Motor-Forum

Select Forum

How-To: zelf goedwerkend, goedkoop kettingsmeersysteem maken

Reg. datum:
10 aug. 2010
Kijk, daar heb ik wat aan!
Dank voor de info!

Honda NX 250 > Afrika!

Reg. datum:
21 sep. 2010
Ten eerste: ArmeStudent, super bedankt! :} *O*

Wij willen binnenkort op de motor naar Afrika (www.travelin.tk) en low-budget is het toverwoord, dus we hadden niet zoveel zin in een Scottoiler van 150 euro per stuk (maal twee!)... Maar low-budget initiatieven zoals deze zijn het helemaal voor ons! 8-)

En hij kan nog een beetje goedkoper...

- Flesje: 250ml Sisi Action bij de Dirk, 46 cent per stuk (wel even leegdrinken...) (minder 'mooi' als het alu flesje, maar wel praktisch want je kan makkelijk checken hoe vol hij nog is!)
- Pompje: Plantenspuitkop, 55 cent bij Kruidvat
- Slang: aquarium lucht slang bij aquariumwinkel, 3,45E voor 3 meter (genoeg voor 2?)
- opzuignaald: 15 cent bij apotheker (check verschillende diameters)
- secondenlijm had ik nog liggen
- tie-raps had ik nog liggen
- krimpkous had ik nog liggen
- staaldraad: ik had zelf electriciteitskabel (2,5mm2 massieve koperen kern) in gedachten. Dit is stug genoeg om niet te makkelijk te buigen. Bovendien zorgt de isolatie dat het niet krast op je frame en zorgt ook voor echte 'hechting' aan je frame en aan de krimpkous!

Totaalprijs: 3 euro per oiler! *D

Hier onze crisis-oiler in actie:
http://www.youtube.com/watch?v=HgpNGzUC2q4

Een korte instructievideo en wat foto's volgen (hopelijk) nog! ;)
Sambucas wijzigde dit bericht op dinsdag 21 september 2010 13:45 (22%)
Crossing Africa on 2 Honda NX 250s! www.travelin.tk

'83 Interceptor

Reg. datum:
06 sep. 2009
quote:
Smuiger schreef op 20 september 2010 @ 16:21:
ik heb er nog 2 liggen, fire up the Interceptor en kom ff halen

Neee... Eerst zelf proberen aan te komen!
Ik ben wel benieuwd waar je je fles geplaatst hebt.
V Four Ever!
Smiley's zijn voor mensen die niet menen wat ze zeggen. ;)
Toute nation a le gouvernement qu'elle mérite.
1983 VF750F, gedemonteerd
1983 VF750F

Nu vanuit Apeldoorn!

Reg. datum:
06 jul. 2009
Wat is de binnendiameter van die opzuignaalden? Want ik heb naalden met scherpe punt gekregen, waar de olie maar moeizaam doorheenkomt.
Yamaha Diversion XJ600S '94 4BR
Het nieuwe rijden: hard optrekken, zuinig remmen
Gebruik Dropbox o.a. om foto's te plaatsen op MF.

'83 Interceptor

Reg. datum:
06 sep. 2009
Ik heb drie verschillende diameters genomen: 0.8, 1.2 en 1.4. Kan ik mee experimenteren. En van ieder twee.
V Four Ever!
1983 VF750F

Lekker Studeren

Reg. datum:
01 mei. 2008
quote:
Sambucas schreef op 21 september 2010 @ 11:27:
Ten eerste: ArmeStudent, super bedankt! :} *O*

Dank je wel!
quote:

Wij willen binnenkort op de motor naar Afrika (www.travelin.tk) en low-budget is het toverwoord, dus we hadden niet zoveel zin in een Scottoiler van 150 euro per stuk (maal twee!)... Maar low-budget initiatieven zoals deze zijn het helemaal voor ons! 8-)

Heel leuk, en inderdaad, juist voor dit soort initiatieven heb ik het gewoon gratis op het internet gezet. Hopelijk werkt het bij jou goed en heb je er veel plezier van. :]
quote:

En hij kan nog een beetje goedkoper...
[...]
- staaldraad: ik had zelf electriciteitskabel (2,5mm2 massieve koperen kern) in gedachten. Dit is stug genoeg om niet te makkelijk te buigen. Bovendien zorgt de isolatie dat het niet krast op je frame en zorgt ook voor echte 'hechting' aan je frame en aan de krimpkous!

Totaalprijs: 3 euro per oiler! *D

Hier onze crisis-oiler in actie:
http://www.youtube.com/watch?v=HgpNGzUC2q4

Een korte instructievideo en wat foto's volgen (hopelijk) nog! ;)

ik heb ook een keer aan electriciteitskabel gedacht, maar, ik denk dat deze nog te 'makkelijk buigbaar' is om goed en stevig om de naald op dezelfde plek te blijven houden.
Mijn advies: koop in een doe het zelf zaak ijzerdraad dat moeilijk buigbaar is, des te meer kans je heb dat het blijft zitten op de plaats waar je je naald wilt.
DeArmeStudent wijzigde dit bericht op dinsdag 21 september 2010 16:38 (7%)
Veilig motorrijden begint bij jezelf: http://www.youtube.com/watch?v=T-xK_t-A_8E

ST1300 Deluxe

Reg. datum:
26 mrt. 2004
quote:
Smuiger schreef op 20 september 2010 @ 15:13:
Het was voor mij zo klaar. Bigjim zit nu nog te denken hoe het moet _O-

1 ding ben ik vergeten. de slang vast te lijmen aan de pomp. nu is de slang los geschoten en het blok onder de plakkerige olie. verder lijkt het goed te werken. is alleen best een beetje lastig de naald precies op de goede plaats te krijgen, tussen de ketting en de gaten in het tandwiel

Vandaar dat ik met 8 mm rvs tubing in de weer wil....
Dan kan ik alles goed fixeren en vast lijmen...

Bedankt voor de tip Hans!!!

_O- _O- _O-
Don't Judge unless You Know The Story And Even When You Know The Story, Who The FUCK are You To Pass Judgement Anyway?

TDM 850

Reg. datum:
11 nov. 2007
Hij is af! :+

http://farm5.static.flickr.com/4133/5012124611_21a14e505e.jpg

Conversie van vacuüm naar manueel *D
onderhoud en reparatie motoren voor Hilversum e.o. - www.kooij.info

Lekker Studeren

Reg. datum:
01 mei. 2008
quote:
Kooijtje schreef op 21 september 2010 @ 21:47:
Hij is af! :+

[afbeelding]

Conversie van vacuüm naar manueel *D

Zo doet die het tenminste wel! :+
Veilig motorrijden begint bij jezelf: http://www.youtube.com/watch?v=T-xK_t-A_8E

TDM 850

Reg. datum:
11 nov. 2007
quote:
DeArmeStudent schreef op 21 september 2010 @ 23:01:
[...]
Zo doet die het tenminste wel! :+

Zo is het maar net! Inmiddels ingebouwd en vandaag getest. Werkt helemaal super en dat met de totale aanpassingskosten van € 0,75 (5 x 0.9mm opzuignaald). Donorspuitkop had ik nog liggen en het resterende materiaal van de scott-oiler voldeed om het geheel te completeren.
Kan onder het rijden met mijn linkerhand eenvoudig een druk op de knop geven en dat is erg prettig :Y
onderhoud en reparatie motoren voor Hilversum e.o. - www.kooij.info

'83 Interceptor

Reg. datum:
06 sep. 2009
Die van mij zit er inmiddels ook op!
Op naar de duurtest!
V Four Ever!
1983 VF750F

Reg. datum:
30 nov. 2009
Ik heb het ook eindelijk opgebouwd, lange tijd wezen zoeken naar een geschikt flesje en nu alles in een keer goed gedaan (volgens mij ;) )

Sloeberolier1.jpg

Sloeberolier2.jpg

Sloeberolier3.jpg

De spuitkop was inderdaad los te koop bij de kruidvat (55cent), in het schap erboven hadden ze flesjes met waterstofperoxide (kruidvat huismerk) voor 99 cent en de injectie naald heb ik gekregen bij de apotheek. De spuitkop pas op het schroefdraad van het flesje. Dus ik heb alleen maar delen weg hoeven halen.

De slang had ik ooit al een keer gehaald, de secondenlijm moest nog even.

Ik heb gewoon een klein gaatje geboord in de kettingbeschermer, recht naar beneden en daar de naald in gelijmd. vervolgens nog een stukkie zwarte krimpkous er omheen gemaakt, want zwart is netter.

De slang aan het frame gemaakt met tyraps en toen was ik klaar.

en zoals anderen al zeggen, op naar de duurtest :)

mvg

db
Sevenfifty \ XS400 \ VF750F

Reg. datum:
26 dec. 2007
Hoe ga je dit onder het rijden bedienen?
Suzuki Sixteen Docs | nu met werkplaatshandboek

Reg. datum:
30 nov. 2009
Met m'n linkerhand :) en nog specifieker, mijn wijsvinger van m'n linkerhand.

:)

db

Reg. datum:
26 dec. 2007
OK, misschien kijk ik er verkeerd tegenaan dan.
Suzuki Sixteen Docs | nu met werkplaatshandboek

Reg. datum:
30 nov. 2009
Het flesje zit net achter mijn kuit, aangezien ik daar ook kan krabben tijdens het rijden, kan ik denk ik ook wel op een knoppie drukken. Het was ook de enige plek die ik kon verzinnen waar het flesje aan de binnenkant van het frame paste EN niet verschrikkelijk in beeld zat.

Misschien heb je trouwens gelijk en werkt deze plek waardeloos, we shall see :)

Kans bestaat wel dat ik nog even een blokje op het knoppie moet lijmen om te zorgen dat ik hem met de handschoen aan ook volledig in kan drukken.

mvg

db

'83 Interceptor

Reg. datum:
06 sep. 2009
Ik zal proberen vanavond een paar vage telefoon-foto's te plaatsen...
V Four Ever!
1983 VF750F

Nu vanuit Apeldoorn!

Reg. datum:
06 jul. 2009
quote:
Dirtbag schreef op 24 september 2010 @ 10:52:
De spuitkop was inderdaad los te koop bij de kruidvat (55cent), in het schap erboven hadden ze flesjes met waterstofperoxide (kruidvat huismerk) voor 99 cent en de injectie naald heb ik gekregen bij de apotheek. De spuitkop pas op het schroefdraad van het flesje. Dus ik heb alleen maar delen weg hoeven halen.

Ziet er goed uit! Ik ga nu naar de Kruidvat :)
Yamaha Diversion XJ600S '94 4BR
Het nieuwe rijden: hard optrekken, zuinig remmen
Gebruik Dropbox o.a. om foto's te plaatsen op MF.

Reg. datum:
06 jan. 2010
Arme student: Ik dank je voor dit lumineuze idee. Ik heb het systeem met wat aanpassingen op mijn Honda VFR750 gemonteerd en het werkt voortreffelijk. Ik kan het pompje met mijn linkerduim bedienen tijdens het rijden. De verdeling van de olie over het kettingwiel en de ketting verloopt zeer goed. Vandaag een kleine 100 km ermee gereden. Met 1x pompen bij wegrijden na 60 km ketting geïnspecteerd. Nog ruim voldoende gesmeerd. Werkt perfect en geen gedrup of gelek. PSik heb 3mm inwendig slang gebruikt. Warm maken in heet water en je kunt de slang op de verbindingsstukjes schuiven. Zit zonder lijmen dicht en vast, ik heb het stukje van het beschermkapje van de naald dat om de naaldhouder klemt gebruikt om de naald vast te klemmen in een 6mm gat. Hiertussen 1 secondenlijm. De ijzertjes voor het reservoirhoudertje heb ik zelf gemaakt van wat ik nog had(ophangijzers bloembak en schoenenrek). Van een geschrokken apothekerassistente kreeg ik 2 naalden gratis mee(1 is gesneuveld tijdens experimenteren). 3 meter doorzichtige slang 3x5mm kostte me op het industrieterrein 1,80 euro. 1 secondenlijm 3 euro, pompje 55 cent. Totale kosten: 5,35 euro. Er zit nu kettinzaagolie in het 110ml flesje. 3,25 euro voor een halve liter. Daar kan ik 25.000 km mee vooruit bij een verbruik van 1cc:50km. Met het flesje moet ik met dat verbruik 5500 km kunnen rijden.IMG_5643.jpg
IMG_5641.jpg
IMG_5640.jpg
IMG_5635.jpg
kettingsmeersysteem

Reg. datum:
10 aug. 2010
Joepiedepoepie!Het is mij ook gelukt!
Na wat Glassex en Dasty sproeikoppen gesloopt te hebben ben ik toch maar eventjes naar het Kruidvat gereden om een juiste kop te halen....grrr.
Uiteindelijk is dit het resultaat geworden op mijn FZ1Fazer;
http://img163.imageshack.us/img163/6951/1001803.jpg

http://img707.imageshack.us/img707/9978/1001804e.jpg

Ben nog niet helemaal blij met de positie van het flesje ( moet redelijk acrobatische toeren uit halen om het flesje in te drukken) maar dat is de lol van het experimenteren!
Bedankt voor deze tip!

Master of Torque

Reg. datum:
29 apr. 2004
quote:
Gemojo schreef op 25 september 2010 @ 22:09:
Arme student: Ik dank je voor dit lumineuze idee. Ik heb het systeem met wat aanpassingen op mijn Honda VFR750 gemonteerd en het werkt voortreffelijk. Ik kan het pompje met mijn linkerduim bedienen tijdens het rijden. De verdeling van de olie over het kettingwiel en de ketting verloopt zeer goed. Vandaag een kleine 100 km ermee gereden. Met 1x pompen bij wegrijden na 60 km ketting geïnspecteerd. Nog ruim voldoende gesmeerd. Werkt perfect en geen gedrup of gelek. PSik heb 3mm inwendig slang gebruikt. Warm maken in heet water en je kunt de slang op de verbindingsstukjes schuiven. Zit zonder lijmen dicht en vast, ik heb het stukje van het beschermkapje van de naald dat om de naaldhouder klemt gebruikt om de naald vast te klemmen in een 6mm gat. Hiertussen 1 secondenlijm. De ijzertjes voor het reservoirhoudertje heb ik zelf gemaakt van wat ik nog had(ophangijzers bloembak en schoenenrek). Van een geschrokken apothekerassistente kreeg ik 2 naalden gratis mee(1 is gesneuveld tijdens experimenteren). 3 meter doorzichtige slang 3x5mm kostte me op het industrieterrein 1,80 euro. 1 secondenlijm 3 euro, pompje 55 cent. Totale kosten: 5,35 euro. Er zit nu kettinzaagolie in het 110ml flesje. 3,25 euro voor een halve liter. Daar kan ik 25.000 km mee vooruit bij een verbruik van 1cc:50km. Met het flesje moet ik met dat verbruik 5500 km kunnen rijden.[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Echt netjes gemaakt, het lijkt wel een Osco zoals ik die op mijn vorige motor had.

Reg. datum:
04 jan. 2003
Hallo, dit lijkt me een heel goed idee. Is er iemand in de buurt van Utrecht (ik woon zelf in Utrecht), die mij er mee kan helpen ?

Honda VTR SP 2

Reg. datum:
19 sep. 2008
Werk kettingzaagolie net zo goed als ketting(spuit)vet? en als je het met een naald over de ketting druppelt, verdeeld het dan wel gelijkmatig en goed over de ketting?
Tinkerbrothers.nl

Reg. datum:
06 jan. 2010
Ik gebruik kettingzaagolie, omdat het niet makkelijk van ketting en kettingwielen afslingert, goed smeert en er geen vuil en zand aan blijven plakken. De olie verdeelt zich met dit systeem al na een paar omwentelingen van het achterwiel heel mooi over de hele ketting. Het nadeel van kettingspuitvet vind ik dat er vuil en zand aan blijven plakken(nooit goed voor een ketting en kettingwielen). Kettingspuitvet is er ook bijna niet meer af te krijgen na een poosje, dus een keer ketting schoonmaken wordt dan een hele klus. Bij dit smeersysteem is kettingschoonmaken veel minder vaak(nooit?) nodig en je smeert veel geregelder(kilometerinterval en hoeveelheid smeermiddel) dan wanneer je om de 300 km spuit met een busje. Bovendien kun je met een smeersysteem de hoeveelheid smering heel makkelijk aanpassen aan (weers)omstandigheden.

plop plop plop

Reg. datum:
21 feb. 2008
wat mij opvalt is dat veel mensen hem op het onderste deel van de ketting doen, maar waarom niet op het bovenste deel?

lijkt mij - monteertechnisch gezien - makkelijker om hem bovenop te doen. maar ik kan me dan ook voorstellen dat hij meer richting je motor spettert of op je band. maar is dit ook echt zo?
snoep verstandig, lik mijn reet.

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.