Motorrijles: Vraag en antwoord, tips en tricks

Status
Niet open voor verdere reacties.
Welkom Sangroid & vrouwtje :W

Leuk zeg dat jullie samen lessen. Dan kun je thuis nog even lekker napraten ook.

En bedankt, he! Reken maar dat er thuis wel het een en ander besproken wordt. Ook fijn dat je elkaar kan motiveren, trouwens!

Oh ja, ter lering ende vermaeck...

Vandaag zijn we op de bromscoot gereden naar het terrein waar we straks.... AVB moeten afrijden. Ondanks dat het zondag was werd er wel gelest, maar door een andere rijschool. Blij dat we niet bij hun rijden, nogal barse instructeur, maar goed, misschien vinden zij dat prettig.

Wat mij opviel is dat 1 van de cursisten zijn achtjes wel goed kon afronden, maar zonder af te schuinen, constant hing hij mee in de bocht. Respect voor hem dat het hem dan toch meestal wel lukte, maar het ging heel raar, gassen, remmen, koppelen enz. enz. We vonden het raar dat de instructeur hem daar niet op wees, die jongen elke keer trots als een pauw, maar hij deed het gewoon niet op de goede manier.

Kijk, dat vonden wij dus een minpunt voor de instructeur. })

Oh, hoe het dan volgens onze instructeur wel moet: Koppeling los, 1e versnelling, rond 2000 toeren, snelheid regelen met achterrem (zo goed als constant remmend, dus) , kort knikje met je stuur tegenovergestelde richting en dan .. AFSCHUINEN! ;)

Maar het was leuk om te zien hoe anderen ook net zoals wij moeten ploeteren... :')
 
Laatst bewerkt:
Geen idee of iemand hier net zo zenuwachtig kan zijn als dat ik kan zijn voor een examen - zelfs mijn MEK-examen zorgt voor onrustige nachten - maar ik voel me nu een stuk rustig voor mijn AVB-examen. Hij is voor mij vrijblijvend en als ik bepaal om hem toch maar niet te doen wegens een te kortheid aan dapperheid, hoef ik niks te betalen *D Dus als je ook zoveel last van zenuwen heb, vraag dan ook zo'n vrijblijvend examen aan. Dat scheelt zoveel stress en zenuwen. Ik ben nu zelfs zo rustig dat ik het gevoel heb om het gewoon te doen *O* Of komt het omdat ik op vakantie ben?
 
Geen idee of iemand hier net zo zenuwachtig kan zijn als dat ik kan zijn voor een examen - zelfs mijn MEK-examen zorgt voor onrustige nachten - maar ik voel me nu een stuk rustig voor mijn AVB-examen. Hij is voor mij vrijblijvend en als ik bepaal om hem toch maar niet te doen wegens een te kortheid aan dapperheid, hoef ik niks te betalen *D Dus als je ook zoveel last van zenuwen heb, vraag dan ook zo'n vrijblijvend examen aan. Dat scheelt zoveel stress en zenuwen. Ik ben nu zelfs zo rustig dat ik het gevoel heb om het gewoon te doen *O* Of komt het omdat ik op vakantie ben?

Zenuwachtig werd ik als ik aan het examen dacht. Voor mijn examen had ik nog een les, en dat heeft gek genoeg mijn gedachten van het examen aardig afgehouden. Ja, en vlak voor je dan echt moet beginnen is het wel weer even spannend hoor. Als je bezig bent moet je vooral focussen op de oefening en valt het wel mee. Gewoon doen is het beste, het zal toch een keer moeten *D
 
AVD vraagjes:
Ik reed dus tijdens mijn AVD lesje aan op een rotonde. In mijn oortje hoor ik we gaan driekwart rond, linksaf dus. Dus ik laat mijn gas los, rem iets bij, schakel 1 versnelling terug, en rijd de rotonde op. Na het passeren van de 2e afslag geef ik richting naar rechts aan en ga die weg in. Dat was dus niet goed. Ik moest voor de rotonde op te rijden als links aangeven. Nu weet ik dat tijdens de theorie geleerd wordt dat dit NIET mag. Maar nu moet ik het op mijn AVD examen wel doen?? :? Mijn instructeur zeg, ja dat is theorie, nu hebben we met praktijk te maken en het is als motorrijder zaak om jezelf zo duidelijk mogelijk op de weg te begeven, dus geven we dit van tevoren aan.

Iemand anders ervaringen hierover??
 
Mij werd verteld dat je voor de rotonde inderdaad altijd je linker knipperlicht moet aanzetten, als je driekwart gaat.

Iets met mede-weggebruikers laten zien waar je heen gaat.
 
AVD vraagjes:
Ik reed dus tijdens mijn AVD lesje aan op een rotonde. In mijn oortje hoor ik we gaan driekwart rond, linksaf dus. Dus ik laat mijn gas los, rem iets bij, schakel 1 versnelling terug, en rijd de rotonde op. Na het passeren van de 2e afslag geef ik richting naar rechts aan en ga die weg in. Dat was dus niet goed. Ik moest voor de rotonde op te rijden als links aangeven. Nu weet ik dat tijdens de theorie geleerd wordt dat dit NIET mag. Maar nu moet ik het op mijn AVD examen wel doen?? :? Mijn instructeur zeg, ja dat is theorie, nu hebben we met praktijk te maken en het is als motorrijder zaak om jezelf zo duidelijk mogelijk op de weg te begeven, dus geven we dit van tevoren aan.

Iemand anders ervaringen hierover??

De theorie is dat een rotonde een doorgaande weg is met alleen afslagen naar rechts. Je *kan* niet naar links.

De praktijk is dat het een weg is is waar je links aanhoudt of rechts afslaat. De praktijk is ook dat lang niet iedereen aangeeft dat ze afslaan. Daardoor is de praktijk *ook* dat mensen er van uitgaan dat geen richting aangeven afslaan betekend.

Tel uit je winst.
 
Laatst bewerkt:
AVD vraagjes:
Ik reed dus tijdens mijn AVD lesje aan op een rotonde. In mijn oortje hoor ik we gaan driekwart rond, linksaf dus. Dus ik laat mijn gas los, rem iets bij, schakel 1 versnelling terug, en rijd de rotonde op. Na het passeren van de 2e afslag geef ik richting naar rechts aan en ga die weg in. Dat was dus niet goed. Ik moest voor de rotonde op te rijden als links aangeven. Nu weet ik dat tijdens de theorie geleerd wordt dat dit NIET mag. Maar nu moet ik het op mijn AVD examen wel doen?? :? Mijn instructeur zeg, ja dat is theorie, nu hebben we met praktijk te maken en het is als motorrijder zaak om jezelf zo duidelijk mogelijk op de weg te begeven, dus geven we dit van tevoren aan.

Iemand anders ervaringen hierover??


dan zou ik toch eens andere boeken kopen :/
 
Laatst bewerkt:
dan zou ik toch eens andere boeken kopen :/

check dit:

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wat-zijn-de-verkeersregels-op-een-rotonde.html

Richting aangeven op een rotonde

Bij het naderen en oprijden van een rotonde hoeft u geen richting aan te geven. Ook als u de weg volgt op de rotonde is het niet verplicht naar links richting aan te geven. U volgt namelijk gewoon de weg en verandert niet van richting. Bij het verlaten (afslaan) van de rotonde is het wel verplicht richting aan te geven naar rechts. Bij het verlaten van een rotonde moet u bestuurders die de rotonde blijven volgen laten voorgaan.
 
En verwarrend is het richting aangeven naar links ook als je op een driebaans-weg-rotonde rijdt met weet ik veel hoeveel afslagen. Gewoon richting aangeven als je van baan wisselt, of van de rotonde afwilt, dat lijkt me duidelijk genoeg voor de rest van het verkeer.
 
En verwarrend is het richting aangeven naar links ook als je op een driebaans-weg-rotonde rijdt met weet ik veel hoeveel afslagen. Gewoon richting aangeven als je van baan wisselt, of van de rotonde afwilt, dat lijkt me duidelijk genoeg voor de rest van het verkeer.

In dat geval zijn vaak de verschillende banen tevens een andere richting, dus sorteer je voor voordat je de rotonde op rijdt. (linker baan voor driekwart middelste voor rechtdoor en de rechter baan voor de eerste eraf)

mvg

db
 
De theorie is dat een rotonde een doorgaande weg is met alleen afslagen naar rechts. Je *kan* niet naar links.

De praktijk is dat het een weg is is waar je links aanhoudt of rechts afslaat. De praktijk is ook dat lang niet iedereen aangeeft dat ze afslaan. Daardoor is de praktijk *ook* dat mensen er van uitgaan dat geen richting aangeven afslaan betekend.

Tel uit je winst.


De praktijk is ook dat wel richting aangeven betekent dat je afslaat, dus ziet een automobilist een knipper, dan denkt hij dat je afslaat ,ook al was het je knipper naar links.... (heeft mijn broer meegemaakt, auto pleurde hem er zo voor)...

ik heb ook geleerd als je 3/4 rond gaat om richting naar links aan te geven, een rotonde moest ik behandelen als een kruising, dus richting aan naar links.... ik leerde dit overigens 17 jaar geleden ook al zo voor het autorijbewijs....

Maar door bovengenoemde situatie van mijn broer, denk ik dat het inmiddels veiliger is om geen richting aan te geven, ook als je eraf gaat, tuurlijk, vervelend voor de automobilist die daar staat te wachten, maar je wordt tenminste niet aangereden.....
 
Laatst bewerkt:
Trouwens, het is dus (gelukkig) zo dat door de jaren heen regeltjes en de ideeen over gewenste gedragingen op de weg veranderen.
Zo is ook het invoegen op snelwegen ooit anders geweest.
Nu is het zo, op de invoegstrook geef je pas richting aan als je in kunt voegen, vroeger ging die knipper al aan als je op de invoegstrook reed.
Een gecombineerd in/uitvoegstrook, als je niet in gaat voegen maar meteen de snelweg weer verlaat, is het zo dat je meteen je knipper aandoet naar rechts, om het verkeer op de snelweg duidelijk te maken dat je niet in gaat voegen. Vroeger deed je niks, geen knipper dus....
Inhalen:
Nu geef je na het inhalen, dus bij het verwisselen van rijstrook weer richting aan naar rechts, vroeger hoefde dit ook niet, het was immers logisch dat je naar recht kwam....
 
Laatst bewerkt:
AVD vraagjes:
Ik reed dus tijdens mijn AVD lesje aan op een rotonde. In mijn oortje hoor ik we gaan driekwart rond, linksaf dus. Dus ik laat mijn gas los, rem iets bij, schakel 1 versnelling terug, en rijd de rotonde op. Na het passeren van de 2e afslag geef ik richting naar rechts aan en ga die weg in. Dat was dus niet goed. Ik moest voor de rotonde op te rijden als links aangeven. Nu weet ik dat tijdens de theorie geleerd wordt dat dit NIET mag. Maar nu moet ik het op mijn AVD examen wel doen?? :? Mijn instructeur zeg, ja dat is theorie, nu hebben we met praktijk te maken en het is als motorrijder zaak om jezelf zo duidelijk mogelijk op de weg te begeven, dus geven we dit van tevoren aan.

Iemand anders ervaringen hierover??

Wat je dan ook "moet" voor de examen...
Doe dit wel als je je rijbewijs hebt.
Zoals je instructeur zegt: Het is zaak zo duidelijk mogelijk te zijn. (Of het nou moet of niet.) :] suc6.
 
Volgens de theorie moet je dan ook, als je 3kwart rond gaat, knipper naar links, en voorbij de laatste afslag knipper naar rechts en de rotonde verlaten.
Dit is mij ong 5jaar geleden met de auto ook geleerd en doe het nu ook altijd, en tot op heden nog geen commentaar van mijn instructeur gehad.
 
In dat geval zijn vaak de verschillende banen tevens een andere richting, dus sorteer je voor voordat je de rotonde op rijdt. (linker baan voor driekwart middelste voor rechtdoor en de rechter baan voor de eerste eraf)

mvg

db

Ja precies.
Met pijlen op het wegdek. Dan is het een voorsorteerstrook, en moet je weer wél richting aangeven :/

Het wordt er allemaal niet eenvoudiger op, lijkt wel.

Maar eeh, heeft het dan niet een verkeersplein ipv een rotonde? (om maar even een theorie-examen technische vraag te stellen)
 
Volgens wikipedia:
Bij rotondes heeft verkeer op de rotonde voorrang boven verkeer dat de rotonde nadert en bij verkeerspleinen heeft verkeer van rechts voorrang. Voor de ontwerper ligt het verschil in de aansluiting van de takken: Bij rotondes dient elke tak op het middeneiland gericht te zijn terwijl dit bij verkeerspleinen niet benodigd is.

Oftewel een rotonde is een speciale voorrangssituatie, een verkeersplein is toevallig een weg die in het rond gaat. Ofzo :z
 
AVD vraagjes: Nu weet ik dat tijdens de theorie geleerd wordt dat dit NIET mag. Maar nu moet ik het op mijn AVD examen wel doen?? :?

Geen ervaring, maar ik weet _heel_ zeker dat er in mijn theorieboek stond (en in een paar van de 40.000 proefexamens die ik gedaan heb O-) ) dat het MAG.

In de toettoet doe ik het nooit (ja _wel_ als ik van strook wissel of de rotonde verlaat), ik heb het idee dat het verwarrend werkt. Op de motor zal ik het waarschijnlijk ook niet doen, om dezelfde reden.
 
Laatst bewerkt:
AVD vraagjes:
Ik reed dus tijdens mijn AVD lesje aan op een rotonde. In mijn oortje hoor ik we gaan driekwart rond, linksaf dus. Dus ik laat mijn gas los, rem iets bij, schakel 1 versnelling terug, en rijd de rotonde op. Na het passeren van de 2e afslag geef ik richting naar rechts aan en ga die weg in. Dat was dus niet goed. Ik moest voor de rotonde op te rijden als links aangeven. Nu weet ik dat tijdens de theorie geleerd wordt dat dit NIET mag. Maar nu moet ik het op mijn AVD examen wel doen?? :? Mijn instructeur zeg, ja dat is theorie, nu hebben we met praktijk te maken en het is als motorrijder zaak om jezelf zo duidelijk mogelijk op de weg te begeven, dus geven we dit van tevoren aan.

Iemand anders ervaringen hierover??
Moet dus als volgt.
Je komt aanrijden en bij de blauwe rondje (zeg maar 200 meter) geef je richting aan naar links.
Vervolgens rijd je de rode lijn en wanneer je de 2e afslag net voorbij bent (zwarte rondje) geef je richting aan naar rechts en gaat een baan opzij.
Vervolgens rijd je verder de rode lijn en je bent er voorbij. ;)
full
 
Bedankt allemaal voor de info. Lijkt inderdaad dat de regels weer teruggedraaid zijn naar 20 jaar terug, toen leerde ik het inderdaad ook zo voor mijn B. Daarna was het (voor B in ieder geval) weer veranderd naar geen richting. Ik ga in elk geval gewoon richting aangeven zoals in de tekening van Devil Tartaros.
 
Vandaag AVB gehaald! Maar wel vreemd gegaan met de uitwijkoefening! Ik reed er netjes met 50 in (reed met lessen vaak te hard, dus lette er echt goed op), keurt ie em de eerste keer af: zo kan iedereen em nemen, zegt ie... Tweede keer reed ik 57 / 58 op de teller, omdat ik van mening was dat ik de eerste keer al netjes 50 reed, was het eigenlijk nog niet goed. M'n instructeur, die er naast stond heeft me gered. Hij heeft de oefening uiteindelijk goedgekeurd.

Verder m'n precisie stop, die verknalde ik, door te langzaam aan te leggen en vervolgens te hard moeten remmen... (2x).. nou ja, dat was de enige die afgekeurd werd.

Terugweg samen met de instructeur de teller nog eens nagekeken, precies 50 gaan rijden op de teller, hem seinen. Daarna 80 en bij 100 en alle 3 de keren was het slechts 2 à 3 km verschil met z'n auto, dus moet het wel aardig kloppen.

Maar dus wel vreemd, hoe beoordeeld een examinator op je snelheid? Ik was echt zeker dat ik netjes 50+ reed, maar toch was het eigenlijk niet goed volgens de examinator!
 
Ik gaf gewoon op me AVD examen voor de rotonde richting aan, en een kwart voor de afslag die je moet hebben, richting naar rechts.
 
@rem-co Gefeliciteerd! Vreemd zeg, als je zo boven de vijftig zit, moet het er toch wel goed uitzien? Maar ja, je hebt het gehaald toch, kijkt nooit meer iemand naar die uitslag hoor.

@martinQ: gisteren lekker AVD-lesje gehad en ook zo gedaan.
Ben vanuit Baarn via bunschoten/nijkerk naar Zeewolde gereden en via de snelweg weer terug. Heerlijk zeg! Meteen lekker veel rotondes tegengekomen dus kon direct lekker oefenen.
 
AVD vraagjes:
Ik reed dus tijdens mijn AVD lesje aan op een rotonde. In mijn oortje hoor ik we gaan driekwart rond, linksaf dus. Dus ik laat mijn gas los, rem iets bij, schakel 1 versnelling terug, en rijd de rotonde op. Na het passeren van de 2e afslag geef ik richting naar rechts aan en ga die weg in. Dat was dus niet goed. Ik moest voor de rotonde op te rijden als links aangeven. Nu weet ik dat tijdens de theorie geleerd wordt dat dit NIET mag. Maar nu moet ik het op mijn AVD examen wel doen?? :? Mijn instructeur zeg, ja dat is theorie, nu hebben we met praktijk te maken en het is als motorrijder zaak om jezelf zo duidelijk mogelijk op de weg te begeven, dus geven we dit van tevoren aan.

Iemand anders ervaringen hierover??

Voor zover ik weet is het niet verplicht om richting naar links te geven als je 3 kwart gaat, maar wel wenselijk. Ik dacht dat het precies zo genoemd wordt in het theorieboek. Daarnaast zou ik het wel altijd doen voor de duidelijkheid en je eigen veiligheid. Ik vind het irritant als mensen het niet doen en vervolgens wel 3 kwart gaan omdat ik dan niet kan inschatten of ik de rotonde op kan...
 
Voor zover ik weet is het niet verplicht om richting naar links te geven als je 3 kwart gaat, maar wel wenselijk. Ik dacht dat het precies zo genoemd wordt in het theorieboek. Daarnaast zou ik het wel altijd doen voor de duidelijkheid en je eigen veiligheid. Ik vind het irritant als mensen het niet doen en vervolgens wel 3 kwart gaan omdat ik dan niet kan inschatten of ik de rotonde op kan...
Nee hoor je moet het doen want je slaat gewoon links af.
Bij rechtdoor geef je geen richting aan tot je de eerste kwart voorbij bent en dan richting naar rechts.

Altijd je richting naar links als je m 3 kwart neemt of helemaal. ;)

@ Remco Gefeliciteerd nu de rest nog. :]
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan