Slachtfeest Yamaha XZ550 van 1983

motorfreak

MF veteraan
2 apr 2002
9.663
3
Geersdijk
Deze Yamaha zou afgelopen winter mijn pekelfiets worden en tevens wintertreffens mee afrijden maar na een zeer uitgebreide beurt is het er niet beter op geworden en om een lang verhaal kort te maken..............het blok is vastgelopen op de krukas, versnellingsbak is wel los overgens. Bouwjaar 1983, papieren sturen we op naar de RDW, voorvork gereviseerd, remklauwen gereviseerd, cardan als nieuw, nog geen 32.000km op de teller en elektra was ook keurig op orde met een verse accu :)

Vandaag maar eens op de heftafel gezet na lang uitstellen en de olie afgetapt, zat dus koperkleurig schraapsel in en dan is het klaar voor mij, deze ga ik niet verder weer opknappen maar in onderdelen verkopen in de hoop nog wat terug te krijgen voor de best hoge kosten met die nieuwe onderdelen, nieuwe banden enz. Ben je op zoek naar iets dan lezen we het wel ;)

full
 
Al een aantal reakties mogen ontvangen en ben hem nu ook aan het demonteren dus iedereen krijgt antwoord vanavond :Y
 
Commentaar zo goed als overbodig en we zijn tot aan de krukas en die zit inderdaad muurvast, de rest is overgens in goede staat, de nokkenstokken zien er zelfs nog keurig uit...........wat foto's ;)














 
Gaat hem niet worden [denk ik] want de binnenpoten meten 35mm en de stuurhelften zitten direkt aan de bovenste kroonplaat gemonteerd en in neem aan dat je stuurhelften zoekt direkt over de voorpoot?

In ieder geval weer een stukje verder en de nokkenstokken zijn inderdaad keurig zonder pitting, krassen of verkleuring, nokkenaskettingen, spanners, geleidebladen enz allemaal dik binnen de limiet en zelfs de zuigers zien er nog keurig uit met scherpe veren. Alles van de cardan is prima in orde, koppeling compleet keurig dus veel zeer bruikbare onderdelen :p Het vermoeden dat een bigend vast zat is dus juist en de voorste gaat zeer stroef maar van de achterste cilinder zit muurvast met blauwe verkleuring op de drijfstang maar die hebben we morgen uit het blok en zien we meer.














 
Voor ik meer pm erover krijg...............de accu is YB12AL-A2 en inderdaad nieuw geplaatst in januari maar helaas geen 14Amp zoals sommigen vroegen, versturen van de accu gaat ook niet ivm met vloeistof welke je liever niet uit je pakketje ziet druipen mocht het mis gaan :z
 
Zo de XZ550 is gedemonteerd en jawel we hadden gelijk de bigends volledig uitgelopen :012: Nooit heb ik gezien wat ik vanavond heb gezien en eigenlijk kan het ook niet maar tis een feit, van de achterste cilinder zaten de 2 lagerschalen op elkaar geplakt, normaal zitten ze rondom de krukas maar deze zaten met 2en aan 1 zijde op elkaar. Afijn hok is gesloopt en toch weer een aantal mooie onderdelen er van af gekomen, de versnellingsbak is super, geen vraat en keurige schakelvorken, die zou zo in een andere bak kunnen :054: Duur hoeven de onderdelen overgens niet te zijn, de harde uitlaat compleet gaat van de week naar iemand toe voor 25 euro om maar een voorbeeld te geven :p Een aantal onderdelen zijn overgens al vergeven en zal dat gelijk ff bijhouden:

Niet meer aanwezig:
-Drijfstangen
-carterhelften
-frame met kenteken
-balansas
-paar losse beugeltjes van tussen de kroonplaten tbv ophanging elektra
-vliegwiel
-krukas


Nog wat foto's van vanavond!








 
Niet meer aanwezig:
-Drijfstangen
-carterhelften
-frame met kenteken
-balansas
-paar losse beugeltjes van tussen de kroonplaten tbv ophanging elektra
-vliegwiel
-krukas
-uitlaat compleet
-2 pinkers voorzijde
-startmotor
-stuurschakelaars

;)
 
Laatst bewerkt:
Weer wat onderdelen verkocht:

Niet meer aanwezig:
-Drijfstangen
-carterhelften
-frame met kenteken
-balansas
-paar losse beugeltjes van tussen de kroonplaten tbv ophanging elektra
-vliegwiel
-krukas
-uitlaat compleet
-2 pinkers voorzijde
-startmotor
-stuurschakelaars
-Velgen met banden
-Accu
-Dynamo, pickpup-spoeltjes, linkercarterhelft
 
Laatst bewerkt:
Tank zo goed als verkocht zonder tankdop dus heb ook een complete set sloten en sleutels voor de liefhebber *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan