Tweetakt van Oostblok tot Japan, onder één dak

Gister even de schone carbs erin gehangen en luchtfilters in de box gedaan, die zaten er niet in namelijk :o nu de tank nog erop, nieuwe bougies, nieuwe accu en aantrappen maar dat ding 8-)
afb479.jpg



Ook nog geëxperimenteerd met het zadel dat ik eens van dhr g.vijs gekregen heb, t sluit mooi aan kwa lijnen dus daar gaat binnenkort ook een nieuw tapijtje over. Samen met het bagage rek eraf en een M-stuurtje heb ik dan een mooie combi als m'n jawa weigert wanneer ik naar t café wil ;)
afb480.jpg
 
Gister even een ommetje gedaan op de 380, blijkt dat de linker uitlaatbocht niet heet wordt (athans niet zo heet als de andere 2)

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? de carburateurs heb ik schoon gemaakt en de lekke vlotter vervangen. Bougie vonkt gewoon als ik hem tegen het blok aanhoud.
 
3 leuke motoren :D

Een GT750 staat bij mij ook nog op het lijstje, 2-takt blijft een mooi gebeuren!
 
Gister even een ommetje gedaan op de 380, blijkt dat de linker uitlaatbocht niet heet wordt (athans niet zo heet als de andere 2)

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? de carburateurs heb ik schoon gemaakt en de lekke vlotter vervangen. Bougie vonkt gewoon als ik hem tegen het blok aanhoud.

Toch nog een keer de gasfabriek eraf, Sebas!! :Y

Mijn Gt loopt ook slecht en het bleek vandaag, dat er ondanks het ultrasonen, toch nog meuk in in de gasfabrieken zat! |(

Enne...buddy, mooi he, zo'n yammiezadel!! :+
 
Laatst bewerkt:
ik haal de pot tippex ff uit de kast om er soezukie overheen te kalken en verander de 350 in 380 :+

Maar ik zal er toch nog maar aan moeten geloven dan met de carbs, dacht eerst dat het de vlotter was maar blijkbaar niet. Ik zal ook eens kijken of die dingen te synchroniseren vallen, die van de 750 in elk geval wel 8-)
 
Gister even een ommetje gedaan op de 380, blijkt dat de linker uitlaatbocht niet heet wordt (athans niet zo heet als de andere 2)

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? de carburateurs heb ik schoon gemaakt en de lekke vlotter vervangen. Bougie vonkt gewoon als ik hem tegen het blok aanhoud.

Hoop het niet voor je Sebas.................maar dit kan ook een mogelijkheid zijn ......

full
 
ik heb al eens door de inlaatpoort en het bougiegat gespiekt maar het ziet er goed uit dus hoop het inderdaad ook niet...

Ik ben nu bezig aan m'n andere motor maar als die weer rijd schroef ik de carbs van de 380 af en blaas ze even door met de compressor misschien dat dr wat vastgekoekt zit. Anders toch maar in de bobines/ontsteking zoeken en als dat niet helpt moet de kop er maar af maar liever niet
 
ik heb al eens door de inlaatpoort en het bougiegat gespiekt maar het ziet er goed uit dus hoop het inderdaad ook niet...

Ik ben nu bezig aan m'n andere motor maar als die weer rijd schroef ik de carbs van de 380 af en blaas ze even door met de compressor misschien dat dr wat vastgekoekt zit. Anders toch maar in de bobines/ontsteking zoeken en als dat niet helpt moet de kop er maar af maar liever niet

Als je de carb's gaat doorblazen met een compressor moet je de vlotterbakken verwijderen. Doe je dit niet bestaat de kans dat de vlotters worden ingedrukt. "bron" suzuki-service-brief. Je kunt beter ff naar de muziekwinkel gaan en daar een 0.20 gitaarsnaar halen. Is super dun staaldraad en je kunt hier goed verstopte kanaaltjes mee doorprikken. Vooral bij oudere motoren die lang hebben stilgestaan helpt ultrasonen niet altijd voldoende. Ik doe altijd eerst de kanaaltjes doorblazen/prikken en eventueel voorweken met WD40 voordat ik ga ultrasonen.

Bovendien, een vonk van de bougie buiten het motorblok wil niet altijd zeggen dat hij het onder compressie ook doet. Heb je al eens een andere/nieuwe bougie geprobeerd in de l-cilinder ?
 
Laatst bewerkt:
vraag je tandarts voor zijn/haar SS oude dunne draad om root kanaaljes te reinigen.
Deze werken heel erg goed in kleine sproeiertjes en cavities!
(( sorry weet niet hou het in goed nederlands te typen))
 
vraag je tandarts voor zijn/haar SS oude dunne draad om root kanaaljes te reinigen.
Deze werken heel erg goed in kleine sproeiertjes en cavities!
(( sorry weet niet hou het in goed nederlands te typen))

Jij even geluk dat ik in de aviation zit ;)

Ik denk dat ik volgende week de carbs weer even eraf schroef om het een en ander door te prikken en reinigen :)
 
Heb gister de carbs eraf gehaald, van het weekend of na de vakantie maar even uitleven met de compressor en draadjes en prikkertjes :)

Viel me gister op dat alleen de linker carb wat benzine/olie mengsel bij de luchtfilteropening had, de andere 2 waren droog aan de luchtfilterzijde
 
Heb gister de carbs eraf gehaald, van het weekend of na de vakantie maar even uitleven met de compressor en draadjes en prikkertjes :)

Viel me gister op dat alleen de linker carb wat benzine/olie mengsel bij de luchtfilteropening had, de andere 2 waren droog aan de luchtfilterzijde

Dat kan oa veroorzaakt worden door een vlotternaald die blijft hangen,of een
verkeerd vlotterniveau of een lekke vlotter,of een kapotte/versleten zuiger.
Of een lekke krukaskeerring daardoor word elders lucht vandaan gezogen,gevolg
is dat er minder hard door de carburateur aangezogen word en er mengsel in
de carb achterblijft.
Ook kan een doorlekkende benzinekraan een oorzaak zijn,maar dan zou je
het op alle 3 de carbs moeten hebben,dus dat zal wel niet.
Als je de carbs weer heb nagekeken eerst ff de carbs buiten de motor aansluiten
op de benzine tank en kijken of de benzine niet doorlekt .
 
Laatst bewerkt:
Dat kan oa veroorzaakt worden door een vlotternaald die blijft hangen,of een
verkeerd vlotterniveau of een lekke vlotter,of een kapotte/versleten zuiger.
Of een lekke krukaskeerring daardoor word elders lucht vandaan gezogen,gevolg
is dat er minder hard door de carburateur aangezogen word en er mengsel in
de carb achterblijft.
Ook kan een doorlekkende benzinekraan een oorzaak zijn,maar dan zou je
het op alle 3 de carbs moeten hebben,dus dat zal wel niet.
Als je de carbs weer heb nagekeken eerst ff de carbs buiten de motor aansluiten
op de benzine tank en kijken of de benzine niet doorlekt .

dat laatste kan ik wel even doen ja :) even op de pri-stand want de carbs werken op vacuum volgensmij. Over een weekje of 2 want ik ga na t weekend eerst een weekje er tussenuit 8-)
 
merci :) alweer terug want zonder de motor is het in de ardennen een stuk minder leuk ;)

Gister van de jawa even de voorvorkkeerringen gedaan en nieuwe remblokkies erin :) als ik tijd heb blaas ik vanavond even de carbs van de 380 door maar eronder zetten zal nog wel ff duren want m'n andere motor heeft nu prioriteit voor de vakantie naar noorwegen ;)
 
Weer terug van vakantie en alle drukte, dus tijd om te sleutelen!

Was wel leuk dat ik in Noorwegen nog een originele GT750J ben tegengekomen met conussen op de uitlaten en een stuk of 5 Jawa's bij Ryukan.

Na een laadprobleem met de Jawa te hebben gehad is dat opgelost, want er zat een stekkerverbinding los van 1 vd 3 fasen. Ook meteen het dempwol vervangen want het 2-takt geluid werd iets te sportief. De dempwol was doordrenkt met een soort olieachtige substantie, ik denk dat ik maar wat armer moet gaan smeren..

Wat betreft de gt380, ik heb de carbs doorgeblazen en de luchtschroeven op de originele afstelling gezet.
Maar.... de linker uitlaatbocht wordt nog steeds niet echt heet +/- 60 graden terwijl de andere 2 bochten gloeiend heet zijn.
Ik heb de bougiedop ook al vervangen maar het lijkt dus bij de bobines vandaan te komen, iemand ervaring of dit een zwak punt is?

De compressie is overgens goed, deze ligt tussen de 6,5 en 7 bar
 
Gister even een ommetje gedaan op de 380, blijkt dat de linker uitlaatbocht niet heet wordt (athans niet zo heet als de andere 2)

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? de carburateurs heb ik schoon gemaakt en de lekke vlotter vervangen. Bougie vonkt gewoon als ik hem tegen het blok aanhoud.


Mijn beste, dat een bougie buiten de cylinder vonkt wil nix zeggen wat hij daarbinnen met een veel hogere atmosferische druk doet. Vervang eerst de bougie, dan evt. condensator en bobine.
Ik heb zo vaak gehad dat de bougie het ogenschijnlijk prima deed, maar een motor niet/slecht liep.. Met name bij 2takten!
 
Ik trek vd week even de tank eraf en meet de bobines door, heb volgensmij ook nog een extra setje liggen :)

nieuwe bougies zitten er al in namelijk en omwisselen geeft geen bevredigend resultaat, condensator/contactpuntjes heeft ie tegenwoordig niet meer :)
 
Ik heb vandaag even de ontstekingsdeksel eraf getrokken, ik ging er aldoor vanuit dat er een half/electronische ontsteking op zat maar ik vond dus gewoon contactpuntjes |( Vd week de boel maar even afstellen hopen dat de linker cilinder dan net zo lekker meedraait als de andere 2 :)

Heeft iemand hier trouwens nog een digitale versie van het werkplaatshandboek? ik heb zelf een originele haynes uit 1973 maar die is zo antiek dat de bladzijden uit elkaar vallen als je ernaar kijkt :(
 
Volgende projekt/topic van Sebas is ook al bekend!!! })

De moeizame restauratie van een Haynes wekplaatshandboek van 1973!!!! *O*


;)

(graag met foto's van de procedure O-) )
 
Laatst bewerkt:
Volgende projekt/topic van Sebas is ook al bekend!!! })

De moeizame restauratie van een Haynes wekplaatshandboek van 1973!!!! *O*


;)

(graag met foto's van de procedure O-) )

Heb inmiddels al een digitale versie dus die restauratie schuift aan achter in de rij ;)
 
Weer een update over de GT380:

Linker cilinder draaide niet lekker mee (uitlaatbocht werd maar zo'n 50 graden) bougietje wel nat dus maar in de ontsteking gaan zoeken:

Oude bobines doorgemeten maar de waardes waren een beetje twijfelachtig/verschillend, dus maar een setje van de gt750 erop gezet die allemaal dezelfde waardes hadden, resultaat: Niets veranderd -O-

Dan maar contactpunt afstand nameten en afstellen + ontsteking op tijd, resultaat: Niets veranderd -O-

Dan maar het velleman transistor ontstekingskastje controleren, en jahoor 1 gebroken soldeerverbinding, even opnieuw solderen en het kastje weer inbouwen, resultaat: Niets veranderd -O- B|

Zijn er hier mensen met ideeën? Hoe is bij stilstand te controleren of de krukaskeerringen niet lek zijn? ik weet dat je het bij warme motor kan zien/ruiken omdat hij de bakolie verstookt, maar is het ook te controleren bij normaal draaiende motor zonder te rijden?
Of staan lekker krukaskeerringen helemaal los van niet lekker lopen? :?

T zou leuk zijn als ik voor het barre hefst/winterweer de weg op kan met de 380 8-)
 
Wie weet heeft dat kastje wel sluiting gemaakt door die soldeer verbinding.voor die
krukaskeerringen is wel een methode maar die is erg omslagtig,dan moeten de in en
uitlaatpoort dichtgemaakt worden en dan een lektester aansluiten.maar om die poorten
100% dicht te krijgen is bijna niet te doen,als hij bakolie verstookt moet je dat ook aan
je oliepijl kunnen zien,ook ruikt de bougie dan naar bakolie,misschien zit het probleem wel bij de zuiger , je kan zuigerschade krijgen als je een tijdje heb gereden
zonder onsteking .
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan