Motorrijles: Vraag en antwoord, tips en tricks

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zolang je niet te veel gas geeft, anders doe je daarlijke een niet AVB oefening, de wheelie :)

Maar als je naar je 2 gaat, kan je hem vlotter loslaten dan als je optrekt in z'n 1, probeer het anders maar een keer als je in z'n 2 zit, steeds vlotter loslaten, je trekt heus niet per ongeluk een wheelie ofzo, valt ook niet ;)


aaah okeey, hoelang duurt t gemiddeld dat je klaar voor je avb bent?

na hoeveel lessen mag je ongeveer examineren?
 
Ik heb 7 gratis :} lessen van mijn schoonvader gehad op een 'lichte' fiets, maar die heeft geen rijschool meer dus kon geen examen regelen, en 2 lessen op een 'zware' fiets bij de rijschool. Nog 2 lessen deze week en dan ga ik het volgende week donderdag proberen. *O*
 
leuk!
Zit trouwens niet echt verschil tussen een lichte en zware motor. Stuurtt hetzelfde, alleen is een lichte stukken langzamer. Heb altijd op zwaar gelest, tot een paar weken geleden. Vlak voor mijn rijles tankte mijn voorganger de motor af met diesel... Ze hadden alleen nog een lichte motor vrij, waar ik dus op ging lessen. Het is alleen dat als je de snelweg opgaat je goed het gas erop moet houden en doortrekken tot in de begrenzer. Maar ik ben blij dat ik straks gelijk zwaar mag gaan rijden.
 
leuk!
Zit trouwens niet echt verschil tussen een lichte en zware motor. Stuurtt hetzelfde, alleen is een lichte stukken langzamer. Heb altijd op zwaar gelest, tot een paar weken geleden. Vlak voor mijn rijles tankte mijn voorganger de motor af met diesel... Ze hadden alleen nog een lichte motor vrij, waar ik dus op ging lessen. Het is alleen dat als je de snelweg opgaat je goed het gas erop moet houden en doortrekken tot in de begrenzer. Maar ik ben blij dat ik straks gelijk zwaar mag gaan rijden.

DIESEL?? -O- Oeps.
Nou, ik moet zeggen dat het mij het inderdaad best meeviel op de 'zware' , alleen het vermogen dat op het gas komt met een 2-cilinder en de 4-cilinder is toch wel een wezenlijk verschil, vandaar dat ik zo loop te klooien met die denkbeeldige acht. Met de 2 cilinder ging het eigenlijk al heel snel heel goed, maar die zware moet ik nog een beetje bevechten. En de lichte is inderdaad wat zenuwachtiger met gas geven, je hebt veel sneller het idee dat je echt hard gaat }) terwijl de zware nog maar net wakker wordt bij 80. Haha *D
 
lekker op het gas blijven houden en die achterrem lekker gebruiken :) gewoon verstand op nul en doen ;)
 
goed doorkijken, heeft bij mij geholpen. Daardoor dacht ik niet meer aan hoeveel gas ik nou eigenlijk moest geven en dalles gebeurde opeens vanzelf :) heerlijk! gewoon blijven proberen!
 
@iedereen
Nou, hartstikke bedankt. Zojuist de 8 gedaan met jullie tips en hij ging nu prima! *O*
Wat dus voor mij werkte:
- Duim naar rechts op het stuur houden
- Iets sneller blijven rijden :]
- Doorkijken volgens de kruisjes
- Niet meer aan 't gas denken (proberen he)

Ook de uitwijk oefening gedaan, wat is die leuk zeg! Daar teken ik voor hoor op mijn examen.

Langzame slalom nog niet helemaal lekker, ik ga hier ook iets te hard en raak uit balans.

Vrijdag weer even oefenen *D .
 
@iedereen
Nou, hartstikke bedankt. Zojuist de 8 gedaan met jullie tips en hij ging nu prima! *O*
Wat dus voor mij werkte:
- Duim naar rechts op het stuur houden
- Iets sneller blijven rijden :]
- Doorkijken volgens de kruisjes
- Niet meer aan 't gas denken (proberen he)

Ook de uitwijk oefening gedaan, wat is die leuk zeg! Daar teken ik voor hoor op mijn examen.

Langzame slalom nog niet helemaal lekker, ik ga hier ook iets te hard en raak uit balans.

Vrijdag weer even oefenen *D .


Gefeliciteerd,

misschien nog een tip(zag hem er zo gauw niet tussenstaan) wat mij altijd heel erg hielp was de snelheid regelen met de achterrem, ik speelde daar altijd iets mee(gas hield ik constant door hand op knobbeltje te leggen). zo trok ik hem er eigenlijk doorheen, werkte perfect voor mij.

Denk dat iedereen zijn eigen manier wel heeft. Ik ga binnenkort het oefenterrein eens bezoeken, heb net mijn eigen motor gekocht en daarop vind ik de bijzondere verrichtingen een stuk lastiger, moest laatst halve draai maken,,en dat ging, maar niet van harte :P, ff wennen dus weer..
 
Hai,

Ik heb even een serieuze vraag over het rijden. Het is mij een aantal keren voorgekomen, dat ik in mijn spiegels keek en niets zag en even snel in mijn dode hoek, en nu ook weer niets zag. Ik doe mijn richting aanwijzer aan en maak een poging om te zwiepen naar de rechterkant of linkerkant. Maar in mijn linkeroor hoor ik: "Nee, Nee, Nee!!". Met alle kalmte ga ik weer terug naar het midden van mijn eigen strook. Maar ik heb niets gezien in mijn spiegels? Wat doe ik fout? Moet ik vaker in mijn spiegels kijken, of zijn die zelfs niet goed afgesteld? Deze tip ga ik wel toepassen:
Mij linker spiegel staat naar buiten gericht zodat ik de baan naast me goed kan zien.Ik kijk als ik van baan verander altijd in mijn spiegel en draai mijn hoofd (en lichaam ook een beetje) zo om dat ik zowel mijn dode hoek als achter mij kan kijken.

Mijn rechter spiegel staat ook iets meer naar achteren gericht zodat als ik mijn elleboog intrek ik zicht hebt op de rijbaan naast me als achter mij. :)
Maar heeft iemand nog tips voor mij? Ik heb ze hard nodig! thnx.
 
Hai,

Ik heb even een serieuze vraag over het rijden. Het is mij een aantal keren voorgekomen, dat ik in mijn spiegels keek en niets zag en even snel in mijn dode hoek, en nu ook weer niets zag. Ik doe mijn richting aanwijzer aan en maak een poging om te zwiepen naar de rechterkant of linkerkant. Maar in mijn linkeroor hoor ik: "Nee, Nee, Nee!!". Met alle kalmte ga ik weer terug naar het midden van mijn eigen strook. Maar ik heb niets gezien in mijn spiegels? Wat doe ik fout? Moet ik vaker in mijn spiegels kijken, of zijn die zelfs niet goed afgesteld? Deze tip ga ik wel toepassen:Maar heeft iemand nog tips voor mij? Ik heb ze hard nodig! thnx.

Ik heb zelf nog niet officieel AVD, maar tijdens het rijden naar het P-terrein heb ik al een opmerking gehad dat ik te veel keek :? In ieder geval kijk ik wel een paar keer in de spiegel voor ik een move ga maken en kijk goed over mijn schouder. Dat voelt in het begin wel iets vreemd, maar kan denk ik je leven redden. Maar ja, ik heb nog geen A rijbewijs...dus.... :X
 
Laatst bewerkt:
aaah okeey, hoelang duurt t gemiddeld dat je klaar voor je avb bent?

na hoeveel lessen mag je ongeveer examineren?

Scheelt per persoon, ik had 7 lesjes, maar er was bijvoorbeeld nog een meisje bezig die al ongeveer ook iets van 6 lessen had gedaan, en die kon alleen nog de remoefeningen doen. Maar denk dat tussen de 10 a 20 blokuurtjes AVB wel het gemiddelde is.
Ligt eraan hoe snel je die oefeningen onder de knie krijgt, ken je het goed, dan nog 1 of 2 lessen om het vast te houden en dan examen lijkt mij.
 
Laatst bewerkt:
Chubbie.

Ten eerste, die tip, daar staat dat ie zn lichaam een beetje meedraait. NIET DOEN. Als je je lichaam ook maar een piesbeetje draait, trek je de motor mee. Dan ga je een klein stukje op zij, en daar zak je op als een baksteen op je examen. ;)

Tip voor je spiegels, zorg dat je eerst weet wat voor je zit, zodat je iig weet dat in die halve seconde dat je in je spiegels kijkt niets gaat raken. Dan kijk je rustig in je spiegel of je iets ziet aankomen. Er mag niets aankomen, je gaat je motor nergens voor gooien. Zorg dus dat je spiegels goed afgesteld staat!

1. Spiegels goed afstellen, zodat je lekker ver kan kijken.
2. Rustig in je spiegel, zodat je zeker weet dat er niks aankomt.
3. Over je schouder, niet helemaal meedraaien, nergens voor nodig, want het deel dat je niet over je schouders kan zien heb je al in je spiegel gezien.
4. Richting aan.
5. Rustig gaan.

Gaat het trouwens fout, vraag even aan je rijleraar wat je fout deed he, die weet het beste waar de examinatoren op letten. En daar is die man (vrouw) voor natuurlijk ;)

Ohja, en succes! Rustig aan dan gaat het nooit fout. ;)
 
Laatst bewerkt:
Chubbie.

Ten eerste, die tip, daar staat dat ie zn lichaam een beetje meedraait. NIET DOEN. Als je je lichaam ook maar een piesbeetje draait, trek je de motor mee. Dan ga je een klein stukje op zij, en daar zak je op als een baksteen op je examen. ;)

Tip voor je spiegels, zorg dat je eerst weet wat voor je zit, zodat je iig weet dat in die halve seconde dat je in je spiegels kijkt niets gaat raken. Dan kijk je rustig in je spiegel of je iets ziet aankomen. Er mag niets aankomen, je gaat je motor nergens voor gooien. Zorg dus dat je spiegels goed afgesteld staat!

1. Spiegels goed afstellen, zodat je lekker ver kan kijken.
2. Rustig in je spiegel, zodat je zeker weet dat er niks aankomt.
3. Over je schouder, niet helemaal meedraaien, nergens voor nodig, want het deel dat je niet over je schouders kan zien heb je al in je spiegel gezien.
4. Richting aan.
5. Rustig gaan.

Gaat het trouwens fout, vraag even aan je rijleraar wat je fout deed he, die weet het beste waar de examinatoren op letten. En daar is die man (vrouw) voor natuurlijk ;)

Ohja, en succes! Rustig aan dan gaat het nooit fout. ;)

Thnx man! :} , dit stukje ga ik uitprinten en elke dag rustig doornemen. Alleen heb ik rest nog een vraagje met betrekking tot mijn rechter spiegel. Daarmee kan ik achter mij kijken en voor de helft op de baan links mij. Is dit normaal, of is de stelling incorrect? Nogmaals bedankt!
 
Laatst bewerkt:
ik heb dan wel me rbw al een jaar of 3...zon halve draai wil me maar niet lukken...nu rijd ik een nukkige 2 cilinder, hoe smoor ik die voldoende om de draai te kunnen maken? rem en gas of ook koppeling erbij ....ben het gewoon glad vergeten :P
 
ik heb dan wel me rbw al een jaar of 3...zon halve draai wil me maar niet lukken...nu rijd ik een nukkige 2 cilinder, hoe smoor ik die voldoende om de draai te kunnen maken? rem en gas of ook koppeling erbij ....ben het gewoon glad vergeten :P

Op mijn lessen leer ik het zonder koppeling en met licht slepende achterrem.
Hier nog een youtube linkje
 
:^
Ik heb een Yamaha TDM, ook een 2 cilinder, en daar lukt het ook mee, dus het kan echt....
Maar zoals in het filmpje, voordat je de halvedraai begint moet je snelheid al rustig en constant zijn, koppeling los, aangrijpende achterrem en dan sturen maar, motor goed afschuinen en kijken naar de "uitgang"...
 
Laatst bewerkt:
Thnx man! :} , dit stukje ga ik uitprinten en elke dag rustig doornemen. Alleen heb ik rest nog een vraagje met betrekking tot mijn rechter spiegel. Daarmee kan ik achter mij kijken en voor de helft op de baan links mij. Is dit normaal, of is de stelling incorrect? Nogmaals bedankt!

In principe zou het kunnen dat je in de verte een stukje linkerbaan ziet, maar het gaat er natuurlijk vooral om dat jij de rechterbaan kunt zien. Als jij alles rechts kunt zien is het goed, als je dan toevallig zoveel zicht hebt dat je nog verder kunt kijken maakt dat niet uit. (ook al heeft het weinig nut)

Nog een tipje dan maar btw: voordat ik af ging rijden ging ik sochtends rustig zitten, en ging ik in mn hoofd alle situaties door (schreef ik ook op). Dus bijvoorbeeld:

"Bocht naar rechts.
1. Rechterspiegel.
2. Dooie hoek.
3. Richting (als het kan).
4. Nacontrole (rechterspiegel, dooie hoek).
5. Voorrang verlenen.
6. Indien nodig nogmaals nacontrole. (Beter te veel kijken als te weinig, maar ga niet als een wilde overdreven overal naar kijken, dat komt onzeker over).
7. Naar rechts."

Lijkt nu allemaal heel lastig en veel werk enzo, maar strax als je niet die man in je oor hebt schreeuwen is het een eitje hoor. Heb zelf overigens naar mijn idee redelijk slecht gereden op het examen, maar omdat mijn kijktechniek 100% perfect was wel geslaagd, want alles ging veilig. ;)

Voor alle lessers btw nog een hele belangrijke tip:
Niet te zenuwachtig he, afrijden is gewoon een lesje zoals je dat altijd hebt, maar dan met een andere instructeur. :)

Edit - Zie btw een foutje in mn vorige post, tussen richting aan en rustig gaan hoort uiteraard nog nacontrole. :P Hebben rijinstructeurs altijd graag.
 
Laatst bewerkt:
Scheelt per persoon, ik had 7 lesjes, maar er was bijvoorbeeld nog een meisje bezig die al ongeveer ook iets van 6 lessen had gedaan, en die kon alleen nog de remoefeningen doen. Maar denk dat tussen de 10 a 20 blokuurtjes AVB wel het gemiddelde is.
Ligt eraan hoe snel je die oefeningen onder de knie krijgt, ken je het goed, dan nog 1 of 2 lessen om het vast te houden en dan examen lijkt mij.

Ik heb nu 16 lessen avb gehad en mag op 23 september examen doen bij tt circuit maar ga voor die tijd nog wel een paar keer een dubbele les doen om zeker te weten dat ik het goed vast houd allemaal
 
.....Voor alle lessers btw nog een hele belangrijke tip:
Niet te zenuwachtig he, afrijden is gewoon een lesje zoals je dat altijd hebt, maar dan met een andere instructeur. :)
...

Nou, ik krijg nu al zenuwen voor volgende week donderdag als ik eraan denk. Toen ik heeeel lang geleden voor mijn B examen had, was ik zo zenuwachtig dat ik bij het bochtje achteruit zo de stoep oproste omdat mijn been op de koppeling begon te trillen van de zenuwen. Ben toen overigens wel geslaagd omdat de rest gelukkig wel goed ging. Stel je voor dat ik straks op mijn achterwiel de slalom doorga om dat mijn hand hetzelfde doet met de koppeling :P
 
Thnx man! :} , dit stukje ga ik uitprinten en elke dag rustig doornemen. Alleen heb ik rest nog een vraagje met betrekking tot mijn rechter spiegel. Daarmee kan ik achter mij kijken en voor de helft op de baan links mij. Is dit normaal, of is de stelling incorrect? Nogmaals bedankt!


Je rechterspiegel moet zoals gezegd wel de gehele baan rechts van je kunnen overzien en misschien nog wel iets verder.
Met een inhaalmanoeuvre is het:
- Rechter spiegel
- Linker spiegel
- Linker dode hoek
- Tijdig richting aangeven (dus niet richting aan en meteen gaan, toch wel een seconde of 2 richting aan hebben alvorens je een baan op gaat schuiven)
- nogmaals spiegelen en dode hoek en dan inhalen.

De rechterspiegel is hier stiekem van belang als je in gaat halen bijvoorbeeld op meer dan 2 baans wegen waarbij je al niet op de rechterbaan reed, of op snelwegen, waar bijvoorbeeld 2 banen van rechts erbij komen.
Het kan voorkomen dat terwijl jij in gaat halen er een auto of motor die helemaal rechts aankwam met een hogere snelheid dan jouw rijdt en meteen alle banen naar links opschuift om alles wat er rijdt in te gaan halen, kijk je alleen links en in je dode hoek, dan heb je hem dus gemist.... had je in je rechterspiegel gekeken, dan kun je hem zien aankomen....
 
Laatst bewerkt:
Bolski in "Het grote rijlesserstopic deel 49: Heet ..."

Als er in dit topic gechat gaat worden, spreek elkaar daar dan op aan. De crew heeft een hekel aan politieagentje spelen (sommigen doen dat al de hele dag). Maak in het uiterste geval een topicreport (met dat oranje driehoekje rechtsboven), maar als dat niet helpt, gaat dit topic op slot.

Misschien nog een tip: Denk even na over een andere topictitel, waar bij het voor een nieuwe user, die nog geen rijbewijs heeft (jullie doelgroep) duidelijk is dat hij hier moet zijn.
 
Bolski in "Het grote rijlesserstopic deel 49: Heet ..."

Als er in dit topic gechat gaat worden, spreek elkaar daar dan op aan. De crew heeft een hekel aan politieagentje spelen (sommigen doen dat al de hele dag). Maak in het uiterste geval een topicreport (met dat oranje driehoekje rechtsboven), maar als dat niet helpt, gaat dit topic op slot.

Misschien nog een tip: Denk even na over een andere topictitel, waar bij het voor een nieuwe user, die nog geen rijbewijs heeft (jullie doelgroep) duidelijk is dat hij hier moet zijn.

Wacht ff....dit gaat nu toch prima zo. Het andere topic is prima, kom ik ook nog steeds, maar om even snel iets te zoeken op lesgebied is dit topic prima. De omschrijving lijkt ook te werken, en in de aanvang van het topic wordt duidelijk de bedoeling ervan aangegeven.
Deputy Duc is hier toch de bewaker, waarom nu weer een andere moderator die zich er druk om gaat maken?? Zoals uit de reacties blijkt wordt dit topic wel gewaardeerd. En nu snel weer ON topic graag. Mocht je nog steeds problemen met dit topic hebben doe dan maar een PM naar mij.
 
Wat ik deed met het 8tje (beetje laten reactie misschien), verdomd goed kijken naar waar je heen gaat/wilt, dan rij je er automatisch heen.
En goed met je voetrem werken, deze moet je gewoon echt induwen hard.
 
Wat ik deed met het 8tje (beetje laten reactie misschien), verdomd goed kijken naar waar je heen gaat/wilt, dan rij je er automatisch heen.
En goed met je voetrem werken, deze moet je gewoon echt induwen hard.
Kijk wel'n béétje uit met die voetrem. Door die te hard in te duwen heb ik twee keer m'n motor laten afslaan waardoor ik ompleurde tijdens de halve draai :+ Je moet niet de motor helemáál gaan afknijpen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan