Gierend geluid +/- 80 km/h (kawasaki zzr600)

NOERG

Die hard MF'er
3 aug 2009
307
0
Den Haag
De laatste tijd is het mij steeds meer gaan opvallen, dat wanneer ik met constante snelheid ongeveer 80 rijd, er een gierend geluid te horen is. Dit geluid is afhankelijk van de snelheid, niet van het toerental. Het geluid blijft bestaan wanneer ik de koppeling inknijp. boven de 90 is het geluid niet meer hoorbaar, wanneer ik de motor met ingeknepen koppeling laat rollen is het geluid hoorbaar tot ongeveer 70, daarna verdwijnt het ineens

Nu weet ik dat een dergelijk geluid kan worden veroorzaakt door een verkeerde kettingspanning of uitlijning. Dat meerdere malen gecorrigeerd, geen invloed op het geluid.

De ketting en tandwielen zitten ongeveer 5000 km op de motor en is nog zo goed als nieuw.

Daarna leek het mij verstandig de lagers van het achterwiel te vervangen, na demontage bleken deze inderdaad niet meer helemaal lekker en zaten deze er inderdaad aan te komen. Maar het geluid bestaat nog steeds.

Mijn eerste gedachten is uitgegaan naar het achterwiel, maar het is zeer lastig om dit goed in te schatten tijdens het rijden. De lagers voor het voorwiel heb ik ook liggen, maar deze heb ik nog niet vervangen.

De remschijven zijn nagenoeg recht, in ieder geval binnen de gestelde tolerantie van kawasaki.

Ik had echt gehoopt hiermee het geluid te hebben verholpen, een gierend geluid terwijl de motor vrij rolt hoort tenslotte niet. Is er iemand die deze symptomen herkent of is er iets wat ik misschien over het hoofd zie dan hoor ik het graag.

Moet ook nog even wat bedenken om het voorwiel op een veilige manier los te kunnen halen, heb wel een middenbok maar geen stand voor de voorvork.

alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Zet de motor eens op een paddock of zo en probeer de wielen horizontaal te bewegen door aan de linkerzijde en rechterzijde van het wiel elke een andere kant op de duwen. Eventuele spelling duidt vaak op versleten lagers.
 
is het niet gewoon het geluid van het voor danwiel wat je hoord ?

en anders je wiel lagers na lopen op speling (evt laten doen)
ander fiets op de bank (weet je ook gelijk of je blok nog het juiste aantal pk geeft)

je voorwiel staan dan stil is het geluid weg komt het bij je voor wiel vandaan
is het geluid er nog kan je gelijk rustig kijken en vooral luisteren waar het vandaan komt en evt met de beste man van de bank een diagnose stellen
 
Was ook mijn eerste gedachte!

Mja ook 1 van mijn eerste gedachten, de voorwiel lagers liggen ook al in de kast te wachten. Maar laatste tijd heb ik tegenslag op tegenslag dus ik denk ik leg het ook even aan die handige jongens van MF voor.

Gister een maatje van me achterop gezet (zodat het voorwiel van de grond komt) en eens flink aan he wiel lopen trekken en doen, voel ik eerlijk gezegd niets aan. Wat er achter in zat ging sowieso niet lang meer mee, dus ik beschouw dat maar als preventief onderhoud.. maar toch jammer dat het mn probleem niet heeft opgelost. Zaterdag doe ik de voorwiellagers.
 
een gierend geluid komt meestal uit de versnellingsbak.
het komt door de rechte vertanding.
dit soort tandwielen kunnen een gierend geluid geven.
veel motorfietsen hebben dit, en het is ook niet schadelijk.
als je erop let kan het wel irritant zijn.

wiellagers zijn het in ieder geval niet, deze maken geen geluid als ze speling vertonen.
 
een gierend geluid komt meestal uit de versnellingsbak.
het komt door de rechte vertanding.
dit soort tandwielen kunnen een gierend geluid geven.
veel motorfietsen hebben dit, en het is ook niet schadelijk.
als je erop let kan het wel irritant zijn.

wiellagers zijn het in ieder geval niet, deze maken geen geluid als ze speling vertonen.

Hm, de koppeling zit tussen de krukas en de versnellingsbak? (oftewel het achterwiel houd beide versnelingsbak assen draaiende tijdens het rollen?)

Dan is het een mogelijkheid, maar ik kan me niet voorstellen dat dat net zo hard doorgaat met ingeknepen koppeling als tijdens het rijden.. Meer mensen die zo'n geluid hebben, ook tijdens het 'rollen'?

De lagers gaan er sowieso toch in binnenkort, dr uit met die metaal afdichtingen en lekker rubber er in, heb ik daar zowel voor als achter voorlopig geen omkijken meer naar.
 
HA, ik heb het zelfde met mijn zzr600, nu net 50km geleden is dit opgetreden en ik weet ook echt niet waarom.

Het is honds irritant, dus als je de oorzaak vind zou ik het ook graag weten. Ik rij vanmiddag even langs horeon om te vragen of zij het misschien weten. Als zij dit weten laat ik het je ook nog wel weten.
 
Dat zou fijn zijn! ik heb dan wel een E2 ('94) maar zou graag horen of hun de lagers ook verdenken of direct uitsluiten. Het irritante is dat het bij precies rond de 80 km/h is.. en dat rijd je nogal eens met constante snelheid in het verkeer. Begin echt te twijfelen aan mijzelf.. maar voor mn gevoel is dit ook ineens gekomen (of ineens heel veel erger geworden)
 
lager tandwieldrager?

en wat de bak betreft: oliepeil op niveau?

als je je koppeling inknijpt, dan zorgtje achterwiel wel voor het draaien van de bak ;) of in ieder geval een gedeelte daarvan :+

Tandwiel drager? Het lager onder het achterste kettingwiel heb ik ook vervangen als dat is wat je bedoeld.

Olie is pas ververst en prima op niveau.

Had al even gekeken hoe de koppeling en versnellingsbak precies zitten bij een motor, dus inderdaad, dat draait ook mee. Zou het dan alleen wel fijn vinden als iemand kan bevestigen dat dat typische geluid blijft wanneer je de koppeling in trekt, ongeacht van de versnelling waar je in rijd. Gevoelsmatig klopt dat niet. Daarnaast kan ik me ook moeilijk voorstellen dat het me nooit eerder opgevallen zou zijn.
 
Laatst bewerkt:
Had er nog nooit van gehoord, even opgezocht, en jawel.. ik heb er op het achterwiel last van.

Zou dit dan de oorzaak van mijn probleem zijn?? Aangezien een nieuwe achterband eigenlijk nog niet in de fananciele planning stond.. wel voor ik op vakantie ga, maar dat duurt nog een paar maanden. Zou toch graag voor die tijd wat meer uitsluitsel hebben of dat dan echt de oplossing zal zijn. (1,5 maand wachten en er dan achter komen dat het toch (wéér) iets anders is, is het laatste waar ik zin in heb zoals jullie denk wel begrijpen)
 
Een droge kilometerteller kabel wil ook behoorlijk gaan gieren. Niet ernstig maar wel irritant. Kabel loshalen en kijken of het geluid weg is. Als het aan de kabel ligt, de kabel goed insmeren met olie of vaseline.
 
heb dit ook na nieuwe ketting en tandwielen te laten plaatsen ,ben er 2 Xmet terug geweest omdat ik er niet gerust in was ,alles gecheckt en niets te vinden nergens wrijving, op middenstaander draait hij mooi rond en raakt niets,maar als ik snelheid haal ook dat gierend geluid, ben het nu gewoon aan het worden ,ze hebben er geen uitleg voor, maar bij mij zou de oorzaak kunnen zijn dat het voorste tandwiel(orgineel)hebben vervangen ,het orginele is bekleed met een soort rubber en het huidige niet , jan
 
bij auto's is een wiellager of een gecupt achterbandje moeilijk van elkaar te onderscheiden is dat bij een motor ook zo? Of is het net als bij auto's zijdelinkse bewegingen maken om het wiellager geluid eruit te halen?
 
Een droge kilometerteller kabel wil ook behoorlijk gaan gieren. Niet ernstig maar wel irritant. Kabel loshalen en kijken of het geluid weg is. Als het aan de kabel ligt, de kabel goed insmeren met olie of vaseline.

Dat ga ik zeker even proberen, ondanks dat ik het me bijna niet voor kan stellen.

Tandwiel voor heeft inderdaad geen rubber meer, maar ik denk dat dat me direct zou zijn opgevallen. Kun je wel bevestigen dat het geluid dan hoorbaar blijft wanneer je de koppeling inknijpt?
 
hallo,bij mij blijft het geluid hoorbaar met of zonder koppeling ,in vittese of gewoon uitbollen,altijd hetzelfde en hoe hoger de snelheid hoe erger.
er is wel een nieuwe kettingset op ,dat is bij u niet het geval als ik het zo lees
na een tijdje went het wel,
als u het moest vinden lees ik het wel.grt,jan
 
Waarschijnlijk is er sprake van z.g.n. "pitting" op de tandflanken. Behalve dat het irritant is kan het weinig kwaad. Dit wil nog wel eens ontstaan door een te strak gespannen ketting. Een te strakke ketting is overigens ook funest voor het lager aan de uitgaande as (kettingwiel-as) van de versnellingsbak.

grtz,

Cees

Ter verduidelijking:

Slijtage en beschadigingen van de vertanding | vertandingen | tandwiel.info
 
Laatst bewerkt:
Hey mederijders,


Hier precies hetzelfde geluid bij 80 km/h.
Ik heb een Honda Varadero van 2008.

Dacht eerst aan mijn voorband, maar deze is onlangs vervangen.
Ook al even zonder voorspatbord gereden maar nog steeds het gierende geluid.

Heeft iemand misschien een goede verklaring of oplossing voor dit probleem?
 
Dag jongens

Ik herken het probleem helemaal. Ook ik heb er last van. Eerst dacht ik dat het een soort windgeruis was door de gaten in het achterwiel. Ook ik heb de achterwiellagers vervangen. Na 48000Km waren die nog in erg goede staat. Ook ik heb de uitgaande as van de versnellingsbak verdacht. Om die laatste uit te sluiten ga ik het carterpannetje eens loshalen om te bekijken of er geen delen van een lagerkooi in de zift van de oliepomp zitten.
Als ik dat hier zo lees denk ik hoe langer hoe meer dat het een "varadero bugje" is en verder geen kwaad kan

Werner
 
Heb net het carterpannetje van mijn varadero van 2006 eens geinspecteerd. Netjes en zuiver, zoals het een honda betaamt. Geen rommel in de filter van de oliepomp. Mijn diagnose is dat het waarschijnlijk alleen maar hinderlijk is en niet gevaarlijk. Als iemand dit oplost door monteren van een originele kettingset dan hoor ik dat hier graag.
Even samenvattend:
-1- remmen: Ik heb vlot draaiende wielen en geen kromme schijven dus geen oorzaak
-2- kettingspanning; OK en altijd OK geweest bij mij dus niet de oorzaak
-3- kettingset: Is vervangen door niet originele (zonder rubber op kettingwieltje)dus zou een oorzaak kunnen zijn.
-4- lager uitgaande as van de versnellingsbak: Dan gaat eerst de lagerkooi kapot en dat geeft metallische vervuiling in de zift van de oliepomp en carter. Gecheckt dus geen oorzaak.
-5- achterwiellagers: Preventief vervangen ofschoon ik na inspectie geen slijtage kon vaststellen
dus ook geen oorzaak
-6- Voorwiellagers: Bij inspectie van de lagers geen fout gevonden, niet vervangen, dus er is een erg kleine kans dat dit een oorzaak kan zijn. Geluid lijkt mij toch meer van de achterkant te komen.
-7- Tandwielen versnellingsbak: Maken altijd lawaai vanwege de rechte vertanding die hier gebruikt wordt. Lawaai is toch van een andere aard. Inspectie is niet mogelijk zonder demontage van het blok.Ik zou dan ook verwachten dat het lawaai belastingsafhankelijk is en dat is niet het geval. Een theoretische kans dat dit een oorzaak kan zijn blijft.
-8- banden: Metzeler tourance vervangen door Michelin pilot road en geen verbetering, dus geen oorzaak.
-9- KM kabel; Kan geen oorzaak zijn wegens afwezig. Varadero heeft electronische teller.
Als iemand hier iets op kan aanvullen lees ik het wel
 
Terug
Bovenaan Onderaan