Vraag Luchtfilter Olie

10 jul 2008
160
0
Nijmegen
Een goedemiddag,

Een korte vraag: mijn eerste motor is een Kawa KLR 250 die ik aan het rijden ben tot mijn 25 kw periode af is.

Nadat de motor wat slechter ging lopen heb ik het luchtfilter er eens afgetrokken en na de sahara uit het filterhuis geveegd te hebben kwam ik tot de conclusie dat het filter waarschijnlijk aan vervanging toe was.

In de regel wordt er met de motor op het asfalt gereden maar ga regelmatig eens een stukje enduro hobbelen.

Nu komt de vraag:

Het elementje is binnen, is het nodig om een extra bus filterolie te bestellen of heeft dat geen directe meerwaarde? Was namelijk met m'n brommertje gewend gewoon filterelement erin te kwakken en hobbelen maar :+

Ps. Zo ja, wat voor merk olie?
 
Wat voor een filter heb je nu?
Schuim=olie,
K&N= olie,
Papier = droog

K&N heeft speciale olie
Schuimfilters kun je uitwassen en hebben filterolie van Putolien, Denicol , BO, enz enz
 
Laatst bewerkt:
Wat voor een filter heb je nu?
Schuim=olie,
K&N= olie,
Papier = droog

K&N heeft speciale olie
Schuimfilters kun je uitwassen en hebben filterolie van Putolien, Denicol , BO, enz enz


Hmm was idd niet handig van me! Het is een twinair (plat) schuimfilter.
Zo'n ding dat je in een klem stopt en dan in je filterhuis schuift.

Ps. Dank voor de snelle reactie. Het is dus wel echt nodig?
 
Laatst bewerkt:
Mag ook met motorolie, alleen filter olie plakt wat beter, zeker in stoffige omstandigheden.
En koop een momentsleutel :+ _O-
 
Laatst bewerkt:
OK, ik probeer het hier even, want het sluit aan bij het topic.
Ik heb een powerfilter, en dat is dus geen schuimfilter en ook geen papieren filter, maar een soort gaas dat op zijn/haar beurt weer tussen gevouwen RSV gaas zit. Ik neem aan wat ik bedoel. Zijn van die 'trechtertjes' die ook vaak op caferacers worden gemonteerd op elke carb ipv het originele luchtfilterhuis.

Er moet 'iets' van olie aan, en ik lees in de laatste reactie dat motorolie ook kan, alleen dat het minder plakt dan filterolie.
Wat ik heb is GEEN schuimfilter waar speciale olie voor gebruikt moet worden (1:1 verdunnen met benzine, filter erin drenken en op een stuk poetspapier droogdeppen).

Mijn filter gewoon met 1:1 in benzine verdunde MOTORolie doen?
Ik rijd niet veel met de motor (gewoon op de weg, dus niet off-road), hij heeft maar 1 carb, dus 1 filtertje en het filtertje is goed berieikbaar, dus 'wassen en opnieuw olieen is geen probleem. uitwassen in benzine neem ik aan, even uitblazen van binnenuit en dan in 1:1 verdunde motorolie inolieen? Is dat de manier?
Van mijn Puchjes weet ik ook dat er benzine terug de filter ingaat (met olie igv de Puch), maar die heeft geen CV-carb, dus dat kan anders zijn bij de CV.

Ik ben niet te beroerd om een liter olie te kopen, maar ik heb de halve schuur al vol flessen olie staan, dus om daar nou óók weer een fles filterolie bij te gaan zetten als het niet hoeft . . .
Als het met motorolie kan ga ik dat doen.. :Y

Is mijn voorgestelde werkwijze OK?
 
Schoonmaken in benzine kan, wasbenzine, lampenolie of petroleum kan ook.
Gewoon warm water kan ook, als de vuiligheid er maar uit gaat...

Belangrijk is wel dat je het filter dan niet WRINGT ! , gewoon in knijpen en kneden zegmaar...

Daarna een dopje of 2 (is genoeg) schone motorolie over het filter uitgieten, en dan weer even de olie erin kneden zodat het overal zit.

Speciale filterolie is onzin voor de gewone mens..

Zoiets gebruiken alleen mensen die echt crossen op de baan en in het zand, voor op straat is het gewoon (dure) onzin.
edit : Voor wat enduro ritten trouwens ook, het onderhoudsboekje van mij oer-enduro (XT500 :+ ) zegt ook gewoon dat je gewoon motorolie moet gebruiken.

Enige trucje wat je zou kunnen doen, is de binnenbehuizing van je luchtfilterkast licht insmeren met KOGELLAGER VET, kogellager vet, en niets anders.
kogellager vet blijft plakkerig, en wordt als het warm wordt niet vloeibaar. Veel andere vetten wel.
 
Laatst bewerkt:
Wat is het nadeel van het wel gebruiken van luchtfilterolie?

omdat het de tijdsgeest is om minimaal geld uit te geven ;)

als je wringt kan je het materiaal beschadigen.
Dat kan je je misschien niet voorstellen maar er zijn ook mensen die zonder momentsleutel van alles te vaak kapot draaien.
 
Laatst bewerkt:
Schoonmaken in benzine kan, wasbenzine, lampenolie of petroleum kan ook.
Gewoon warm water kan ook, als de vuiligheid er maar uit gaat...

Belangrijk is wel dat je het filter dan niet WRINGT ! , gewoon in knijpen en kneden zegmaar...

Daarna een dopje of 2 (is genoeg) schone motorolie over het filter uitgieten, en dan weer even de olie erin kneden zodat het overal zit.

Speciale filterolie is onzin voor de gewone mens..

Zoiets gebruiken alleen mensen die echt crossen op de baan en in het zand, voor op straat is het gewoon (dure) onzin.
edit : Voor wat enduro ritten trouwens ook, het onderhoudsboekje van mij oer-enduro (XT500 :+ ) zegt ook gewoon dat je gewoon motorolie moet gebruiken.
Een origineel filter is fijner dan een twin air filter op de laatste moet toch echt filterolie
Enige trucje wat je zou kunnen doen, is de binnenbehuizing van je luchtfilterkast licht insmeren met KOGELLAGER VET, kogellager vet, en niets anders.
kogellager vet blijft plakkerig, en wordt als het warm wordt niet vloeibaar. Veel andere vetten wel.
 
omdat het de tijdsgeest is om minimaal geld uit te geven ;)

als je wringt kan je het materiaal beschadigen.
Dat kan je je misschien niet voorstellen maar er zijn ook mensen die zonder momentsleutel van alles te vaak kapot draaien.
Er zijn daarentegen ook zat mensen die dat met een momentsleutel doen. Of erger, te weinig moment geven. Gewoon omdat lezen al een hele opgave is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan