R1 2008 tuning

R1CV

MF veteraan
21 feb 2009
1.407
0
Arnhem
Hoi Allemaal,

Ik heb gister mijn R1 laten afstellen met een powercommander III. Er zit een two brothers uitlaat op, cat. vervanger en open luchtfilter.

Nou het ding loopt as een kanon alleen zit er een maar aan.
Op de dynojet missen we 20 pk!!

Kerel van tuning zegt dat de motor begrenst is, dit kan op ECU zijn maar ook op luchtfilter box ??

De motor komt uit engeland. ECU begrenzen dan begrens je toch meer pk ?
Normaal begrens je de motor dan toch nog meer, maar niet voor 20 pk ?

Heeft iemand hier ervaring mee ?

En al het de ECU is dan betekend dat een nieuwe ECU ?


Groeten,

Clint
 
Normaal stuurt de ECU je mengsel en ontsteking aan wat nu gedaan wordt door de PC toch :?
Lijkt me dan dat de begrenzing vie het luchtfilter wordt gedaan maar ik heb geen ervaring met een PC dus ik kan het ook helemaal mis hebben :+
 
Klinkt logisch wat je zegt! die kerel van tuning zei wel dat hij het niet kon zien aan de waarden dat hij begrenst was op luchtfilter. Maar hij was wel veeeeeeel te rijk afgesteld voordat hij eraan begon
 
Nou, als ie veeeeel te rijk staat..... stel hem eerst eens goed af dan. Dan ga je misschien al snel de goede richting op.

Hij is goed afgesteld (beter lezen :+ ) Juist na de run kwamen we erachter dat we wat PK's missen. Al voelt het niet zo: Ik rijd er een standaard Yamaha r1 er mee uit
 
Hij is goed afgesteld (beter lezen :+ ) Juist na de run kwamen we erachter dat we wat PK's missen. Al voelt het niet zo: Ik rijd er een standaard Yamaha r1 er mee uit
Als je een standaard R1 eruit rijdt met deze "opgevoerde" R1 dan kom je toch ook geen vermogen tekort.
Of die standaard R1 die je eruit trekt blijkt geen standaard R1 te zijn maar een afgevoerde(25kw _O- )R1 lol

Ik snap je punt eigenlijk niet helemaal(of is het misschien een beetje een vertakt topic om te vermelden dat jou R1 sneller is dan die van een ander O-)

oh ja, en ik heb circa 8 jaar een R1 gereden en ik voel denk ik het verschil niet tussen 150 en 170 pk
 
Als je een standaard R1 eruit rijdt met deze "opgevoerde" R1 dan kom je toch ook geen vermogen tekort.
Of die standaard R1 die je eruit trekt blijkt geen standaard R1 te zijn maar een afgevoerde(25kw _O- )R1 lol

Ik snap je punt eigenlijk niet helemaal(of is het misschien een beetje een vertakt topic om te vermelden dat jou R1 sneller is dan die van een ander O-)

oh ja, en ik heb circa 8 jaar een R1 gereden en ik voel denk ik het verschil niet tussen 150 en 170 pk


Omdat de motor is afgesteld, loopt de motor dus beter...maar ik zou eigenlijk 20pk meer moeten hebben. Mijn punt is: Ik heb voor een standaard R1 betaald maar heb een R1 met 20 pk minder vermogen.

Ik ben er nu achter dat het de ECU is die begrenst is, maar kan dit niet omgedraaid worden ? Moet er een nieuwe ECU in ?
 
Als het een atmosferische motor is kan uit & in-laat (tegen) druk ook wel meehelpen aan vermogen, als je op n auto (met ecu) zon power filter hangt ga je meestal niet vooruit in vermogen... hoeft niet persee begrenzing te zijn hij kan ook TE makkelijk lucht/ benzine krijgen waardoor het vermogen niet op vooruit gaat.

Ik heb de motor van me auto ook gekieteld ik heb van internet : Desktop dyno simulation series v 4.20 Misschien iedee om zon programma (maar dan voor n motor) ergens vandaan te halen dat je je motorgegevens erop invult en kijkt wat hij met die uitdraai afwijkt...? Sommige dingen verassen heb ik geleert vooral de combinatie....

Suc6
Gr, Lars
 
Laatst bewerkt:
Indien je een nieuwe ECU nodig hebt, zorg dan dat je een complete slotenset, kabelboom en ecu koopt omdat je anders niet kunt beginnen met het spul. ECU accepteert namelijk alleen geregistreerde sleutels ...
 
Indien je een nieuwe ECU nodig hebt, zorg dan dat je een complete slotenset, kabelboom en ecu koopt omdat je anders niet kunt beginnen met het spul. ECU accepteert namelijk alleen geregistreerde sleutels ...

Ja dat klopt en dat is lekker prijzig! Ik moet ff opvragen wat dat gaat kosten, maar is het merkbaar 20 pk erbij ? of weegt het niet op tegen een eventuele rechtzaak, want die kerel waarvan ik hem gekocht heb zal natuurlijk niet willen betalen

Verder heb ik te horen gekregen dat het de luchtinlaat kon zijn bij het inhouden ? Wat moet ik me daarbij voorstellen ?
 
Ja dat klopt en dat is lekker prijzig! Ik moet ff opvragen wat dat gaat kosten, maar is het merkbaar 20 pk erbij ? of weegt het niet op tegen een eventuele rechtzaak, want die kerel waarvan ik hem gekocht heb zal natuurlijk niet willen betalen

Verder heb ik te horen gekregen dat het de luchtinlaat kon zijn bij het inhouden ? Wat moet ik me daarbij voorstellen ?

Rechtzaak :')
 
heb nog een een nieuwtje erbij, misschien helpt dat mee in het probleem vinden. Met een volle tank kan ik ongeveer 150 km rijden. zit 18 liter in de tank.

Nu had ik dat al voordat de motor was afgesteld. Ik dacht na het afstellen zal dat wel goed komen want hij stond veel te rijk afgesteld, maar nu rij ik dus nog steeds maar 150 km per tank ??

Kan dat nou ??

Rijstijl is wel behoorlijk pittig maar zelfs als ik normaal rij dan haal ik niet echt meer.
 
Hallo,

Op straat moet je toch een 240 op een tank kunnen halen. Op circuit kon ik ongeveer 150 kilometer met een volle tank rijden met mijn R1. (Zat op Assen toen rond de twee minuten te rijden.)

Als ze de ecu hebben aangepast, dan moet dat toch ook weer terug gedraaid kunnen worden? Staat hij misschien in zijn nood programma maar is het lampje stuk die dit aan moet geven en merk je het hierdoor niet op.

Ook kan er wel 20 pk verschil tussen twee identieke motoren zitten. Dat is niet vreemd. Weet uit ervaring dat er bij twee R6sjes (2006) op dezelfde bank en die beide origineel waren 16 pk verschil zat.

Het kan van alles zijn. Laat hem eens uitlezen bij een dealer, scheelt een hoop tijd en uitlezen kost bijna niets.
 
Hallo,

Op straat moet je toch een 240 op een tank kunnen halen. Op circuit kon ik ongeveer 150 kilometer met een volle tank rijden met mijn R1. (Zat op Assen toen rond de twee minuten te rijden.)

Als ze de ecu hebben aangepast, dan moet dat toch ook weer terug gedraaid kunnen worden? Staat hij misschien in zijn nood programma maar is het lampje stuk die dit aan moet geven en merk je het hierdoor niet op.

Ook kan er wel 20 pk verschil tussen twee identieke motoren zitten. Dat is niet vreemd. Weet uit ervaring dat er bij twee R6sjes (2006) op dezelfde bank en die beide origineel waren 16 pk verschil zat.

Het kan van alles zijn. Laat hem eens uitlezen bij een dealer, scheelt een hoop tijd en uitlezen kost bijna niets.

Ja precies. Met mijn oude r1 uit 2006 kon ik rond de 200 km rijden.

Noodprogramma ? Wat houdt dat in dan ? Want hij loopt als een kanon! had die kerel die powercommander plaatste en afstelde daar niet wat van gemerkt dan ?

Is dat uitlezen bij dealer nietmeer dan kijken of de ecu fout geeft op de cockpit ? Want dat hebben ze al gedaan voor het afstellen
 
en laat je compressie even meten.
als je minder compressie hebt dan een r1 van de zelfde leeftijd kan het ook een hoop verklaren.

simpel gezecht minder compressie minder vermogen

doe je door de bougie's eruit te halen en een compressie meter er in.
 
Je kunt heel eenvoudig kijken of je luchtinlaten niet begrenst zijn...je kijkt gewoon het hele luchtinlaattraject na tot en met het luchtfilter of je geen verkleinde doorlaten hebt dus bijv. een buisje in een andere buis of een plaatje met een gat erin. Die zou je dan moeten verwijderen.
 
Compressie meten is een goed idee! Motor heeft bijna 10.000 km gelopen, dan moeten ook de kleppen gestelt worden. Als er klepspeling is heb ik ook minder compressie !!

Thnx!

Andere optie wat betreft de inlaten is ook een goed idee, dat laat ik dan ook meteen doen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan