Cb550 F van wrak naar cafe racer

Nicholas

MF'er
31 mei 2010
189
0
Bovensmilde
Hallo,

Ik ben Nick, ben 20 jaar, kom uit Bovensmilde en ben als sinds kleins af aan bezig met alles wat rijd en/of een hoop herrie maakt.
zo speel ik al een lange tijd (elektrisch) gitaar en ben ik altijd met brommers grasmaaiers/ e.d. bezig geweest.
nu heb ik sinds mijn 18e al een oude 2cv waar ik mijn handen aan vol heb, maar een motor ontbrak nog in de verzameling, totdat ik laatst mijn ouders verraste met een oude honda cb die al jaren had stil gestaan.


hier even een before foto (had ik hem nog niet thuis)
full



Thuis direct de kuip eraf geschopt en in een hoekje gedrukt
full


De bedoeling is om dit om te bouwen naar een nette caferacer zonder overbodige onderdelen.
ik heb ruim de tijd voordat alles klaar moet zijn, het doel is man 2011 Zo snel mogelijk!

Helaas was de vorige eigenaar niet zo'n sleutelaar, de bedrading is een ramp, van de kop zijn stukken afgebroken, en werkelijk alles zat vast geroest.
nu heb een een hoop geduld en een hele voorraad kruipolie dus het fietsje kwam al mooi snel uit elkaar.

Hier nog even foto's tot hoever ik gekomen ben.

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
@ hummel : Het blok liep af en toe op 4 cilinders maar meestal op 2 of 3, verder geen rare geluiden en hij schakelde verder ook prima. alleen haal ik hem wel uit elkaar want volgens mij zijn alle keeringen en pakkingen uitgedroogd.
nu moet ik eerst nog even een andere tank en zit scoren, kijken wat voor achterlicht en alles dan pas maken.
frame word verder nog gecoat net als de velgen, of naven daar ben ik nog niet helemaal over uit.

@TijnOnlijn : dankje ik heb het zeker nodig haha !
 
Hoi Nick,
Leuk project, aan die oude Honda's mankeert altijd van alles, maar het hartje blijft meestal wel kloppen. :]

Groeten van Roelof (en Roos)
 
Nu de zomervakantie in zicht is en de laatste tentamens zijn geweest heb ik weer wat tijd voor de cb, nu maar het hele blok uit elkaar gehaald.

ze heeft zo lang stil gestaan dat er vliegroest op de schakelwals zit !

full



full


full


Alleen baal ik ervan dat de onderste steunpunten van het blok zijn afgebroken... zijn er mede forummers die weten of hier wat aan te doen is ?

full


Net als de afgebroken delen van de cilinderkop, is daar nog wat aan de toen of moet ik op zoek naar een vervanging's exemplaar voor de kop en/of het carter?

De bedoeling is nu dat de carter delen gepareld worden, en voor de rest nieuwe keeringen, rubbers, pakkingen e.d. en dan kan het hele zaakje hopelijk snel weer in elkaar
 
Stuur Polleke Brik eens een pbtje, die heb ik laatst zo'n carter gegeven maar dat heeft hij niet gebruikt. Misschen wil hij het stokje wel doorgeven.
 
na eerst vakantie gehad en de eend weer apk klaar gemaakt te hebben *nadat hij was afgekeurt op een kruiskop :? eindelijk weer tijd voor de honda. *O*

Op de planning staat : deze week nog het frame de naven en een aantal blokdelen stralen, daarna kan het frame plus de naven naar de poedercoater, en als dat is afgerond moet ik een donorblok of iets dergelijks zien te vinden zodat ik weer kan beginnen met de opbouw van in elk geval het frame + motorblok :)
 
Na een lange tijd maar weer is een update,

helaas ben ik niet veel verder gekomen met de motor, alleen het een en ander aan onderdelen verzameld. 8-)

Dit is een van de de hoofdoorzaken van het tijdgebrek, ze had er geen zin meer in, pas na een motorwissel kwam er weer leven in.
full


Maar ik heb wel wat speurwerk verricht, extra set met carters ditmaal heel !
de bedoeling is om het gereviseerd op te bouwen, ik heb nog een hele goede set zuigers en cilinders, alleen de koppen zijn in mindere staat... iemand een adres voor een koprevisie ?
full


Wat kleine deeltjes van Vehikkel tijdens de centenial TT
full


een compleet donorblok ! helaas ook een kapot klepdeksel, de kop is wel heel :)
full


Een nieuwe benzine tank, O-)
full


Alleen het zitje vind ik te klein :/ ... ik had hier een cb500 racer gezien die een mooi breed zitje had even kijken of ik ook aan zoiets kan komen :+
full


De wieltjes, ben er nog niet uit wat ik wil ... of het chroom weer poetsen, naven parelen en dan weer inspaken.... of alles zwart poedercoaten met mooie rvs of chromen spaken en dan weer opbouwen, wel gaat als ik het nodige van het frame heb geflext de boel naar de coater, heb al een adres in de buurt :)

full


hij moet alleen niet te kleurrijk moet worden, wil het lekker simpel houden met de kleurstelling, donker antraciet en matzwart voor het blok, het frame hooglans zwart, de tank en zit... misschien iets groen achtig maar dat weet ik nog niet :?

Tips ideeën, goede raad en kritiek zijn altijd welkom *D
 
Laatst bewerkt:
dat is het zeker ;) en ook nog is aan huis :) ... beschik over genoeg ruimte ! alleen jammer genoeg niet over een kachel die het hele zooitje warmgestookt krijgt :(
 
Laatst bewerkt:
Nice, oude beestjes! De kwaliteit is natuurlijk meestal te danken aan vorige sleutelaars, maar dit moet toch goedkomen?

Succes ermee!
 
Dank je komt zeker wel goed!

Ik vind de oude techniek sowieso erg leuk ! en ik neem er ook rustig de tijd voor.
liever rustig aan en in een keer naar mijn zin, dan dat ik de boel snel in elkaar flans en het er uiteindelijk slecht afgewerkt uitziet.

het enige nadeel is dat ik nog student ben... ik kan dure dingen niet allemaal vlak achter elkaar doen... maar aan de andere kant heb ik op deze manier een project waar ik nog een tijd bouw plezier aan heb *D
 
Laatst bewerkt:
Dank je komt zeker wel goed!

Ik vind de oude techniek sowieso erg leuk ! en ik neem er ook rustig de tijd voor.
liever rustig aan en in een keer naar mijn zin, dan dat ik de boel snel in elkaar flans en het er uiteindelijk slecht afgewerkt uitziet.

het enige nadeel is dat ik nog student ben... ik kan dure dingen niet allemaal vlak achter elkaar doen... maar aan de andere kant heb ik op deze manier een project waar ik nog een tijd bouw plezier aan heb *D


Ik ben ook student en mijn xj400 krijgt hopelijk ook binnenkort de aandacht die het verdient. Ik hoop in maart weer te kunnen rijden.

Ik wil niet brutaal zijn, maar hoeveel begroot jij in voor je project? Ik heb 400 euro voor de motor betaald en ben van plan nog een keer 400 euro uit te geven, maar absoluut niet meer. Dus ik hoop voor 800 euro een flitsende motor te hebben.
 
Ik ben ook student en mijn xj400 krijgt hopelijk ook binnenkort de aandacht die het verdient. Ik hoop in maart weer te kunnen rijden.

Ik wil niet brutaal zijn, maar hoeveel begroot jij in voor je project? Ik heb 400 euro voor de motor betaald en ben van plan nog een keer 400 euro uit te geven, maar absoluut niet meer. Dus ik hoop voor 800 euro een flitsende motor te hebben.



sja budget ... het ligt er bij mij net aan wat het motorblok gaat kosten, ik wil het reviseren en het liefst ook nog wat sneller laten maken, en op die manier komt er meestal al vrij snel een aardig prijskaartje aan.

en het is mijn hobby, ik vind het sleutelen net zo leuk en misschien ook nog wel leuker dan het rijden, daarom heb ik er ook geen haast mee en maakt het me ook gemakkelijker grote uitgaven te doen .. ongeacht of ik het terug krijg met een eventuele verkoop.. want straks heb ik een motor die ik mooi vind en dat vind ik het belangrijkste

wel wil ik het proberen om het onder de 2500 euro te houden en het geld wat ik er aan uitgeef zoveel mogelijk proberen te verdienen met sleutelwerk voor anderen, wat me op dit moment nog aardig lukt, al zijn de uitgaven tot nu toe ook nog niet zo groot geweest
 
ik heb nog even in mijn vrije uurtjes een nieuw ontstekingsdeksel getekend, waarmee ik hopelijk deze week nog kan beginnen met het draaiwerk
full
 
Laatst bewerkt:
mooi en leuk van bovensmilde. Ik woon nog vrij in de buurt :+. 25 kilometertjes rijden ofzo ;) Ben wel benieuwd hoe het resultaat gaat worden :P. Ik volg
 
@ Hypertraxxx, het is zeker wel mooi, woon lekker buiten het dorp zodoende kan ik zonder ruzie te maken met de buren testrijden :+ al het voor de honda nog wel even duren :P
25 km valt idd wel mee,welke kant woon jij op dan ?

@ triaatje, bedankt voor de tip! ik zal hem een pm sturen.
over dat kapje, ik weet dat ze te koop zijn :P maar zelf maken vind ik wel leuk en kost me niks + dat ik er nog een beoordeling op kan krijgen van school O-)
 
@ Hypertraxxx, het is zeker wel mooi, woon lekker buiten het dorp zodoende kan ik zonder ruzie te maken met de buren testrijden :+ al het voor de honda nog wel even duren :P
25 km valt idd wel mee,welke kant woon jij op dan ?

@ triaatje, bedankt voor de tip! ik zal hem een pm sturen.
over dat kapje, ik weet dat ze te koop zijn :P maar zelf maken vind ik wel leuk en kost me niks + dat ik er nog een beoordeling op kan krijgen van school O-)


kijk... zo hoort het ook... ;)
 
Haa oma weg jij. }) ... Nu kreeg ik van de week een brief van de Rdw in de bus met de boodschap dat ik mijn fietsje weer moest schorsen... Toen dacht ik shit ik ben alweer een jaar verder.. :Y
Een aantal dagen ervoor had mijn vriendin uit nieuwsgierigheid de doek van het frame afgetrokken om te kijken wat er onder zat .. en voor ik het wist waren alle onderdelen weer tevoorschijn gekomen en zijn we er samen aan begonnen ! :)

Nu had ik een donorblok, waarvan achteraf de cilinderkop niet veel beter was als degene die ik al had ... maar ja ze waren beide niet goed genoeg.. dus ben ik maar opzoek gegaan op marktplaats.. een gevonden .. redelijk in de buurt en vandaag opgehaald keurig netjes en alsof het nog niet genoeg was kreeg ik er ook nog een onderblok bij wat nog in nette staat verkeerd. Kortom Hartstikke bedankt !

Foto's zal ik morgen weer uploaden, want ik ben inmiddels wel een stukje verder zo zijn de naven al uit de velg en gepolijst .. zitten er nieuwe lagers in .. en is het ontstekingsdeksel bijna klaar .. maar helaas kan nog geen spectaculaire vorderingen laten zien :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan