stalen remleidingen

willem_125

MF'er
3 nov 2009
72
0
hallo iedereen

ik heb wat problemen met de voorrem van mn gsxr 750 bouwjaar 1998.
ik heb de zuigers net vernieuwd van de remklauwen alsook de dichtingen.

ik heb hem perfect ontlucht,alsook mijn dealer heeft hem nog eens ontlucht.

de rem blijft sponzig en ik kan hem intrekken tot mijn handvat! dus dit klopt niet he.
ik vermoed dat er in de ene remschijf een knikje zit(dus niet 100 percent meer recht is)maar ik vermoed dat dit niets te maken heeft met de druk in je remsysteem toch? (graag bevestiging)

ik neem aan dat het geen stalen remleidingen zijn dat origineel gemonteerd zitten?(graag bevesteging)

nu heb ik gehoord dat dit misschien kan opgelost worden door stalen remleidingen te monteren,en ik heb even gekeken en ik kom op dit uit Alles voor de motorrijders Ma_raboda Home page

iemand ervaring mee?

alvast bedankt
 
Als je je hendel tot aan het handvat kunt trekken dan is er iets anders mis dan een oude remleiding, dan heb je nog lucht in het systeem zitten of iets dergelijks.
 
kan een combinatie zijn van lucht en sponsigheid van de leidingen


denk idd niet dat de remleidingen op je motor stalen remleidingen zijn.
mijn gixxer 600 uit 2001 had dat tenminste niet.

HEL remleidingen, is wel altijd een van de namen die voorbijkomen in dit soort toppics.


je kunt hier ook naar kijken, is wel zelf bouw:
Goodridge Remleiding : Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop

of kijk even op http://www.motozoom.nl/ (Motorkleding, helmen en accessoires voor motorfietsen en motorscooters | Motozoom)
staat volgens mij een set voor de voorkant voor jouw motor voor 115 euro.
 
dus je bedoelt met deze zin :HEL remleidingen, is wel altijd een van de namen die voorbijkomen in dit soort toppics.

dat de hel remleidingen juist problemen opleveren?
 
een zacht aanvoelende remhendel komt niet door een kromme schijf of een rubberen remleiding.

een kromme schijf heeft tot gevolg dat je een schurend geluid kan horen en een trilling bij het remmen.

de rubberen remleiding moet je gewoon hard kunnen krijgen, het is wel zo dat een stalen remleiding je een directer gevoel kan geven. (maar rubber is voor weggebruik gewoon goed).

je zegd dat je alles open hebt gehad..............

1 weet je zeker dat echt alle lucht eruit is........(kan soms wel langer dan een half uur duren als het tegenzit).

2 heb je de rubberen ringen die je zuiger teruglaten veren wel goed gemonteerd. (dit zou alleen wel tot lekkage moeten lijden).

probeer anders eens een 24 uur lang d.m.v een t-rap of touwtje je remhendel aangetrokken staan tegen je handvat aan. Laat hierbij je rempotje open. Dit wil nog wel eens resulteren in een luchtbulltjes parade. Lucht wil nog wel eens de weg van de minste weerstand zoeken.

Ik vermoed toch echt lucht..... :Y
 
HEL komt altijd voorbij in de zin van aanbeveling, niets mis mee dus.

maar ben het toch wel met dark hornet eens. goed ontluchten zal wel helpen, in combi met de stalen helemaal. het hoeft niet maar het kan wel en geeft een beter gevoel
 
een zacht aanvoelende remhendel komt niet door een kromme schijf of een rubberen remleiding.

een kromme schijf heeft tot gevolg dat je een schurend geluid kan horen en een trilling bij het remmen.

de rubberen remleiding moet je gewoon hard kunnen krijgen, het is wel zo dat een stalen remleiding je een directer gevoel kan geven. (maar rubber is voor weggebruik gewoon goed).

je zegd dat je alles open hebt gehad..............

1 weet je zeker dat echt alle lucht eruit is........(kan soms wel langer dan een half uur duren als het tegenzit).

2 heb je de rubberen ringen die je zuiger teruglaten veren wel goed gemonteerd. (dit zou alleen wel tot lekkage moeten lijden).

probeer anders eens een 24 uur lang d.m.v een t-rap of touwtje je remhendel aangetrokken staan tegen je handvat aan. Laat hierbij je rempotje open. Dit wil nog wel eens resulteren in een luchtbulltjes parade. Lucht wil nog wel eens de weg van de minste weerstand zoeken.

Ik vermoed toch echt lucht..... :Y
Waarom moet je rempotje hier bij open :?
 
een zacht aanvoelende remhendel komt niet door een kromme schijf of een rubberen remleiding.

een kromme schijf heeft tot gevolg dat je een schurend geluid kan horen en een trilling bij het remmen.

de rubberen remleiding moet je gewoon hard kunnen krijgen, het is wel zo dat een stalen remleiding je een directer gevoel kan geven. (maar rubber is voor weggebruik gewoon goed).

je zegd dat je alles open hebt gehad..............

1 weet je zeker dat echt alle lucht eruit is........(kan soms wel langer dan een half uur duren als het tegenzit).

2 heb je de rubberen ringen die je zuiger teruglaten veren wel goed gemonteerd. (dit zou alleen wel tot lekkage moeten lijden).

probeer anders eens een 24 uur lang d.m.v een t-rap of touwtje je remhendel aangetrokken staan tegen je handvat aan. Laat hierbij je rempotje open. Dit wil nog wel eens resulteren in een luchtbulltjes parade. Lucht wil nog wel eens de weg van de minste weerstand zoeken.

Ik vermoed toch echt lucht..... :Y

Rubberen remleiding verouderen, daardoor kun je een sponzig aanvoelende remhendel krijgen.

Verder eensch. :P
 
Maak ff een "meetopstelling" met een satéprikker of een breinaald van je moeder om eventueel een kromme schijf uit te kunnen sluiten. Kromme schijf drukt je zuigers verder uitelkaar dus je moet een grotere slag maken met je remhendel. Rem mag desondanks niet sponzig aanvoelen maar goed. Wat bedoel je overigens met vernieuwde "dichtingen" ? Heb je de klauwen gereviseerd of alleen de stofhoezen vernieuwd ? En hoe remde je fiets vóór je reparatie ?
 
je kunt het gevoel in je rem verbeteren door stalen remleidingen te monteren, maar wat jij hier beschrijft is gewoon een defect! Dit oplossen dus door goed te ontluchten (bij de aansluiting direct aan de rempomp wil vaak een hardnekkige luchtbel blijven steken.

Probeer de genoemde tip met de remhendel vast te zetten eerst, anders maak de bovenste aansluiting ls om de eventueel aanwezige lucht bovenaan eruit te krijgen en dan opnieuw ontluchten.
 
Inderdaad, lekker hele nacht vocht aan trekken. Daarbij zorgen die rubber ringen niet voor het 'terugveren van je zuiger' maar voor de afdichting langs je zuiger. En kan er geen lucht je potje in 'paraderen' als je handel tegen je handvat aan geknepen zit...
De rubber afdichtringen zorgen tevens voor het terugtrekken van de zuigers.
 
Maak ff een "meetopstelling" met een satéprikker of een breinaald van je moeder om eventueel een kromme schijf uit te kunnen sluiten. Kromme schijf drukt je zuigers verder uitelkaar dus je moet een grotere slag maken met je remhendel. Rem mag desondanks niet sponzig aanvoelen maar goed. Wat bedoel je overigens met vernieuwde "dichtingen" ? Heb je de klauwen gereviseerd of alleen de stofhoezen vernieuwd ? En hoe remde je fiets vóór je reparatie ?

dat klopt helemaal, maar van een kromme schijf gaat je rem niet sponzig aan voelen, wel als je oude remvloeistof hebt, lucht in je leidingen hebt, of zo hard aan het remmen bent geweest dat je remmen gaan faden.
 
Dat probleem wat je omschrijft kan niet opgelost worden door stalen remleidingen.
Ik denk dat het rem systeem zich nog moet "zetten" aangezien je wat vernieuwt hebt en alles opnieuw ontlucht is.
Het kan nog wel een dag of 1 a 2 duren voordat de voorrem weer als vanouds aanvoelt en het inknijpen niet meer tot het handvat kan.
 
Laatst bewerkt:
Maak ff een "meetopstelling" met een satéprikker of een breinaald van je moeder om eventueel een kromme schijf uit te kunnen sluiten. Kromme schijf drukt je zuigers verder uitelkaar dus je moet een grotere slag maken met je remhendel. Rem mag desondanks niet sponzig aanvoelen maar goed. Wat bedoel je overigens met vernieuwde "dichtingen" ? Heb je de klauwen gereviseerd of alleen de stofhoezen vernieuwd ? En hoe remde je fiets vóór je reparatie ?

ik heb zowel de oliedichting als de stofdichting vernieuwd,nieuwe zuigers gemonteerd en nieuwe remblokken.wel stond er in mn werkplaatshandboek dat je de oliedichting maar op 1 manier mocht monteren(er zat op de foto die zij toonden een scheef kantje aan de ene zeide) maar bij mijn dichtingen waren beide zeiden recht.dus het bleef gelijk hoe ik ze stak dacht ik.

voordien was dat sponzig gevoel er niet echt.het rare is dat er druk komt als je een tijdje 'pompt'
 
ik heb zowel de oliedichting als de stofdichting vernieuwd,nieuwe zuigers gemonteerd en nieuwe remblokken.wel stond er in mn werkplaatshandboek dat je de oliedichting maar op 1 manier mocht monteren(er zat op de foto die zij toonden een scheef kantje aan de ene zeide) maar bij mijn dichtingen waren beide zeiden recht.dus het bleef gelijk hoe ik ze stak dacht ik.

voordien was dat sponzig gevoel er niet echt.het rare is dat er druk komt als je een tijdje 'pompt'
dan zit er lucht
 
voordien was dat sponzig gevoel er niet echt.het rare is dat er druk komt als je een tijdje 'pompt'

Als je keerringen er verkeerd om in zitten gaat ie lekken, als je er een nachtje druk op houdt kun je dat de volgende morgen ook wel zien....

Dat sponzige gevoel is gewoon lucht, als je een paar keer pompt, zet je zoveel druk op je luchtbel dat het lijkt alsof je druk krijgt. Laat je alles weer even tot rust komen neemt de luchtbel zijn eigen volume weer aan.

Je remleiding splitst waarschijnlijk ergens ter hoogte van je balhoofd, je hebt daar een horizontaal stukje in je leiding en daar willen nog wel eens luchtbellen blijven hangen. Haal de bevesting van die splitsing maar eens los zodat je hem wat kunt kantelen, en ontlucht de boel nog maar een keer. Je zult zien dat er nu wel luchtbellen uit komen...
 
dan zit er lucht

maar nu begin ik te twijfelen als het van de keeringen afkomt ofniet.de week voordien had ik de achterrem gedaan zonder probleem(dat was makkelijk te onluchten omdat er maar 1 klauw is he)
maar voorraan vind ik het raar om te ontluchten,met dat je zowel links als rechts moet ontluchten.ik doe dan om de beurt eens links,en eens rechts.

maar ik vind het raar dat als de garage mijn rem heeft ontlucht,er nu wel nog lucht zou inzitten
 
Als je keerringen er verkeerd om in zitten gaat ie lekken, als je er een nachtje druk op houdt kun je dat de volgende morgen ook wel zien....

Dat sponzige gevoel is gewoon lucht, als je een paar keer pompt, zet je zoveel druk op je luchtbel dat het lijkt alsof je druk krijgt. Laat je alles weer even tot rust komen neemt de luchtbel zijn eigen volume weer aan.

Je remleiding splitst waarschijnlijk ergens ter hoogte van je balhoofd, je hebt daar een horizontaal stukje in je leiding en daar willen nog wel eens luchtbellen blijven hangen. Haal de bevesting van die splitsing maar eens los zodat je hem wat kunt kantelen, en ontlucht de boel nog maar een keer. Je zult zien dat er nu wel luchtbellen uit komen...

er loopt een leiding van mn reservoir naar de linker remklauw en dan vertrekt van die remklauw een leiding naar de rechter remklauw.
 
Tja, niet elke garage doet dat even goed. Het heeft er alle schijn van dat er nog lucht in je systeem zit.

Overigens: als die rubberen leidingen meer dan 10 jaar oud zijn, zou ik ze so wie so vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan