Inbouwen Sigarettenaansteker

Bigpapa

MF veteraan
17 mei 2010
1.060
0
Onder de rook van Rotjeknor
Ik wil een waterdichte sigarettenaansteker in mijn kuip bouwen voor mijn PDA, maar kan ik die draden daarvan gewoon op mijn koplamp aansluiten.
Of moet ik hem rechtsstreeks op mijn accu aansluiten. (met zekering)
Het voordeel volgens mij is dat ie (als de motor uitstaat) geen spanning meer krijgt.
En als je hem direct op de accu aansluit blijft ie altijd spanning houden.

Dus mijn vraag mag je de spanning aftappen van de koplamp bedrading.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb m op het contact staan...

contactsleutel omdraaien : stroom

Nooit direct op je accu zetten (al is het maar omdat je bij het starten onder "lastigere" omstandigheden liever even alle spanning naar je startmotor wilt hebben ;) )

edit: verlichting kan ook prima... daar heb ik mn garmin op aangesloten
 
Laatst bewerkt:
weet niet wat ie er voorderest een keer op aan gaat sluiten :+

(stekkerdoos met 5 laders oid en vervolgens proberen te starten met koud weer en lampen aan, waarbij de motor toch een beurt had moeten hebben kan het zijn dat de accu het dan niet meer gaat trekken)
over geintjes van mensen die niet van andermans spul af kunnen blijven maar niet te spreken :x
 
Mag je nog wel roken op de motor?


p1104091303.jpg
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is de veiligste manier om hem via een relais aan een geschakelde plus te koppelen.
Als je er dan iets aan koppelt wat meer vermogen trekt dan je Garmin (ik noem maar een 12 volt compressor voor je luchtbed of zoiets) heeft dat tenminste geen kwalijke gevolgen voor je koplamp en bedrading.
 
Nog een puntje: Bij mijn motor (BMW F650) gaat de verlichting automatisch aan, maar ook automatisch uit tijdens het starten; dan krijg je dus dit:
Stap 1 . Contact aan> Lampen aan > Garmin gaat automatisch aan
Stap 2. Startknop indrukken > Lampen uit > Garmin vliegt weer uit
Stap 3. Startknop loslaten > Lampen aan > Garmin vliegt weer aan..
Of dat nou zo goed is voor zo'n apparaatje?

P.S. Ik denk dat de meeste navi's wel overschakelen op de accu, maar of dat al tijdens het opstarten gebeurt durf ik niet te zeggen.. test het voor de zekerheid eens in de auto(?).
 
Ik heb in mijn werkplaatshandboek een 12V lijntje getraceerd die ook in de koplamp behuizing uitkomt (daar zit alles met elkaar doorgeknoopt op mijn naked). Dat lijntje wordt ook nog eens onderbroken door het contactslot. Daar heb ik de aansluiting voor mijn iPhone op aangehaakt middels en 12 naar 5 volt printje. Werkt perfect. Contact aan, iPhone laadt op. Contact uit, iPhone gaat op zijn eigen accu zonder problemen.
 
Laatst bewerkt:
Waarom doe je het nou niet gewoon op een nette manier? Relais gebruiken, hoofdstroom van de accu en stuurstroom van de geschakelde plus van het contactslot??? :?
:^ als je echt je bedrading van je koplamp wil gebruiken kan je dat ook gebruiken om je relais te sturen ipv contactslot, zo heb ik alles aangesloten :) voordeel is datie inderdaad even uitgaat als je start, en een gps kan daar heus wel tegen om even zonder stroom te zitten hoor (iets met batterijen)
 
Waarom doe je het nou niet gewoon op een nette manier? Relais gebruiken, hoofdstroom van de accu en stuurstroom van de geschakelde plus van het contactslot??? :?

Dat zei ik ook al, maar kijk maar naar de reactie van TS. Hij kiest voor de makkelijkste manier. Niet de nette/veiligste manier.
Geeft niet, hij vraagt advies maar is niet verplicht er iets mee te doen.

Ik heb wat bedrading en aansluitingen betreft nog wel gekkere dingen bij motoren gezien.
 
Waarom doe je het nou niet gewoon op een nette manier? Relais gebruiken, hoofdstroom van de accu en stuurstroom van de geschakelde plus van het contactslot??? :?

Dát is de enige goede/veilige manier. :Y

Als ik TS zo inschat sluit ie de handel aan met een paar van die Scotchklemmetjes en klaagt ie over een paar maanden dat hij steeds electrische storingen heeft......of dat z'n draadboom afgefikt is.

TS, je moet 'm gewoon via een standaardrelais aansluiten. Kost een tientje bij de autohandel.
Een relais is eigenlijk niets anders dan een schakelaar die via het contact aan- en uit gezet wordt. Voordeel is dat je sigarenaansteker stroomloos staat als het contact uit is. Veiliger en je loopt geen risico dat je accu leeggetrokken wordt als je een aangesloten apparaat vergeet. Op die manier kun je er álles op aansluiten zonder angst dat je bedrading het niet aan kan.

Overigens: gebruik geen sigarenaansteker, maar een accessoirecontact. Is bijna hetzelfde, maar gebruikt andere stekkers (ook wel Hella of BMW stekker genoemd) Die zitten veel beter en maken ook beter contact. Die sigarenaanstekers horen niet thuis op een motor, omdat de stekkers er vaak gewoon uit trillen.
 
Dat zei ik ook al, maar kijk maar naar de reactie van TS. Hij kiest voor de makkelijkste manier. Niet de nette/veiligste manier.
Geeft niet, hij vraagt advies maar is niet verplicht er iets mee te doen.

Ik heb wat bedrading en aansluitingen betreft nog wel gekkere dingen bij motoren gezien.

IK moet inderdaad bekennen dat zoals je omschrijft beter is.
Ik zet hem inderdaad via een relais.

Maar ik wil èèn ding kwijt een nette manier kan ook een simpele oplossing zijn.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
Maar deze manier is inderdaad een veilige maar ook een makkelijke manier.
Want onder de buddy zit mijn zekeringen kast, dus daar kan ik hem heel makkelijk op aan sluiten...
En die aanstekerplug is een waterdichte bij de caravanhandel gehaald...
 
Een relais is goed, verder nog alle aansluitingen/bedrading solderen en voorzien van krimpkous. NOOIT die Scotchklemmetjes gebruiken.

Van die aanstekerplug ga je spijt krijgen. Maar je moet het zelf weten.
 
Overigens: gebruik geen sigarenaansteker, maar een accessoirecontact. Is bijna hetzelfde, maar gebruikt andere stekkers (ook wel Hella of BMW stekker genoemd) Die zitten veel beter en maken ook beter contact. Die sigarenaanstekers horen niet thuis op een motor, omdat de stekkers er vaak gewoon uit trillen.
:^
 
idd ik heb een mio aangesloten met zo'n sigaretten aansluiting. daar zit een omvormertje in, 12 naar usb (geloof 5.5v) dus ik heb dat ding in de sigarettenaansluiting vast getaped, gaat nergens meer heen. maar de genoemde aansluiting (hella, bmw) is idd beter

wat zijn scotch klemmen?
 
Wel oppassen dat je alleen maar Aziatische aansteker-stekkers+stopcontact hebt .... anders zit je vast aan enig automerk want die ogenschijnlijk eendere dingen passen onderling niet of onbetrouwbaar.
 
wat zijn scotch klemmen?

Dat zijn die "vouwdingetjes" van blauw plastic, waarmee je stroom kunt aftakken.
Je steekt er een extra electradraad in en vouwt dat gevalletje dan over een bestaande draad heen. Er zitten "mesjes" in die de isolatie van de bestaande draad kapot snijden en gelijktijdig contact maken met de extra draad.

Ze worden vaak gebruikt in auto's, bv. voor het snel aansluiten van radio's.
Nadeel is dat je de bestaande bedrading beschadigt, dat ze vaak slecht contact maken en in een vochtige omgeving snel corroderen. Op een motor, in weer en wind, zijn die dingen een absolute nono.
 
Terug
Bovenaan Onderaan