Happende koppeling bij sportief optrekken

TerrorMax

MF veteraan
4 jan 2003
3.791
26
Enschede
Heb onlangs een VTR1000F gekocht. Wanneer ik sportief(dus met wat slippende koppeling) wil optrekken dan begint de koppeling erg heftig te happen. Het lijkt als of de koppeling een aan/uit schakelaar is die compleet niet meer te doseren is. Gevolg is dat de motor dan als een rodeostier begint te bokken *O* De koppeling werkt verder perfect en slipt niet door. Dus de platen zijn niet versleten.

Nou heb ik al verschillende adviezen opgevolgd zoals de koppelingvloeitsof vervangen als het blok olie vervangen door Motorex topspeed olie. Beide ingrepen mocht niet baten.

Iemand een enig idee??
 
Laatst bewerkt:
Koppelingsplaten nog ok ? (bedoel uiteraard niet versleten want dan kom je niet eens fatsoenlijk weg.) rammelt de koppeling bij stationair lopen ?
 
Laatst bewerkt:
het kan alleen maar aan je koppeling liggen, wat zijn de kosten van nieuwe platen ?
hop, doen, morgen direct halen en vervangen.

met nieuwe koppelingsplaten en goed afgestelde kabel kan jij zonder bokken van 0 tot 100 zonder bokken in luttele secondjes! :)
 
Koppeling maakt helemaal geen lawaai. Geen gerammel en qua geluid geen verschil te horen tussen ingetrokken koppeling of niet ingetrokkken.

vriend van me heeft hetzelfde probleem gehad met een FZR1000. Daar ook de koppelingsplaten(frictieplaten) van vervangen maar het probleem bleef.

verder valt er weinig aan deze koppeling te stellen omdat het een hydraulische koppeling betreft.
 
Laatst bewerkt:
Bij een firestorm kun je zo bij het koppelingsdeksel toch?
Trek dat er dan even af, en kijk of je koppelingshuis ingeslagen is, of dat je andere gekke dingen ziet (gebroken plaat bijv).
 
ik heb dat op m'n fzr ook gehad. kwam er bij revisie afgelopen winter achter dat m'n koppelingshuis gescheurd was. heb helaas nog niet gereden dit jaar dus weet niet of dat het echte probleem is geweest.
 
Het grappige is dat ik een paar jaar geleden eens een proefritje heb gemaakt op een SP1 die excact hetzelfde probleem had. Misschien toevallig jouw machine?? :+ De motor stond te koop in Oldenzaal. En had weinig km's op de teller staan.

heb vandaag ook overigens de motor op de testbank gehad. Daar gaf die een hele gezonde 110pk aan het achterwiel. Volgens die tuner was dat een stuk hogere dan de gemiddelde Firestorm. Dus koppeling slipt absoluut niet wordt dan weer eens bevestigd.
 
Het grappige is dat ik een paar jaar geleden eens een proefritje heb gemaakt op een SP1 die excact hetzelfde probleem had. Misschien toevallig jouw machine?? :+ De motor stond te koop in Oldenzaal. En had weinig km's op de teller staan.
36.000km; Volendam. Het kan, maar onwaarschijnlijk. Jij hebt op een SP1 gereden met dezelfde problemen, ik heb ze op m`n SP1 en het HRC blok van jou heeft het ook.. Misschien is het normaal bij VTR F en VTR SP1? Heb de vraag ook in het SP 1 &2 topic gegooid, maar nog niks.
 
36.000km; Volendam. Het kan, maar onwaarschijnlijk. Jij hebt op een SP1 gereden met dezelfde problemen, ik heb ze op m`n SP1 en het HRC blok van jou heeft het ook.. Misschien is het normaal bij VTR F en VTR SP1? Heb de vraag ook in het SP 1 &2 topic gegooid, maar nog niks.

Nee is niet normaal. Want een vriend van me heeft ook een SP1 en die heeft daar absoluut geen last van. Verder ken ik ook mensen die een firestorm hebben en daar ook geen last van hebben. En daarbij mag dit niet zo horen lijkt me...

Gebeurd het in elke versnelling?


heb dit inderdaad ook getest in de tweede versnelling. Dus gewoon in de 2 gezet en dan koppeling erbij en dan net doen alsof je heel hard wilt optrekken. Geeft hetzelfde probleem.
 
Nee is niet normaal. Want een vriend van me heeft ook een SP1 en die heeft daar absoluut geen last van. Verder ken ik ook mensen die een firestorm hebben en daar ook geen last van hebben. En daarbij mag dit niet zo horen lijkt me...heb dit inderdaad ook getest in de tweede versnelling. Dus gewoon in de 2 gezet en dan koppeling erbij en dan net doen alsof je heel hard wilt optrekken. Geeft hetzelfde probleem.

Dus alleen in 1e en 2e versnelling, bij hard optrekken?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
controleer eens of de speciale veerring er nog tussen zit.
deze is ervoor om het aangrijpen te verbeteren.
deze zit tussen de koppelingsplaten.
als er een niet originele platen set wordt gemonteerd, zit deze er vaak niet bij.
gaat vaak goed en soms niet.
 
Dus alleen in 1e en 2e versnelling, bij hard optrekken?

andere versnellingen niet geprobeerd omdat ik er vanuit ga dat het niet versnellingafhankelijk is.

controleer eens of de speciale veerring er nog tussen zit.
deze is ervoor om het aangrijpen te verbeteren.
deze zit tussen de koppelingsplaten.
als er een niet originele platen set wordt gemonteerd, zit deze er vaak niet bij.
gaat vaak goed en soms niet.

en hoe zien die dingen eruit?? je bedoelt dus niet gewoon die metalen platen die tussen de frictieplaten zitten?

vriend van me zie ook al dat misschien de metalen platen er verkeerd om in gemonteerd kunnen zijn. Volgens hem hebben deze platen aan de ene kant een scherpe rand en de andere kant een ronde rand. De scherpe kant moet naar buiten geplaatst zijn..
 
heeft helemaal niets met verslikken te maken. Is wel puur een koppeling probleem. Ik voel het zelf in de hendel. Heb op meerdere V-Twins gereden die dit probleem duidelijk niet hebben. Daarbij heeft een vriend van me ook een SP1 waarvan de koppeling gewoon perfect te doseren is.

Of jij moet wat anders hebben dan wast ik heb. Want bij die van mij voel ik ook in de hendel (tijdens het happen) dat de druk in de koppeling heel snel wisselende afneemt en weer toe neemt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan