een lekkende ventiel

V2

MF'er
20 feb 2005
150
0
Capelle aan den IJssel
Vanavond heb ik gemerkt dat er mijn ventiel lucht lekt als ik de ventiel opzij duw.

Kan ik gewoon ook bij een auto garage deze ventiel laten vervangen zonder dat mijn band eraf hoeft?

Dit zou voor mij ideaal zijn omdat er een auto garage op nog geen km afstand bij mij vandaan is.

Ik neem aan als dit mogelijk zou zijn , dat de monteur mijn achterwiel niet op een hefbrug te zetten.
 
Nog een tip: Absoluut niet mee gaan rijden !!!!


Ik heb bij het bestelblik problemen gehad met scheurende ventielen onder het rijden. Je band is ongeveer net zo snel leeg als bij een klapband.

Voor het vervangen van een ventiel hoeft naar mijn mening de band er niet af. De hiel van de band losdrukken moet al voldoende ruimte geven om het ventiel te kunnen wisselen.
Als de band van tevoren gemarkeerd wordt en niet verschoven is, hoeft hij ook niet opnieuw gebalanceerd te worden. (Tenzij het nieuwe ventiel een stuk zwaarder is.)
 
Nog een tip: Absoluut niet mee gaan rijden !!!!


Ik heb bij het bestelblik problemen gehad met scheurende ventielen onder het rijden. Je band is ongeveer net zo snel leeg als bij een klapband.

Voor het vervangen van een ventiel hoeft naar mijn mening de band er niet af. De hiel van de band losdrukken moet al voldoende ruimte geven om het ventiel te kunnen wisselen.
Als de band van tevoren gemarkeerd wordt en niet verschoven is, hoeft hij ook niet opnieuw gebalanceerd te worden. (Tenzij het nieuwe ventiel een stuk zwaarder is.)


ooit eens gehad FZ750 dag voor de TT ff m`n bandendruk nakijken zat ook een scheurtje in bij het ventiel kwam er dus achter tijdens het pompen . Moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren als ik zo op de brommert was gestapt de volgende dag :X
had nog een GS850 ala madmax staan daarmaar op gegaan :]
 
Tja, ik heb een vermoeden waardoor dit komt.

Ik heb bij het oppompen met een voetpomp meerdere malen de nippel bevestigd toen de ventiel hoog stond.

Bij het pompen wordt de ventiel dus heen en weer getrokken waardoor een scheurtje is ontstaan. :(

Voortaan dus de ventiel zo laag mogelijk houden en eventueel een haakse verlengstuk op de ventiel opschroeven.
 
Zeker een oud onderwerp,maar toch wil ik even aangeven dat de wielen afspuiten met een hogedrukspuit/apparaat ook je ventiel kan slopen.
En mogelijk zitten in allerlei (wiel)reinigers mogelijk ook stoffen die rubbers kunnen aantasten.
Let dus op.
 
Laatst bewerkt:
Toevallig heb ik afgelopen maandag een ventiel voor iemand vervangen. Die was ook verdroogd en gescheurd. De band hoeft er niet af en zelfs het wiel kan blijven waar het is, tussen de vorkpoten.

Je neemt een paar lijmtangen en een stukje hout en drukt de band aan een kant van de velg en juist, ter hoogte van het ventiel. Je snijdt het ventiel door met een scherp mes en drukt het stompje naar binnen, maar zorg wel dat het niet in de band kan vallen.

Je neemt het nieuwe ventiel, smeert er een beetje vaseline om en trekt het van binnen uit in zijn gaatje, plop zegt het en klaar is Arie.

Totale kosten van de operatie: 36 eurocent inclusief BTW.
 
Toevallig heb ik afgelopen maandag een ventiel voor iemand vervangen. Die was ook verdroogd en gescheurd. De band hoeft er niet af en zelfs het wiel kan blijven waar het is, tussen de vorkpoten.

Je neemt een paar lijmtangen en een stukje hout en drukt de band aan een kant van de velg en juist, ter hoogte van het ventiel. Je snijdt het ventiel door met een scherp mes en drukt het stompje naar binnen, maar zorg wel dat het niet in de band kan vallen.

Je neemt het nieuwe ventiel, smeert er een beetje vaseline om en trekt het van binnen uit in zijn gaatje, plop zegt het en klaar is Arie.

Totale kosten van de operatie: 36 eurocent inclusief BTW.
Zot in "Haaks ventiel achterwiel afgeknapt" gelezen?
 

Had ik niet gelezen, ik heb het zelf bedacht. Wat me wel zeer verbaast is dat als je op het internet gaat zoeken, dan zie je dat de prijzen van een standaard ventieltje varieren van 30 cent tot meer dan 3 euro, voor hetzelfde ventieltje dus. Ik betaalde bij Cartal 36 cent en waarom Cartal, omdat ik er tegenover woon.

Een haaks ventiel is handig voor kleine wieltjes, maar daar heb ik geen last van.
 
Laatst bewerkt:
Tja, ik heb een vermoeden waardoor dit komt.

Ik heb bij het oppompen met een voetpomp meerdere malen de nippel bevestigd toen de ventiel hoog stond.

Bij het pompen wordt de ventiel dus heen en weer getrokken waardoor een scheurtje is ontstaan. :(

Voortaan dus de ventiel zo laag mogelijk houden en eventueel een haakse verlengstuk op de ventiel opschroeven.


Helaas een onzin verhaal.

Een ventiel kan gaan scheuren door ouderdom van het materiaal.
Rubber is een continue vulcaniseerend chemisch process. Daarom drogen ze uit en word het bros, net als een band. UV helpt mee.
Je had dus gewoon een oud ventiel, of hij is al half verrot getrokken bij het monteren.

Om zelf een ventiel te laten scheuren moet je er wel flink aan gaan hangen. Als dat bij jou gebeurd mocht zijn dan had je vast wel in de gaten gekregen dat je iets fout aan het doen was, geloof me.
 
Back on topic;

Als je geluk hebt kun je een hiel losdrukken en zo ruimte maken om er een nieuwe in te trekken. Hoeft het wiel er niet eens uit. De hulpmiddelen zijn al genoemd.
Let wel goed op dat als je het oude doorsnijd om te verwijderen, de voet van het oude ventiel niet in je band valt, dan heb je een probleem/moet de band eraf om die er weer uit te krijgen.
 
Als je de band een stukkie los hebt en je hebt het ventiel doorgesneden, neem je een stukje ijzerdraad oid en stopt dat door het gaatje van het ventieloverschot zodat het niet in de band kan vallen.
 
Had ik niet gelezen, ik heb het zelf bedacht. Wat me wel zeer verbaast is dat als je op het internet gaat zoeken, dan zie je dat de prijzen van een standaard ventieltje varieren van 30 cent tot meer dan 3 euro, voor hetzelfde ventieltje dus. Ik betaalde bij Cartal 36 cent en waarom Cartal, omdat ik er tegenover woon.

Een haaks ventiel is handig voor kleine wieltjes, maar daar heb ik geen last van.

Niet alleen dan, als er een paar grote remschijven aan je wiel hangen kan het ook erg makkelijk zijn ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan