Happende koppeling bij sportief optrekken

TerrorMax

MF veteraan
4 jan 2003
3.791
26
Enschede
Heb onlangs een VTR1000F gekocht. Wanneer ik sportief(dus met wat slippende koppeling) wil optrekken dan begint de koppeling erg heftig te happen. Het lijkt als of de koppeling een aan/uit schakelaar is die compleet niet meer te doseren is. Gevolg is dat de motor dan als een rodeostier begint te bokken *O* De koppeling werkt verder perfect en slipt niet door. Dus de platen zijn niet versleten.

Nou heb ik al verschillende adviezen opgevolgd zoals de koppelingvloeitsof vervangen als het blok olie vervangen door Motorex topspeed olie. Beide ingrepen mocht niet baten.

Iemand een enig idee??
 
Laatst bewerkt:
ik ben dan niet de ts, maar heb wel een update bij mij:

ik had hetzelfde probleem met m'n fzr1000. bleek een gescheurd koppelingshuis (korf) te hebben. vervangen en deze week voor het eerst weer een rit gemaakt: geen enkele last meer van een stuiterende koppeling
 
Is het puur dat je niet normaal snel weg kunt trekken?
Zo ja, dan kun je proberen de hydraulische bediening om te bouwen naar een kabelbediende.

Op de TLR was dit ook een kwaaltje. Een goed stoplichtsprintje zit er niet in, want een beetje enthousiast de koppeling op laten komen resulteert wel eens in een ballenkraker. :P
Zelf heb de ombouw niet gedaan, maar diegenen die het wel gedaan hadden, kregen veel beter gevoel in de koppeling en was beter te doseren.
 
Laatst bewerkt:
ik kocht mij suzuki gsxr750w en daar viel het mij pas na aankoop op , alleen van zn 1 naar de 2e en dan net of ie een klap in de kont kreeg..niet altijd maar bi sportief wegrijden .
gevolg, trug naar de zaak en bleek kopp.platen niet goed meer tezijn ,dus nieuwe erin gekregen ondanks ik geen garantie had:P..dus ben bang dat e hetzelfde hebt als ik had
 
ik ben dan niet de ts, maar heb wel een update bij mij:

ik had hetzelfde probleem met m'n fzr1000. bleek een gescheurd koppelingshuis (korf) te hebben. vervangen en deze week voor het eerst weer een rit gemaakt: geen enkele last meer van een stuiterende koppeling


Koppelings huis kapot of heb je misschien kevlar platen, dan kan je niet met slippende koppeling wegrijden, doe je dit wel dan gaat hij vervelend hakelen.

Marlboroman


Is er ook merkbaar verschil tussen het probleem dat het koppelingshuiskapot is of je kevlar platen hebben qua rijden? Want ik kan me voorstellen dat als je koppelingshuis aan gort is dat je dat niet alleen merkt bij het sportief optrekken...
 
Kom net van Motofit en er is even op gereden en een paar sprintjes mee getrokken. Geen problemen opgemerkt. Komt bij mij waarschijnlijk toch door te hoge toeren en/of te weinig ervaring met de koppeling.

Heb m`n excuses al aangeboden bij m`n motor :+
 
Hoi sorry, natuurlijk zal ik het hier melden zodra het probleem opgelost is. Dat is nu nog niet het geval. Ik ga er deze winter mee aan de gang en hoop dan meer over het probleem te weten te komen.

Verder nog andere suggesties hiero over het euvel???

@Dabore84: ik heb zelf ook een GSXR1000 K5, die toen ik hem net had ook gigantisch hapte, dit is een bekend probleem bij de K5, het probleem heeft te maken met de slipperclutch, waarbij vlgsm de orginele veer te strak is. Suzuki heeft hier een modificatie voort. Heb deze laten fixen (kosten een paar tientjes) en het probleem is helemaal weg. Dus lijkt me onzin dat het aan de bediening ligt.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij was er in een Promotor test waarin de VTR werd afgezet tegen andere V-twins al melding gemaakt van een soms happende koppeling.

Ik denk dat die lui na legio fietsen gereden te hebben ook wel weten hoe een koppelingshandle werkt })

Zal eens kijken of ik die review nog ergens kan vinden op het grote boze internet.

**Edit**

Voila, op pagina 11

http://www.promotor.nl/published/prm/content/binaire-bestanden/motoren/v-power-210247.pdf
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij was er in een Promotor test waarin de VTR werd afgezet tegen andere V-twins al melding gemaakt van een soms happende koppeling.

Ik denk dat die lui na legio fietsen gereden te hebben ook wel weten hoe een koppelingshandle werkt })

Zal eens kijken of ik die review nog ergens kan vinden op het grote boze internet.

**Edit**

Voila, op pagina 11

http://www.promotor.nl/published/prm/content/binaire-bestanden/motoren/v-power-210247.pdf


kijk daar hebben we wat aan! super thanks!! Nee ik weet echt hoe ik een koppeling moet bedienen, heb zelf 5 motoren en bij al die andere motoren gaat het bedienen van de koppeling goed behalve bij de firestorm. Maar een vriend van me heeft ook een tijdje een firestorm gehad en die heeft nooit problemen gehad met de koppeling. Dus niet alle firestorms hebben er last van. Zo heb ik ook een keer een SP1 gereden die het ook heel erg had. Later weer op een SP1 gereden van een vriend van me en daarvan werkte koppeling gewoon perfect.
 
Wel een beetje jammer dat je eerst post op MF, zonder überhaupt nagedacht te hebben om gewoon even te gaan kijken in je (ex-)blok...:D
Die koppeling heeft trillingsdempers tussen de platen, in vorm van veren. die zitten erin om alles 'smooth' tegen elkaar aan te trekken. Als er één gebroken is... gaattie bokken
 
Wel een beetje jammer dat je eerst post op MF, zonder überhaupt nagedacht te hebben om gewoon even te gaan kijken in je (ex-)blok...:D
Die koppeling heeft trillingsdempers tussen de platen, in vorm van veren. die zitten erin om alles 'smooth' tegen elkaar aan te trekken. Als er één gebroken is... gaattie bokken

Bij de Suzuki TL 1000S (en R) hebben ze een koppeling die bij meer koppel meer inelkaar trekt.
Bij de eerste TLS hadden ze ook last van een happende koppeling, hier was niets in gebroken maar hebben ze als modificatie een extra veer geplaatst.

Ik vind het jammer dat sommige mensen hun mening als enige waarheid plaatsen en bijv. een TS veroordelen terwijl bij zulke 'vage' storingen in 8 van de 10 gevallen niemand hier kan vertellen wat het exact is vanachter zijn/haar toetsenbord.
 
~
Wanneer ik sportief(dus met wat slippende koppeling) wil optrekken dan begint de koppeling erg heftig te happen. Het lijkt als of de koppeling een aan/uit schakelaar is die compleet niet meer te doseren is. Gevolg is dat de motor dan als een rodeostier begint te bokken *O* De koppeling werkt verder perfect en slipt niet door. Dus de platen zijn niet versleten.
~
Maar wat bedoelen jullie met een happende koppeling?

Wat ik weet van mijn Honda CBR 600F: dat na 75000 kilometer in 3 jaar mijn koppeling aardig aan het verslijten is, omdat ik bij het sportief optrekken in zijn 1, de koppeling minder snel in zijn 2 te krijgen valt (tandenpoetsgeluid in hogere toeren).

En inderdaad, daar heb ik alleen last van in zijn 1...
 
Laatst bewerkt:
heeft helemaal niets met verslikken te maken. Is wel puur een koppeling probleem. Ik voel het zelf in de hendel. Heb op meerdere V-Twins gereden die dit probleem duidelijk niet hebben. Daarbij heeft een vriend van me ook een SP1 waarvan de koppeling gewoon perfect te doseren is.

Of jij moet wat anders hebben dan wast ik heb. Want bij die van mij voel ik ook in de hendel (tijdens het happen) dat de druk in de koppeling heel snel wisselende afneemt en weer toe neemt.
Dan blijft er maar 1 ding voor je over:

verkopen die hap en terug op de V-Max.......de nieuwe dan, met slipper clutch..... ;)
 
Net hetzelfde met de vfr gehad: http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/174707/NIET-slippende-koppeling-vfr-1.html

En nu ook met mij zx12-r. Hier heb ik al de complete koppeling vervangen (echt alles) en die doet het nog steeds. Dit heet clutch chatter dacht ik. Gewoon slecht ontworpen. Bij kawasaki hebben ze dit proberen op te lossen door eerst 1 (en een model later 2) frictie platen te vervangen met een kleinere plaat met daarin een veerring Maar dit helpt niet helemaal. De reden heb ik nog niet kunnen vinden.
 
Net hetzelfde met de vfr gehad: http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/174707/NIET-slippende-koppeling-vfr-1.html

En nu ook met mij zx12-r. Hier heb ik al de complete koppeling vervangen (echt alles) en die doet het nog steeds. Dit heet clutch chatter dacht ik. Gewoon slecht ontworpen. Bij kawasaki hebben ze dit proberen op te lossen door eerst 1 (en een model later 2) frictie platen te vervangen met een kleinere plaat met daarin een veerring Maar dit helpt niet helemaal. De reden heb ik nog niet kunnen vinden.

Mijn andere motor, GSX1000r had er ook last van, bij deze motor betrof het probleem ook een ontwerp/fabrieksfout. Suzuki had er namelijk een te sterke veer standaard in gemonteerd, deze is vervangen door een minder stekels excemplaar en de koppeling werkt sindsdien perfect. Goed kan nu haast niet meer wachten totdat ik het koppelingsdeksel er af kan halen. Lukt nu helaas niet omdat mijn garage helemaal volstaat en er nu nog niet kan sleutelen.... Wordt vervolgd..
 
Terug
Bovenaan Onderaan