Het Ducati 620/1000/1100/1200 Multistrada Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
260 op de teller gaat ook wel lukken in de 135i, maar is begrensd(t?), zit meer in...

Mijn hoogste was rond de 330 op een Hayabusa :} :} :}

Ik dacht op de MTS tegen de 250 geloof ik, maar was toen ook nog niet klaar...
 
Laatst bewerkt:
Heb een 135i, maar gelukkig wel met bekerhouders... ;)
Fantastisch blok wat er in ligt overigens. Denk dat ik voor het eerst sneller met de auto ben dan met de motor. Nou ja... op hogere snelheden dan.

:Y :Y

ongelooflijk lekker verslavend blok, blijft maar trekken en janken. zou pvd een duc kunnen zijn.
 
Vraag:

Wie heeft na de laatste ECU updates geconstateerd dat het reserve lampje van de benzine meter veel eerder aangaat?
Is er ook een hoger verbruik en zakt de benzine nivo meter nu ook sneller? Dit heb ik zelf nog niet gemeten.

Mij viel vandaag op dat het reserve lampje benzine al constant brand, maar in de tank ging nog geen 13 liter.
 
Vraag:

Wie heeft na de laatste ECU updates geconstateerd dat het reserve lampje van de benzine meter veel eerder aangaat?
Is er ook een hoger verbruik en zakt de benzine nivo meter nu ook sneller? Dit heb ik zelf nog niet gemeten.

Mij viel vandaag op dat het reserve lampje benzine al constant brand, maar in de tank ging nog geen 13 liter.


Dat klopt, bij drie blokjes gaat hij al branden.

Verbruik was bij rustig rijden eerder hoger dan dan lager... een op 13.. Niet hard gereden, ...

Op de snelweg daarentegen steeds 120 a km/uur 140, verbruik een op 16.....
 
Mooiste sportmotor van dit moment!
full
 
Dan moet je maar niet de laatste vergelijkingstest lezen in Motoplus.
Maar goed onze Multistrada kwam er ook vaker niet als beste uit.
De 916/999 serie wonnen ook nooit omdat ze te hardcore zijn maar mooiste is een andere faktor.
Ferrari zal ook nooit de ergonomie prijs winnen :P
 
Ik meld me bij deze ook alvast maar aan voor dit topic.

Gister de knoop doorgehakt en de Monster zal worden ingeruild voor een Multistrada.
Volgende week zal de Multistrada afgeleverd worden.
Is uiteindelijk toch de 620 geworden ipv de 1000/1100. Voor het gevoel genoeg vermogen op de 620 (zelfde idee als m'n huidige Monster) en de inruil op een 1000/1100 moest ik teveel bijbetalen.
 
Ik meld me bij deze ook alvast maar aan voor dit topic.

Gister de knoop doorgehakt en de Monster zal worden ingeruild voor een Multistrada.
Volgende week zal de Multistrada afgeleverd worden.
Is uiteindelijk toch de 620 geworden ipv de 1000/1100. Voor het gevoel genoeg vermogen op de 620 (zelfde idee als m'n huidige Monster) en de inruil op een 1000/1100 moest ik teveel bijbetalen.

Gefeliciteerd!! *O* *O* *O*
 
Ik meld me bij deze ook alvast maar aan voor dit topic.

Gister de knoop doorgehakt en de Monster zal worden ingeruild voor een Multistrada.
Volgende week zal de Multistrada afgeleverd worden.
Is uiteindelijk toch de 620 geworden ipv de 1000/1100. Voor het gevoel genoeg vermogen op de 620 (zelfde idee als m'n huidige Monster) en de inruil op een 1000/1100 moest ik teveel bijbetalen.
*O* gefeliciteerd en veel plezier met :]
 
Heb gisteren de eigenbouw MENJET gemonteerd.
Loopt veel mooier in lager toerental en veel smeuïger door het hele toerental gebied.
En dat voor niks, waren allenmaal onderdelen gesponsord door de baas!!!
Dankje wel bossie voor een mooi lopende Multi!!
Nu de uitlaat nog vervangen door een open versie!
1253190068_6__jQy.jpeg
 
Laatst bewerkt:
weet WIST jij niet wat een MEMJET is ? :o :o :o
Memjet injectieregeling

Memjet, de simpelste weg naar vermogenswinst


Waarom presteert je motor niet zo goed als hij zou kunnen? Emissienormen... Volgens de Europese bepalingen moet de uitstoot van een motorvoertuig binnen bepaalde grenzen blijven. Motorconstructeurs zijn dus eigenlijk bijna verplicht hun motoren te arm af te stellen. Op zich geen probleem, maar dat gaat wel vaak gepaard met een nukkige gasrespons, moeilijk opnemen onderin en minder koppel en vermogen dan mogelijk is. Ook wanneer je een sportluchtfilter of open uitlaat installeert, zal je motor gepaard zijn bij een verhoogde benzine-inspuiting. Een te arm mengsel zorgt trouwens ook voor een hogere motortemperatuur en dus meer slijtage.


De eenvoudigste en goedkoopste manier om je mengsel te verrijken, is een Memjet module installeren. Je kan deze gemakkelijk zelf aansluiten: geen kabels strippen, geen programmering aan de hand van de computer... De Memjet module wordt plug-and-play aangesloten op de luchttemperatuursensor. Deze is eenvoudig te bereiken, want hij zit altijd in de buurt van de luchtfilterkast. Bij Ducati is dat aan het dashboard. Door de luchttemperatuursensor te misleiden, laat hij de ECU denken dat het kouder is dan effectief het geval is. Koudere lucht bevat meer zuurstof en dus spuit hij vanzelf meer benzine in, met een rijker mengsel en beter presterende motor tot gevolg. De motor loopt hierbij geen enkel risico, want de gegenereerde injectiewaardes komen uit de originele ECU en kunnen dus nooit buiten de door de constructeur geprogrammeerde, veilige mappings vallen.


Als de Memjet module op de motor aangesloten is, kan je hem op een waarde tussen 2 en 10 instellen. Standaard zit de motor rond stand 3 tot 3.5. Voor een licht gewijzigde motor (andere demper, sportluchtfilter, ... ) zal de ideale setting meestal rond 6 liggen. Als ook de originele katalysator vervangen werd, draai je het knopje op een waarde tussen 6 en 7,5 tot 8. Hoewel dit voor de meeste motoren het geval is, zijn er per uitzondering types die standaard te rijk staan en waarbij de Memjet eerder naar de 2 gedraaid moet worden. Je voelt zelf wanneer de motor het beste draait of rijdt, dus testbankwerk is niet per sé nodig.


In landen waar een periodieke emissiekeuring gebeurt en de uitstoot dus binnen de voorgeschreven homologatiewaarden moet vallen, is de Memjet een nuttig hulpmiddel. Met een draai aan de knop zet je het mengsel zelf even terug armer en als je wil, kan je hem op enkele minuten terug uitpluggen zonder permanente wijzigingen.


De Memjet module is een goedkope en eenvoudige oplossing. Als je de mappings manueel wilt kunnen veranderen en de motor piekfijn afstellen om er de allerlaatste halve pk uit te halen, dan zijn de duurdere Power Commander en Rapid Bike een alternatief. Deze vragen wat meer werk om te installeren, maar vooral om te programmeren. Ze kunnen wel eenvoudig met een basismapping voor jouw motor uitgerust worden, maar om helemaal goed te werken, moeten ze toch op de testbank afgesteld worden.
:+
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan