee rijden. Beetje olie zweten bij de kop doen ze soms ook wel, maar volgens mij is dat kwestie van de rubbers vernieuwen. Ps voor bochtenwerk vond ik het maar niks, je moet hem echt de bocht in dwingen.
 
nou, ben al wat probleempjes tegengekomen:

startrelais doorgefikt (waar de zekering zit)
gelijkrichter doorgefikt

weet niet of de dynamo nog goed is, dit moet nog blijken

Heeft iemand hier meer ervaring mee? En wat kosten deze als ik ze wil kopen? Zijn er ook alternatieven voor?

Ik ben nog op zoek naar clip ons en een mooi zadel (een korte met zon bolle kont)

Graag zou ik ook wat informatie willen hebben over de luchtfilters. Heb de originele bak er afgehaald, vind ik echt veel te lomp. Die powerfilters die op de motor hierboven zitten, waar zijn deze te verkrijgen en voor welke prijs?
 
Goh, wel jammer voor je dat deze ook aan de elektrische verwahtingen voldoet van een cb650.

volgens mij is het wel te verkrijgen, reken wel op alles bij elkaar een 300 euro.
 
cb650 heeft mijn broer ook jaren gehad, startrelais ging wel vaak kapot, uiteindelijk ook de dynamo, maar misschien dat die 2 wel oorzaak en gevolg waren van een ander elektrisch probleem. Verder rijdt ie motorisch erg lekker en je kunt er ook zuinig mee rijden. Beetje olie zweten bij de kop doen ze soms ook wel, maar volgens mij is dat kwestie van de rubbers vernieuwen. Ps voor bochtenwerk vond ik het maar niks, je moet hem echt de bocht in dwingen.

da's bij elke fiets groter dan een zundapp voor jou Ron :+ je bent nou eenmaal calimero-formaat :+ :+ ...

gewoon en 18 of 17 inch voorwiel monteren
 
Laatst bewerkt:
Foto-HOCOEENL.jpg


hier is te zien hoe het startrelais is doorgebrand en de zekering er weer beunmatig aan is bevestigd

en albedankt voor alle tips zover, en dat terwijl ik nog maar 1 dag bezig ben geweest met de motor!

heb al even gekeken voor een dempertje die op de 4 in 1 bocht gaat/kan komen:

megatonreplica2%20%28WinCE%29.JPG
 
Laatst bewerkt:
cb750/900 (boldor types) en kz750 electro past er op. Weerstand op je sleepcontacten van de rotor meten ;lager dan 4.3Ohm--> vervangen. Kosten rond de 130Euro. Er past er ook een van een Yamaha 600 op , durf niet te zeggen welke maar die gaan veel langer mee.
 
Mijn startrelais is dus kapot en mijn vonkversterker (heeft iemand deze nog toevallig liggen?). Hoe kan ik kijken of mijn spanningsregelaar nog werkt? De dynamo zal ik morgenavond naar kijken.

Had ook een elektronische ontsteking gezien voor Honda CB 4's, deze blijkt dus niet op mijn CB650 te passen.

http://www.motorfreaks.nl/productnieuws/elektronische-ontsteking-voor-oude-cb-4-cilinders.html

Past een Honda CB400 achterwiel (spaakwiel) in mijn Honda CB650? Misschien met andere bussen, anders maar pas proberen te maken.
 
vandaag 2 vonkversterkers gekocht, eens kijken of we het beestje aan de praat gaan krijgen.

iemand nog info over het achterwiel? heb liever spaakwielen..
 
electra probleem opgelost!

nieuwe vonkversterkers geplaatst en de kabelboom helemaal nagelopen. zaten wat stekkertjes/draadjes verkeerd. na een nieuwe zekering erin gedaan te hebben is alles weer werkend, de startmotor krijgt hem mooi rond met de nieuwe accu

nu het beestje nog aan de praat krijgen!
 
hulp graag!

ik heb de originele luchtfilterbak eraf gehaald, nu wil ik 4 k&n powerfilters gaan plaatsen. Vanaf de cilinderkop gaat een slang (ontluchtingsslang?) naar de originele luchtfilterbak. Als de powerfilters zijn geplaatst, komt deze slang te vervallen. Wat moet ik hier mee doen? Gewoon verlengen en een loos stuk slang laten hangen?

bvd
 
hulp graag!

ik heb de originele luchtfilterbak eraf gehaald, nu wil ik 4 k&n powerfilters gaan plaatsen. Vanaf de cilinderkop gaat een slang (ontluchtingsslang?) naar de originele luchtfilterbak. Als de powerfilters zijn geplaatst, komt deze slang te vervallen. Wat moet ik hier mee doen? Gewoon verlengen en een loos stuk slang laten hangen?

bvd

Yep, bij de middenbok langs je achterband uit laten komen.

Je kunt er ook nog voor kiezen om het milieuvriendelijk te houden en een aftakking tussen je luchtfilters maken zodat de gassen die vrijkomen enigszins via de luchtfilters weer opgezogen kunnen worden en het condens toch naar beneden loopt
 
nou mensen,

de CB loopt! wat een heerlijk gevoel toch als je dat gebrul van zo'n 4 cilinder hoort!

morgen of overmorgen komt m'n zitje, is vandaag op de post gegaan

foto's ervan komen zo snel mogelijk

mijn vader gaat de uitlaten van een honda 4 cilinder racer namaken, 2 aan beide kanten onder elkaar, belooft ook leuk te gaan worden!

nog steeds op zoek naar clip ons 35mm, de 4 open luchtfilters moeten ook nog besteld worden

ik hou jullie up to date
 
3 dagen geen internet gehad, ze hebben bij ons een kabel geraakt en bevrijdingsdag erbij, dus ik zal hierbij de beloofde foto's even plaatsen van het zitje


Hierbij dan het zitje:

1005741.jpg


Hij is nog te lang, wordt een stuk afgehaald

1005742.jpg


Kan mooi de originele ophangpunten van het originele zadel gebruiken, de beugel op het frame valt precies onder het bolle stuk van het zitje

1005745.jpg



1005744.jpg


Het zitje is precies zo breed als de tank
 
Laatst bewerkt:
zitje komt van een Vincent racer af trouwens:

dscn44811.jpg


De ronde nummerborden heb ik er ook bij aan beide kanten
 
gister een dagje vrij gehad dus ff de honda gestript:

kaal frame

sdc10222b.jpg


vies blokje op de werkbank

sdc10223k.jpg


spul

sdc10224h.jpg


nu is het schrobben, poetsen, schuren en spuiten geblazen

de chrome onderdelen zien er nog aardig uit
 
ben deze week in groningen, morgen maar weer eens mee bezig

heb de cilinderkop en cilinder er al af, zuiger zijn nog goed, even overal nieuwe pakkingen en oringen tussen gooien

dan ga ik het blok nog splitsen, schoonmaken, en spuiten. zo ziet het er allemaal weer een beetje netjes uit en is het motorische gedeelte klaar!

frame en andere delen gaan gestraalt worden, nog even nadenken over de kleuren
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan