Slimme trailers...

De opvouwbare aanhangwagen, waar ik het een paar postings geleden over had, weegt ongeveer 65 Kg. Nu is het gewicht van de motor voor het gemak 200 kg, dus het totaal komt dan uit op 260 kg.

Volgens de papieren mag ik ongeremd 575 kg vervoeren, dus dit zal zeker geen probleem zijn, ook niet met alleen een B rijbewijs.

Maar zijn er nog mensen die ervaring hebben met de Motorporter trailer?
Even weer onder de aandacht bergen ;)


;)
 
Hij heeft ondertussen stiekem nog 5 liter benzine verreden voordat ie de eindweging heeft gedaan :+
 
Scherp, totaal gewicht moet natuurlijk 265 kg zijn en het bericht is al aangepast :$

Maar goed, het is natuurlijk nog ver onder het maximaal te trekken gewicht met een ongeremde aanhanger.
 
Laatst bewerkt:
Heb trouwens nog een "let op!" voor aspirant motolug kopers:
De T7 die ik vorig jaar uit Engeland heb laten komen staat op
10 inch wielen. De auto die ervoor staat is een BMW 118d met
afneembare trekhaak. Nou zit die trekhaak behoorlijk laag en in combinatie
met de 10 inch wielen van de Motolug zorgt dat er voor dat de aanhanger
niet ver genoeg kan kantelen om de grond te raken. Met andere woorden, ik
moet een oprijplaat gebruiken om te laden en lossen. :/

Nou kan ik natuurlijk wel een set 8 inch wielen kopen, maar eerlijk gezegd denk ik
niet eens dat dat genoeg is (Die trekhaak zit écht laag..). Voordat ik dus onnodig
geld uitgeef, ga ik eerst maar eens proberen om ergens een set 8 inch wielen te lenen.

En anders maar eens op zoek naar iemand die een mooie op maat gemaakte oprijplaat
kan maken..

Wel iets om rekening mee te houden, zodat je niet, net als ik, op de dag van vertrek
nog in je garage staat te zagen en timmeren... :')
 
Das typisch, ik heb het met mijn motolug op 8" wielen en een V70 precies andersom; ik vindt dat hij aan de achterkant nogal laag ligt. Gaat tot nu toe wel altijd goed trouwens.

edit: 8" wielen
 
Laatst bewerkt:
waarom maak je de koppeling van de aanhanger niet hoger?

Ik neem aan dat je lager bedoeld. Als de koppeling hoger komt te zitten, dan moet de aanhanger verder naar voren kantelen om over de trekhaak te vallen, waardoor de achterkant nóg verder omhoog komt ipv omlaag.

Maar hij staat al op de laagste stand, daar valt niks meer te winnen. :N
 
.... Nou zit die trekhaak behoorlijk laag en in combinatie
met de 10 inch wielen van de Motolug zorgt dat er voor dat de aanhanger
niet ver genoeg kan kantelen om de grond te raken. Met andere woorden, ik
moet een oprijplaat gebruiken om te laden en lossen. :/ .....
Wat als je de dissel verlengt ?

Een collega heeft dat bij zijn Motolug trailer gedaan, daarmee komt de goot wél op de grond en rijdt de kar nog stabieler ook.
 
Ik ben wel tevreden zoals het is, maar Realer is van harte welkom als hij mijn wieltjes een keer wil proberen.

Bedankt voor het aanbod, maar Zaltbommel ligt net iets te ver van de enorme Metropool genaamd Tubbergen, waar mijn motolug woont.. ;)
 
Wat als je de dissel verlengt ?

Een collega heeft dat bij zijn Motolug trailer gedaan, daarmee komt de goot wél op de grond en rijdt de kar nog stabieler ook.

Op zich een goed idee, maar hoe heeft hij dat gedaan dan?
 
Heb trouwens nog een "let op!" voor aspirant motolug kopers:
De T7 die ik vorig jaar uit Engeland heb laten komen staat op
10 inch wielen. De auto die ervoor staat is een BMW 118d met
afneembare trekhaak. Nou zit die trekhaak behoorlijk laag en in combinatie
met de 10 inch wielen van de Motolug zorgt dat er voor dat de aanhanger
niet ver genoeg kan kantelen om de grond te raken. Met andere woorden, ik
moet een oprijplaat gebruiken om te laden en lossen. :/

Nou kan ik natuurlijk wel een set 8 inch wielen kopen, maar eerlijk gezegd denk ik
niet eens dat dat genoeg is (Die trekhaak zit écht laag..). Voordat ik dus onnodig
geld uitgeef, ga ik eerst maar eens proberen om ergens een set 8 inch wielen te lenen.

En anders maar eens op zoek naar iemand die een mooie op maat gemaakte oprijplaat
kan maken..

Wel iets om rekening mee te houden, zodat je niet, net als ik, op de dag van vertrek
nog in je garage staat te zagen en timmeren... :')

Of gewoon oprijblokken meenemen voor de auto
 
Ik neem aan dat je lager bedoeld. Als de koppeling hoger komt te zitten, dan moet de aanhanger verder naar voren kantelen om over de trekhaak te vallen, waardoor de achterkant nóg verder omhoog komt ipv omlaag.

Maar hij staat al op de laagste stand, daar valt niks meer te winnen. :N

sorry ik dacht verkeerd om idd.

Slijptol erin en maken zoals jij wilt dat het is. Alles is aan te passen :)
 
...Op zich een goed idee, maar hoe heeft hij dat gedaan dan?...
Mijn Motolug trailer komt ook niet helemaal aan de grond maar het is niet echt een probleem; zo kwam ik met het idee de dissel te verlengen. Zelf heb ik dat nog niet gedaan, die collega dus wel.
Ik heb het niet gezien maar begreep dat ie een stuk vierkante buis tussen de koppeling en de vork geplaatst heeft. Het hoeft waarschijnlijk niet eens zo lang te zijn, dat kun je uitmeten.

Als je de vork onder een hoek aan die buis last scheelt dat ook weer, dan kan de goot ook dichter bij de grond komen.
 
Laatst bewerkt:
Mijn Motolug trailer komt ook niet helemaal aan de grond maar het is niet echt een probleem; zo kwam ik met het idee de dissel te verlengen. Zelf heb ik dat nog niet gedaan, die collega dus wel.
Ik heb het niet gezien maar begreep dat ie een stuk vierkante buis tussen de koppeling en de vork geplaatst heeft. Het hoeft waarschijnlijk niet eens zo lang te zijn, dat kun je uitmeten.

Als je de vork onder een hoek aan die buis last scheelt dat ook weer, dan kan de goot ook dichter bij de grond komen.

De onze komt ook niet op de grond. Voor ons huis maken we altijd gebruik van een verkeersdrempel en op vakantie zorgen we dat de auto en aanhanger ergens schuin staat. Als we de motor dan met zijn 2-en tegen de rijplaat duwen komt hij vanzelf naar beneden.
 
Heb een vraag waarvoor een nieuw topic openen niet echt nodig is..

Sinds kort heb ik een Hyundai i10 (jaja) en vraag me af of het verstandig is om hier een motorfiets mee te trekken. Ik rijd regelmatig naar me vader in Zuid-Frankrijk dus krijg wel wat bergen te zien.

Gegevens van de auto:

  • Massa leeg voertuig - 900 kg
  • Toegestane maximum massa voertuig - 1.405 kg
  • Ongeremd trekgewicht - 400 kg

Gegevens van de motor (Yamaha R6):

  • Massa rijklaar - 197 kg

Met een lichte trailer zal ik de 400 kg nooit redden lijkt mij? Is het echter te doen met 2 personen in de auto + wat bagage? Hoeft niet 130 te rijden maar moet wel veilig blijven!
 
Das typisch, ik heb het met mijn motolug op 8" wielen en een V70 precies andersom; ik vindt dat hij aan de achterkant nogal laag ligt. Gaat tot nu toe wel altijd goed trouwens.

edit: 8" wielen
Ik heb dat ook (motolug trailer hangt achterover),, daarom nu 10 inch wielen maar het zou nog beter kunnen.
Het verbaasd me dat het ook andersom kan! De trekhaak van mijn auto is zeker niet hoog te noemen, ik reed 'm regelmatig aan de grond!
 
Heb een vraag waarvoor een nieuw topic openen niet echt nodig is..

Sinds kort heb ik een Hyundai i10 (jaja) en vraag me af of het verstandig is om hier een motorfiets mee te trekken. Ik rijd regelmatig naar me vader in Zuid-Frankrijk dus krijg wel wat bergen te zien.

Gegevens van de auto:

  • Massa leeg voertuig - 900 kg
  • Toegestane maximum massa voertuig - 1.405 kg
  • Ongeremd trekgewicht - 400 kg

Gegevens van de motor (Yamaha R6):

  • Massa rijklaar - 197 kg

Met een lichte trailer zal ik de 400 kg nooit redden lijkt mij? Is het echter te doen met 2 personen in de auto + wat bagage? Hoeft niet 130 te rijden maar moet wel veilig blijven!
Waarom zou het niet kunnen? Je blijft ruim binnen de grenzen als je een lichte trailer gebruikt (minder dan 100 kg). Gewoon met beleid rijden in de bergen en je remslijtage in de gaten houden.
 
Ik twijfel omdat de auto toch maar 70pk heeft, nu is het wel rollend gewicht natuurlijk. Maar de enige ervaring die ik met het rijden met een trailer heb is met me vorige auto (alfa 156) en die had het dubbele aantal pk's.
 
Huur een keer een trailer voor een (mid)dag, zet je motor er op en kijk hoe het rijd. Veilig kan het sowieso, anders stond het niet op je kenteken gewicht. Zeker als je een geremde trailer uitzoekt is er niks aan de hand. De vraag is alleen of het lekker rijd om het tot aan zuid-frankrijk vol te houden.

Maar daar kom je met een rondje proefrijden wel achter. Kijk of je nog een beetje met het verkeer mee komt en of je het zelf een fijne combinatie vind...
 
Ik ken mensen die met een klassieke mini met 50~60 pk zo'n kleine Eriba puck caravan meesjouwen (320 kg leeggewicht). En dat over onder andere de Stelvio pas!
Dus dan lijkt me dat jouw auto dat ook met gemak moet kunnen.
 
Huur een keer een trailer voor een (mid)dag, zet je motor er op en kijk hoe het rijd. Veilig kan het sowieso, anders stond het niet op je kenteken gewicht.

sorry :? M'n Saab mag volgens kenteken 1500kg trekken, en heus het is een fijne solide auto die prima een aanhanger kan trekken, maar 1500kg achter een 1050kg zware auto is nou bepaald geen fijne combinatie.

@Majestic, 70pk is méér dan zat voor een open trailer tot 2 motoren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan