Tweetakt van Oostblok tot Japan, onder één dak

t setje (zuigers+cilinders) heeft de vorige eigenaar eens vervangen, sinds dien is dr totaal zo'n 4000 á 5000 km mee gereden denk ik dat is dus niet erg veel. Maar wat je zegt misschien komt het mede door de 3 zuigerveren dat t zuigertje er nog zo goed uit ziet :)

Dat denk ik ook,3 veren dichten beter af dan 1 of 2,ook geven 3 veren de zuiger meer stabiliteit,de mantel zal dus niet zo zwaar tegen de cylinderwand hangen als bij 1 of 2 veren,nadeel is dat je zo meer wrijving weerstand krijg,daarom hebben bv race motoren
maar 1 veer,vaak is dat een L veer.
 
Laatst bewerkt:
Tweetakt heeft tegendruk nodig voor een goede verbranding, dit geeft dus vermogen. Zomaar een grotere uitlaat plaatsen kan dus tot vermogensverlies leiden. Lijkt me lastig om zelf te bepalen welke uitlaat (vorm en diameter) zorgt voor goede prestaties.

Ook het plaatsen van een expansie-uitlaat komt volgens mij nogal nauw, omdat de drukgolf die wordt geproduceerd qua timing moet passen bij de motor. Enig idee hoe je een andere uitlaat dan de originele bij je blok vindt? (en dat dat dan tot beter prestaties leidt)
 
Tweetakt heeft tegendruk nodig voor een goede verbranding, dit geeft dus vermogen. Zomaar een grotere uitlaat plaatsen kan dus tot vermogensverlies leiden. Lijkt me lastig om zelf te bepalen welke uitlaat (vorm en diameter) zorgt voor goede prestaties.

Ook het plaatsen van een expansie-uitlaat komt volgens mij nogal nauw, omdat de drukgolf die wordt geproduceerd qua timing moet passen bij de motor. Enig idee hoe je een andere uitlaat dan de originele bij je blok vindt? (en dat dat dan tot beter prestaties leidt)
Dat is opzich niet zo moeilijk,zo,n pijp kan je laten maken,nadeel is dat het dan een dure grap word,ook is het de vraag of het blok dat extra vermogen aan kan,een paar pk extra
is vaak geen probleem ,maar wil je serieus extra vermogen uit het blok halen ,dan moet
er vaak meer aangepast worden,sterkere drijfstangen bijvoorbeeld.
Fedor Copal zou wel een mooi setje kunnen maken,maar dan ben je niet voor een paar
100 eurie klaar.
Ik heb dat een tijd geleden eens aan Samba racing gevraagd,toen koste 2 pijpen
voor mijn RD350 800,- per stuk,ik heb toen maarJim Lomas pijpen gekocht die waren
850,- per set,dat was heel wat schappelijker.
 
Laatst bewerkt:
Baffles zijn binnendempers in de uitlaat,collars zijn ringen of bussen ,letterlijk vertaald betekend het kraag. ,in dit geval dus om de diameter kleiner te maken,sommige motoren
hebben die in de uitlaatbocht zitten om het vermogen te drukken.

ik dacht dat de baffle de eerst conus voor de belly was van de expansieuitlaat?
 
als er interesse is in berekeningen voor opmaaat uitlaten. Ik ken nog iemand van vroeger die recent is begonnen met die berekeningen, na aantal jaren studie erover.
denk dat hij voor nog geen 20 euro pijpen berekend voor fietsen tot 500c? dan krijg je zelf de cone uitslagen ( gemaakt met conelayout, geinig programmatje) die je kan afdrukken, overzetten op staalplaat (1mm), knippen en tiggen en voor nog geen 50 euro heb je je expansiepijpen
 
Tweetakt heeft tegendruk nodig voor een goede verbranding, dit geeft dus vermogen. Zomaar een grotere uitlaat plaatsen kan dus tot vermogensverlies leiden. Lijkt me lastig om zelf te bepalen welke uitlaat (vorm en diameter) zorgt voor goede prestaties.

Ook het plaatsen van een expansie-uitlaat komt volgens mij nogal nauw, omdat de drukgolf die wordt geproduceerd qua timing moet passen bij de motor. Enig idee hoe je een andere uitlaat dan de originele bij je blok vindt? (en dat dat dan tot beter prestaties leidt)

nou, de uitlaatpoort mag tot 65% van je boring groot zijn d8 ikn habgt natuurlijk ook af van waar je zuigerveerslotjes zitten ... en natuurlijk moet de uitlaatvorm goed zijn. dat moet in de vorm van een D zijn( min of meer, zonder scherpe hoeken )

het klinkt stom, maar je kan hierover heeeel veel bijleren op het puchforum.com (jajaja, brommers ... ) daar zijn ze serieus bezig met brommersprint en dergelijke
 
ben net weer even bezig geweest met de jawa:) alles goed schoongemaakt rondom het carter en de pasvlakken zodat ik morgen de cilindertjes er weer op kan schuiven.

Over begrenzingen... tja het hele ontwerp vd jawa is natuurlijk een begrenzing hehe maar verder ben ik geen begrenzingen tegengekomen, het inlaatspruitstuk is gewoon slecht afgewerkt maar bevat geen begrenzingen. Ook de zuigers waar sammie het over had zijn zo vormgegeven dat alle 4 de spoelpoorten binnen de 'openingen' vallen.

Over de uitlaat, die kan je inderdaad berekenen, mijn rd350 uitlaten kwamen erg goed in de buurt van wat ik berekend had met m'n programma daarom dat ik daarvoor gekozen heb:)
Je kan er natuurlijk voor kiezen om hem zelf te (laten) berekenen en maken, met een knap las apparaatje en een stuk staalplaat en iets om conussen te rollen kom je al een heel eind ;)

Maar het hele jawa ontwerp is in mijn ogen gebaseerd op een een gematigte motorloop, dat bewijst de loeizware krukas, de grootte van de poorten, de zuigers met 3 veren en het toerenbereik.

Ik hoop morgen een eind te komen met de boel weer opbouwen, ik twijfel nog of ik de tapeinden voor de cilinders met ep2 vet monteer of met kopervet. het kopervet lijkt me het best voor de locatie maar blijft dat ook goed in alu carters?
Nog een vraagje, weet iemand zo het aanhaalmoment voor de moeren op de kop? anders moet ik morgen m'n tsjechoslowaakse boek weer even doorspitten :P
 
Ook de zuigers waar sammie het over had zijn zo vormgegeven dat alle 4 de spoelpoorten binnen de 'openingen' vallen.
:P

Dank voor de info!
De blokken van de 634 zijn wat lompheid wat beter uitgeveord en schijnen ook vel minder te trillen (betere eindafwerking) Als je dit klaar hebt kun je een dergelijk blokje scoren (2 tientjes?) en die overhalen.. Frame's van de typen zijn hetzelfde.
In engeland, toen de 638 net uit was(en waren de alu-blokken nog veel slechter) werden ze daar eerst met 634 blokken geassembleerd.
 
Ik hoop morgen een eind te komen met de boel weer opbouwen, ik twijfel nog of ik de tapeinden voor de cilinders met ep2 vet monteer of met kopervet. het kopervet lijkt me het best voor de locatie maar blijft dat ook goed in alu carters?
Nog een vraagje, weet iemand zo het aanhaalmoment voor de moeren op de kop? anders moet ik morgen m'n tsjechoslowaakse boek weer even doorspitten :P

Wat kopervet betreft: waarom zou het niet goed blijven. Volgens mij reageert koper niet zomaar met aluminium.

Over de aanhaalmomenten wilde ik juist jou bevragen... Als je het antwoord zelf kunt vinden, hoor ik het graag van je. :]
 
De blokken van de 634 zijn wat lompheid wat beter uitgeveord en schijnen ook vel minder te trillen (betere eindafwerking) Als je dit klaar hebt kun je een dergelijk blokje scoren (2 tientjes?) en die overhalen.. Frame's van de typen zijn hetzelfde.
In engeland, toen de 638 net uit was(en waren de alu-blokken nog veel slechter) werden ze daar eerst met 634 blokken geassembleerd.

Ken je nog iemand die er één in de aanbieding heeft?
 
ben net weer even bezig geweest met de jawa:) alles goed schoongemaakt rondom het carter en de pasvlakken zodat ik morgen de cilindertjes er weer op kan schuiven.

Over begrenzingen... tja het hele ontwerp vd jawa is natuurlijk een begrenzing hehe maar verder ben ik geen begrenzingen tegengekomen, het inlaatspruitstuk is gewoon slecht afgewerkt maar bevat geen begrenzingen. Ook de zuigers waar sammie het over had zijn zo vormgegeven dat alle 4 de spoelpoorten binnen de 'openingen' vallen.

Over de uitlaat, die kan je inderdaad berekenen, mijn rd350 uitlaten kwamen erg goed in de buurt van wat ik berekend had met m'n programma daarom dat ik daarvoor gekozen heb:)
Je kan er natuurlijk voor kiezen om hem zelf te (laten) berekenen en maken, met een knap las apparaatje en een stuk staalplaat en iets om conussen te rollen kom je al een heel eind ;)

Maar het hele jawa ontwerp is in mijn ogen gebaseerd op een een gematigte motorloop, dat bewijst de loeizware krukas, de grootte van de poorten, de zuigers met 3 veren en het toerenbereik.

Ik hoop morgen een eind te komen met de boel weer opbouwen, ik twijfel nog of ik de tapeinden voor de cilinders met ep2 vet monteer of met kopervet. het kopervet lijkt me het best voor de locatie maar blijft dat ook goed in alu carters?
Nog een vraagje, weet iemand zo het aanhaalmoment voor de moeren op de kop? anders moet ik morgen m'n tsjechoslowaakse boek weer even doorspitten :P



Jawa's zijn lange slag motoren. En die zijn er over het algemeen niet zo gek op om optimaal getuned te worden.
Engelse twins hadden ook een lange slag. Opvoeren ging wel maar dat ging wel ten koste v/d betrouwbaarheid. ;)
 
Echt opvoeren is toch redelijk nutteloos bij een jawa O-) en bovendien bevalt hij me zo wel, een iets soepelere loop zou wel mogen maarja daarmee verliest ie natuurlijk ook een beetje z'n karakter :+

Ik heb even naar het aanhaalmoment gekeken voor de cilinderkoppen: 17,6Nm ... lijkt me erg weinig, ik sleutel normaal altijd op gevoel maar voor 'inwendige blok operaties' heb ik wel een momentsleutel. Denk dat ik hem tot 20 of 25nm vast zet dan weet ik in elk geval zeker dat ze niet los trillen ;)

@ sammie, het lijkt me wel wat zo'n blok met gietijzeren cilinders, leuk projectje maar ik begin dr pas aan als ik met de GT750 gestart ben. Die staat nu al 2 jaar stil te staan en wacht erop om vertroetelt te worden *O*
 
Ik ben vandaag weer wat gevorderd, boeltje goed schoongemaakt, cilinderkoppen ontkoolt, cilinders erop, uitgelijnt met het inlaatspruitstukje en cilinderkoppen erop en vastgezet met 25nm.

17,6nm is voorgeschreven maar dat leek me toch echt te weinig..

Morgen wat laswerk aan de inlaatspruitstukken verrichten en dan kan alles weer in elkaar *D
 
Ik ben vandaag weer wat gevorderd, boeltje goed schoongemaakt, cilinderkoppen ontkoolt, cilinders erop, uitgelijnt met het inlaatspruitstukje en cilinderkoppen erop en vastgezet met 25nm.

17,6nm is voorgeschreven maar dat leek me toch echt te weinig..

Morgen wat laswerk aan de inlaatspruitstukken verrichten en dan kan alles weer in elkaar *D

Die luchtgekoelde koppen zet ik altijd gewoon met de hand vast,is nooit
mis gegaan :)
 
Sebas, wat moet er gelast worden dan? Heb je de inlaat veranderd?

dat krijg je op zaterdag avond he O-) ik bedoelde natuurlijk uitlaatspruitstukkken ;)

@rg normaal doe ik ook alles met de hand en ligt die momentsleutel stof te happen :+ maar vond dit wel een mooi moment om hem het licht van 2011 te gunnen :)
 
t lassen is ff tot nader order uitgesteld... eerst maar eens een andere laskap kopen (zo'n mooie zelfdimmende 8-) ) want met 1 handje de kap vasthouden en dan priegelen op zo'n uitlaatspruitstuk werkt niet -O-
 
Leuk topic dit!
Als MZ ETZ 251 (met zijspan maar ook wel eens solo) rijder vind ik dit interessant.
Wat de MZ uitlaat betreft, ik weet wel dat MZjes erg gevoelig zijn op de uitlaat.
De lengte van de uitlaatbocht geeft al verschil. Bij mijn weten hebben de politie uitvoeringen uitlaatbochten die 5cm langer zijn, daardoor 5cm verder het dikke gedeelte van de uitlaat in steken. Dat geeft een MZ iets meer koppel (trekkracht) maar een iets minder hoge topsnelheid.

Zelf ben ik erg benieuwd of je veranderingen merkt nu je het e.e.a. aangepast hebt aan de cilinders. Daar zul je hier nog wel iets over schrijven, toch?

En mijn complimenten voor de Jawa. Ziet er echt goed uit!


Groet, TigerManZ.
:)
 
Leuk topic dit!
Als MZ ETZ 251 (met zijspan maar ook wel eens solo) rijder vind ik dit interessant.
Wat de MZ uitlaat betreft, ik weet wel dat MZjes erg gevoelig zijn op de uitlaat.
De lengte van de uitlaatbocht geeft al verschil. Bij mijn weten hebben de politie uitvoeringen uitlaatbochten die 5cm langer zijn, daardoor 5cm verder het dikke gedeelte van de uitlaat in steken. Dat geeft een MZ iets meer koppel (trekkracht) maar een iets minder hoge topsnelheid.

Zelf ben ik erg benieuwd of je veranderingen merkt nu je het e.e.a. aangepast hebt aan de cilinders. Daar zul je hier nog wel iets over schrijven, toch?

En mijn complimenten voor de Jawa. Ziet er echt goed uit!


Groet, TigerManZ.
:)

dat klopt inderdaad als je de voorbocht langer maakt dan komt het vermogen/koppel laagtoeriger te liggen :)
Ik heb nog niet gereden met de modificatie, ik moet namelijk nog de 2 uitlaatspruitstukjes opnieuw lassen. Als t goed is heb ik vd week een nieuw lasapparaat dus kan ik het doen en anders neem ik ze mee naar m'n werk.
Maar zodra de jawa weer loopt houd ik jullie op de hoogte ;)

Merci voor t complimentje :)
 
Ik heb van m'n reserveblok (zie jawa topic) de zuigers er af gehaald, en de inhammen in de zuigerrok waren (verleden tijd..) een stuk smaller (3-7mm) dan de inhammen in de cylinder..
Morgen een digitaal keukenweegschaaltje halen om de zuigers en pistonpennen te wegen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan