Startprobleem zxr400. Kortsluiting in startrelaiscircuit?

Krimmie

MF veteraan
4 feb 2005
9.064
0
Beste techneuten,


De zxr400 van mijn meisje wil niet starten (dit tot groot verdriet :P ).

Iets concreter:

Contact gaat aan, alle electrische onderdelen doen het.
Bij het indrukken van de startknop hoor ik de zekeringenbox knetteren (klinkt als kortsluiting).
Soms hoor ik een duidelijke klik (klak mag ook ;) ) bij het startrelais (nummer 11). Maar de startmotor gaat niet rond.

Nu heb ik de manual geraadpleegd en volgens mij hoor ik nummer 5 dus knetteren. Ik heb de stekkers van de zekeringenbox gecleaned en gesprayed... same problem.

Ze heeft al eens eerder dit probleem gehad, maar daarna wilde die gewoon weer wel starten.

Wie o wie kan me wat verder helpen :) ?


startrelaisbedrading.jpg
 
Laatst bewerkt:
Je hebt een nieuwe accu! Goed....
Contact aan...druk op de knop en het relais hoor je...., maar startmotor draait niet.
Geef relais wat tikken tijdens start en ervaar of deze dan loskomt...
Het relais is een elektronische schakelaar,...het kan ingebrand zijn....of gewoon stuk.
Controleer voor de zekerheid ook even de '+' aansluiting op de startmotor.
Zit deze vast! Geen corrossie?

De startmotor kan na een jaar of 10...(soms wat langer)...intern vervuild zijn door koolstof van de koolborstels. Hierdoor kan starten soms niet,(lekstroom). Schoonmaak en borstels vervangen lost het dan wel op.
 
Nou, brommert ff aan de lader vol opgeladen, wilde niet rondgaan...

Aangelopen, ff laten lopen. Daarna wil die wel rond maar hooguit uit 3-4 x heel zwak alsof de accu helemaal leeg is :? :?

Snap er geen zak van..
 
Had de start relais van het weekend doorgemeten en het bleek dat deze kapot was, een nieuwe 2e handse gekocht en vandaag gemonteerd. Werkt nu weer, maar ik houd de voltaged wel in de gaten. Niet dat hij weer kapot gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan