Slimme trailers...

Bedankt voor de reacties, stelt me in ieder geval gerust. Nu 2ehands nog een trailertje zien te vinden, erg comfortabel zal het wel niet zijn in een kleine auto maar wat is 1.100km nou ;)
 
Heb een vraag waarvoor een nieuw topic openen niet echt nodig is..

Sinds kort heb ik een Hyundai i10 (jaja) en vraag me af of het verstandig is om hier een motorfiets mee te trekken. Ik rijd regelmatig naar me vader in Zuid-Frankrijk dus krijg wel wat bergen te zien.

Gegevens van de auto:

  • Massa leeg voertuig - 900 kg
  • Toegestane maximum massa voertuig - 1.405 kg
  • Ongeremd trekgewicht - 400 kg

Gegevens van de motor (Yamaha R6):

  • Massa rijklaar - 197 kg

Met een lichte trailer zal ik de 400 kg nooit redden lijkt mij? Is het echter te doen met 2 personen in de auto + wat bagage? Hoeft niet 130 te rijden maar moet wel veilig blijven!

Gaat prima. Ik rij fluitend rond met de onderstaande combinatie en vaak met nog een tweede motor erop. Alleen is de aanhanger wel geremd, want ongeremd mag ik ook maar iets van 400 kg trekken. 100 km/u haalt het makkelijk en hij hangt er lekker stabiel achter.

full


BTW mijn autootje heeft een 'whopping' 75 pk en dat is dus ruimschoots genoeg
 
Laatst bewerkt:
Binnenkort mijn combinatie hier te zien, hoop van het weekend een trekhaak onder m'n auto te sleutelen. Net als de meneer hierboven hou ik het 'budget', dat wil zeggen dat de gezamelijke waarde van auto en aanhanger ongeveer de helft is van de motor die vervoerd moet gaan worden :P
 
AWA aanhangwagens is sinds kort gestart met verkoop van mooie Trelgo motortrailers en deze zijn niet duur!

De kleinste motortrailer is de Trelgo PM voor 1 motor (of scooter) nieuw voor maar €549,- en dat is eigenlijk geen geld voor een hagelnieuwe motortrailer. Concurrentie zit al snel honderd euro (of meer) hoger.

full

full


AWA heeft ook grotere motortrailers voor meerdere motoren waaronder deze:

full


Ziet er allemaal goed uit. De kleinste heeft zo te zien verzonken achterlichten en kan dus zo op de achterkant weggezet worden zodat deze minder ruimte in beslag neemt.

Ik heb inmiddels al veel aanhangers bekeken en veel info verzameld maar ik vind deze zeker een aanrader! :)
 
Laatst bewerkt:
Heb een vraag waarvoor een nieuw topic openen niet echt nodig is..

Sinds kort heb ik een Hyundai i10 (jaja) en vraag me af of het verstandig is om hier een motorfiets mee te trekken. Ik rijd regelmatig naar me vader in Zuid-Frankrijk dus krijg wel wat bergen te zien.

Gegevens van de auto:

  • Massa leeg voertuig - 900 kg
  • Toegestane maximum massa voertuig - 1.405 kg
  • Ongeremd trekgewicht - 400 kg

Gegevens van de motor (Yamaha R6):

  • Massa rijklaar - 197 kg

Met een lichte trailer zal ik de 400 kg nooit redden lijkt mij? Is het echter te doen met 2 personen in de auto + wat bagage? Hoeft niet 130 te rijden maar moet wel veilig blijven!

Om even hierop terug te komen, voor mijn lichte autotje heb ik onderstaande lichte trailertje op het oog :P Goed/veilig genoeg om 1100 km te rijden denken jullie? Wil er dan een bredere goot in het midden opzetten en mijn R6 mee vervoeren (185kg met benzine in de tank)

Trailer1.jpg

Trailer2.jpg
 
AWA aanhangwagens is sinds kort gestart met verkoop van mooie Trelgo motortrailers en deze zijn niet duur!

De kleinste motortrailer is de Trelgo PM voor 1 motor (of scooter) nieuw voor maar €549,- en dat is eigenlijk geen geld voor een hagelnieuwe motortrailer. Concurrentie zit al snel honderd euro (of meer) hoger.

[afbeelding]
[afbeelding]

AWA heeft ook grotere motortrailers voor meerdere motoren waaronder deze:

[afbeelding]

Ziet er allemaal goed uit. De kleinste heeft zo te zien verzonken achterlichten en kan dus zo op de achterkant weggezet worden zodat deze minder ruimte in beslag neemt.

Ik heb inmiddels al veel aanhangers bekeken en veel info verzameld maar ik vind deze zeker een aanrader! :)

Zo goedkoop vind ik dat niet.

Ik kocht vorig jaar een nieuw trailertje voor €510,--
100_2790.jpg


Mijn auto kost wel iets meer dan het te vervoeren brik.
100_2795.jpg


Ik mag 527kg ongeremd gewicht voortslepen met deze 3-pitter (1.0--69pk). :9
 
Laatst bewerkt:
Om even hierop terug te komen, voor mijn lichte autotje heb ik onderstaande lichte trailertje op het oog :P Goed/veilig genoeg om 1100 km te rijden denken jullie? Wil er dan een bredere goot in het midden opzetten en mijn R6 mee vervoeren (185kg met benzine in de tank)

[afbeelding]
[afbeelding]

is zo te zien een alpen kreuzer onderstel.
Je ziet dat (door de constructie van de vering) de wielen niet haaks op de weg staan.

Ik zou even doorsparen en iets fatsoenlijkers aanschaffen dan zo'n klein onderstel.
 
Wat is de spoorbreedte van dat trailertje? Hoe breder hoe vaster in de bocht. deze lijkt me vrij smal.

Zal het ff vragen, is er iets wat je minimaal in acht moet nemen?

is zo te zien een alpen kreuzer onderstel.
Je ziet dat (door de constructie van de vering) de wielen niet haaks op de weg staan.

Ik zou even doorsparen en iets fatsoenlijkers aanschaffen dan zo'n klein onderstel.

Dit kan ik voor een prikkie kopen, als student zijnde erg aantrekkelijk! Wielen zouden wel haaks op de weg moeten staan? Als het kan met een goot in het midden haal ik het liefst dit ding op, maar moet natuurlijk wel veilig blijven. Heb zelf 0,0 verstand van trailers..
 
Om even hierop terug te komen, voor mijn lichte autotje heb ik onderstaande lichte trailertje op het oog :P Goed/veilig genoeg om 1100 km te rijden denken jullie? Wil er dan een bredere goot in het midden opzetten en mijn R6 mee vervoeren (185kg met benzine in de tank)

[afbeelding]
[afbeelding]

De gewichtverdeling lijkt me ook niet zo ideaal. De as staat ver naar achteren lijkt het en dan komt het meeste gewicht op de dissel. De kogeldruk kan te hoog worden en dat is niet aan te raden, zeker geen 1100 km. Daarnaast krijg je de aanhanger niet van de trekhaak af (of erop) als je een keer zonder auto met beladen aanhanger moet manoevreren.
 
De gewichtverdeling lijkt me ook niet zo ideaal. De as staat ver naar achteren lijkt het en dan komt het meeste gewicht op de dissel. De kogeldruk kan te hoog worden en dat is niet aan te raden, zeker geen 1100 km. Daarnaast krijg je de aanhanger niet van de trekhaak af (of erop) als je een keer zonder auto met beladen aanhanger moet manoevreren.

ik denk dat dat wel mee valt. En behalve dat het niet mag van de wet (meestal is de constructie van de trekhaak van de auto de beperking) is rijden met te veel kogeldruk stukken beter dan met te weinig. Is mijn mening.

@MajestiC: die veerconstructie is gewoon te simpel/ goedkoop. Hoe meer de aanhanger beladen wordt, hoe verder hij in veert en hoe rechter de wielen komen te staan. Tot je nog meer laad en dan gaan ze de andere kant op schuin.
Je hebt waarschijnlijk nooit precies genoeg geladen, dus slijten je banden scheef af.
 
Wat is de spoorbreedte van dat trailertje? Hoe breder hoe vaster in de bocht. deze lijkt me vrij smal.

Ja eens, zal ook onmogelijk mee achteruit te rijden zijn als er geen motor opstaat i.v.m. korte dissel en een aanhanger die smaller en lager is dan het trekkend voertuig.

Er is wat van te maken, maar je zult waarschijnlijk moeten schuiven met de geul om tot een gezonde kogeldruk te komen. Ook zitten er geen fatsoenlijke sjorogen aan, en dat kan zeker aan de achterzijde een probleem worden.

Leeg rijden uberhaupt zal overigens al niet al te fijn rijden.

ik denk dat dat wel mee valt. En behalve dat het niet mag van de wet (meestal is de constructie van de trekhaak van de auto de beperking) is rijden met te veel kogeldruk stukken beter dan met te weinig. Is mijn mening.


Daar heb je naar mijn mening ook absoluut gelijk, maar toch... op een lichte auto met voorwielaandrijving en een korte wielbasis is het, zeker als je ook de bergen in wilt, beslist niet onbelangrijk om in de gaten te houden.

De kogeldruk kan te hoog worden en dat is niet aan te raden, zeker geen 1100 km. Daarnaast krijg je de aanhanger niet van de trekhaak af (of erop) als je een keer zonder auto met beladen aanhanger moet manoevreren.

Nou dat valt wel mee hoor (gedeelte van het tillen), max. kogeldruk op 'm'n bus is 75kg en met de boottrailer erachter haal ik dat ook zeker wel en die til ik ook wel in mijn eentje wanneer nodig.
 
Laatst bewerkt:
Toch maar besloten om geld uit te geven en een Stema mt750 bs3 gekocht :P Weliswaar 2dehands maar zo goed als nieuw.

0fdabfa1e89e170ac530d98293761fc0.jpg


Heeft een gewicht van 118KG, komt nog wel het gewicht van het neuswieltje bij en het reservewiel. Het reservewiel leg ik echter gewoon los in me auto. Nu moet het geen probleem zijn met me Hyundai i10 en kan ik op naar Zuid Frankrijk *O*
 
De gewichtverdeling lijkt me ook niet zo ideaal. De as staat ver naar achteren lijkt het en dan komt het meeste gewicht op de dissel. De kogeldruk kan te hoog worden en dat is niet aan te raden, zeker geen 1100 km. Daarnaast krijg je de aanhanger niet van de trekhaak af (of erop) als je een keer zonder auto met beladen aanhanger moet manoevreren.
:^ Ik heb zelf een motortrailer annex bagagewagen gemaakt van een voormalige trigano vouwwagen. Bevalt prima, gewicht geen enkel probleem voor de vering, maar de kogeldruk moet ik echt goed krijgen door een hoop zware bagage achterin de bakken te leggen. Zonder bagage maar met motor is de kogeldruk al snel 70-80 kg (mn trekhaak mag 50 hebben officieel...)

full



Erop/eraf halen vind ik geen argument voor kogeldruk. Je moet gewoon zorgen dat je fatsoenlijk met een aanhanger kunt rijden (ook achteruit, keren, e.d.) voor je iets met wielen op die knobbel achter je auto hangt ;)
 
Laatst bewerkt:
Zo, 2 avonden bezig geweest met de eerste keer monteren van mijn Motolug. Viel me behoorlijk tegen. Vooral het "no tools required" stukje op de site is behoorlijk misleidend (of noem me naïef), want je moet zelf de wielen vastzetten met een momentsleutel. Maar goed, dat is in principe maar 1x nodig. Ik betwijfel of ik het monteren ooit in mijn eentje in 10 minuten kan, maar misschien is het net als met mijn contactlenzen. Die indoen verliep de eerste weken ook dramatisch. Inmiddels kan ik het met mijn ogen dicht ;)
 
Zo, 2 avonden bezig geweest met de eerste keer monteren van mijn Motolug. Viel me behoorlijk tegen. Vooral het "no tools required" stukje op de site is behoorlijk misleidend (of noem me naïef), want je moet zelf de wielen vastzetten met een momentsleutel. Maar goed, dat is in principe maar 1x nodig. Ik betwijfel of ik het monteren ooit in mijn eentje in 10 minuten kan, maar misschien is het net als met mijn contactlenzen. Die indoen verliep de eerste weken ook dramatisch. Inmiddels kan ik het met mijn ogen dicht ;)

Geloof me: dat gaat je na een paar keer oefenen in 10 minuten lukken.
uit elkaar halen gaat nog sneller.
 
Dat geeft vertrouwen. Uit elkaar is idd heel eenvoudig.

Nog tips om de elektriciteitskabels slim te laten lopen? Of maken jullie ze altijd met tie-wraps vast?
 
Dat geeft vertrouwen. Uit elkaar is idd heel eenvoudig.

Nog tips om de elektriciteitskabels slim te laten lopen? Of maken jullie ze altijd met tie-wraps vast?
Het meeste met tie-wraps inderdaad, maar dan wel zo zodat de grote goot nog dubbel kan klappen zonder dit los te moeten halen. Bij de voorkant heb ik het met zo'n ijzerdraadje van een boterhamzakje :$ vast gezet zodat het makkelijk weer los kan.

Bij het uit elkaar halen laat ik veel dingen zitten, de verlichtingsbalkjes klap ik bijvoorbeeld alleen naar binnen. Zo is het halen van die 10 min. bij in elkaar zetten ook makkelijker. ;)

Ik vind het echt een superding. Ik krijg er ook wel reacties op.
Het leukste is met ogenschijnlijk alleen een auto aan te komen rijden.
"Jij zou toch een trailer bij je hebben?!"
Heb ik toch ook... O-)
 
Laatst bewerkt:
Toch maar besloten om geld uit te geven en een Stema mt750 bs3 gekocht :P Weliswaar 2dehands maar zo goed als nieuw.

[afbeelding]

Heeft een gewicht van 118KG, komt nog wel het gewicht van het neuswieltje bij en het reservewiel. Het reservewiel leg ik echter gewoon los in me auto. Nu moet het geen probleem zijn met me Hyundai i10 en kan ik op naar Zuid Frankrijk *O*
Netjes! Maarre, is de trailer niet breder dan je auto? :P
 
Ff opgezocht en me "auto" 1.59m breed, de trailer 1,52. Net niet dus! Levert het anders problemen op? Behalve dat je met je trailer ergens achter blijft hangen :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan