Motorrijles: Vraag en antwoord, tips en tricks

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mij is verteld dat alle oefeningen zonder koppeling in gedaan moeten worden (ben over de langzame slalom niet zeker want deze lukt gewoon echt niet)

Bij het 8tje en de halve draai wel de achterrem :)

En wat er al meer hadden gezegt, kijken naar waar je naar toe wil. Bij het 8tje naar het beginpunt kijken, dan naar de schuintegenover gestelde pylon enzo verder
Bij de halve draai ook naar het startpunt kijken :)

Bij het slalommen recht voor uit, bijvoorbeeld een boom die achteraan, in het verlengde van je oefening, de parkeerplaats staat :)
 
Laatst bewerkt:
Misschien nog een tipje; mijn broer had dat ook namelijk, erge zenuwen. Mijn moeder kocht toen homeopatische pilletjes tegen zenuwen en examenstress e.d. Volgens mij van A.Vogel, (edit - gewoon drogist) maar dat weet ik niet meer zeker, kost geen ruk, moet je ff 2 a 3 daagjes van te voren mee beginnen.

Mijn broer haalde het en was minder zenuwachtig, of het nou echt werkt of dat het het psychologische effect was weet ik niet, maar dat maakt niet uit. Je hebt er weinig mee te verliezen iig.

En gewoon voor je gaat rustig met een muziekje even een koffie drinken (NIET teveel, van cafeine krijg je een zenuwachtig gevoel), en lekker even wat suikers naar binnen werken, banaantje ofzo.

Ikzelf schreef alle acties voor alle situaties nog even voor mezelf uit. (bocht naar links, bocht naar rechts, rotonde, enz.) En fouten mag je op je examen nog steeds maken, als je daarna netjes de controle over de situatie weer oppakt dan kan je best slagen met een aantal foutjes. (Zelf een paar keer heel laat richting aangegeven bij het stoplicht toen ik al stilstond enzo, en keer verkeerd gereden, en een keer geen idee of het nou een 60 of 80 weg was, dus had 70 gereden. Kijktechniek en controle over motor perfect -> alsnog geslaagd.)

En het examen is echt niets meer dan een les met een andere instructeur he, dat moet je vooral onthouden! En mocht je zakken, doe je het gewoon nog een keer, niet het einde van de wereld. Maak van het examen geen big deal, je gaat gewoon een lekker ritje maken. ;)
examen doen is juist leuk...ik zou zo nog een keer op gaan als het kon *D
 
Ben vergeten de hele les met de GPS-logger op te nemen, dus hier het laatste deel. :P

ritje-door-breda.png


Zal woensdag een volledige examenroute loggen. :Y
 
Laatst bewerkt:
zo, ben weer terug van mijn les, langzame slalom gedaan, blijft moeilijk hoor, dan kijk ik in de verte maar raak ik toch die pion. Dan ga ik weer te snel, dan weer uit balans en te wild sturen. Moet ik meer uit de heupen sturen, lazert dan ding weer bijna om... ik gok er maar op dat de andere oefeningen goed genoeg gaan en dat ik deze kan opofferen....woensdag nog even les voor het avb examen.
 
neehoor ik heb de langzame slome slalom expres verknald met 30+ graden buiten. dreef meteen me pak uit toen hij genoeg gezien had. was laatste oefening en je moet x aantal goed hebben per onderdeel. had er 6 goed en de 7e was de slalom. dus even snel. om de eerste pylon en toen nog een keer.:P blij was hij niet maar gehaald had ik het wel.
 
;) Inderdaad, dat is mijn punt. Maar ik zal hem nog wel proberen hoor. Gelukkig heb ik nog een oefenlesje vooraf.

Ik zag alleen dat het waarschijnlijk op mijn examendag zal regenen, en ik heb dus nog geen meter in de regen gereden ;( , nou ja, regen is nog geen sneeuw gelukkig.
 
Regen merk je niets van, je kunt gewoon alles doen wat je normaal ook kunt. :)

Gelukkig heb je een oefenlesje van te voren met grote kans op hetzelfde weer als tijdens het examen. Overleg het anders even met je instructeur, die zal dit ook bevestigen. :)
 
Regen merk je niets van, je kunt gewoon alles doen wat je normaal ook kunt. :)

Gelukkig heb je een oefenlesje van te voren met grote kans op hetzelfde weer als tijdens het examen. Overleg het anders even met je instructeur, die zal dit ook bevestigen. :)

Thanks. Dat is toch wel lekker om te horen :)
 
Ik heb met een enorme hoosbui een AVB-les gehad. Dat was wel té, maar na een paar minuten was het gewoon een hele dikke regenbui waarin we toch doorgegaan zijn. Hij liet mij eerst de remproeven doen om te laten voelen dat ik niets hoefde aan te passen voor de regen. Gewoon doorrijden, geldt voor alle oefeningen :)

AVD is een ander verhaal volgens mij, omdat je juist geen gerepareerde asfaltstukken meer ziet, geen putdeksels en ook wegmarkeringen zijn 10x gladder. Maar sinds mijn AVB-examen heb ik nog geen druppel gezien op de motor. :P Alleen in mijn motorjas vanwege de hitte. :/
 
Marcow, ik had dat wel een beetje met de snelle slalom, denk je m helemaal perfect te hebben gedaan, big smile de laatste pylon. Hoor je verder, als je een rondje rijd, in je oor, kijk eens!
Shhhtt, 1 pylon in het midden om, die had ik helemaal niet gevoeld :+

Maar de slome slalom krijg ik volgende week weer, waren de laatste keer gestopt omdat het gewoon niet lukte en te warm was :)


Maar misschien een beetje een rare vraag, wil je hier allemaal verslagjes zien ook van de lessen zelf? Ook als alles relatief goed ging? Ik zie hier voornamelijk enkel tips en truuks zeg maar :+
 
Ik leste altijd met vorst op de weg, weerhield me niet van al die rare kunstjes. Gaat lang goed hoor. ;)
 
Vandaag weer een lesje gehad in de ENORME hitte.
Route 10-07-10
Wat is dat een geniaal stuk daar rechtsonderin. die moet ik onthouden als ik straks zelf mn rijbewijs heb:)

Maar man, wat heb ik medelijden met die gasten die in dit weer niet boven de 50 uit komen (AVB)
 
Laatst bewerkt:
AVB met dit weer is echt verschrikkelijk ja. Ik had afgelopen dinsdag les om 15-17 uur. Tóén was het al warm, laat staan met dit weer. Gelukkig wel al 40 minuten van de les een soort van AVD les gehad.
Ik HAAT die langzame slalom, telkens pylonnen omver. Heeft iemand nog tips hiervoor ? :)
Het 8-tje gaat nu gelukkig wel goed en de halve draai ook. Hou soms wel 1,5m over 8-)

Ik wist trouwens niet dat er ook een rem-oefening was met snelle slalom erachter aan?
50 kmph, hard remmen, gas erop voor snelle slalom. Kan ik nog meer van dit soort rare fratsen verwachten? :P

Kreeg afgelopen dinsdag ook te horen dat ik half augustus AVB examen mag doen, precieze datum weet ik nog niet, moeten het nog aanvragen.
 
AVB met dit weer is echt verschrikkelijk ja. Ik had afgelopen dinsdag les om 15-17 uur. Tóén was het al warm, laat staan met dit weer. Gelukkig wel al 40 minuten van de les een soort van AVD les gehad.
Ik HAAT die langzame slalom, telkens pylonnen omver. Heeft iemand nog tips hiervoor ? :)
Het 8-tje gaat nu gelukkig wel goed en de halve draai ook. Hou soms wel 1,5m over 8-)

Ik wist trouwens niet dat er ook een rem-oefening was met snelle slalom erachter aan?
50 kmph, hard remmen, gas erop voor snelle slalom. Kan ik nog meer van dit soort rare fratsen verwachten? :P

Kreeg afgelopen dinsdag ook te horen dat ik half augustus AVB examen mag doen, precieze datum weet ik nog niet, moeten het nog aanvragen.
Het enige wat bij mij goed hielp was goed ver vooruit kijken, ruim sturen (voor zover dat kan..) en een beetje afschuinen.
Ook is het makkelijk om te zorgen dat je het tempo goed vast kan houden, neem een tempo wat je lekker vind.
Dan is het niet nodig om je zorgen te maken over je gas / rem / koppeling.
Dit maakte het ook een stuk makkelijker voor mij.
Succes ermee :)

Er komt nog een uitwijk oefening. dat is met 50 aan komen rijden dan tussen 2 pylonnen gas los en om een rij pylonnen heen sturen en weer terug.
Ga er maar van uit dat je daar geen problemen mee krijg ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik had ook problemen met het constant gasgeven. Vooral bij de langzame slalom.
Wat bij mij hielp, was door iets meer touren te maken. Zo rond de 2500 touren. Dit door iets meer gas te geven en iets meer de koppeling in. Hierna was de langzame slalom zo makkelijk :)
 
Ik had ook problemen met het constant gasgeven. Vooral bij de langzame slalom.
Wat bij mij hielp, was door iets meer touren te maken. Zo rond de 2500 touren. Dit door iets meer gas te geven en iets meer de koppeling in. Hierna was de langzame slalom zo makkelijk :)
Amen :)
hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. dit maakte alles een enorm stuk makkelijker.
Gewoon een aantal keer proberen. het lukt vanzelf
 
Bedankt chsN en Steef84 :)

De tips van de langzame slalom zal ik woensdag avond proberen (als ik die oefening krijg).
Die uitwijkoefening had ik in 2x goed *D.

Ik les op een CB500 (F?) en ik zet 'm altijd op 2500 toeren en dan doodremmen (zo noemt mijn instructeur dat :P) tot 2000 toeren ongeveer. Het achtje en de halve draaien gaat echt makkelijk. Soms heb ik nog wel het probleem dat ik in een rechterbocht mijn hand te stijf hou waardoor ik gas dicht doe/open draai, maar dat gaat gelukkig ook steeds beter *O*
 
...Maar misschien een beetje een rare vraag, wil je hier allemaal verslagjes zien ook van de lessen zelf? Ook als alles relatief goed ging? Ik zie hier voornamelijk enkel tips en truuks zeg maar :+

Is geen rare vraag, en wat mij betreft een prima idee. Het is namelijk ook heerlijk toch om te vertellen wat er wel goed ging! 8-)
 
Ik had ook problemen met het constant gasgeven. Vooral bij de langzame slalom.
Wat bij mij hielp, was door iets meer touren te maken. Zo rond de 2500 touren. Dit door iets meer gas te geven en iets meer de koppeling in. Hierna was de langzame slalom zo makkelijk :)
Hier heeft t ook over gegaan in het rijlessertopic :)

Had er ook problemen mee en heb t aan mijn instructeur gevraagd hoe het beter te doen.
Nu gaf hij aan dat, als hij er nu aandacht aan zou geven, hij achter de feiten aanloopt. Net had te maken met de kijktechniek, meer vooruit kijken waardoor je gemakkelijker het gas kan doseren en dus minder/niet meer stottert.
De les erna heb ik het geprobeerd, en het werkte echt bij me. Niet meer op het gas letten maar gewoon vooruit kijken :)

Door andere werd er al de tip gegeven om met je pink het einde van je stuur vast te houden/vinger tegen de rem aan zodat je een vast gedeelte hebt. Echter werkt dit niet zo goed bij mij als het verder voor uit kijken.

Is geen rare vraag, en wat mij betreft een prima idee. Het is namelijk ook heerlijk toch om te vertellen wat er wel goed ging! 8-)

Zo ging mijn lesje van afgelopen vrijdag:
Heb maar een uurtje gelest ipv anderhalf. Het was te warm voor een AVB les, dus zijn gewoon een rondje gaan rijden, AVD dus :)
De snelweg is nog wat eng en onwennig moet ik zeggen, ik heb t al eerder een stukje gedaan met hem achterop maar alleen is toch wel een beetje eng! Ik was aan het roeien zei hij. Steeds het stuur aan t corrigeren. Had ook steeds t gevoel dat ik ieder moment van de motor af kon vliegen en zou gaan vallen. Ik zat eigenlijk gewoon op t moment te wachten tot het ging gebeuren en dat is best eng kan ik je vertellen.
Maar heb t overleeft *O* volgende keer meer de benen tegen de tank en zit je er veel stabieler op en dat gaat het 'roeien' tegen :)
Bij de afrit wat meer in de remmen ipv op de motor afremmen en op de rotonde geen rare fratsen uithalen zoals vandaag :X
Wilde aanrijden en toen had ik een hele dikke witte terreinwagen (audi dacht ik) over het hoofd gezien die de rotonde op kwam. Wilde gas geven om ervoor door te kunnen (er was nog genoeg ruimte daardoor) maar op een een of andere manier lukte dat gewoon niet. Als gevolg ik stond midden op de streep (2baans rotonde) stil bij zo een verhoging.

Uiteindelijk zijn we ook eerder terug gegaan, mijn bochten gingen niet lekker en had het beter gedaan. Terug op de rijschool jas uitgedaan, me tshirt had een donkerder kleurtje van t zweet hij wilde graag dat ik toch een broek aan zou doen met als resultaat dat die ook lekker vochtig was.

Thuis maar even met een doekje de binnenkant van me jas afgedaan want dat was ook heerlijk vochtig.

Woensdag morgen mag ik weer *O*
 
Laatst bewerkt:
Oke dan, dacht eerlijk gezegd dat je de verplichte oefeningen i.i.g. onder de knie moest hebben...
Heb ik me voor niks druk lopen maken toen op mijn AVB....
 
Laatst bewerkt:
Oke dan, dacht eerlijk gezegd dat je de verplichte oefeningen i.i.g. onder de knie moest hebben...
Heb ik me voor niks druk lopen maken toen op mijn AVB....
Voor jou was een beetje extra oefening om ALLES goed te kunnen misschien wel goed... :Y :Y















:+
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan