Motorrijles: Vraag en antwoord, tips en tricks

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dinsdag theorie gehad, maar ik ben gezakt '(
Één foutje teveel :(

Nu volgende week woensdag weer, maar ik moet zeggen dat ik nou echt bang ben dat ik het weer niet haal :X

Het theorie examen voor de brommer had ik gehaald met 1 foutje, maar dit :N

En Vinze uiteraard gefeliciteerd! *D

Goed leren, had de eerste keer 7 fouten 2e keer geslaagd met maar 1foutje. Niet bang zijn, je weet nu hoe het gaat en dat werkt alleen maar meer in jou voordeel

Succes *O*
 
Hallo, sinds twee maanden ben ik ook motorrijlessen aan het volgen. Voor 09 december is mijn AVB examen aangevraagd. Alle oefeningen gaan uitstekend zegt mijn rijleraar, maar de 'simpelsten' (volgens rijleraar) willen bij mij nog niet goed lukken. Dit zijn de halve draai, en daarom ook niet de 8'jes draaien, en het wegrijden uit parkeervak. De bochten gaan steeds te ruim, en krijg ze maar niet kleiner. Heeft iemand nog tips voor mij? Alvast bedankt.

Mijn vriend had een tip voor mij voor het tegenleunen in bochten, misschien dat dat jou ook kan helpen met het kleiner maken van de bochten. Je moet dan je linkerarm wat losser houden en eigenlijk niet gebruiken (wel op stuur laten liggen natuurlijk, want dan kan niemand zien of je er wel of niet iets mee doet), want dan moet je wel met je lichaam meer gaan doen..
 
Hallo, sinds twee maanden ben ik ook motorrijlessen aan het volgen. Voor 09 december is mijn AVB examen aangevraagd. Alle oefeningen gaan uitstekend zegt mijn rijleraar, maar de 'simpelsten' (volgens rijleraar) willen bij mij nog niet goed lukken. Dit zijn de halve draai, en daarom ook niet de 8'jes draaien, en het wegrijden uit parkeervak. De bochten gaan steeds te ruim, en krijg ze maar niet kleiner. Heeft iemand nog tips voor mij? Alvast bedankt.

Vraag aan je instructeur om op de plek te gaan staan waar je naar toe wilt rijden. Dan kun je naar hem kijken, hielp mij heel erg.
Verder de motor goed trekkend houden, als je te hard gaat kun je altijd wat extra bijremmen.

Ik krijg die langzame slalom maar niet onder de knie, iemand nog tips?
 
Vraag aan je instructeur om op de plek te gaan staan waar je naar toe wilt rijden. Dan kun je naar hem kijken, hielp mij heel erg.
Verder de motor goed trekkend houden, als je te hard gaat kun je altijd wat extra bijremmen.

Ik krijg die langzame slalom maar niet onder de knie, iemand nog tips?
2 pionnetjes verder kijken, gas en rem stabiel houden en met koppeling corrigeren. :) Vooral dat 2 pionnetjes verder kijken is erg belangrijk. :)
 
Ik krijg die langzame slalom maar niet onder de knie, iemand nog tips?

Ligt eraan wat niet lukt.
Gas niet constant kunnen houden. Is een bepaade techniek voor ken m niet want heb m niet niet nodig gehad.
Sturen. Niet je stuur helemaal om gooien, want dan krijg je hem niet meer goed voor je volgende bocht.
Kijken. kijk naar voren naar de laatste pion ofzo, niet naar beneden want dan ga je op je neus.
:W
 
Ik krijg die langzame slalom maar niet onder de knie, iemand nog tips?

Wat wil er niet precies lukken?

Wat heel erg helpt is heel erg onspannen zitten en al met de juiste snelheid komen aanrijden. Lekker koppeling goed afstellen dat je hem lekker lang op de benodigde positie kan houden en ondertussen heel zacht de achterrem gebruiken als je stuurt. En het belangrijkste is om heel vroeg te beginnen, dus voor het eerste pionnetje als je die eenmaal goed hebt en vroeg stuurt (dus naast het pionnetje al) dan komt het helemaal goed.

Oh en onthoud! KIJKEN NAAR WAAR JE WILT, NIET KIJKEN NAAR DIE PIONEN!
 
2 pionnetjes verder kijken, gas en rem stabiel houden en met koppeling corrigeren. :) Vooral dat 2 pionnetjes verder kijken is erg belangrijk. :)

Ben het niet helemaal met je eens. Ik houd juist zoveel mogelijk gas en koppeling stabiel en corrigeer met de rem.

Vóór je bij de 1e pilon bent, even helemaal koppeling in, je valt dan bijna stil. Dan flink gas en koppeling laten slippen zodat je laat horen dat je ruim voldoende toeren hebt. Als je nl. geen slippende koppeling hebt, wordt hij sowieso afgekeurd, ookal rijd je hem netjes.
Je rijdt dan stapvoets op de 1e pilon af. Zorg dat je snelheid een fractie aan de hoge kant ligt en rem dan bij met de achterrem. Zo kanje met je rempedaal je snelheid regelen. Ik deed dat door steeds kleine duwtjes op het rempedaal te geven.
Essentieel is dat je gas, koppeling en snelheid goed hebt voor je bij de eerste pilon bent.
Zit vooal als je niet te groot bent, zover mogelijk naar voren tegen de tank en zorg dat je ellebogen iets gebogen blijven, want juist door het draaien van het stuur kom je soms net iets armlengte te kort. Bij de bocht naar links kan dat tot gevolg hebben dat je ongewild het gas dichtdraait. Denk er dus om dat je je gas constant houdt!
Mocht je toch te weinig snelheid hebben, dan kan je desnoods met de koppeling nog iets meer snelheid maken, maar beperk dit zoveel mogelijk.
Plan je route goed vooruit, visualiseer de lijn die je wilt rijden en ga niet te krap om de pilonnen heen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips, ik zal dit zeker proberen, ergens anders naartoe kijken is altijd zo verleidelijk .

De langzame slalom gaat mij trouwens wel prima af, hierbij moest ik slippende koppeling houden, toeren op 2000 toeren in het begin en de snelheid steeds met de voetrem bijregelen. Vanaf begin af aan had ik hier vrij weinig problemen mee.
 
Laatst bewerkt:
Ben het niet helemaal met je eens. Ik houd juist zoveel mogelijk gas en koppeling stabiel en corrigeer met de rem.

Vóór je bij de 1e pilon bent, even helemaal koppeling in, je valt dan bijna stil. Dan flink gas en koppeling laten slippen zodat je laat horen dat je ruim voldoende toeren hebt. Als je nl. geen slippende koppeling hebt, wordt hij sowieso afgekeurd, ookal rijd je hem netjes.
Je rijdt dan stapvoets op de 1e pilon af. Zorg dat je snelheid een fractie aan de hoge kant ligt en rem dan bij met de achterrem. Zo kanje met je rempedaal je snelheid regelen. Ik deed dat door steeds kleine duwtjes op het rempedaal te geven.
Essentieel is dat je gas, koppeling en snelheid goed hebt voor je bij de eerste pilon bent.
Zit vooal als je niet te groot bent, zover mogelijk naar voren tegen de tank en zorg dat je ellebogen iets gebogen blijven, want juist door het draaien van het stuur kom je soms net iets armlengte te kort. Bij de bocht naar links kan dat tot gevolg hebben dat je ongewild het gas dichtdraait. Denk er dus om dat je je gas constant houdt!
Mocht je toch te weinig snelheid hebben, dan kan je desnoods met de koppeling nog iets meer snelheid maken, maar beperk dit zoveel mogelijk.
Plan je route goed vooruit, visualiseer de lijn die je wilt rijden en ga niet te krap om de pilonnen heen.

Klopt als en bus, niet met de koppeling spelen want dan heb je kans dat je je aandrijving verliest en dan gaat het helemaal fout. Kun je dan nog geen korte bochten draaien, ga dan even letten of je je motor ook daadwerkelijk afschuint. dus heel crue gezegd: de motor richting de grond duwen en jij zelf een beetje op 1 bil gaan zitten.
 
Halve draai en acht: Ze zeggen, gewoon kijken waar je heengaat en afschuinen, maar het is mij nooit gelukt om dat te leren.
Voor dat afschuinen kan je het volgende proberen: eerst stuur fractie naar buiten zodat je je motor in onbalans brengt, vervolgens je binnenhand van je af/naar beneden te duwen (countersturen).
Het helpt om je zitvlak wat naar buiten te schuiven, met je buitenknie de motor 'om' te duwen of het gewoon een keer staand proberen.

Wegrijden uit het parkeervak: zet de voet aan de grond aan die kant waar je naartoe gaat, zet de motor vast wat scheef en draai het stuur vast wat. En dan mooi soepel wegrijden (en idd kijken waar je heen wilt)

Alternatieve tip: zorg dat je de langzame slalom feilloos kent. Je mag immers 2 oefeningen verknallen, als ze maar niet in het zelfde cluster zitten.
Zo ben ik uiteindelijk 2 weken geleden ook geslaagd. (en had ook nog de mazzel dat ik moest wegrijden uit parkeervak, dus ik had alle oefeningen voldoende)

Het achtje maken was een fluitje van een cent voor mij.
Mijn idee, heb vertrouwen in de instructeur !!
Als hij zegt dat je een bepaalde oefening op die manier kunt doen, mag je er ook vanuit gaan dat het KAN zonder dat je zult vallen.
Doe PRECIES wat hij zegt, dan gaat het ook meteen goed (is mijn ervaring)
Luisteren is heel erg belangrijk, en niet bang zijn en vertrouwen hebben.
 
Ik moet straks weer op voor theorie, maar ik heb nog even een vraagje...

Wat is de positie op de weg als je bijvoorbeeld een bocht naar links maakt?
Ietsjes links van het midden of ietsjes rechts van het midden?

Ik heb nou al behoorlijk wat examens gemaakt en het lijkt erop dat ze telkens weer wat anders zeggen :?

Oja, er was ook nog een hele vreemde vraag op me vorige theorie examen.
Je zag een man op een motor met een klein kindje achterop.
Dit kindje had wel een helm op en hield de man vast. Echter had hij geen rugsteuntje.

Is dit veilig? (Ik had van niet gekozen)
 
Ik moet straks weer op voor theorie, maar ik heb nog even een vraagje...

Wat is de positie op de weg als je bijvoorbeeld een bocht naar links maakt?
Ietsjes links van het midden of ietsjes rechts van het midden?

Ik heb nou al behoorlijk wat examens gemaakt en het lijkt erop dat ze telkens weer wat anders zeggen :?

Oja, er was ook nog een hele vreemde vraag op me vorige theorie examen.
Je zag een man op een motor met een klein kindje achterop.
Dit kindje had wel een helm op en hield de man vast. Echter had hij geen rugsteuntje.

Is dit veilig? (Ik had van niet gekozen)

Bocht naar links, rij je iets rechts van het midden
Als je iets links van het midden rijdt dan zou je bovenlichaam over de middenstreep kunnen.

Tweede hangt er vanaf hoe oud het kindje was. Maar als het jonger uitziet dan 12 zou ik toch voor onveilig gaan

Succes!
 
Ik moet straks weer op voor theorie, maar ik heb nog even een vraagje...

Wat is de positie op de weg als je bijvoorbeeld een bocht naar links maakt?
Ietsjes links van het midden of ietsjes rechts van het midden?

Ik heb nou al behoorlijk wat examens gemaakt en het lijkt erop dat ze telkens weer wat anders zeggen :?

Oja, er was ook nog een hele vreemde vraag op me vorige theorie examen.
Je zag een man op een motor met een klein kindje achterop.
Dit kindje had wel een helm op en hield de man vast. Echter had hij geen rugsteuntje.

Is dit veilig? (Ik had van niet gekozen)
Als je een bocht naar links maakt rij je idd rechts van het midden, ook omdat je dan verder de bocht door kunt kijken. Je ziet de tegenliggers en obstakels eerder aankomen. Bij een bocht naar rechts uiteraard het tegenovergestelde.

Nog een vraagje:
Toen ik nog aan het lessen was mocht ik nooit de koppeling gebruiken bij de halve draai/achtje. In het theorie boek stond echter van wel.
Weet iemand hoe dat zit? Ben al lang geslaagd maar ben wel nieuwsgierig :P
 
Als je een bocht naar links maakt rij je idd rechts van het midden, ook omdat je dan verder de bocht door kunt kijken. Je ziet de tegenliggers en obstakels eerder aankomen. Bij een bocht naar rechts uiteraard het tegenovergestelde.

Nog een vraagje:
Toen ik nog aan het lessen was mocht ik nooit de koppeling gebruiken bij de halve draai/achtje. In het theorie boek stond echter van wel.
Weet iemand hoe dat zit? Ben al lang geslaagd maar ben wel nieuwsgierig :P

Als je de koppeling te ver intrekt heb je geen trekkende motor meer. Als je geen trekkende motor hebt in zo'n korte bocht en relatief lage snelheid val je om ;)

Wat je zegt over de bocht is juist, maar niet het belangrijkste. Het belangrijkste is dat je met motor en lichaam op je eigen helft bilijft. Daarom moet je rechts van het midden rijden in een bocht naar links
 
Ik moet straks weer op voor theorie, maar ik heb nog even een vraagje...

Wat is de positie op de weg als je bijvoorbeeld een bocht naar links maakt?
Ietsjes links van het midden of ietsjes rechts van het midden?

Ik heb nou al behoorlijk wat examens gemaakt en het lijkt erop dat ze telkens weer wat anders zeggen :?

Oja, er was ook nog een hele vreemde vraag op me vorige theorie examen.
Je zag een man op een motor met een klein kindje achterop.
Dit kindje had wel een helm op en hield de man vast. Echter had hij geen rugsteuntje.

Is dit veilig? (Ik had van niet gekozen)

die tweede vraag had mijn vriendin op haar theorie ook. Juiste antwoord was onveilig, de reden was dat het knulletje geen motorpak aanhad, maar zijn dagelijkse (zij het wel donkere en eventueel op motorkleding lijkende) kleding droeg.
 
Dank voor alle tips!
Ik denk idd dat ik nog iets teveel naar de pilon voor me kijk (en er dan dus finaal overheen rijd).
Helaas gaat mijn les vandaag niet door, dus heb ik het nog niet kunnen proberen.
W0ut3r, gefeliciteerd!
 
die tweede vraag had mijn vriendin op haar theorie ook. Juiste antwoord was onveilig, de reden was dat het knulletje geen motorpak aanhad, maar zijn dagelijkse (zij het wel donkere en eventueel op motorkleding lijkende) kleding droeg.


Ik had die vraag ook. Idd onveilig, maar is dat niet ook omdat dat jongetje zich nooit goed kan vasthouden! Heeft er de kracht niet voor en is te jong om te snappen dat als hij even
los laat hij van de motor kan vallen en wat er dan kan gebeuren....
 
@ sabje86: Ik moes van mijn instructeur altijd heel ver vooruit kijken, dus echt voorbij de laatste pion en dan ongeveer op ooghoogte kijken. Je ziet de pionnen dus alleen vanuit je ooghoeken, dit voelt in het begin wel raar maar het werkt echt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan