Elektrisch probleem BMW K100

Leeuw

Die hard MF'er
19 okt 2004
460
1
Berkel & Rodenrijs
Ik probeer een kennis van mij te helpen, maar ik kom er niet uit.
Er is iets bijzonders aan de hand met het elektrische systeem. De accu is totaal leeggetrokken doordat de startmotor draait zodra hij maar een accu ruikt. De contactsleutel hoeft daarvoor niet in de motor te zitten en de startknop hoef je daarvoor ook niet in te drukken.
Ik heb er even een andere accu aangeprikt omdat ik dacht dat het allemaal wel mee zou vallen, maar hij begint direkt te starten. De motor slaat daarbij niet aan. Ook niet als je het contact aanzet.
Is er iemand die zo'n probleem weleens heeft moeten oplossen? Of is er iemand die gewoon weet wat er aan de hand is?
 
Waarschijnlijk blijft het startrelais aangetrokken.

Alle relais zitten onder de buddy en tank (ongeveer dan). Het startrelais zit min of meer net boven het expansietankje van het koelsysteem.
Er zijn twee mogelijkheden:
1. Het startrelais is gewoon defect
2. Er zit ergens een probleem in het stuursignaal van het startrelais.

Probleem 2 heb ik zelf meegemaakt toen mijn K100 met een kokende motor stond. De stoom uit het expansietankje zorgde voor sluiting waardoor het startrelais aangetrokken bleef. (ook met het contact uit !)

Kijken en meten bij het startrelais dus.
 
Idd, een plakkend relais.

Wat is er gebeurd? Motor tijdje stilgestaan oid, of de accu is op zijn eind. Voltage omlaag, dus amperage omhoog en het relais "last" zichzelf vast.

Hieronder een afbeelding van de relaiskast, die zit onder de tank. Nummer 6 is het startrelais.
Geef er met de achterkant van een schroevendraaier eens een goede tik op.

01_relaisbak.jpg


Je kan hem ook even loshalen, openmaken en de contacten opschuren.

Oh ja, en koop een nieuwe accu, de oude is dus overleden.
 
OK jongens, bedankt.
As weekend gaan we hem halen met een aanhanger en komt hij hierheen. Dan ga ik even kijken. Hij heeft inderdaad stilgestaan afgelopen winter, maar wel op de oplader. Het is een nieuwe accu volgens hem.
Ik heb wel aan een defect relais gedacht, maar ook gedacht hoe het dan zou kunnen werken zonder contact te maken, maar ik geloof dat ik daar nu uit ben.
Als het niet het relais is, kom ik hier weer op terug.
 
Hoe krijg ik die tank eraf? Die kuip hoeft er toch zeker niet eerst af? Ik ben oude Honda's gewend, daar zit de tank vast met een toegankelijke bout.
Ik kan ook geen link vinden om het werkplaatshandboek te downloaden.
Er zat trouwens geen nieuwe accu in. Het was een oud kreng en een lange bout van de accuhouder/klem is ook gebroken, dat wordt uitboren.
 
Het ligt eraan wat voor K100 het is wat er allemaal af moet.

Maar:
Zadel eraf,
kapjes eraf
tank; linksvoor 2 slangen los, doekje eronder.
rechtsachter stekker los
links/rechts achter/onder 2 borgveertjes los
tank achteraan optillen, en naar achteren schuiven.
 
Laatst bewerkt:
Tank kon ik er zo aftillen, nadat er een paar kuipdeeltjes verwijdert en de slangen losgemaakt waren. Je kan eigenlijk niet bij die slangetjes, maar het ging.
Dat relais heb ik een tik gegeven en hij doet het weer. Ik denk dat ik er toch maar een nieuwe in doe, anders sta ik over een week weer te sleutelen misschien. Er staat wel een ander klein relais te tikken als je het contact aanzet, dat is vast niet goed. Hij heeft hetzelfde ritme als een richtingaanwijzer, maar het is hem niet. Als ik het relais verwijder, werkt alles nog wel, dat is her rare. Het zal wel te simpel gedacht zijn om hem dan gewoon maar weg te laten.
 
k100 is ook nogal gevoelig voor vocht in de aansluitingen van de kabels.

dus even contactspray (GEEN WD-40, maar echte) in de stekkers spuiten. Uit elkaar halen en weer in elkaar zetten.

Dat scheelde bij mijn motor k100rs altijd een hoop gelazer.

en idd contactslot..

vervangen van een relais kan, maar meestal lost het probleem zich dan niet op..ligt het toch aan de kabels.

VERGEET ook niet om de MASSAKABEL los te maken en weer vast. eventueel contactpunten van de kabel insmeren met kopervet of licht opschuren.

tevens op het balhoofd kijken of er geen kabels klem zitten of doorgesleten zijn...komt ook nog wel eens voor.

En natuurlijk de aansluitingen op je accu. Zorg dat ze goed in de zuurvrije vaseline staan en dat de boutjes goed aangedraaid zijn. (dit heeft ook nog wel eens problemen bij me gegeven..

succes!
 
Idd, een plakkend relais.

Wat is er gebeurd? Motor tijdje stilgestaan oid, of de accu is op zijn eind. Voltage omlaag, dus amperage omhoog en het relais "last" zichzelf vast.

Hieronder een afbeelding van de relaiskast, die zit onder de tank. Nummer 6 is het startrelais.
Geef er met de achterkant van een schroevendraaier eens een goede tik op.

[afbeelding]

Je kan hem ook even loshalen, openmaken en de contacten opschuren.

Oh ja, en koop een nieuwe accu, de oude is dus overleden.


Op de foto heb je relais 1 en 2. Bij deze k100 zitten er 4 kleintjes op die plek, waarvan er 1 constant staat te tikken zodra je het contact aanzet. Zou die ook verrot zijn of houd die op met tikken als ik het stekkertje van die tank er weer aan prik. Ik las toch ergens dat hij een benzinepomp had of heb ik dat verkeerd. Ik durf hem niet zo goed even eraan te prikken om te proberen. De laatste keer dat ik dat gedaan had bij mijn Venture spoot de benzine 2 meter de lucht in. Je zou kunnen zeggen waarom probeer je het niet even, maar ik heb te weinig tijd. Ik ben met 2 andere projecten bezig. Waarvan er 1 die Venture is. Die ligt helemaal open, omdat hij uit de 2de versnelling schiet als je het gas aanraakt.
 
Ik probeer een kennis van mij te helpen, maar ik kom er niet uit.
Er is iets bijzonders aan de hand met het elektrische systeem. De accu is totaal leeggetrokken doordat de startmotor draait zodra hij maar een accu ruikt. De contactsleutel hoeft daarvoor niet in de motor te zitten en de startknop hoef je daarvoor ook niet in te drukken.
Ik heb er even een andere accu aangeprikt omdat ik dacht dat het allemaal wel mee zou vallen, maar hij begint direkt te starten. De motor slaat daarbij niet aan. Ook niet als je het contact aanzet.
Is er iemand die zo'n probleem weleens heeft moeten oplossen? Of is er iemand die gewoon weet wat er aan de hand is?

99,9% zeker inderdaad het startrelais. Vast euvel bij dit type.
 
OK bedankt Teach.
Ja hij heeft ABS. Het lampje knippert altijd tegenwoordig als je rijdt. Normaal ging hij uit als je de voor en achterrem even aantikt. Kan ik dit foutje ook nog wegwerken?
 
Laatst bewerkt:
OK bedankt Teach.
Ja hij heeft ABS. Het lampje knippert altijd tegenwoordig als je rijdt. Normaal ging hij uit als je de voor en achterrem even aantikt. Kan ik dit foutje ook nog wegwerken?

Meet je accu en laadspanning eens. Als die te laag is krijg je namelijk ook dat die lampjes blijven knipperen. Is die goed dan heb je gewoon een storing in je abs. (wielsensor verkeerd afgesteld, kapot oid vaak).
 
OK bedankt Teach.
Ja hij heeft ABS. Het lampje knippert altijd tegenwoordig als je rijdt. Normaal ging hij uit als je de voor en achterrem even aantikt. Kan ik dit foutje ook nog wegwerken?

Jep. zoals ik al zei: nieuwe accu erin hangen :) Een accu die zo diep ontladen is geweest is zeer waarschijnlijk om zeep en je krijgt nu een waarschuwing dat de accuspanning te laag is voor de ABS dmv. die lampjes.

Mijn tip: louis.de
bestelnummer:10036805
SAITO BATTERIE
Y60-N24AL-B 12V/28AH

Heb je al op het ABS knopje gedrukt om evt te resetten?
 
Laatst bewerkt:
Je kunt het ABS op een eenvoudige wijze resetten. Achter een van de zijdeksels zit een driepolige diagnose stekker. De middelste pool van deze stekker moet je met een stukje draad aan de massa leggen. Motor op contact en ongeveer 20 seconden de abs knop ingedrukt houden. Als het goed is moet de zaak weer normaal werken.
 
OK jongens, bedankt.
Nieuwe accu en startrelais heb ik besteld en als die binnen zijn gaan we vrolijk verder. Even kijken of ik er dan uitkom. Mocht het niet zo zijn, dan stel ik hier weer verdere vragen.
Intussen heb een Engelstalig werkplaatshandboek gedownload waar niet veel plaatjes in staan vind ik. Ik ben gek op plaatjes. Dat is voor mij vééééééél duidelijker als uitleggen.
 
Laatst bewerkt:
Mooie site. Ik heb al een beetje zitten bladeren. Toevallig ben ik bezig geweest vandaag om het luchtfilter te vervangen, maar ik heb het opgegeven. Kreeg die rubber bocht met geen mogelijkheid los. Ja, de klemmen daarvan wel. Het aanzuiggedeelte wel kunnen schoonblazen. Daar kwam 1 ton blaadjes en insecten uit. De aanzuigmond zit op een ongunstige plek wat dat betreft.
Maar ja, volgende keer lukt het wel misschien.
 
Mooie site. Ik heb al een beetje zitten bladeren. Toevallig ben ik bezig geweest vandaag om het luchtfilter te vervangen, maar ik heb het opgegeven. Kreeg die rubber bocht met geen mogelijkheid los. Ja, de klemmen daarvan wel. Het aanzuiggedeelte wel kunnen schoonblazen. Daar kwam 1 ton blaadjes en insecten uit. De aanzuigmond zit op een ongunstige plek wat dat betreft.
Maar ja, volgende keer lukt het wel misschien.

Box zit inderdaad erg kut ja, maar het kan wel met wat vakkundig toegepast geweld :) klemmetje aan de zijkanten los, en dan kan je het luchtfilter met wat gekloot er tussenuit trekken. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan