Motorrijles: Vraag en antwoord, tips en tricks

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo allemaal, ik ben hier nieuwe op het forum(heb me paar dagen geleden wel al voorgesteld).

Ik heb afgelopen zaterdag mijn eerste rijles gehad *O* , wat wel even wennen was(ging af en toe beetje schokkerig met het gas geven, later ging het al wat beter) maar vond het verder wel lekker gaan voor mijn gevoel!

Maar wat ik mij afvroeg, ik zie hier veel mensen die alleen maar avb doen in hun lessen.
Ik heb met mijn eerste les wel eerst wat avb oefeningen gedaan(lopen, bochten,achtjes,remmen,), maar heb daarna gelijk een rondje alleen op de weg gereden met de instructeur in de auto erachter aan, was dit bij jullie ook zo?

En hoelang hebben jullie achter elkaar les?
Ik had 1 uur les, maar zag hier ook mensen die 2 uur achter elkaar les hebben?
 
Hallo allemaal, ik ben hier nieuwe op het forum(heb me paar dagen geleden wel al voorgesteld).

Ik heb afgelopen zaterdag mijn eerste rijles gehad *O* , wat wel even wennen was(ging af en toe beetje schokkerig met het gas geven, later ging het al wat beter) maar vond het verder wel lekker gaan voor mijn gevoel!

Maar wat ik mij afvroeg, ik zie hier veel mensen die alleen maar avb doen in hun lessen.
Ik heb met mijn eerste les wel eerst wat avb oefeningen gedaan(lopen, bochten,achtjes,remmen,), maar heb daarna gelijk een rondje alleen op de weg gereden met de instructeur in de auto erachter aan, was dit bij jullie ook zo?

En hoelang hebben jullie achter elkaar les?
Ik had 1 uur les, maar zag hier ook mensen die 2 uur achter elkaar les hebben?
Om te beginnen welkom.

Ten tweede leuk als je wilt reageren dat je een waarschuwing krijgt dat het geen chat topic is want die is verplaatst naar off topic. _O-

En nu snel on topic voor ik een ban krijg. B| :+

Wat je vraagt is verschillend per rijschool en wat de instructeur zelf wilt.
Rijlessen variëren van een uur tot 2 uur per rijschool.

Wat het rijden betreft na je avb oefeningen.
Ik had dat ook maar dan reed ik na de 2e avb les met de motor heen en terug naar de oefen plekken via een leuke toeristische route. :]
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn rijschool was het 1,5 uur voor AVB en een uurtje voor AVD. Aangezien ik brommer ervaring en al 5 jaar autoRBW had mocht ik na een paar keer proefremmen ook direct met een omweg richting oefen terrein.

Dat bokken en "ongelukkig" rijden is de reden dat je op rijles zit ;) Hoort erbij denk ik en het wordt vanzelf minder.

succes in ieder geval (ben blij dat ik van de lessen af ben ;))

mvg

db
 
Je rechterspiegel moet zoals gezegd wel de gehele baan rechts van je kunnen overzien en misschien nog wel iets verder.
Met een inhaalmanoeuvre is het:
- Rechter spiegel
- Linker spiegel
- Linker dode hoek
- Tijdig richting aangeven (dus niet richting aan en meteen gaan, toch wel een seconde of 2 richting aan hebben alvorens je een baan op gaat schuiven)
- nogmaals spiegelen en dode hoek en dan inhalen.

De rechterspiegel is hier stiekem van belang als je in gaat halen bijvoorbeeld op meer dan 2 baans wegen waarbij je al niet op de rechterbaan reed, of op snelwegen, waar bijvoorbeeld 2 banen van rechts erbij komen.
Het kan voorkomen dat terwijl jij in gaat halen er een auto of motor die helemaal rechts aankwam met een hogere snelheid dan jouw rijdt en meteen alle banen naar links opschuift om alles wat er rijdt in te gaan halen, kijk je alleen links en in je dode hoek, dan heb je hem dus gemist.... had je in je rechterspiegel gekeken, dan kun je hem zien aankomen....

Top! :} Allemaal goede tips :Y
 
Bij mij is gezegd dat je de andere spiegel dan de richting waar je heen gaat ook kan gebruiken als verkapte binnenspiegel van de auto. Ik kan mezelf er nog niet echt aan wennen (vaak links, owja eerst de andere, rechts, links, dode hoek en knipperdeknip). Vind zelf dan ook de winst van het kijken in de andere spiegel wanneer ik dat niet nodig acht nihil. Maargoed, dat is misschien dat rijervaring met de auto wat je hebt in tegenstelling tot dingen die examinator graag uitgebreid wil zien.
 
Als iemand dicht op je rijdt (vooral andere motoren, bijv je instructeur) zie je alleen maar in 1 spiegel. Dus het is helemaal niet raar dat je beide spiegels moet controleren ook al ga je maar 1 richting op. En dus fungeren ze inderdaad samen mede 'binnenspiegel'. :)
 
Da's mooi dan, letten ze zeker toch niet zozeer op de koppeling zeker?

Bij het CBR staat:
Cluster 2
Langzame slalom
De verplichte oefening in het tweede cluster is de langzame slalom. Er geldt geen richtlijn voor de snelheid. Gezien de geringe tussenafstand ligt een stapvoets tempo voor de hand. het gebruik van een slippende koppeling is bij deze oefening verplicht. Van belang is verder de combinatie van juiste bediening, langzaam rijden en het behouden van de balans. Dit alles doe je natuurlijk zonder de pylonen aan te raken!

Pff..als het daar zo staat lijkt het zo eenvoudig :(
 
Hoe de fuck doe je een langzame slalom als hij stationair loopt?
Alleen koppeling op laten komen?
Ik heb de langzame slalom 1x moeten doen stationair in de 1e versnelling. Dat was omdat ik op een andere manier niet doorheen kwam. Het kan dus en ik heb het ervaren als makkelijker dan met voetrem en slippende koppeling. Nu ik de langzame slalom op de juiste manier kan merk ik wel dat je véél meer controle hebt met slippende koppeling en voetrem. :) Trekkend houden is de truc.
 
Vandaag voor het eerst op de snelweg. Maar dat is toch wel een hele ervaring, 130 met een beetje een windje voelt toch aardig heftig aan.
Alles ging wel redelijk goed, maar was toch even wennen allemaal. het kijken begint er nu ook al aardig in te komen (3e les)
Alleen niet echt lekkere bochtweggetjes tegen gekomen om te onthouden
 
Vandaag voor het eerst op de snelweg. Maar dat is toch wel een hele ervaring, 130 met een beetje een windje voelt toch aardig heftig aan.
Alles ging wel redelijk goed, maar was toch even wennen allemaal. het kijken begint er nu ook al aardig in te komen (3e les)
Alleen niet echt lekkere bochtweggetjes tegen gekomen om te onthouden
Eerste keer is altijd wel wat spannend.
Ik vond het minder eng dan met de auto aangezien je er nu gewoon nog tussendoor kunt rijden als je er niet snel genoeg tussen komt.
De truc bij hoge snelheden is jezelf zo klein mogelijk maken vooral op een naked voel je de wind nog weleens. :]

De snelheid en de kracht van de wind die je voelt raak je echt heel snel aan gewend voor de mensen die voor het eerst de snelweg opgaan.

Nog een zeer bruikbare tip bij veel wind van links of rechts is je knie uitsteken in de richting waar de wind vandaan komt.
Op die manier trek je je motor weer recht. ;)
 
Eerste keer is altijd wel wat spannend.
Ik vond het minder eng dan met de auto aangezien je er nu gewoon nog tussendoor kunt rijden als je er niet snel genoeg tussen komt.
De truc bij hoge snelheden is jezelf zo klein mogelijk maken vooral op een naked voel je de wind nog weleens. :]

De snelheid en de kracht van de wind die je voelt raak je echt heel snel aan gewend voor de mensen die voor het eerst de snelweg opgaan.

Nog een zeer bruikbare tip bij veel wind van links of rechts is je knie uitsteken in de richting waar de wind vandaan komt.
Op die manier trek je je motor weer recht. ;)
oke dan :) had toch het gevoel om wat gewend te zijn met de *kuch*scooter*kuch* Maar het verschil tussen 80 en 120 is toch wel aanzienlijk groot.
maakte me niet heel veel zorgen over het in en uit voegen. het was meer de wind in combinatie met de snelheid.
De tip van de knie klinkt handig. bedankt :Y
 
Dat is dus een ander topic, die naar de Offtopic sectie is verplaatst omdat er teveel gepraat werd :')
Dit is dus zeg maar het ongezellig lulllen over alleen maar lessen topic, waar die andere gewoon gezellig is met een beetje gepraat om het rijlessen heen :+

Het opnemen van informatie over lessers in de OP is opzich wel een leuk idee. Maar wie gaat het bijhouden ;)
 
Laatst bewerkt:
De tip van de knie klinkt handig. bedankt :Y

Alleen zou het me niet verbazen dat de examinator graag zoveel mogelijk contactpunten met de motor ziet, dus ook de knieen tegen de tank.

Afgelopen zaterdag de eerste officiele avd-les gehad. We gingen de dijkjes rondom Nijmegen pakken en de zevenheuvelenweg enzo. Omdat van de motor waar ik standaard op rijd (een er6) de step was afgebroken, moest ik op de <25kW er5 met een afgebroken koppelingshendel. En dat was allemaal gebeurd die zaterdagochtend, typisch pechgevalletje voor de rijschool. :P
Afijn, ik vond het wel leuk om de dijkjes te doen, kreeg een goed gevoel bij het afschuinen, en het nemen van bochten. Probleem was alleen dat ik zo rond het punt zat dat ik steeds een versnelling moest wisselen. Kruissnelheid was ongeveer 65, maar ik durf nog niet alle bochten zo snel te nemen.
Hoe zouden jullie dat doen? Steeds terugschakelen voor de bocht? Of gewoon wat meer toeren houden in de lagere versnelling?
 
Ik zet hem meestal een tandje lager en hou hem daar lekker. kan dat ding vast wel tegen. en je schakeld je niet helemaal kapot in ieder geval.
lekker dan zo'n rijschool :P gebroken step en gebroken koppelingshendel. weet niet wie er dan die zaterdagochtend gelest hebben maar dat is toch redelijk knap om dat allebei te slopen op 1 ochtend :P

Wees blij dat je een keus hebt met 25kW of niet. ik zit er nog minimaal 2 jaar aan vast voor ik mag kiezen ;) geloof toch niet dat de lol er minder om word bij me.
 
...lekker dan zo'n rijschool :P gebroken step en gebroken koppelingshendel. weet niet wie er dan die zaterdagochtend gelest hebben maar dat is toch redelijk knap om dat allebei te slopen op 1 ochtend :P
...

Je hebt ze erbij hoor, die gooien zo de motor van zich af als het niet lukt. Je hebt maar net een stelletje nodig die er zo over denkt... })
 
Ik zet hem meestal een tandje lager en hou hem daar lekker. kan dat ding vast wel tegen. en je schakeld je niet helemaal kapot in ieder geval.
lekker dan zo'n rijschool :P gebroken step en gebroken koppelingshendel. weet niet wie er dan die zaterdagochtend gelest hebben maar dat is toch redelijk knap om dat allebei te slopen op 1 ochtend :P


Tsja, ik mocht kiezen, of met een afgebroken hendel, waar nog wel 3 vingers om konden, dus zo erg was het niet, of geen les.
Het leek mij sowieso wel aardig om ook eens een rondje te rijden met een andere motor, dus ik koos maar voor toch een les.

Daar komt bij dat ik altijd samen met mijn vader les, dus het is wel leuk om toch te gaan. Ach ja, het was toch een leuk ritje geworden.

Wees blij dat je een keus hebt met 25kW of niet. ik zit er nog minimaal 2 jaar aan vast voor ik mag kiezen ;) geloof toch niet dat de lol er minder om word bij me.

De dag na mijn verjaardag hebben we avb gedaan, zodat ik door kon lessen voor het grote rijbewijs. We zouden eigenlijk twee weken eerder op kunnen, maargoed, voor die twee weken wil ik liever niet 2 jaar vast zitten aan een licht rijbewijs.
Daar komt bij dat die twee weken ons extra vertrouwen gaven in het avb-examen, wat ik ook wel wat waard vind.
 
Tsja, ik mocht kiezen, of met een afgebroken hendel, waar nog wel 3 vingers om konden, dus zo erg was het niet, of geen les.
Het leek mij sowieso wel aardig om ook eens een rondje te rijden met een andere motor, dus ik koos maar voor toch een les.

Daar komt bij dat ik altijd samen met mijn vader les, dus het is wel leuk om toch te gaan. Ach ja, het was toch een leuk ritje geworden.De dag na mijn verjaardag hebben we avb gedaan, zodat ik door kon lessen voor het grote rijbewijs. We zouden eigenlijk twee weken eerder op kunnen, maargoed, voor die twee weken wil ik liever niet 2 jaar vast zitten aan een licht rijbewijs.
Daar komt bij dat die twee weken ons extra vertrouwen gaven in het avb-examen, wat ik ook wel wat waard vind.
Dan maken die 2 weken ook niets meer uit nee. :)
 
Vandaag voor het eerst op de snelweg. Maar dat is toch wel een hele ervaring, 130 met een beetje een windje voelt toch aardig heftig aan.
Alles ging wel redelijk goed, maar was toch even wennen allemaal. het kijken begint er nu ook al aardig in te komen (3e les)
Alleen niet echt lekkere bochtweggetjes tegen gekomen om te onthouden
Ik vond vorige week dinsdag 80 met aardig wat wind al lastig :') Maar ik ben dan ook een heel iel persoon, 185cm en 60kg ofzo :')
Morgenavond nog een lesje en dan hebben ze vakantie -O-
 
ik ben ook 185 en 60kg :p dus berijd je maar voor op de snelweg dan;)
maandag les gehad en zaterdag weer. kan nu al niet meer wachten, hoop alleen op een leukere route als de afgelopen les. alleen maar 80/100/120 rechtdoor. met een leuk stuurweggetje doe je me toch een stuk meer plezier :Y
 
Maar van stuurweggetjes leer je minder, verkeer, dat moet je hebben! :Y Veel kruisingen, paadjes en shit. Dat je je nek kapot draait van al het kijken. ;) Leer je het meest van.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan