[GSX550EF] Spanning bij bobine valt weg

arnekaas

Rookie
9 mei 2008
10
0
Ik heb al tijden problemen met mijn suzuki gsx550ef. Eerst had ik het zelfde probleem als in dit topic beschreven word. De motor slaat af na een tijdje rijden. Ik vond de motor hierdoor onbetrouwbaar en heb hem daarom weg gezet. Ik heb ondertussen de motivatie gevonden om de motor eens goed onder handen te nemen, echter start de motor helemaal niet meer.

Vandaag ben ik lekker bezig geweest met het doormeten en kwam het voor mij raadselachtige fenomeen tegen.

De start motor liep prima en mijn accu bleef lekker op spanning. Echter blijft ontsteking bij alle 4 de bougies uit. Ik heb de spanning op de bobine stekkers gemeten en kwam op 8,5V voor beide aansluitingen(links en rechts). Op de bobines staat dat ze 12V zijn, dus mijn eerste gedachte is dat de spanning toch te laag is, waardoor er geen vonk komt.

Komt dit door de lage spanning van 8,5V dat de bogies niet vonken of is er iets anders aan de hand?
 
Laatst bewerkt:
alleen een spanning meten is niet voldoende.
de spanning op de bobine moet onderbroken worden om een vonk te kunnen zien.
dus zet je meter op de bobine en druk op de startknop.
 
Ik heb een aantal extra boegies op al mijn 4 bobine aansluitingen geprobeerd en deze vonkten niet. Ik heb de extra boegie natuurlijk steeds geaard.

Kan het zijn dat beide bobines kapot zijn doordat een van de contacten verkeerd aangesloten is geweest? Kan er namelijk achter dat mijn rechter bobine verkeerd om aangesloten was. :(


Groetjes Arne.
 
Ik kan me vergissen, maar op de bobine komt toch een spanningspuls (ten gevolge van die puls onstaat de hoge spanning die benodigd is voor een vonk)? En een korte spanningspuls kan je nooit meten met een multimeter, dan moet je wel iets geavanceerdere apparatuur hebben, zoals een oscilloscoop...

Edit: ik was te snel. Volgens wikipedia staat er een constante gelijkspanning op de bobine. Op het moment dat er gevonkt moet worden, wordt deze spanning onderbroken. Dus in dat geval zou je wel verwachten dat als je contact aan staat je een spanning moet meten die rond de 12V zit
 
Laatst bewerkt:
Ik ga het van het weekend eens proberen. Ik hoop dat mijn spanning meter dit kan weergeven.
Als de spanning niet veranderd, dan zou mijn conclusie zijn dat ik kortsluiting heb aan de minkant van het circuit?
 
@Kcir
Zo zit het volgens mij. 12V/4ohm=3A, een constante stroom door de primaire spoel van je bobine.
Op het moment dat het contact verbreekt valt deze stroom weg. Volgens de theorie veranderd dan ook het magnetisch veld, zowel in de primaire als in de secundaire spoel. Aangezien de secundaire spoel meer windingen heeft komt hier dus even een hoog voltage te staan, wat de moet vonk geven.

Het kan natuurlijk ook precies anders om zijn. Dat bij ontsteking contact gemaakt word en dat dan de stroom gaat lopen en daardoor de vonk komt. Komt uit eindelijk op hetzelfde neer.
 
Laatst bewerkt:
je hoort eigenlijk onv de boordspanning te meten aan de zwakstroomkant op de bobines.
en zodra deze spanning onderbroken word, heb je een vonk aan de hoogspanningskant.
als je nu een constante spanning meet, is of je cdi stuk of de pick up spoeltjes doen het niet.
 
Volgens mij gaat het volgende op:

een bobine ligt aan massa en deze wordt op ontstekingstijdstip onderbroken. Dit heeft tot gevolg dat de spoel zijn veld wil behouden en dit doet door een tegenveld te genereren. Dit levert ca 250 V aan spanning op, echter zeer kortstondig.

Wat je kunt meten is een wisselspanning op de aansluitpunten van de bobine, die beduidend hoger moet liggen dan de boordspanning. Meet je dit niet, dan is waarschijnlijk de verbinding naar de CDI unit defect. Of de CDI unit zelf.

De bobines kun je doormeten op weerstand. Primair slechts enkele Ohm en secundair zo'n 13kOhm + de weerstand van je bougiedoppen. Maar twee bobines teglijkerijd defect lijkt mij vreemd.

Groet,

Rob
 
Helaas ga ik het weekend niet meer aan toe komen.
@robgpx, de weerstanden had ik al doorgemeten en komen overeen met de waarden uit het boek.

Ik denk ook inderdaad dat de spanningsmeter die ik heb dit niet weer geeft. Zal eens kijken of ik ergens een beter vandaan kan toveren.

Denk dat ik gewoon eerst 12V op de + van de bobines ga zetten en dan nog eens starten, kijken wat de bobines dan doen. ;) Als dat niet werkt dan ligt het waarschijnlijk aan de verdelen/onderbreker.
 
er zit geen verdeler of onderbreker op.
alles is electronisch.
12v op de bobines zetten zal ook niet veel helpen.
en een gewone meter kan dat idd niet weergeven.
maar je kunt wel het verschil zien of er een constante spanning op staat of een spanning die iedere keer onderbroken word.
 
rechts op mijn blok, onder het kleine kapje zit wel degelijk een draaiend onderdeel dat gelijk draait met de krukas en steeds contact maakt. Ik noem dat ding altijd de verdeler/onderbreker. Ben de echte naam denk ik even kwijt.

Als ik 12V direct op mijn bonines heb, dan weet ik dat het probleem ieder geval niet aan het electronisch circuit ligt( aan de plus kant) als er dan nog steeds geen ontsteking is.
 
ik heb ooit ook het zelfde probleem gehad met mijn 550. Het probleem bij mij was dat een pickupspoel stuk was. ik heb toen een tweedehands gekocht van een gsx 750 en deze er opgezet. motor liep weer als een zonnetje.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je ergens een draadbreuk hebt
Het lijkt mij sterk dat een spoel of cdi soms wel en soms niet stuk is

Ik zou gaan zoeken in de bedrading en dan op een plek waar de draden veel buigen
Het kan ook in het handvat zitten (dodemansknop)(hier zou ik als eerste gaan zoeken)
 
Dilemma... ;)
Bij het door meten van de pickupspoel kwam ik er achter dat de een niet door te meten was(oneindige weerstand). Die zou dus kapot kunnen zijn. Of kan deze alleen doorgemeten worden als de motor draait?

Ten tweede kwam ik echt achter dat mijn ontstekingsregelaar (CDI?) bij alle pinnen geen waardes gaf. Ik verwacht dus dat mijn ontstekingsunit helemaal doorgefikt is.

Is er iemand die ervaring heeft met het doormeten van de ontstekingsunit? Ik heb namelijk ooit begrepen dat je die dingen helemaal niet door kunt meten met standaard spanning regelaar, terwijl dit wel in het werkplaatsboekje staat.

Ohja, ook nog de bobines direct op mijn accu aangesloten en die geven gewoon vonken, niet super mooi, maar ze doen het in ieder geval wel.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Arne,

Het is alweer 3 jaar geleden dat jij dit bericht geplaatst hebt.
Ben benieuwd hoe eea opgelost is.
Heb namelijk vergelijkbare p[roblemen met mijn gsx550ef.

Zie: Motor-Forum > Techniek, vragen en antwoorden > gsx550ef ('88) start niet / zeer moeilijk bij warme motor


Hoor graag van je.
Groeten, Jos
 
Terug
Bovenaan Onderaan