Motor-Forum

Select Forum

Gashendel verplaatsen wegens handicap

Reg. datum:
14 jun. 2010
Beste vrienden, ik ben nieuw op deze site. Het gekke is dat ik nog nooit op een brommer, scooter of motor heb gereden (mijn broers en schoonbroers wel) en ondertussen ben ik al 57. De reden is dat ik mijn rechterhand mis, ik ben geboren met een handicap. Gelukkig heb ik een linkerhand die voor 200% werkt. Fietsen is geen probleem, als het nodig is kan ik rustig sturen met mijn rechterarm alleen. Autorijden is geen probleem. Mijn auto is niet aangepast, ik kan ook met mijn rechterarm sturen en schakelen. Maar ik dacht dat ik nooit met een scooter (of motor) zou kunnen rijden. Tot een plaatselijk dealer van Honda mij vertelt dat het gashendel naar links kan verplaatst worden. Ook de remmen kunnen omgewisseld worden zodat ik alle handelingen met mijn linkerhand zou kunnen uitvoeren. Ook de Suzukidealer zegt hetzelfde. Zeggen ze dat om een scooter te kunnen verkopen of is dit inderdaad mogelijk? Ik zal alleszins maar één remhendel kunnen bedienen, met mijn rechterarm (+pols maar geen hand) kan ik wel goed steunen tegen een handvat. Maar droom nu al van een Burgman 400 of een Majesty 400. Zou het lukken? Mijn vrouw wil niet dat ik mij waag aan dit avontuur. Zij zit mij binnen de week in het ziekenhuis liggen. Ik denk er anders over. Wie geeft mij raad?
Veel dank,
Fré

Moderator

ek elska pik

Reg. datum:
22 jun. 2009
Functie:
Moderator
Hmmmm, dat het allemaal aan te passen is geloof ik best.

Maar of het verstandig is?

Even een gedachtenkronkel van mij: Stel je moet flink in de remmen, dat is mogelijk want je kunt met links remmen. Maar je gewicht gaat ook naar voor. Kun jij je nog tegen houden met 1 hand? je duwt immers tegen je stuur maar nu aan 1 kant en dat kan zo voor een rare slingerbeweging zorgen.

Om een uitwijkbeweging te maken duw je met je hand op het stuur om de motor om te gooien. Kun je dat met rechts ook? Heb je enige houvast?

Een motor is natuurlijk een balansvoertuig, en geen auto.
Helemaal into SM ..leren pakje , geur van rubber, strakke ketting...*grijns*
Dropje73 : Het laatste nieuws wat ik gehoord heb is dat ze in het huidige politie-apparaat aan het infiltreren is (of het politie-apparaat in haar, dat weet ik niet precies)

Moderator

ek elska pik

Reg. datum:
22 jun. 2009
Functie:
Moderator
PLaats je vraag ook eens hier, misschien hebben er mensen ervaring mee.

Motorrijders praat-topic over handicap na ongeval.
Dropje73 : Het laatste nieuws wat ik gehoord heb is dat ze in het huidige politie-apparaat aan het infiltreren is (of het politie-apparaat in haar, dat weet ik niet precies)

*1400GTR* doorrijder

Reg. datum:
11 feb. 2010
quote:
Meangreengirl schreef op 14 juni 2010 @ 15:49:
Hmmmm, dat het allemaal aan te passen is geloof ik best.

Maar of het verstandig is?

Even een gedachtenkronkel van mij: Stel je moet flink in de remmen, dat is mogelijk want je kunt met links remmen. Maar je gewicht gaat ook naar voor. Kun jij je nog tegen houden met 1 hand? je duwt immers tegen je stuur maar nu aan 1 kant en dat kan zo voor een rare slingerbeweging zorgen.

Om een uitwijkbeweging te maken duw je met je hand op het stuur om de motor om te gooien. Kun je dat met rechts ook? Heb je enige houvast?

Een motor is natuurlijk een balansvoertuig, en geen auto.

denk dat hij wel nog kan steunen met z'n rechterarm, gewoon geen handelingen uitvoeren. Dan is het volgens mij goed mogelijk :) Zeker met een motorscooter, moet je niet koppelen...
Z750S 2005 verkocht...

Reg. datum:
20 mrt. 2005
Mischien eens met deze mensen contact opnemen??

http://www.mmvg.nl
Boy's don't grow up, only the toys get bigger
Honda CBR600 f2,
BMW K1100LT '95
BMW K75 '91,
Yamaha Diversion XJ600S '93,
Honda FT500,
Suzuki RF600

Moderator

ek elska pik

Reg. datum:
22 jun. 2009
Functie:
Moderator
quote:
Flippedewip Van Appekezam schreef op 14 juni 2010 @ 15:51:

[...]

denk dat hij wel nog kan steunen met z'n rechterarm, gewoon geen handelingen uitvoeren. Dan is het volgens mij goed mogelijk :) Zeker met een motorscooter, moet je niet koppelen...

Ik weet natuurlijk niet precies wat zijn handicap is en wat hij allemaal nog wel kan.
Maar mij lijkt me als je het stuur niet vast kan grijpen met je hand, maar er tegen steunt dat het toch gevaarlijk kan zijn. Niet zo zeer met rijden, maar wel met noodstoppen of uitwijken.
Een hand schiet minder snel van het handvat af , met alleen een pols is de kans groter.

Maar het is goed dat hij kijkt wat de opties zijn! Er is tegenwoordig zo veel mogelijk.

Reg. datum:
23 jun. 2003
quote:
Boer Maarten schreef op 14 juni 2010 @ 15:53:

:^
Kofferrek wijzigde dit bericht op maandag 14 juni 2010 15:55 (98%)

Reg. datum:
09 aug. 2008
natuurlijk is het mogelijk, je kunt ook de rem koppelen aan de voetrem, zodat beide samenwerken, heb je daar geen hand voor nodig, gas geven met links heb ik vaker gezien , met aanpassing,
met een soort haak aan je arm,, kun je alles doen,,,
laatst nog een filpje gezien van man met 1 arm, en rijdt ook motor :Y

Moderator

ek elska pik

Reg. datum:
22 jun. 2009
Functie:
Moderator
quote:
*Jet* schreef op 14 juni 2010 @ 15:56:
natuurlijk is het mogelijk, je kunt ook de rem koppelen aan de voetrem, zodat beide samenwerken, heb je daar geen hand voor nodig, gas geven met links heb ik vaker gezien , met aanpassing,
met een soort haak aan je arm,, kun je alles doen,,,
laatst nog een filpje gezien van man met 1 arm, en rijdt ook motor :Y

Deze toevallig?

http://www.youtube.com/watch?v=emhLcu_RaDE

Dit is wel een mooie oplossing. :Y

kop-ieter

Reg. datum:
08 okt. 2004
Tijdens de bol dór in magny course is er op het middenterrein een complete tent ingericht voor rijders met een handicap, en je wilt niet weten wat je daar allemaal op een motor ( al of niet met zijspan) ziet rijden. Daar rijden mensen die hun benen niet meer kunnen gebruiken of zelfs missen, armen kwijt zijn, ongeloofelijk, dus als zij het op een schakelmotor kunnen, moet dat voor jouw ook lukken.....
enuh leeftijd is geen belemmering hoor
Bij overspel heb je geen winnaars, alleen verliezers, maar meedoen is belangrijker dan winnen

Reg. datum:
09 aug. 2008
dus mijn advies,,, gewoon doen :Y *O*

ik mis zelf geen lichaamsdelen , maar wel heb ik ook lichamelijke beperkingen.(zie gehandicaptentopic)
heb bijvoorbeeld links maar 50% kracht , en ben ook nog begonnen met motorrijden, heb er nog geen minuut spijt van gehad,,, :N

Reg. datum:
09 aug. 2008
quote:

nee, die bedoelde ik niet, maar is ook een heel mooi voorbeeld van hoe het kan,
het filmpje wat ik heb gezien, daar had die man echt maar 1 arm,,,
volgens mij hebben we ook een mfer met 1 arm , en die rijdt ook weer ,,,weet alleen zijn naam niet,,

guzzisport

Reg. datum:
02 mei. 2006
Ik zag eens een motorfiets staan met een potje, een koker, vastgemonteerd op de rechterstuurhelft. Terwijl ik me afvroeg wat dit was kwam de eigenaar aangelopen, en, die mistte zijn rechterhand. Hij schoof zijn onderarm in het potje en gaf zo gas. Op de linkerstuurhelft stonden inderdaad 2 hendels, eentje voor koppelen en de voorrem.
Laat je dus door niemand tegenhouden. Veel succes en plezier!

Zoekende

Reg. datum:
06 jan. 2006
Of dit het type motor is wat je wilt besturen weet ik niet...

Maar kijk eens wat deze kerel doet met een arm minder!

http://www.youtube.com/watch?v=NcTT0cqL6IM

Reg. datum:
09 aug. 2008
quote:
bikerider schreef op 14 juni 2010 @ 17:14:
Of dit het type motor is wat je wilt besturen weet ik niet...

Maar kijk eens wat deze kerel doet met een arm minder!

http://www.youtube.com/watch?v=NcTT0cqL6IM

:}

parttime ratbiker

Reg. datum:
25 jul. 2002
quote:
Boer Maarten schreef op 14 juni 2010 @ 15:53:

Ik kan niet anders zeggen dan :^
Zij hebben alle kennis in huis benodigd voor het aanpassen van een motorfiets en alles eromheen mbt regels, herkeuring en rijbewijs.
As I lay rubber down the street, I pray for traction I can keep. But if I spin and start to slide, please dear god, protect my ride

Rood/witte CB1300

Reg. datum:
23 jul. 2002
quote:
magnamaniac schreef op 14 juni 2010 @ 17:35:

[...]

Ik kan niet anders zeggen dan :^
Zij hebben alle kennis in huis benodigd voor het aanpassen van een motorfiets en alles eromheen mbt regels, herkeuring en rijbewijs.

Rob Janssen - de man die de aanpassingen doet - heeft geregeld kontakt met de mensen van zowel RDW als het CBR. Ze komen bij hem in de werkplaats en tijdens de ombouw kijken ze of het wettelijk door de beugel kan.

EgbertO
Motorrijden doe je alleen en alleen met mooi weer

Reg. datum:
14 jun. 2010
Hallo jongens (ook dames?), ben nu pas thuis en lees snel snel een overvloed aan berichten. Juist, ik zou al steunend met mijn rechter onderarm inderdaad van het stuur kunnen afglippen maar aan een kommetje op het rechter handvat had ik ook al gedacht. Hier ook mee gas geven en zodoende het gashendel niet verplaatsen, daar ben ik niet zeker van. In de pols heb ik namelijk geen beweging en de beweging moet bijgevolg vanuit de bovenarm komen zodat mijn elleboog over een grote afstand moet draaien. Volgens mijn schoonbroer (hij heeft een werkplaats in BMW-motorfietsen) moet dit kunnen. Maar ik twijfel. Ik weet niet of ik precies genoed zal kunnen gas geven. We kunnen misschien dit als 1ste optie verwezelijken. Lukt het niet om rechts gas te geven, dan kan het kokertje blijven staan als steun en moet het gashendel naar links. Nu ga ik jullie berichten eens zeer nauwkeurig doornemen.
Dank voor de vele reacties!
ErikF

Moderator

ek elska pik

Reg. datum:
22 jun. 2009
Functie:
Moderator
quote:
ErikF schreef op 14 juni 2010 @ 23:01:
Hallo jongens (ook dames?), ben nu pas thuis en lees snel snel een overvloed aan berichten. Juist, ik zou al steunend met mijn rechter onderarm inderdaad van het stuur kunnen afglippen maar aan een kommetje op het rechter handvat had ik ook al gedacht. Hier ook mee gas geven en zodoende het gashendel niet verplaatsen, daar ben ik niet zeker van. In de pols heb ik namelijk geen beweging en de beweging moet bijgevolg vanuit de bovenarm komen zodat mijn elleboog over een grote afstand moet draaien. Volgens mijn schoonbroer (hij heeft een werkplaats in BMW-motorfietsen) moet dit kunnen. Maar ik twijfel. Ik weet niet of ik precies genoed zal kunnen gas geven. We kunnen misschien dit als 1ste optie verwezelijken. Lukt het niet om rechts gas te geven, dan kan het kokertje blijven staan als steun en moet het gashendel naar links. Nu ga ik jullie berichten eens zeer nauwkeurig doornemen.
Dank voor de vele reacties!
ErikF

Ik wens je heel veel succes!

Nu op TRX850!

Reg. datum:
10 feb. 2005
Ik begrijp dat U Belg bent. Heeft u een motorrijbewijs? Ik heb gehoord dat de belgische wetgever niet gemakkelijk is met aanpassingen.

M@kke Is ook bezig om voor iemand aanpassingen te maken, misschien kunt u bij hem eens informeren.

Succes ermee!
Hybride: Nageslacht afkomstig van twee genetisch verschillende organismen. Deze organismen kunnen beiden een verschillende wenselijke eigenschap bezitten. Kruising kan leiden tot een nieuw organisme dat beide wenselijke eigenschappen bezit.

Reg. datum:
20 mrt. 2005
Staat op de site van MMVG zelfs een burgman te koop met gas rem en schakelaars links op het stuur (achterrem bij linkervoet)

Diversen -> vraag en aanbod.
Boy's don't grow up, only the toys get bigger
Honda CBR600 f2,
BMW K1100LT '95
BMW K75 '91,
Yamaha Diversion XJ600S '93,
Honda FT500,
Suzuki RF600

1190 Adv. R

Reg. datum:
05 mei. 2005
Goeie plannen en volgens mij gaat het lukken. Heel veel succes :Y
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.

R6 - R1 - R1 - BMW R1200 GSA > KTM 1190 Adventure R & Yamaha WR450F '06

Triumph Speed Triple 955i

Reg. datum:
21 mei. 2010
Zoals in het filmpje ( http://www.youtube.com/watch?v=emhLcu_RaDE ) Is het allemaal wel te doen, iig je gas verplaatsen naar je goede hand, "trottle control" moet gewoon goed zijn. Daarbij komt wel dat bijna alle mensen met 1 arm etc. al konden motorrijden en weer doorgaan. Het leren rijden zonder ervaring op brommer scooter etc is mss een stuk moeilijker... vooral de speciale verichtingen zijn denk ik een stuk moeilijker.

Ik zou eerst een schakel brommer proberen, een stuk goedkoper en veiliger als het toch mis gaat. Dan heb je iig de tijd om een beetje ervaring op te doen.

BMW R850r

Reg. datum:
25 okt. 2002
Hallo Erik,

mijn dochter heeft precies dezelfde (aangeboren) afwijking als jij. Ik heb ook al zitten nadenken over mogelijke oplossingen. (ondanks dat ze pas over 13 jaar zestien wordt :-) Ik ben benieuwd hoe jij het oplost. In ieder geval succes!

Reg. datum:
14 jun. 2010
Zo, hier ben ik terug. Problemen met inloggen. Via de site van MMVG heb ik contact opgenomen met Bert van het Youtube-filmpje http://www.youtube.com/watch?v=emhLcu_RaDE
Ben benieuwd wat Bert mij te vertellen heeft. Dit is wel een doorzetter.

Blissard, ik heb goed nieuws voor je dochter: ze gaat zich nooit gehandicapt voelen. Laat ze vooral zichzelf zijn, ze zal wondergoed haar eigen plan kunnen trekken. Het enigste wat ik niet kan is het linker manchetteknoopje van mijn gestreken hemd dichtknopen. Maar dat doen we dan dicht voor ik mijn (goede) linkerhand in mijn mouw schuif (en nu lachen we). Ik wens haar het aller allerbeste.

Ja, ik ga ook eerst een licht scootertje (Lead 100cc) laten ombouwen. De plaatselijke Honda-dealer zoekt naar een volwaardig linker gashendel. Geen kleine hendeltjes zoals bij 'n quad wegens veel te gevaarlijk want je zou dan kunnen remmen en gasgeven tegelijkertijd. Niet aan te raden...

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.