Mijn eerste twee CB550's

De Celle

MF'er
7 apr 2010
57
0
Hoboken - Antwerpen
Na jaren op een cb400f gereden te hebben begin ik aan een nieuwe uitdaging:
De restauratie van een Honda CB550-k3.

Als complete beginner op sleutelgebied heb ik me toch al wat in huis gehaald:
- handleidingen: Peeters, Hayes, Parts List, Honda Shop Manual en Algemeen Honda Werkplaatshandboek
- een basis gereedschap: o.a. een slagschroevendraaier (al veel plezier aan gehad)

Ik heb twee CB's op de kop weten te tikken voor een aardig prijsje.
Eentje met Nederlandse papieren en één met Belgische.

Den Belg:
full


Den Hollander:
full


Den Hollander is op de slachtbank terechtgekomen en ligt nu volledig uit elkaar:
full


De bedoeling is om er een caferacer van te maken, maar met respect voor het verleden.
Ik wil de boel grondig aanpakken, maar toch geen financiële stunt uitvoeren.
Is dit te rijmen?

Ik wil eerst het frame aanpakken, maar moet dan best de situatie bekijken met enkele nieuwe dingen erop.

Daarom ben ik nog op zoek naar:

1. een tank: langwerpig model (ook niet te lang) in metaal (vanwege het verontrustende debat over polyester en blazen) ok

2. een zitje ok

3. uitlaten

4. rem-schakelsetje


Iemand iets?
 
Laatst bewerkt:
Ben momenteel met de voorvork bezig. Had wel een probleem om de keerringen eruit te krijgen. Uiteindelijk voorzichtig met een dremelzaagje wat doorgezaagd en eruit getrokken. Bleek dat mijn voorganger niet zo voorzichtig was geweest. Werkwijze: schroevendraaier ertussen rammen.
Hierdoor is de binnenkant van de vorkpoot beschadigd.
Is dit nog te gebruiken? Wat opschuren en polijsten?
Hoe krijgen jullie normaal die keerringen eruit?
 
Warmstoken, en dan met iets hakerigs onder de rand eruit wippen. Hoe erg is de poot beschadigd? Een putje is niet zo heel erg, maar als je een kras van boven naar onder op het pasvlak hebt lopen zal het vast en zeker gaan lekken omdat je dan een nieuw oliekanaal aan de poot hebt toegevoegd..

Maar aangezien je twee motoren hebt en dus toch kunt kiezen zou ik voor een andere onderpoot gaan. Het is wel verstandig om de setjes binnenveren niet te wisselen en dus als set bij elkaar te houden.
 
De buitenkant van de poot warmstoken?

De beschadiging loopt inderdaad helemaal door. ;( Ik zou de poten van de Belg kunnen gebruiken maar gooi niet graag iets weg.
Zou het liefst deze poot gebruiken. Schuren, polijsten, vloeibare pakking?
 
Als je nou een foto maakt van de schade, kunnen we er misschien iets zinnigs over zeggen. :Y
Enne...caferacer? Toch geen gietwielen? :N

:W
 
Laatst bewerkt:
Foto schade poot volgt nog.

De gietwielen: tja eigenlijk ben ik nog aan het twijfelen. De spakenvelg van de Belg is gedeukt en roestig. Nieuwe wielen zijn duur. Onder den Hollander staan gietwielen van Melber. Was van plan deze te zandstralen.

Gietwielen kunnen ook mooi zijn!
full
 
hier staan ze inderdaad niet slecht onder, hoewel spaken altijd mooier blijven. Maar dat blijft uiteraard persoonlijk. Succes met verder slachten van den hollander :-)

Een hollander.
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen de pootjes afgewerkt. Alles vervangen en gepolijst.
full


Wat blijkt. De Belg heeft korte pootjes !! :)
full


Vreemd zou normaal alle twee cb550k3 moeten, zijn. Maar ja, wat is er in al die jaren gebeurd. De binnenstructuur van de grote poten is hetzelfde als de cb550F poot. Vraag me wel af welke de kleintjes zijn. CB500? De diameter van de voorvorkbuizen is wel hetzelfde.
 
OK, hier wat toekomstperspectief.
full


Ben uiteindelijk bij Harrie gaan aankloppen voor een RC181 replica tank met bijhorend zitje.
Had even wat prijzen opgevraagd voor een alu-tank. Ja, wat !! Dit is uiteindelijk maar mijn eerste project en probeer het schappelijk te houden. Na een week waren ze klaar. Moet nog wel iets afzagen van het kontje om het geheel in één rechte lijn te krijgen. De tank is zeer smal waardoor het blok des te impressionanter overkomt. Yes!



Ben trouwens nog altijd op zoek naar twee uitlaten. (systeem 4 in 2) Iemand enkele voorbuizen met collectors liggen? Zou het liefst 2 peashooters monteren.
 
Heb nogal wat problemen om de wiellagers eruit te krijgen.
Als ik met een schroevendraaier doorheen de middenbus op het randje van de lager klop lukt het niet.

Iemand een tip?
 
Ik vraag me al een tijd af, wat moet zo'n tank en zitje kosten?

verder veel succes met je project en ik hou je in de gaten ;-)

Twin4life
 
Waarschijnlijk heb je tussen de twee lagers een stalen bus zitten, die voorkomt, dat de lagers te ver er in geperst worden.
In die bus zit in de zijwand een gat. Daar moet een soort drevel ingezet en dan slaan en draaien. Als het goed is., komt het lager er dan uit.
Of dit bij jou ook zo is, kun je zien, als je ff met een zaklantaarn in de voornaaf schijn.

Succes.
 
Waarschijnlijk heb je tussen de twee lagers een stalen bus zitten, die voorkomt, dat de lagers te ver er in geperst worden.
In die bus zit in de zijwand een gat. Daar moet een soort drevel ingezet en dan slaan en draaien. Als het goed is., komt het lager er dan uit.
Of dit bij jou ook zo is, kun je zien, als je ff met een zaklantaarn in de voornaaf schijn.

Succes.

sorry Gijs, geen gat in het tussenstuk
 
Ondertussen de pootjes afgewerkt. Alles vervangen en gepolijst.
[afbeelding]

Wat blijkt. De Belg heeft korte pootjes !! :)
[afbeelding]

Vreemd zou normaal alle twee cb550k3 moeten, zijn. Maar ja, wat is er in al die jaren gebeurd. De binnenstructuur van de grote poten is hetzelfde als de cb550F poot. Vraag me wel af welke de kleintjes zijn. CB500? De diameter van de voorvorkbuizen is wel hetzelfde.
Daar ben ik laatst ook mee de mist in gegaan. toen had ik iemand twee verschillende meegegeven :$.Die kleine zijn idd van een CB500.
 
Dag Oma,

binnenkort zal ik nog wat fotos posten, als de kader van de poederlakker terug is. 8-)

Voorlopig een vraagje over de carburateurs:
Ik ben van plan om K&N filters te steken en een uitlaat met weinig tegendruk.

Ik heb gelezen op een engelstalig forum dat je de standaard carburateurs kan opkrikken.

Don't bother with bigger carbs: port it in the head instead. The stock carbs can make a lot more HP than they do:
1. make a "pocket" above the intake valve,
2. then raise the exhaust ports about 2-3 mm and smooth 'em out.
This will add up to 10 HP to this neat engine, which is a lot.

Iemand een idee wat hij bedoeld met punt 1 en 2?
 
Jazeker, hij heeft het over het bewerken van de inlaatkanalen in de kop.
wat hij schrijft klopt behoorlijk, echter is niet zelf uit te voeren.
de enige manier om het te doen is op een flowbank en met heel veel ervaring en kennis van zaken.
als je je blok voorziet van k&n filters ga dan voor de echte, de namaaks doen meer kwaad dan goed, hoofdsproeier kan je één tiende groter nemen.
doet al heel wat.
behandel zo'n 550 blok goed en het gaat nooit stuk.
 
Oei, ervaring en flowbank hebben we niet. Eveneens geen cashflow om het te laten doen.
Ik had het volgende voorzien:

• de standaard PD46C carbs
• 105 Keihin hoofdsproeiers
• standaard E2349F naalden in 2e positie vanaf de bovenkant
• 42 pilot jet
• Stationair 2.5 draaien eruit
• vlotterhoogte ~14mm
• NGK D7EA bougies
• Dyna S Ignition
• Dyna 5 Ohm bobines en draden
• K&N filters (al zijn deze nogal groot heb ik de indruk)

Sommige dingen in m'n lijstje moet ik nog uitzoeken.
Ga ik in de juiste richting?
 
Kader binnen van de poederlakker!!
full


full

Vooraan steuntjes gemaakt voor de tank. Stuurslot weggeslepen en dichtgemaakt.

full

Achteraan twee buisjes geplooid met loodgietersmateriaal. Dan aan elkaar gelast en op het frame. Ook een aantal bevestigingsplaatjes voorzien.

full

In het midden veel weggeslepen, ook de bevestiging van het spatbord wat ingekort. Dan repels voorzien voor alu plaat (waarop het zadel komt).
 
Terug
Bovenaan Onderaan