Slimme trailers...

niet makkelijk weg te zetten .

wel voor meerdere doeleinde, en verdomd makkelijk .


Leuk systeem maar het gebrek aan vering van de aanhanger lijkt me niet ideaal en de kogeldruk van een dergelijke opstelling lijkt me ook niet geschikt voor de gemiddelde trekhaak op kleine Nederlandse autootjes.
 
hoezo gebrek aan vering,zit torsie vering onder .


deze zou geschikter zijn voor onze auto's .


of deze

of deze

was namelijk al aan het verzamelen en bekijken om er een te gaan bouwen .

totdat ik tegen een van vossen trailer aanliep .


dit weet ik dan weer niet
 
Laatst bewerkt:

Ik heb dus vorig jaar zo'n Trelgo Multi aangeschaft, fijn ding. Met ingeklapte dissel kan ie zo rechtop droog bij mij onder de overkapping. Wielen zijn ook groot genoeg (13") voor stabiele wegligging en de multifunctie (bodemplaat en evt ombouw) zorgen dat ik de trailer ook voor andere dingen kan gebruiken.

Trelgomotortrailermulti_2__Small_.jpg


Foto is niet van mij maar van de importeur, dat is AWA aanhangers en zit in Twente. MJ-aanhangers is een extra distributiepunt volgens mij.

Zie voor meer info en foto's: Trelgo Multi motortrailer tot 3 motoren
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dus vorig jaar zo'n Trelgo Multi aangeschaft, fijn ding. Met ingeklapte dissel kan ie zo rechtop droog bij mij onder de overkapping. Wielen zijn ook groot genoeg (13") voor stabiele wegligging en de multifunctie (bodemplaat en evt ombouw) zorgen dat ik de trailer ook voor andere dingen kan gebruiken.

[afbeelding]

Foto is niet van mij maar van de importeur, dat is AWA aanhangers en zit in Twente. MJ-aanhangers is een extra distributiepunt volgens mij.

Zie voor meer info en foto's: Trelgo Multi motortrailer tot 3 motoren
Ik denk dat ik nu ook die keuze zou maken. Motolug kan natuurlijk helemaal uit elkaar, maar het is ook een gedoe om hem in elkaar te zetten, vooral voor 2 motoren in je eentje.
 
Ik denk dat ik nu ook die keuze zou maken. Motolug kan natuurlijk helemaal uit elkaar, maar het is ook een gedoe om hem in elkaar te zetten, vooral voor 2 motoren in je eentje.

Motolug is alleen interessant als ruimte echt een issue is. Ik blijf het een wat fragiel ding vinden en zou er niet graag grotere afstanden mee afleggen, net zoals met die kleinere Erde trailers.

Omdat ik een gewone zware trailer ook niet kwijt kan, maar wel twee redelijk zware motoren wil kunnen vervoeren kwam ik bij deze Trelgo uit. Door de opklapbare dissel had ik precies wat ik moest hebben, omdat ie dan rechtop slechts 2,10m hoog is. Prijs was ook nog aantrekkelijk vond ik.
 
Laatst bewerkt:
Dat probleem heb je toch met elke aanhanger, of niet? In theorie kun je toe met bandjes aan je stepjes of valbeugels, maar of je dan rustig rijdt...
[afbeelding]Ik heb er vaak 2 enduros op, met vrij brede sturen. Dat gaat eigenlijk alleen als de sturen niet exact op dezelfde hoogte zitten. De goten zitten niet heel ver van elkaar vandaan.
Kun je eens meten wat de afstand hart-hart is vd goten? En las ergens dat iemand zelf een stalen koker op maat had gemaakt om hem te verbreden, zou dat een optie zijn?
 
Deze reactie bedoel je ?

....De originele as is precies 1 meter lang en de kar is dus wat smal.
Zelf heb ik heb een nieuwe as gemaakt uit 60 x 60 x 4 vierkante stalen buis en dan 13001400 mm lang meen ik, wat extra gaten er in zodat ik verstelbare spoorbreedte heb.
De kar kan ik nu precies op dezelfde spoorbreedte zetten als de auto, dat wordt door kenners zo aangeraden.
De kar is dan wat breder, voelt stabieler en de spanbanden komen beter uit, ze staan wijder uiteen.


full


Hier de Motolug met de bredere as onderweg in Duitsland.
 
Laatst bewerkt:
Deze misschien toevallig niet.
Maar heb er zag gezien waar wel torsie veren onder zitten .


Met torsie stompen
www.impactcamp.eu/onderdelen.html
 
Deze reactie bedoel je ?[afbeelding]

Hier de Motolug met de bredere as onderweg in Duitsland.
Ah die, thanks. Bericht van motolug dat de afstand tussen de goten 80cm is, dat is toch wel krap. Verbreden met een dubbele wordt wel wat lastig zat ik later te bedenken. Ik zal thuis de 2 motoren eens naast elkaar zetten om te zien of 80cm een haalbare kaart is.
 
Over trailers en het erop plaatsen van een motor:

Ik gebruik er een gewone standaard enkel as trailer voor.
full


De bodem staat dan wel gevoelig hoger dan bij een specifieke motor trailer.
Als hij achter de auto hangt staat de laadvloer wel mooi horizontaal in tegenstelling tot wanneer die aan mijn voorgevel gekoppeld staat.

Daarom gebruik ik een gebogen oprijplaat, omdat mijn motor, en wellicht vele andere motoren, zouden vastlopen op de scherpe hoek die een vlakke oprijplaat maakt met de hoogte van dit soort trailer.
full

Deze oprijplaat is ook speciaal gemaakt met een draagkracht van 400kg. Vond ik niet onbelangrijk, slechts weinig motoren halen minder dan 200kg rijklaar. Mijne weegt rijklaar ongeveer 230kg.

Eens de motor erop staat duw ik ze met het voorwiel in de rechter voorhoek, en trek daarna het achterwiel tegen de linker zijkant, daarna de jiffy uit en neerzetten. Met 1 spanriem het voorwiel in de hoek vast trekken zodat dat wiel niet achteruit of opzij kan, met 1 spanriem het achterwiel aan de zijkant vast en een derde spanriem zo hoog mogelijk aan het frame en vast trekken in de linker voorhoek. De motor staat dan schuin, maar wel zo stabiel als maar kan.

Wat dat opschuiven betreft, ik heb wel een goed handvat om ze te verschuiven, en wat ook helpt is een beetje droog wit zand op de laadvloer strooien (op voorwaarde dat die ook droog is uiteraard). Dan schuift het een stuk makkelijker.

Klinkt allemaal nogal omslachtig, maar gaat best snel als je eenmaal doorhebt hoe het te doen. Maar als je regelmatig je motor op een trailer moet zetten zou ik ook wel voor een andere oplossing kiezen.

In het geval van (bijna) wekelijks, een specifieke motor trailer.

In het geval van (bijna) maandelijks, zou ik het frontpaneel willen wegnemen, en de trailer bak een beetje verlengen over de V-dissel heen. Dus twee schuine kanten, tot halfweg de dissel, en dan een stuk front ertussen. In die punt kan dan een wielklem komen, uitneembaar, draadbussen in de bodem waarin je de wielklem bevestigd.
full

Vooraan op de dissel, voor die punt, zou ik dan nog een klein afsluitbaar bakje willen met een aantal spanriemen en andere nuttige benodigdheden erin.

Maar mijn trailer is nog nieuw, en vind het een beetje zonde om eraan te gaan slijpen en lassen ...

Een andere oplossing zou ook zijn, gewoon vooraan en in het midden van de trailer een uitneembare wielklem voorzien. Met de lengte van mijn motor zou dat nog lukken. Het achterwiel zou nog op de trailer staan maar ik denk dat het achterpaneel er dan niet meer in kan. Erg zou dat niet zijn, want de achterlichten en nummerplaat zitten toch onderaan.

En met een laadcapaciteit van ongeveer 580kg, en een binnen breedte van 1,32m kunnen er zelfs twee motoren op als je twee wielklemmen zou voorzien. Maar als je (regelmatig) met twee motoren op de trailer moet, lijkt het mij toch beter een specifieke motor trailer aan te schaffen.

Met een wielklem kunnen de meeste motoren er in de lengte wel in. Motoren als zware toer motoren en choppers zouden wel eens te lang kunnen zijn in dat geval. Daarom zou ik die verlenging van de bak over de V-dissel heen wel interessant vinden.

Maar voor mijn persoonlijk gebruik, en het lage gewicht en de compacte bouw van mijn motor is dit een heel goede oplossing. Als ik mijn motor er 4 keer in een jaar mee moet vervoeren, dan zou dat een nieuw persoonlijk record zijn :P

Zo staat de motor er dus op als beschreven:
full

En neen, dat is geen wit zand wat je ziet, dat is een hoopje stof :+
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mag ik vragen hoe je de motor op deze aanhanger krijgt ?
Is dat niet duidelijk dan :?

Aankoppelen aan de auto, achter paneel openen, oprijplaat erop, en de motor erop, met draaiende motor in zijn 1 en met de koppeling spelen, daarna vast maken als beschreven.
 
waarom niet de motor recht op de aanhanger?
Zonder wielklem voor het voorwiel en een rail waarin het achterwiel zit zodat de motor niet zijdelings kan bewegen krijg je die nooit voldoende stabiel als je hem niet tegen de kanten, en "in zijn jiffy" trekt.
 
:Y ik ook. En als wielklem heb ik een stuk van een aluminium goot gebruikt. Past perfect.
Fotootje van? Wel benieuw om een zelfbouw wielklem te zien :Y
ook al hoeft een kant en klare wielklem niet altijd overdreven duur te zijn ...
 
Van Vossen trailer, luchtgeveerd
Luchtgeveerd ... zal wel prijzig zijn. En voor enkel een of twee motoren ... en ik heb al genoeg problemen met de luchtvering van mijn auto. Bij een trailer moet dat er echt niet nog is bij voor mij. Tenzij je over ladingen van enkele ton spreekt, maar dan trek je het niet meer met een gewone auto, en zit je waarschijnlijk in een heel andere categorie ook.


niet onbelangrijk de prijs erbij als het kan........ :}
Die standaard enkel as van mij, nieuw gekocht voor 590€.
Voor 60€ meer had je ze met 18mm beplating ipv 12mm, maar die hadden ze niet op voorraad en had dringend eentje nodig. Tweedehands ook wel veel te vinden, maar oftewel volledig verruïneerde exemplaren, oftewel indien goed nog tegen de 500€ en afbieden amper mogelijk. Daarom besloten een nieuwe te kopen.

En met deze kan ik zowat alles mee doen wat ik moet doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar waarom eigenlijk een trailer?
Het kan toch ook zonder?
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan