SR en XT 500 verbouw

nog een
full
 
Weg oma je bent te oud.

Ondertussen een paar kleine vorderingen gemaakt. Motorblok laten nat-glasparelen is wel erg mooi en doe ik niets meer aan!
full
 
De cilinder laten na meten door een kennis en laten honen. Nwe zuigerveren erin en hij kan weer. Heb de luxe van de keus uit twee koppen, een ervan met uitgefreeste ribben wat in de cross wel toegepast wordt, vin ik wel stoer.
full
 
Wie heeft de cilinder gedaan?KJ?Mooi dat je gaat opbouwen,ben benieuwd.
 
Het is alweer een tijdje terug dat ik dit draadje spon, toch een paar vorderingen gemaakt want het is lente voor je het weet en dan wil ik toch wel rijden..........
Voor het blok heb ik besloten alle lagers te vernieuwen, het ligt nu toch open. Zuiger, kleppen, small-end en big-end zaten ruim binnen de verslijtgrens, hergebruiken dus. Cilinderbus ook, wel even opgehoond. Nokkenasketting was 156mm over 20 schakels, ook goed dus. Dit waren allemaal meevallers!
full
 
De werkbank was een lekker slagveld, dus blok in het frame (m.b.v. hijskat, lekker makkelijk) en opruimen maar weer.
full
 
Leuk project!

Je hebt overigens wel gelijk, een reflectiedemper is een " schottendemper" , een absorptie demper een geperforeerde buis met dempwol :)
 
one stroke rules: I've got the flue
Flinke griep te pakken en het staat voorlopig even stil.
Heb een statorkit van electrex gekocht want de oude troep van 1977 had ik weinig vertrouwen in. Alleen met een dc rectifier/regulator 12v. Super eenvoudige aansluiting, minimum aan bedrading, ben benieuwd. Iemand ervaring met dit spul?
full
 
one stroke rules:
B|

I've got the flue
Flinke griep te pakken en het staat voorlopig even stil.
Heb een statorkit van electrex gekocht want de oude troep van 1977 had ik weinig vertrouwen in. Alleen met een dc rectifier/regulator 12v. Super eenvoudige aansluiting, minimum aan bedrading, ben benieuwd. Iemand ervaring met dit spul?[afbeelding]

Nee geen ervaring mee, ik heb de Roebi regelaar werkt goed.

Die motorang-Seiten: Umbau_XT500-12V-Roebi-Regler

Umbau_XT500-12V-Roebi-Regler_html_18a04626.jpg
 
Het is alweer een tijdje terug dat ik dit draadje spon, toch een paar vorderingen gemaakt want het is lente voor je het weet en dan wil ik toch wel rijden..........
Voor het blok heb ik besloten alle lagers te vernieuwen, het ligt nu toch open. Zuiger, kleppen, small-end en big-end zaten ruim binnen de verslijtgrens, hergebruiken dus. Cilinderbus ook, wel even opgehoond. Nokkenasketting was 156mm over 20 schakels, ook goed dus. Dit waren allemaal meevallers![afbeelding]


Hoe kom je trouwens aan die cil. kop ?
Wordt vooral bij crossers gebouwd door Cheney toegepast.

P1000668.jpg
 
Haha, wat een leuk project! Mooi gedaan met duidelijke foto's en veel uitleg, hier kunnen veel mensen wat van opsteken!

Succes, hoop da'k het eindresultaat nog meekrijg binnenkort (binnenkort??) :+
 
one stroke rules: I've got the flue
Flinke griep te pakken en het staat voorlopig even stil.
Heb een statorkit van electrex gekocht want de oude troep van 1977 had ik weinig vertrouwen in. Alleen met een dc rectifier/regulator 12v. Super eenvoudige aansluiting, minimum aan bedrading, ben benieuwd. Iemand ervaring met dit spul?[afbeelding]
Mooi spul,zit het er al op?
Van binnen zitten is nog niemand beter geworden,je kunt beter in de werkplaats zijn :+
 
Die kop is gewoon een st.kop waar ribben uit weg zijn gefreesd. Was een krijgertje jaren geleden van een xt blok waarvan het blok door terugslag uitgebroken was. Kop was in goede staat en vond het wel lekker eigenwijs staan. Of het wat toevoegd heb ik geen idee van, schijnt zo gemaakt te worden om modder makkelijker te lozen. En van binnen zitten wordt ik i.d. sjagrijnig, vooral als ik me opfok over werk....
 
Oma al lang geleden op bezoek gehad hier............

Ik keek even naar het begin van dit topic, was hiermee begonnen in 2010 en dacht wel in een jaar klaar te zijn, maar de volhouder wint!

Begin deze maand de koppelingskant van het blok erin gezet en nog een hoop kleine dingen aan het frame gedaan. Uiteindelijk de ontsteking en bedrading erop gezet en met een boormachine met dop 19 het vliegwiel aangeslingerd om olie rond te pompen, gebruikte pomp had ik gelapt en alle maten waren mooi strak. Op deze manier haal je alle lucht uit het systeem en ben je zeker van dat er olie door alle delen is gepompt voor je eerste start.

full
 
Ik had de onsteking van elektrex-world gekozen vanwege de lage prijs en eenvoud maar dat leverde wel de nodige problemen op. Ten eerste waren de slobgaten niet lang genoeg of verkeerd geplaatst om hem goed op tijd te zetten. Er moest 12 graden bij. En voor dat ik hem uiteindelijk optijd had het vliegwiel wel 10 keer erop en eraf........ Uiteindelijk bleek bij de eerste proefrit dat hij weliswaar makkelijk start en lekker oppakt maar een behoorlijke powerdip heeft bij zo'n 4700 toeren. Niet echt lekker omdat ik veel tussen de 4500 en 5500 toeren rijdt. Bovendien leverde de licht spoel geen 12volt maar 6 volt. Service van elektrexworld is ook niet 100%. Overweeg nu de aanschaf de xt onsteking van Rex speedshop te kopen. Die heeft volgens internationale fora een betere reputatie. Voordeel van beide systemen is het gebruik van het originele vliegwiel omdat ik graag het momentum van een zwaar vliegwiel en krukas wil, en de bedrading erg simpel is.
full
 
Maar hij is in ieder geval rijdbaar nu en ik heb ervan genoten. Het rijwiel gedeelte rijdt zo anders dan de sr, erg geschikt om hier op Texel rond te crossen en het uitlaattraject geeft een heerlijk stoere 1 cilinder roffel. Met deze vlakschuif carb hangt ie lekker aan het gas en is het karakter wel veel speelser dan de sr 48T met z'n membraam carb. Ik heb hem vandaag toen ie warm was al lekker op z'n falie gegeven volgens het inrijden nieuwe stijl.
Piccie voor wie hem zien wil. Hij is nog lang niet klaar, er moet nog van alles maar dat komt wel
full
 
Ik denk aan een eenzitter-zitje van alu, alles in kleur spuiten?, verstijving van de vork en een spatbord hoog of laag? vertel het maar.......
full
 
Mooi,dat ie loopt!Starten ook goed?
Als de ontsteking nu goed is en op tijd staat,kun je dan niet eenvoudig een andere spoel monteren om van 6 naar 12 volt te gaan?Of denk ik nu te simpel?
Heb ik overdreven toen ik zei dat de carburateur z'n gewicht in goud waard is?
 
Mooi,dat ie loopt!Starten ook goed?
Als de ontsteking nu goed is en op tijd staat,kun je dan niet eenvoudig een andere spoel monteren om van 6 naar 12 volt te gaan?
Als je een complete SR spoel plus toebehoren monteert dan wel.

Of denk ik nu te simpel?
Heb ik overdreven toen ik zei dat de carburateur z'n gewicht in goud waard is?

Het simpelste om nog enigszins iets van verlichting te hebben is een nieuwe h4 unit en 6 volt 35/35 watt h4 lamp te monteren. Met een originele spoel.
 
Laatst bewerkt:
Carb is inderdaad een gigantisch verschil, herken hem bijna niet meer terug, heerlijk.
Ontsteking heb ik de fabrikant en de leverancier aangeschreven, zijn niet zo vlot. In m'n achterhoofd heb ik de mogelijkheid om een ori xt spoel om te bouwen naar 12 volt dan ben ik klaar, maar nog niet met die elektrexworld. 285,- euri voor een beetje shit is te veel. Als ie niet met een oplossing komt maak ik hem af op de internationale fora waar ie sowieso al slecht te boek staat. Terug naar sr spulletje wil ik absoluut niet, teveel ouwesooi en nodeloos ingewikkeld.
Voor de sr wil ik ook zo'n carb, maar dat is het volgende project.... eerst deze helemaal af en lekker genieten deze zomer.
Vandaag met Dorus (zoontje) achterop effe genoten van de voorjaarszon en de eerste offroad paadjes. Bandjes doen het goed in het terrein en op de weg heb ik reserves in de bochten, is nog effe uitproberen. Het stuurt wel ongelooflijk licht dat ding en in de bochten heb je de neiging helemaal voorop te gaan zitten.
De voorrem was in het begin helemaal shit maar komt langzaam bij. Houd nog niet over en in druk verkeer is het onverantwoord..........Heb er alles aangedaan, zoals trommel uitdraaien en nieuwe schoenen. Net zolang geschuurd tot alles goed egaal aanlicht etc. Snap waarom latere modellen schijven hebben. De rem op de sr, ook trommel is wel redelijk goed.
full
 
Weet niet hoeveel je uit de trommel hebt gedraaid,maar mss is dat de oorzaak.Dan kunnen de remschoenen niet mooi aanliggen,er zit ook maar een enkele remsleutel in.
Voorlopig lekker veel remmen,kan alleen maar beter worden *D

Begrijp ik goed dat de SR ook aan de beurt komt? :+
Dacht dat ie weg ging.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan