SR en XT 500 verbouw

jotex

Die hard MF'er
In memoriam
16 nov 2008
419
1
Na tien jaar op de plank te liggen is nu toch eindelijk de tijd aangebroken om een begin te maken aan de opbouw van deze fiets, niet de eerste die ik bezit, misschien wel de laatste.
In de loop der jaren zoveel onderdelen verzamelt dat ik het meeste wel heb plus nog een hoop meer sr-spullen. Ik ga er de tijd voor nemen, dus het zal wel een aantal maanden gaan duren, misschien langer.
Vandaag begonnen met de naven, voortrommel uitgedraait en stopje gemaakt voor de km-kabeluitgang. Ik kies voor een digitale teller en heb deze niet meer nodig. Ik ben ook geen origineel-neuker, hoewel ik de fiets en uitstraling niet wil verneuken. Maar al die ouwe teller troep en beugels wil ik wel kwijt, net zoals de knippers.
De achternaaf leed erg aan ruimte op de tandwieldrager dus gekozen voor de "kedo" oplossing.
Tandwieldrager uitgrdraaid voor opname van lager 6006 en de naafstomp ingekort voor opname van een i.p.v. twee lagers. Afstandbusje draaien dat het 6006-lager op de as afsteund en het enkele lager in de naaf opsluit. Vrij simpele oplossing maar als je alle maten moet uitvogelen ben je toch wel even aan het stoeien. Zie de foto's.
Ik heb rvs spaken liggen voor de originele velgen welke ik deze week laat poedercoaten. Iemand ervaring hoe dat houd op een velg?
full
 
Zou je de tandwieldrager niet recht afdraaien?Staat optisch wat mooier vind ik.En het scheelt weer een paar grammetjes!

full
 
Beste Rien,
Als je mij persoonlijk wil benaderen dan moet je even een pb-tje sturen.
Overigens staan die stopjes voor een paar euro in de kedo-gids, dat is goedkoper dan een stuks te laten maken door een bedrijf.
 
Doe je die naaf-aanpassing ook als aangenomen werk? O-)
enne, bij jou staat de optie om je een pb te sturen denk ik uitgeschakeld.
 
ben benieuwd naar het resultaat, ik ga dit wel volgen :Y .
je hoeft je niet te vervelen
succes met de hobby.
 
Heb i.m. de pb-stand ingeschakeld zoals Hornix heeft ondekt.
Ik heb je een mailtje gestuurd over mijn condities en wil hier nog wel uitleggen hoe die modificatie in elkaar steekt.
Aan de linkerkant van de naaf zit een stomp waaromheen de tandwieldrager beweegt. Door weinig of geen smering slijt deze stomp en de tandwieldrager uit tot een onwenselijke speling die de ketting en tandwiel ook sneller laat slijten. Door nu de stomp in de naaf in te korten totdat er nog juist een lager in past (ipv twee) onstaat er ruimte voor een lager in de tandwieldrager die nu dus op de as kan worden afgesteund. Kijk maar na de foto's. Er moet dan nog wel een getrapte afstandsbus worden gemaakt om de lagers van de naaf vast te kunnen klemmen en gelijk dienst doet als afsteuning voor het nieuwe lager van de tandwieldrager. Wat lastig is, is de opspanning in de draaibank, omdat de asstomp niet gelijkmatig afsluit, is het lastig een centrische opspanning te verkrijgen. Uitklokken dus, en dat kost tijd.
Wanneer je zo'n klusje vaak gaat doen maak je hulpstukken zodat je hem makkelijker kunt inspannen. Vandaar dat je gevraagd wordt de oude lagers te laten zitten.
Overigens als je het ziet worden de dingen voor velen inzichtelijker.
Groeten
 
Ik ben overigens vandaag naar het voorjaars-ritje geweest van de xtsr club met Remko en consorten. Wat ik leuk vind aan dit soort evenementen is de gelegenheid te praten over de brommers en kijken hoe anderen iets oplossen. Het rijden zelf in een groep vind ik eigenlijk een ramp, wat ik helaas weer een beetje vergeten was. Na een half uurtje ga ik me behoorlijk vervelen. Ik denk dat het leuker is om weer eens sleuteldagen te organiseren. Zo'n 10 jaar geleden had ik een werkplaats in amsterdam waar dit twee keer heeft plaatsgevonden. Was erg leuk en vandaaf was er ook iemand die dat vertelde. Uiteraard wel model-gebonden.

Ik kwam er achter op een zwitserse site dat het frame van mijn XT uit de eerste 1E6 serie is, erg zeldzaam en er in europa maar 500 van verkocht zijn. Misschien een reden om niet te veel te zagen in dat frame? Het kenteken is van juli '76.
 
Vandaag nog even bezig met het frame. Tis ooit gestraald geweest en je kunt het grit nog horen in de balhoofdlagers. 11 jaar terug ooit een xt gekocht met gestraald en gepoedercoatframe wat volgens de man daarna uit en te na was schoongespoeld. Toch zat er grit in de olie-framebuis wat er na zoveel tijd in het smeersysteem terecht kwam............ Ik heb toen een gat in de dikke buis onder de tank gezaagt zodat ik ook daar goed kon spoelen. Bij het huidige frame heb ik dit ook gedaan en er een draadbus ingelast. De binnenkant zat vol met sludge, grid heb ik hierin nog niet gevonden. Morgen maar eens goed spoelen.
full
 
Spijt me oma, beter nu?

Heb inderdaad een tijdje stil gestaan met dit ding. Inmiddels de velgen terug van de moffelaar en vanddag eentje ingespaakt. Valt niet mee om zonder krassen in de lak te spaken, maar toch aardig gelukt. Zijdelingse uitslag van de velg ligt binnen de 0,5mm wat niet gek is voor een velg van 34 jaar oud. Ik ben begonnen met de binnenliggende spaak aan trommelzijde, daarna de beide spaken aan de kleine flens, en als laatste de buitenspaken aan trommelszijde. De spanning aan trommelzijde niet te hoog maken om de trommel niet onrond te trekken! Motorwielen heb ik maar weinig gespaakt, maar met geduld gaat het wel. Een fietswiel kon ik vroeger in een half uur, dit was echt wel langer........ Nog een paar piccies voor de show
full
 
Oma sla maar een kruisje hoor...
Na de wielen ben ik begonnen met de voorvork. De originele vork kent geen vervangbare lagerbussen en is bij teveel slijtage dus aan het eind van zijn latijn. Een vork van een TDR250 gekocht op e-bay. De lengte, gewicht van de motor en de veerweg waren ongeveer even groot. Deze poten hebben vervangbare lagers in tegenstelling met het origineel. De veren van deze vork waren wat slap en bij een verenboer wat stuggere veren bekomen. De ori kroonplaten moesten gevreesd worden naar 38mm om deze vork te kunnen opnemen. Ik vond deze platen veel mooier dan de moderne varianten en ben blij met het resultaat.
full
 
Omdat de tdr250 een modernere fiets is met schijfremmen moest ik een beugel maken om de remankerplaat te borgen en het wiel opnieuw uitshimmen met een bus om hem mooi in het midden te krijgen van de vork. Heb het onderste ophang punt gebruikt van de remmerij. Op het eerste gezicht lijkt het geheel redelijk op het origineel.
full
 
totaalplaatje. vind de bandjes ook wel erg mooi voor een xt-tje
full
 
Gaat goed zo!Nu de deur vd werkplaats op slot en geen klussen meer aannemen dit jaar.
Kun je lekker verder knutselen aan de Xt.

Heb zelf weer een Muz gekocht.
 
He texoot,

Weer een MUZ? Lekker vermogen, ben benieuwd waar en hoe je het waterorgel wegwerkt.....
Kom binnenkort even kijken.
gegroet
 
Terug
Bovenaan Onderaan