Motorrijles: Vraag en antwoord, tips en tricks

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijns inziens staat.. of valt de 8 met de kijk-techniek. Als je niet goed kijkt, "durf" je niet over te hellen, en laat je daarom het gas los. Door echt ver door te kijken, "durf" je harder en gaat het makkelijker.

Ik leerde:
** recht aan komen rijden (en gas doseren + voetrem)
** dan bij eerste kruisje over schouder naar pilon <1> kijken
** indraaien en heel snel switchen naar kijken-naar-pilon-<2> (bij tweede kruisje)
** dan over het midden en de motor omgooien voor de rechterbocht
** bij derde kruisje over schouder naar pilon <3> kijken
** en heel snel switchen naar kijken-naar-pilon-<4> (=de uitrij)

Hope it helps. Succes!

full
 
ik heb 3 vraagjes waar ik egt mee zit,

haha als ik m op zn 1 heb en mn koppeling loslaat gaat ie uitvalle?
kan ik zodra hij op zn 2 is gelijk mn koppeling los laten?
Als ik moet remmen (tot stilstand) moet ik helemaal terugschakelen?

deze wankelen al een tijdje in mn hoofd.
 
Je kan prima zonder koppeling rijden in de eerste versnelling. Ontkoppelen doe je alleen om het verschil in toerental van de motor en de draaisnelheid van je achterwiel langzaam gelijk te trekken. Oftewel, versnellen tot ze overeen komen en je rijdt prima zonder koppeling rond. Dat je je langzame AVB oefeningen met slippende koppeling moet is omdat je te langzaam rijdt en de motor toch trekkend moet houden.

En wat bedoel je met "gelijk koppeling loslaten" in de tweede versnelling?
 
Je kan prima zonder koppeling rijden in de eerste versnelling. Ontkoppelen doe je alleen om het verschil in toerental van de motor en de draaisnelheid van je achterwiel langzaam gelijk te trekken. Oftewel, versnellen tot ze overeen komen en je rijdt prima zonder koppeling rond. Dat je je langzame AVB oefeningen met slippende koppeling moet is omdat je te langzaam rijdt en de motor toch trekkend moet houden.

En wat bedoel je met "gelijk koppeling loslaten" in de tweede versnelling?

dat je je koppeling inhoud als je naar zn 2 schakelt, en dan gelijk helemaal los kan laten,
 
Mijns inziens staat.. of valt de 8 met de kijk-techniek. Als je niet goed kijkt, "durf" je niet over te hellen, en laat je daarom het gas los. Door echt ver door te kijken, "durf" je harder en gaat het makkelijker.

Ik leerde:
** recht aan komen rijden (en gas doseren + voetrem)
** dan bij eerste kruisje over schouder naar pilon <1> kijken
** indraaien en heel snel switchen naar kijken-naar-pilon-<2> (bij tweede kruisje)
** dan over het midden en de motor omgooien voor de rechterbocht
** bij derde kruisje over schouder naar pilon <3> kijken
** en heel snel switchen naar kijken-naar-pilon-<4> (=de uitrij)

Hope it helps. Succes!

[afbeelding]
Ongetwijfeld werkt dat ook goed, maar ik heb van mijn instructeur geleerd met de eerste draai te kijken naar 2 en bij de volgende draai naar 4. Dat lukt je in het begin met de nek niet nee, maar zo is het mij iig verteld.

Klopt wel dat het achtje staat of valt met kijktechniek. Als ik mij concentreerde op de gashendel dan ging de bocht verkeerd. Als ik mij concentreerde op het kijken dan ging de bocht goed én het gas was constanter. :)
 
ik heb 3 vraagjes waar ik egt mee zit,

1: als ik m op zn 1 heb en mn koppeling loslaat gaat ie uitvalle?
2: kan ik zodra hij op zn 2 is gelijk mn koppeling los laten?
3: Als ik moet remmen (tot stilstand) moet ik helemaal terugschakelen?

deze wankelen al een tijdje in mn hoofd.

Vraag 1: Als je bij stilstand de koppeling direct loslaat zal hij afslaan ja.
Rustig op laten komen die koppeling en een klein beetje gas erbij (is niet per se nodig, maar rijdt wel vlotter)
Je kunt hem daarna gewoon door laten rollen zonder de koppeling te gebruiken.

Vraag 2: Als je hebt doorgeschakeld kun je de koppeling weer vloeiend los laten

Vraag 3: Dat is wel het beste. Koppeling in, en pookje zo vaak naar beneden trappen tot hij niet meer verder wilt :)
Zo ben je meteen klaar als je direct weer weg moet rijden.
 
Vraag 1: Als je bij stilstand de koppeling direct loslaat zal hij afslaan ja.
Rustig op laten komen die koppeling en een klein beetje gas erbij (is niet per se nodig, maar rijdt wel vlotter)
Je kunt hem daarna gewoon door laten rollen zonder de koppeling te gebruiken.

Vraag 2: Als je hebt doorgeschakeld kun je de koppeling weer vloeiend los laten

Vraag 3: Dat is wel het beste. Koppeling in, en pookje zo vaak naar beneden trappen tot hij niet meer verder wilt :)
Zo ben je meteen klaar als je direct weer weg moet rijden.

aaah okeey,

en als je egt onmiddelijk moet stoppe nie terug schakelen?
 
Jij beschrijft nu de noodstop en daar hoef je inderdaad niet terug te schakelen. Bij de precisiestop en (normale) remproef wel.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou graag eens proberen in 1 topic alleen les-gerelateerde reacties te willen zien. Het grote lesserstopic deel ## is hartstikke leuk en gezellig, maar gaat vrij weinig over de inhoudelijke lessen.

Ikzelf heb bijvoorbeeld tijdens het lessen nogal problemen met het constant gas houden. Ik schijn mijn gas tijdens de 8 halvewege dicht te draaien, de motor valt bijna stil, bokt en schud en de 8 is verknald. Hebben meer mensen problemen met dit? Ook kan ik keurig een halve draai maken, als ik dan vervolgens weer op gang wil komen hort en stoot het weer heel erg. Op de lichte fiets gaat het wel goed, maar op de zware fiets is het af en toe hopeloos ;(

En graag hier dus alleen les-gerelateerde reacties. Spammen doe je maar op het grote topic })

*O*

Denk er aan dat je gas sowieso verandert doordat je je stuur een zwaai geeft. Alleen die beweging al moet je compenseren. Voor de rest flink toeren maken (+/- 2500, dacht ik) en je hoofd flink draaien. Niet kijken naar de pilon waar je omheen moet, maar al naar de volgende.

Is even een trucje, maar een feestje als je em hebt. Het achtje had ik ineens door en ging vanaf dat moment altijd als een speer.
 
Ik zou graag eens proberen in 1 topic alleen les-gerelateerde reacties te willen zien. Het grote lesserstopic deel ## is hartstikke leuk en gezellig, maar gaat vrij weinig over de inhoudelijke lessen.

Ikzelf heb bijvoorbeeld tijdens het lessen nogal problemen met het constant gas houden. Ik schijn mijn gas tijdens de 8 halvewege dicht te draaien, de motor valt bijna stil, bokt en schud en de 8 is verknald. Hebben meer mensen problemen met dit? Ook kan ik keurig een halve draai maken, als ik dan vervolgens weer op gang wil komen hort en stoot het weer heel erg. Op de lichte fiets gaat het wel goed, maar op de zware fiets is het af en toe hopeloos ;(

En graag hier dus alleen les-gerelateerde reacties. Spammen doe je maar op het grote topic })
Nou Marco, dat vind ik wel een beetje jammer hoor :W
Dat daar geposed wordt en het vooral gezellig is, heeft hier niets mee te maken. Je hoeft er maar een rijlessers-gerelateerde-vraag te stellen en het antwoord/tips wordt gegeven.
 
Ik had destijds moeite met het 8je, om dezelfde reden.
Mijn instructeur heeft me toen het 8je in laten slingeren met een motor lichterlijk op de choke, waardoor je geen gas hoeft te geven. Hierdoor leerde ik de techniek van het kijken en afschuinen zonder me druk te maken om een schokkende motor.
Het hielp voor mij wel. Misschien kun je het zelf ook proberen.
 
Dan doe ik er een slotje op. De bedoeling van TS is absoluut duidelijk. Er wordt hier inhoudelijk gesproken over rijles en daarmee samenhangende inf, en anders niet. Voor chatten gaat men maar naar dat "andere" rijlestopic, of naar MSN.
is dat niet van de zotte? een nieuw rijles topic starten omdat het orgineel een chat topic is....waarom dan geen maatregelen om het orginele les topic weer on-topic te krijgen :?
 
is dat niet van de zotte? een nieuw rijles topic starten omdat het orgineel een chat topic is....waarom dan geen maatregelen om het orginele les topic weer on-topic te krijgen :?
Word een chaos.
Je hebt dan nu 2 aparte topics 1 waarbij alle lessers met elkaar kunnen praten
(aldus een chat topic).

En 1 waarbij er echt dingen gevraagd worden en die door ervaren mensen beantwoord kunnen worden. ;)
 
Laatst bewerkt:
Goed idee om alleen lesgerelateerd te doen, dat was de reden dat ik afhaakte in de lestopic! De 8jes was bij mij een kwestie van gevoel krijgen, gewoon vaak doen. Ik gebruik lichtjes de achterrem, hele hand op het gas, na verloop van tijd lukt t gewoon. Succes!
 
Heb net mailtje gehad van mijn instructeur dat ik woensdag ook mag rijden, dus nu woensdag rijden, vrijdag rijden en volgende week donderdag examen :Y
 
Constante snelheid en dan gewoon de rem goed er bij pakken achter. Ik kreeg op een gegeven moment de klacht dat ik hem te snel deed omdat ik hem zo leuk vond om te doen. Je kon jezelf echt uit bochtjes lanceren door de rem te laten schieten enzo. En heel ver over je schouder kijken en je motor naar beneden drukken is ook heel belangrijk. Het voelt heel onwennig in het begin, maar het voelt steeds natuurlijker. Het halve rondje bijvoorbeeld is daarna ook geen enkel probleem meer.

Snelle slalom en uitijk oefening vond ik het leukst, lekker met je steppies over de grond slepen. Langzame slalom kon ik niet en kan ik vermoedelijk nog steeds niet :P Loop oefening doe ik met regelmaat, maar die is dan ook erg makkelijk.


Succes trouwens met je lessen en examens.
 
Laatst bewerkt:
is dat niet van de zotte? een nieuw rijles topic starten omdat het orgineel een chat topic is....waarom dan geen maatregelen om het orginele les topic weer on-topic te krijgen :?

Als ik alle topics die zijn uitgegroeid tot chat-topics moet gaan sluiten of weer in het rechte spoor trekken ben ik wel even bezig. TS heeft aangegeven dat het zijn uitdrukkelijke wens is dat dit GEEN chat-topic gaat worden. En ik denk dat ik daar een beetje bij moet helpen.
 
Wat voor mij destijds de truuk was, was om een wat langere aanloop te nemen, zodat je goed de tijd hebt om de juiste snelheid te vinden, en die dan even vast te houden. Het gaat mis als je je snelheid nog moet aanpassen tijdens de oefening.

Dus echt ruim van te voren al gas en achterrem in de goede stand, zodat je tijdens de oefening echt alleen nog maar aan het 8-je hoeft te denken.

Dit is idd een hele goeie, ff langere aanloop. Deed ik in het begin ook, en toen ik het goed onder de knie had, reed ik gewoon vlot op die pionen af, en op het laatste moment juiste toeren + rem.

Het gaat btw vond ik ook makkelijker, als je het vlot doet, het 8je. Gewoon lalalala, hoppa, plat gooien(niet kneedown he :P ), juiste toeren+ rem. Zelfde geld ook voor de langzame slalom, als je het snel doet, gaat het makkelijker vond ik. Maar daarvoor moet je uiteraard wel weten hoeveel gas + rem(en bij de langzame slalom hoever de koppelingshendel is ingeknepen)

Ik moest btw ook halve draai en 8je met alleen rem doen
 
Laatst bewerkt:
dat je je koppeling inhoud als je naar zn 2 schakelt, en dan gelijk helemaal los kan laten,

Zolang je niet te veel gas geeft, anders doe je daarlijke een niet AVB oefening, de wheelie :)

Maar als je naar je 2 gaat, kan je hem vlotter loslaten dan als je optrekt in z'n 1, probeer het anders maar een keer als je in z'n 2 zit, steeds vlotter loslaten, je trekt heus niet per ongeluk een wheelie ofzo, valt ook niet ;)
 
is dat niet van de zotte? een nieuw rijles topic starten omdat het orgineel een chat topic is....waarom dan geen maatregelen om het orginele les topic weer on-topic te krijgen :?


Dat is gemeen :(
:P
Ik vind het wel goed 2 topics, 1 waar de rijlessers kunnen praten, en deze voor alleen lesgerelateerde dingen :Y
 
Nog vergeten:

Durf die motor weg te drukken. Ik was daar in het begin heel 'angstig' voor ik hield daardoor die motor bijna geheel recht en dan gaat het echt niet lukken. Durf die motor plat te leggen en dit gaat juist makkelijker als je wat snelheid hebt. Niet bang zijn om te vallen of crashen ofzo je gaat eigenlijk veel te langzaam voor dat soort dingen. Hoogstens valt hij om door het gebrek aan snelheid. En tja als hij omvalt wat dan? De motor red dat wel hoor, die is inmiddels honderde keren omgevallen, jij red het ook wel want je bent als het goed is niet van porselein. Kortom durf hem af te schuinen, en bedenk daarbij dat een ervaren motorrijder dit met een veel hogere snelheid kan (dit 8tje) dus zit er niet over in, het is echt veilig om te doen.
 
Ja precies, gewoon platleggen dat ding. En om je gas te controleren een stukje van je stuur pakken... (Ik leg mn duim op een vast punt en dan alleen je wijsvinger om het gas bijv).. en dan net iets te hard gaan en je rem gebruiken.
lekker veel toeren maken en remmen todat je in de 2000 blijft.. als je dan toch je gas een beetje beweegt... lekker laten gaan niet meer aan je gas denken maar je rechter voet iets zwaarder maken ;) Je gas regelen is tijdens de 8 lastiger dan je rem... (vindt ik)

Voor dat platleggen moet je kijken hoe het voor jou het lekkerst gaat. Ik was een beetje te groot voor de CB500 en de tip was om je buitenste arm te strekken... Als ik dat doe hang ik ongv buiten de motor en dat vond ik iets te :p maar lekker tegenleunen met je heupen en vooral niet te langzaam sturen, maar snel en strak. Niet laten vallen maar er in dieuwen.

Hoop dat je er iets mee kan. Probeer vooral verschillende dingen dan merk je wat voor jou het best werkt
 
Ik heb vanmorgen even op mijn bromscootertje geprobeerd, kinderafdeling zeeman had schitterende pylonnetjes _O- . Dat gas houden door je duim vast te zetten, hielp in ieder geval meteen! En de kijktechniek op de kruisjes toegepast, ging ook al beter. Nu nog met de motor, maar ja, ik dacht als ik het op de brommer al niet voor elkaar krijg... :Z Ik heb er vertrouwen in hoor. En ik zal laten weten of het op de motor ook beter gaat. 8-)
 
@ TS: Heb niet alle reacties gelezen dus weet niet of de reactie al voorbij kwam:

Je moet je pink op het einddopje van je handvat zetten, en flink knijpen. Zo kan je beter doseren. Je zet nl. je gewicht (voor zover dat erop staat) op het dopje en zorgt dat je handvat niet binnen 1 x een centimeter door kan draaien. Mijn instructeur zei altijd dat je als het goed is aant eind van een AVB les kramp in je rechterhand hebt. :P

Niet heel comfortabel, wel waar. :) En het went hoor.. een beetje kramp. Des te eerder heb je je AVB en tijdens de lessen daarna hoef je uiteraard niet meer te knijpen.

Succes!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan