Stroomlijnen gesloten motoraanhanger

ZX7-aRnold

MF veteraan
13 aug 2003
22.484
965
Hoogezand
Heb een redelijk hoge (1,8mtr hoog + onderstel) motoraanhanger welke dus een redelijk stukje boven de auto uit steekt.
Dit geeft nogal wat weerstand van de wind. Had al even geïnformeerd naar zo'n polyester koepel, maar die zijn behoorlijk prijzig (zo'n 600 eurie!)

Wie heeft er ooit al zoiets zelf gemaakt en van welk materiaal (gezicht icm stevigheid) en moet ook beetje lijken natuurlijk ;)
 
groot gedeelte van het meerverbruik komt doordat auto's tegenwoordig zo gestroomlijnd zijn. en dus de wind makkelijk om de auto heen leiden. en dan komt alles plots op zo'n plat vlak waar het niet weg kan omdat er uit de zelfde richting nog meer wind komt. en de rechte achterkant van de aanhanger helpt ook niet mee die zuigt enorm en dat kost ook brandstof.
vroeger reden wij met de caravan altijd met een metalen spoiler op het dak en dat bespaarde behoorlijk wat brandstof maar hoe verder hij naar achter stond hoe beter hij werkte ( stationcar was meest ideaal) maar toen hadden auto's nog goten en puntlas randen op het dak en was een spoiler er op zetten een stuk makkelijker. tegenwoordig heeft iedere auto zijn eigen ontworpen bevestiging voor een dakdrager en meer mogelijkheden heb je niet meer om iets op het dak vast te zetten of je moet het doen met magneten of zuignappen gaan werken en die vertrouw ik niet met de krachten die op een spoiler komen te staan.
dus als je auto geen dakrail heeft heb je waarschijnlijk de beste oplossing gekozen.
als je nog eens een andere aanhanger koopt kijk dan of je er een kan vinden die van achteren ook een beetje afgerond is dat ga je goed merken in het verbruik.
 
Ben er uit hoor ;)

Gaat een spoiler van de fabrikant van de aanhanger worden. Zal het evrbruik met en zonder spoiler hier nog ff neerzetten (zal wel week of 2 duren ;) )

@ Burning Rubber,
aanhanger is niet alleen voor transport, slaap er ook in bij races/circuitdagen ;) dan is 1,80 wel makkelijk :Y :Y

[afbeelding]

:? slaap jij rechtop ?

als ik slaap heb ik meer aan lengte dan aan hoogte, minder hoog, blijft het ook langer warm.
 
Laatst bewerkt:
:? slaap jij rechtop ?

als ik slaap heb ik meer aan lengte dan aan hoogte, minder hoog, blijft het ook langer warm.

right... en je bent er zeker ook nog niet achter dat je in een stacaravan ook kunt liggen??


ik zal, al kost het me moeite ;) , je nog een serieus antwoord geven...

Nee, ik slaap niet rechtop. Vind het wel lekker makkelijk om normaal m'n veldbedje op te kunnen zoeken zonder kruipend de aanhanger in te moeten ;)
En koud wordt het niet hoor :N :N Aanhanger is gewoon verwarmd :P

aanhanger2-1.jpg

aanhanger3-1.jpg


zo staat ie er nu bij :Y :Y
full
 
right... en je bent er zeker ook nog niet achter dat je in een stacaravan ook kunt liggen??


ik zal, al kost het me moeite ;) , je nog een serieus antwoord geven...

Nee, ik slaap niet rechtop. Vind het wel lekker makkelijk om normaal m'n veldbedje op te kunnen zoeken zonder kruipend de aanhanger in te moeten ;)
En koud wordt het niet hoor :N :N Aanhanger is gewoon verwarmd :P

[afbeelding]
[afbeelding]

zo staat ie er nu bij :Y :Y
[afbeelding]

ziet er zeer netjes uit :} :}

Ben je al zeker van je besluit? Weet dat Zoeperman ook klaagt over zijn verbruik met aanhanger, maatje van hem ook, misschien samen inkopen?

je zou ook bij de diverse aanhangerproducenten kunnen vragen, of bij polysteronderdelen producenten

Veap your ride - Veap Shield United

windspoiler
http://www.handelsonderneming-g-rietveld.nl/view_product.php?product=AERO1IGN26
 
Laatst bewerkt:
ghehe.... post ik het resultaat ook nog in het verkeerde topic :')

Hier ook maar ff dan

aanhangert weer terug en kan wel zeggen dat de erste signelen meeeeer dan positief zijn. Heb de heenreis (100km@ 4e versnelling) gemeten en uiteraard ook de terugreis Verschil geeft een aardig beeld van de gehele heen en terugreis. Er zal natuurlijk altijd wel wat wind mee en tegen meespelen, maar ik heb iik nooit zo zuinig met de aanhanger gereden (400km was de max met 47 liter). De reis naar Frankrijk straks zal een beter beeld geven van het gemiddeld verbruik nu. De dealer vertelde wel dat eea hel sterk afhankelijk is van de luchtstroom bij de betreffende auto. Bij sommige scheelt het haast niets, bij anderen weer veel meer. Bij stations (like mine) is het resultaat vaak beter dan bij bijv een hatchback.


Toeter is ook best aanzienlijk

full


full


verbruik heenreis:

full


terugreis :)

full
 
Ja Duh! Nogal wiedes dat je zzuiniger bent gaan rijden: op de terugreis had je windje mee :Y :+

Omdat groen zijn hip is (volgens sommigen) is een spoiler aan de achterkant niets? Minder zuiging aan de achterkant van de hanger = dus een lager verbruik :Y
 
Laatst bewerkt:
Nouja het heeft niks met groen te maken maar meer met je eigen portemonnee. Arnold houd nu meer geld over om in de kawa te stoppen. Ik vind het een erg groot verschil. Ik rijd met de caravan gemiddeld 1:9 1:10. Met de aanhanger (motor trailertje) rijd ik 1:17 a 1:18 ;) En dat merk ik heel goed als ik ermee naar zuid frankrijk moet :P Vandaar dat de caravan volgende maand in de verkoop gaat ;)
 
1 op 8?
Wat heb j dan voor ordinaire auto in 2010?
Dat is dan toch een rijdend milieudelict?
Ik heb ook een motortrailer achter de auto maar merk geen verschil in het verbruik.
Mijn vrouw waarschuwt wel eens onderweg: "hallo,je hebt er nog iets achter hangen."
 
Laatst bewerkt:
Mooi aanhanger achter die Slopel Astra! 1.6 zeker?

Echt wel een mooi ding, en er heerlijk in slapen! Kacheltje, bedje... keukentje. Och, hemel.

:D

Goed bezig met die nosecone!

Nou de zijkanten bekleden met caravan beplating (dimples), diffuser....

O nee, ik bedoel 2x25 liter jerrycans achter in voltanken bij de grens en gas geven het buitenland in! :W
 
Mooi aanhanger achter die Slopel Astra! 1.6 zeker?

Echt wel een mooi ding, en er heerlijk in slapen! Kacheltje, bedje... keukentje. Och, hemel.

:D

Goed bezig met die nosecone!

Nou de zijkanten bekleden met caravan beplating (dimples), diffuser....

O nee, ik bedoel 2x25 liter jerrycans achter in voltanken bij de grens en gas geven het buitenland in! :W

1.7 tdi ;)
 
Wat is de uitkomst nu??


Goed hoor, maar inmiddels ook andere auto (Mondeo wagon). Auto kan hem beter trekken, ook in z'n 6 (wel wat harder rijden dan 90 dan ;) )

Verbruik zonder cone kan ik niet met de auto, ga hem er niet ff afhalen :+

Voor de astra, zeker de moeite waard geweest. Diverse keren naar buitenland ermee geweest, echte "goeie" vergelijk wat ik heb was naar Val de Viene. 1 keer zonder de cone heen geweest en 1 keer met. Zonder was het 400km op een tank, met 575. Op 2400km scheelt het meer dan een tank
 
Laatst bewerkt:
ghehe.... post ik het resultaat ook nog in het verkeerde topic :')

Hier ook maar ff dan

aanhangert weer terug en kan wel zeggen dat de erste signelen meeeeer dan positief zijn. Heb de heenreis (100km@ 4e versnelling) gemeten en uiteraard ook de terugreis Verschil geeft een aardig beeld van de gehele heen en terugreis. Er zal natuurlijk altijd wel wat wind mee en tegen meespelen, maar ik heb iik nooit zo zuinig met de aanhanger gereden (400km was de max met 47 liter). De reis naar Frankrijk straks zal een beter beeld geven van het gemiddeld verbruik nu. De dealer vertelde wel dat eea hel sterk afhankelijk is van de luchtstroom bij de betreffende auto. Bij sommige scheelt het haast niets, bij anderen weer veel meer. Bij stations (like mine) is het resultaat vaak beter dan bij bijv een hatchback.


Toeter is ook best aanzienlijk

[afbeelding]

[afbeelding]

verbruik heenreis:

[afbeelding]

terugreis :)

[afbeelding]

Arnold... niet om het 1 of ander... maar zit hij niet verkeerd om? Nu zit het meest schuine stuk beneden waar het nog steeds drukt, draai hem om en er word méér wind naar boven weggeleid.
Edit: Na Google een zelfde spoiler ook zo gezien, maar ik bedoel dus zo:
DSC00388.sized.jpg


Als je hem makkelijk om kan draaien zou ik het iig eens proberen!
 
Laatst bewerkt:
1 op 8?
Wat heb j dan voor ordinaire auto in 2010?
Dat is dan toch een rijdend milieudelict?
Ik heb ook een motortrailer achter de auto maar merk geen verschil in het verbruik.
Mijn vrouw waarschuwt wel eens onderweg: "hallo,je hebt er nog iets achter hangen."

hoezo.... mijn koekblik doet in het dagelijks leven al 1 op 7, met aanhanger en 2 motoren 1 op 6, ( wel met 130 kmh op de peage )...

Is wel een T5 maar ik heb er een schijthekel aan als ik vanwege een aanhanger extra moet gaan schakelen, dus gewoon wat extra pk's is altijd wel handig
 
Arnold... niet om het 1 of ander... maar zit hij niet verkeerd om? Nu zit het meest schuine stuk beneden waar het nog steeds drukt, draai hem om en er word méér wind naar boven weggeleid.
Edit: Na Google een zelfde spoiler ook zo gezien, maar ik bedoel dus zo:
[afbeelding]

Als je hem makkelijk om kan draaien zou ik het iig eens proberen!
:^
 
Terug
Bovenaan Onderaan