Triumph 3ta

fzr 600rw

MF veteraan
24 feb 2006
2.882
113
Veenendaal
Afgelopen donderdag heb ik een triumph 3ta uit 67 gekocht. Ik was al een poosje opzoek naar een wat oudere motor 60 a 70 er jaren , alleen alles wat ik tegen kwam was op maar dan ook echt op. Deze zag er nog redelijk uit en ze liep ook nog , alleen ze liep niet echt lekker. Na 43 jaar mag er ook wel eens iemand het blokje splitsen toch. Hoewel dat waarschijnlijk al eens gebeurd is want ik weet niet beter (met dank aan div webpagina) dan dat de sludge pijp iedere 40k schoongemaakt moet worden.

Te doen : Revisie motorblok
: Ombouw naar 12v
: Elektronische ontsteking
: Extern olie filter maken
: Sluge pijp schoonmaken
: Voorrem aanpassen

Boodschappenlijstje :Lampje's 12v
:Olie filter van een 2cv -- Besteld -- Binnen
:Olie filter houder van een 2cv -- Besteld -- Binnen
:Carter olie
:Versnellingsbak olie
:Blok pakkingen -- Besteld -- Binnen
:Carburateur solex -- Besteld -- Binnen
:Hitte bestendige verf uitlaat (spuitbus)
:Legerverf om beschadigde delen opnieuw te doen (ral 6014)
:Div boutjes en moertjes
:Rubbers voor de tank
:Blok bouten (carter delen) -- Binnen
:Benzine filter
:Electronische ontsteking van Beck -- Binnen
:Spannings regelaar van Beck 12v -- Binnen
:12v Bobine's -- Binnen
:12v accu
: Luchtfilter Fram CA667PL
: Andere voorvelg (condor a350 of zoiets) i.v.m. de remmerij
:Rubber ringen voor onder en boven de klepstoterstangbussen -- Binnen
:Sludgepijp afsluitbout -- Binnen
:Tapeinden inlaatspruitstuk
:Stator -- Binnen

Als iemand het idee heeft dat ik wat vergeten ben laat het me dan even weten :) en uiteraard zijn ook tips van harte welkom

En omdat plaatjes meer zeggen als 1000 woorden

100521_163233.jpg
100521_163220.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ee 3ta is een hele fijne relaxte toerfiets. Om langer van deze motor en van het leven zelf te genieten moet je wat aan de voorrem doen. Deze is zo pruttig ontworpen dat andere voeringen het ook niet doen.(ondanks dat dezelfde maat wel redelijk kan remmen op andere motorfietsen
Zoek het voorwiel met remspul van een condor a 350 (hele goede remmerij) of een andere goede trommelrem, jawa van recentere bouwjaren remmen ook wel redelijk..en is ook 18 inch!

in het huidige verkeer heb je goed werkende remmen nodig.
Goed, hou ons op de hoogte..
 
Ee 3ta is een hele fijne relaxte toerfiets. Om langer van deze motor en van het leven zelf te genieten moet je wat aan de voorrem doen. Deze is zo pruttig ontworpen dat andere voeringen het ook niet doen.(ondanks dat dezelfde maat wel redelijk kan remmen op andere motorfietsen
Zoek het voorwiel met remspul van een condor a 350 (hele goede remmerij) of een andere goede trommelrem, jawa van recentere bouwjaren remmen ook wel redelijk..en is ook 18 inch!

in het huidige verkeer heb je goed werkende remmen nodig.
Goed, hou ons op de hoogte..

Had inderdaad al gemerkt dat de voorrem niet echt veel deed , dacht dat de schoenen of de trommel niet meer zo best waren :X . Goede tip , komt op het te doen lijstje :)
 
Het is een oud legerfietsje. de meesten zijn door de overheid overdreven goed onderhouden. Deze ziet er naar mijn idee wel heel netjes uit, uiterlijk is hij wel opgeknapt.
Bedenkt je drie maal voordat je een sleutel op dat blok zet, de constructie is tamelijk complex, hij gaat zo lekken.
Een oliefilter is alleen nodig als je veel kilometers maakt, anders gooi je er gewoon elke 2000 kilometer nieuwe olie in. er kan gewoon goedkope auto olie in, dat kost je dus niets.
Je kunt hele mooie electronische ontstekingen kopen voor die fietsjes, dat is het wel waard.
 
Het is altijd een heel gepriegel om bij montage van de tuimelaarshuizen de stoterstangetjes op de juiste plek te krijgen, soms gaan ze er naast zitten zonder dat je het door hebt en kun je later alles weer demonteren.

Maar zover ben je denk ik nog niet, zelf zou ik er nu het mooi weer begint te worden er nog op door rijden, als hij het redelijk doet tenminste. :]
 
Laatst bewerkt:
Nee erop doorrijden zit er niet in. De carburateur loopt aan alle kanten over en er lekt op diverse plaatsen olie uit het blokje. Bovendien weet ik niet hoe het zit met die sludge tap , die is er minimaal 14 jaar geleden uit geweest. Optisch is deze inderdaad al eens opgeknapt , daar ziet ie er gewoon te goed voor uit :)
 
Leuk een 3Ta daar mocht ik in mijn diens tijd mee rijden .
Kan me alleen niet echt herinneren dat die zo slecht remde , het haalde weleens waar niet bij de schijfremmen van toen en nu maar het remde wel.
 
Die solex carbjes zijn best goed!
Zorg er wel voor dat de rubbers aan de weerszijden waar het asje doorheen loopt in goede staat zijn.
 
Die solex carbjes zijn best goed!
Zorg er wel voor dat de rubbers aan de weerszijden waar het asje doorheen loopt in goede staat zijn.

Heb op een engelse website een hele nieuwe gevonden in legerverpakking voor 125pond ex vat en verzend kosten. Heb gelijk en mailtje gestuurd waar deze totaal op zou komen. Druk aan het sleutelen , de kant van de kickstarter ligt al open en de oliepomp heb ik er al af gehaald.
 
Je bedoeld de sludge tap van de krukas? Dat kun je van buiten niet zien, moet het hele blok uit elkaar.
Daarna kun je de bout van de hoofdtap eruit halen en komt er een buisje tevoorschijn, daarna kun je alle troep eruit halen.
Dit kan erg vast zitten en lijkt op verbrande olie of een soort kool.
En vaak ook nog metaalrestjes, even laten inweken met WD40 doet al wonderen.
Daarna met een metaal boortje de troep eruit schrapen.
Dit klusje is inderdaad van groot belang voor de verdere levensduur van het motortje.

Is een prachtige hobbymotor, goede keus!
En succes.
 
Zo alle vloeistoffen zijn er uit , de contactpunten + grondplaat eruit en uitlaat eraf en de oliepomp is eruit. Voor het andere kapje (die waar de versnellingspook en kickstart voor zit) heb ik een pijpsleutel 14 of 15 nodig en die heb ik niet. Morgen even halen denk ik. :)

Piccie
P5230017.jpg


Iemand een idee hoe ik de tandwielen stil hou als ik ze los wil draaien ?? Een schroevendraaier ertussen zetten lijkt me goed goed plan :)

WPHB lezen |(
 
Laatst bewerkt:
Deze tandwielen hoeven er normaal gesproken niet af want de nokkenassen blijven in dat deel van het carter zitten.
wil je ze er perse wel af hebben om b.v. een versleten glijlager van nokas te vervangen wat bijna nooit nodig is, dan heb je spec. gereedschap nodig om de tandwielen te blokkeren.

Bovendien ben je dan nog een speciale trekker nodig om ze van de as te persen.
 
Laatst bewerkt:
Deze tandwielen hoeven er normaal gesproken niet af want de nokkenassen blijven in dat deel van het carter zitten.
wil je ze er perse wel af hebben om b.v. een versleten glijlager van nokas te vervangen wat bijna nooit nodig is, dan heb je spec. gereedschap nodig om de tandwielen te blokkeren.

Bovendien ben je dan nog een speciale trekker nodig om ze van de as te persen.

Heb even in het WPHB gelezen en je hebt gelijk , voorlopig blijven ze zitten Maar die onderste moet wel los toch ? en daar heb ik ook speciaal gereedschap bij nodig dacht ik
 
ho effe!
Het is al even geleden, maar volgens mij hoef je het blok niet te splitsen als je de sludge trap leeg wil halen.
Volgens mij zit dat ding midden in het vliegwiel, tussen de krukwangen. Dan moeten dus de cilinders er vanaf en draai je de kruk dusdanig dat de prop boven komt. Je draait de prop er uit en kunt dan de trap schoonmaken.
Ik zou het carter niet splitsen als het niet hoeft, de pasvlakken zijn niet zo fantastisch en lekken makkelijk.
Hetzelfde gaat op voor de stoterstangbuizen, denk niet dat je die langdurig dicht houdt.
 
De onderste krukas tandwiel hoeft er ook niet af, als het goed is is het gat van het carter groot genoeg om het tandwiel er door te schuiven.

Ik heb het werkplaatshandboek nu niet bij de hand maar volgens mij moet de sludgebuis aan de zijkant uit de krukas gehaald worden en dat kan als het carter uit elkaar is.

Als je nog een goedkoop adresje nodig hebt om het blok ff goed te krijgen moet je bij m'n broer zijn die haalt wekelijks een paar van die Triumph blokken uit elkaar.
En hij doet ook veel cilinderkop reviesies van Triumph blokjes.
 
Laatst bewerkt:
ho effe!
Het is al even geleden, maar volgens mij hoef je het blok niet te splitsen als je de sludge trap leeg wil halen.
Volgens mij zit dat ding midden in het vliegwiel, tussen de krukwangen. Dan moeten dus de cilinders er vanaf en draai je de kruk dusdanig dat de prop boven komt. Je draait de prop er uit en kunt dan de trap schoonmaken.
Toch wel hoor, boltje heeft het bij 't rechte eind. Wel is het zo dat er in het vliegwiel een bout zit die de sludgepijp op z'n plaats houdt; die moet je niet vergeten eruit te halen. De prop in de zijkant waarachter de sludgepijp zit is geborgd door met een centerpons een kuiltje te slaan tussen prop en krukwang; dit moet je even wegboren anders draai je de schroefdraad verrot.
 
Ook moet bij demonteren het carter verwarmt worden zodat de buitenste lagerring gemakkelijk uit het aluminium komt.
Hier is eigenlijk een beetje ervaring voor nodig, ook zit er tussen de cilinders in carter nog een schroef die vaak vergeten wordt eruit te halen waardoor er een stuk uit carter breekt.
Deze schroef zit dacht ik niet in alle modelen.
 
M'n vader heeft ook nog een 3TA (burger uitvoering, geen ex-leger) staan maar als ik de reacties hier zo lees bedenk ik me wel drie keer om daar aan te gaan sleutelen. :X Is dat echt zo tricky? :?
 
Ook moet bij demonteren het carter verwarmt worden zodat de buitenste lagerring gemakkelijk uit het aluminium komt.
Hier is eigenlijk een beetje ervaring voor nodig, ook zit er tussen de cilinders in carter nog een schroef die vaak vergeten wordt eruit te halen waardoor er een stuk uit carter breekt.
Deze schroef zit dacht ik niet in alle modelen.

Die schroef zit er bij mij ook , had ik gezien in het WPHB. Kan je mij het adres van je broer en het tel PMen. Wat hulp is altijd welkom en een mogelijkheid om alles wat te verwarmen heb ik eigenlijk niet. Bovendien moeten er div schroefdraad weer in orde gemaakt worden heb ik gemerkt en dat laat ik liever door een prof doen net als de zuigers/cylinders nakijken enzo.
 
Is geen probleem, ook schroefdraad e.d heeft hij zo weer klaar. Ik zal even een pers. bericht naar je sturen zodat je contact met hem op kan nemen.
 
Als je een beetje doorpakt kun je er strax mee op vakantie!
Heerlijk ardennen in sturen, bergjes pakken..
tussen de 80 en 90km/h snorren ze als een kat bij de visafslag!
 
Terug
Bovenaan Onderaan