Ducati SuperSport

Verschil is dag en nacht...
Je hebt een stuk meer vermogen, een heel andere motorkaracter, en een andere styling.
Een SS moet het van het middenkoppel hebben, een 916 is veel meer een toeren machine.
Ook is de zit van een 916 wat oncomfortabeler dan een SS.
De ss stuurt weer lichter dan de 916.
Persoonlijk vind ik het geluid van een ss mooier dan een 916.

Ik heb zelf een 750SS gehad, en ik heb nu een 996S (grote broer van de 916)
Groet
Sebas
 
Op een 916 heb ik nog nooit gereden, maar heb sinds een paar weken wel er een st4 bijgekocht om een een zijspan combi van te gaan bouwen.
In de st ligt nagenoeg hetzelfde blok als in de 916 en ik moet eerlijk zeggen dat ik erg onder de indruk ben van hoe soepel dat blok draait voor een tweepitter. Mijn 750 sport is veel minder vergevingsgezint als het op door de stad heen rijden aan komt bijvoorbeeld.
Het vierklepsblok maakt gruwelijk grote stappen in het middengebied (maar dat zal niet veel verschillen met de ss) maar daarna komt er nog een prachtig verslavend eindschot achteraan.

Dus ik zeg doen!
De 916 is toch wel 1 vd grotere ducati iconen, dus als je de ruimte en het geld hebt om er gewoon eentje naast te zetten, dan zou ik direct op zoek gaan naar een fris exemplaar 👍
 
Als je een nette kunt vinden is dat waarschijnlijk wel een goede investering, ja. De 916.

Een SS waarschijnlijk ook wel, maar zal minder snel in waarde stijgen dan het absolute icoon dat 916 heet. Als je voor waarde gaat is het echter wel belangrijk om een volledig originele te vinden en dat kan nog wel eens lastig zijn.

Als je echt een fiets wilt waar je op kunt rijden is de SS een betere optie. De 916 is niet 'iets' minder comfortabel, maar behoorlijk :P. Heb zelf een tijdje een 998 gehad, maar dat was bij alles onder de 90 kilometer per uur echt niet te houden. Gemaakt voor het circuit, dat is duidelijk. Aan de andere kant, het is wel zo'n schoonheid dat het alle ellende waard is.

Zat tijdje terug ook naar 916s te kijken en er uiteindelijk toch maar vanaf gezien omdat alle betaalbare exemplaren versleuteld of gewoon gaar waren. En modellen voor 2001 hebben allemaal last van dat 'oil galley plug' probleem. Weet niet hoe erg dat echt is, maar er schijnt iets in dat blok te zitten dat zichzelf langzaam kapot grind op de krukas. Maar er zijn vast forumgangers die daar iets zinnigers over kunnen zeggen dan ik :P.
 
Bedankt voor de reacties. Ik ga niet zo zeer voor de waardestijging maar als dat gebeurd is het natuurlijk mooi meegenomen. Veel lager als dit gaan de prijzen niet worden denk ik. Ik ben zelf wel liefhebber van een zo origineel mogelijke motor. Het is inderdaad lastig om een mooie te vinden die niet afgeragd en versleuteld is.

2 dagen voor ik op vakantie ging kwam er een hele mooie hier voorbij op MF, scherp geprijsd ook maar die was binnen 24u verkocht. Gewoon effe in de gaten houden dus.

Qua comfort is het dus allemaal wat minder? Nou ja, die SSjes zijn op de stugge achtervering na toch best comfortabel dus dan zal de 916 wel een extremere zithouding hebben?


Voorlopig blijft de SS nog maar effe binnen denk ik... Het komt hier met bakken uit de lucht :(
 
Eindelijk Oma effe naar buiten gebonjourd.

Nou het werd dus geen 916 waar ik hierboven naar informeerde maar een 750 Sport. Die mag vast wel in dit topic. Het is toch de voorloper van de modernere Supersport.

Ik zag de 750 Sport van EHE een half jaar geleden en dat model sprak me wel aan. Vorige maand kwam er een advertentie hier op MF voorbij en daar heb ik vrij snel op gehapt.

Het was een kleine gok want de motor lag deels uit elkaar. Het zag er allemaal nog wel vrij netjes uit en gelukkig kon de motor met wat kunst en vliegwerk gestart worden.

Afijn, heel de kraam in de auto gepropt, motor op de aanhangert en naar huis.
29m9gt5.jpg


142zzgm.jpg


Door alles op te poetsen, inspecteer je het ook meteen dus daar maar mee begonnen. De vorige eigenaar had besloten om er carburateurs van een monster op te zetten en met open filters te gaan rijden. Gelukkig had hij de originele weber met luchtfilterhuis en carterventilatie wel netjes bewaard. Op een paar boutjes van de kuipen en de spiegels bleek de motor helemaal compleet!

De weber voorzien van verse pakkingen en weer teruggezet. Verder alleen wat standaard dingen gedaan als olie, filters, riemen, benzineleidingen, kleppen controleren en vooral veel koek weggepoetst.

De tanksteun bleek afgebroken en het slotje van het zadel was overleden. Meeste is nu wel opgelost, alleen voor de kuip wacht ik nog op een nieuwe set boutjes met de rubberen moertjes. Oh en de tankvlotter was kapot dus ik moet goed op de dagteller kijken. Wie weet vervang ik dat ooit nog.

Vanmorgen dan eindelijk de eerste testrit! Dat werd gelijk 50km en net precies ook nog zo'n 75km gereden. Fijne motor! Geluid is geweldig en hij stuurt ook lekker ondanks de 16 inch banden van een vaag merk.

Paar foto's gemaakt net:

2mcbxi9.jpg


2ufeqz6.jpg


2cymtzn.jpg


2lmkz6p.jpg


2i11nns.jpg
 
Mooie fiets, blijft ontzettend mooi, een 750 Sport in deze uitvoering. Echte nette zijn ook al wel zeldzaam aan het worden!
 
Welk vaag merk banden zitten er onder? Golden tyre?
Ik heb er ook een staan, maar daar heb ik nog wat werk aan voordat hij rijd en door de TuV kan..
 
Geweldig :) nooit meer weg doen ,zijn er niet veel meer van en ze stijgen in waarde :Y Ook gaaf dat je hem weer netjes origineel heb gemaakt :} originele spiegels zijn zeer lastig aan te komen en als ze te koop zijn word er best wel geld voor gevraagd.
Dit is de mijne *D
Eindelijk Oma effe naar buiten gebonjourd.

Nou het werd dus geen 916 waar ik hierboven naar informeerde maar een 750 Sport. Die mag vast wel in dit topic. Het is toch de voorloper van de modernere Supersport.

Ik zag de 750 Sport van EHE een half jaar geleden en dat model sprak me wel aan. Vorige maand kwam er een advertentie hier op MF voorbij en daar heb ik vrij snel op gehapt.

Het was een kleine gok want de motor lag deels uit elkaar. Het zag er allemaal nog wel vrij netjes uit en gelukkig kon de motor met wat kunst en vliegwerk gestart worden.

Afijn, heel de kraam in de auto gepropt, motor op de aanhangert en naar huis.
[afbeelding]

[afbeelding]

Door alles op te poetsen, inspecteer je het ook meteen dus daar maar mee begonnen. De vorige eigenaar had besloten om er carburateurs van een monster op te zetten en met open filters te gaan rijden. Gelukkig had hij de originele weber met luchtfilterhuis en carterventilatie wel netjes bewaard. Op een paar boutjes van de kuipen en de spiegels bleek de motor helemaal compleet!

De weber voorzien van verse pakkingen en weer teruggezet. Verder alleen wat standaard dingen gedaan als olie, filters, riemen, benzineleidingen, kleppen controleren en vooral veel koek weggepoetst.

De tanksteun bleek afgebroken en het slotje van het zadel was overleden. Meeste is nu wel opgelost, alleen voor de kuip wacht ik nog op een nieuwe set boutjes met de rubberen moertjes. Oh en de tankvlotter was kapot dus ik moet goed op de dagteller kijken. Wie weet vervang ik dat ooit nog.

Vanmorgen dan eindelijk de eerste testrit! Dat werd gelijk 50km en net precies ook nog zo'n 75km gereden. Fijne motor! Geluid is geweldig en hij stuurt ook lekker ondanks de 16 inch banden van een vaag merk.

Paar foto's gemaakt net:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
full
 
:) Er zitten inderdaad GoldenTyre banden onder, dacht eerst aan Chinese meuk maar wat blijkt; Prodotto Italiano.

Ik zoek nog een origineel achter spatbord :)

Je bent niet de enige. Zag laatste wel een stukje over carbon replica's voorbij komen op het ducatipaso.org forum.
Mijn spatbord is trouwens met een zaag bewerkt en van een rood randje voorzien. Denk dat ik het maar zo laat.


Luckyducky lijkt het maar zo of neigt die van jou ook een beetje meer naar het oranje als latere Ducati's?
M'n 750 Sport is iig een heel andere kleur rood als de 900SS van '96.


Verder nog 2 dingen die ik aan de to-do list toevoeg:

- Nieuwe remslangen. Hij remt zeker niet slecht maar op de slangen staat 05/88

- Op zoek naar een origineel achterlicht, deze is van een later type SS want het zit niet echt mooi.
 
Die banden lijken idd best wel goed,, onder mijn sportje zitten de bekende oude michelins.
Maar ik heb nog geen meter op gereden sinds ik hem heb (te veel projecten:-)

Is het achterspatbord gelijk aan die van een paso?
Ik heb wel een achterspatbord, als iemand die wilt lenen om na te maken is dat geen probleem.

Ik heb steelflex er op gezet, weet zo snel niet meer welk merk. Maar als je de lengtes hebt kan je ze zo via internet bestellen. Wel een huls om laten doen, bij voorkeur een zwarte;)
 
Mooi om te lezen dat mijn sportje jouw heeft bewogen om ook aan de sport te gaan 👍

Ook al heb ik de mijne niet meer in orginele staat. Ik ben nog steeds blij met elke aanpassi g die ik er aan gedaan heb.
En het vervangen van de weber door een mikuni hoort daar zeker ook bij...

Ik heb het orginele achterspatbord nog wel op zolder liggen. Er zit nu een verzaagde op mijn eigen fiets.
Zijn die spatbordjes al geld aan het waard worden dan? ;)
 
Spatbordje die ik heb is kapot en wil de Sport gewoon origineel compleet hebben :)
Is maar gewoon stuk plastic 8-)
 
Hij is toch echt rood :) in die tijd was het spuitwerk ook niet het je van het zeg maar _O-
Maar het hoort wel bij dit soort fietsen :Y
:) Er zitten inderdaad GoldenTyre banden onder, dacht eerst aan Chinese meuk maar wat blijkt; Prodotto Italiano.Je bent niet de enige. Zag laatste wel een stukje over carbon replica's voorbij komen op het ducatipaso.org forum.
Mijn spatbord is trouwens met een zaag bewerkt en van een rood randje voorzien. Denk dat ik het maar zo laat.


Luckyducky lijkt het maar zo of neigt die van jou ook een beetje meer naar het oranje als latere Ducati's?
M'n 750 Sport is iig een heel andere kleur rood als de 900SS van '96.


Verder nog 2 dingen die ik aan de to-do list toevoeg:

- Nieuwe remslangen. Hij remt zeker niet slecht maar op de slangen staat 05/88

- Op zoek naar een origineel achterlicht, deze is van een later type SS want het zit niet echt mooi.
 
Al een prijs in gedacht voor het originele achterspatbord?
Mooi om te lezen dat mijn sportje jouw heeft bewogen om ook aan de sport te gaan 👍

Ook al heb ik de mijne niet meer in orginele staat. Ik ben nog steeds blij met elke aanpassi g die ik er aan gedaan heb.
En het vervangen van de weber door een mikuni hoort daar zeker ook bij...

Ik heb het orginele achterspatbord nog wel op zolder liggen. Er zit nu een verzaagde op mijn eigen fiets.
Zijn die spatbordjes al geld aan het waard worden dan? ;)
 
Al een prijs in gedacht voor het originele achterspatbord?


sorry, berichtje even gemist van de week... PM me maar wat jij denkt dat een nette prijs is.



en als zondagmiddag vulling even een mooi plaatje van de twee gezusters die wel heel veel op elkaar lijken (zelfs het kenteken scheelt maar 5 cijfers... (mijne heeft 99 en de rechter 94 als middelste twee kentallen))


full
 
Wat 1 inch een verschil maakt he?! Alleen ik zou ze toch eerder Laura en Bella noemen ipv Theo en Erwin. Het zijn geen BMW's?!
 
1" en een kortere voorvork...

Oh, is die afbeeldingsnaam zichtbaar?... Ik zie het hier niet... Maar t klopt wel, want ik ben erwin en de rechter is nu nog van theo, 1e eigenaar, maar hij heeft hem verkocht aan zijn neefje omdat die er zelf niet meer op kan rijden.
Heeft hier een tijdje gelogeerd voor een vertroetelbeurt met nwe riempjes en koppeling enzo. Ding heeft net 30k gelopen en is helemaal onverklooit. Alleen de in en uitlaat is een aardig stukkie meer open gemaakt. Maar had de afgelopen 10,jaar meer stil gestaan dan gereden
 
Vandaag eindelijk de spiegels gestraald en gemonteerd. Tevreden mee en het zicht is ook best redelijk.

Dat moest getest worden natuurlijk! Vroaaaam! Er had van mij best een 6e versnelling op gemogen. Zit wel erg hoog in de toeren bij 160 :)


30d8mrl.jpg


2nlzkpi.jpg


27xjamh.jpg


155jkwp.jpg
 
Mijn SSje maar eens voorzien van dikke wielen.
Gesmeed alu OZ wielen uit een Aprilia factory R. Scheelt erg veel gewicht!
Ook de Ohlins vork erin gezet met radiale brembo rempomp van n 1098, kost wel het nodige draai en freeswerk, maar het past. :)


full

full
 
Halo allemaal ik heb voor mezelf een Ducati SuperSport 600 uit 1995 aangeschaft,
Dit is mijn A2 motor welke ik moeilijk te kiezen vond. maar oh wat een goeie keuze..
wel reed ik al op een Italiaan en de SuperSport is gemaakt tijdens het Cagiva-tijdperk...
Dus een 1+1=2 dan A2 wel te verstaan :+ hieronder een foto van mijn aanwinst :9~
14jaixf.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan