Bij remmen lamp uit

liaantje

Rookie
23 jul 2010
6
0
Gisteren heb ik mijn eerste motor gekocht. Een Suzuki GN400 uit 1980. Hij was spotgoedkoop en voor een eerste motor is het niet erg om wat te moeten sleutelen.
Ik heb nu wel wat probleempjes wat ik aan jullie wil voorleggen...
1. Klopt het dat de lamp pas aan kan als de motor draait? De originele lichtschakelaar doet het niet. De vorige eigenaar heeft er een andere knop naast geplaatst. Ik heb alleen dimlicht en groot licht. Geen stadslicht en geen knipperlicht of toeter.
2. Als ik rem gaat het voorlicht uit (heel lastig als je in het donker afremt voor een bocht want je ziet niks meer op het moment dat je het juist nodig hebt!). Wat kan er mis zijn? Zou dat door de nieuwe schakelaar komen?
Ik hoop dat jullie wat adviezen voor me hebben voordat ik ga sleutelen. Ik ben best handig dus kom maar op! O-)
 
Het kan een probleem zijn met een slechte massa of het hele zaakje is verkeerd aangesloten.
Er zijn vele manieren om het fout te doen en dit motortje klint alsof eraan gerommeld is. Kan ook moeilijk anders met zo'n oudje.
Probeer een schema te bemachtigen en ga meten wat er fout is/gaat. Je bent best handig dus dat moet lukken!
 
Kan ook moeilijk anders met zo'n oudje.

Zou ik niet te hard zeggen, al klinkt het inderdaad zeker wel of het hier van toepassing is.

Maar mijn eerste insteek zou ook zeker zijn om naar de accu te kijken, het zou goed kunnen zijn dat die te weinig vermogen heeft,
Verder massa check, en die is ook altijd wel spannend, hoe zwaar is je remlampje?

Zo uit mijn hoofd bij die serie GN hoort het licht aan te gaan als de motor loopt, zonder schakelaar, dus het Amerikaanse systeem altijd dimlicht aan.

Zijn wel "verse"schakelaars voor te vinden denk ik, dus zou het weer een beetje origineel maken, dan ben je van een hoop gedoe af.
Als je een werkplaatshandboek hebt die er gewoon naast leggen en stuk voor stuk het circuit doorlopen. Beter alles in 1 keer doen en van storingen af zijn dan iedere keer tegen troep uit het verleden aan lopen. (WPB's zijn ook vaak digitaal te vinden, check de zoekfunctie maar even)
 
hmm een combinatie van "massa geschakelde" dingen met "plus geschakelde" dingen kan er ook voor zorgen dat bij inschakelen van het éne het andere uit valt..

dat wordt dus op je gemakkie alle bedrading uitpluizen...

persoonlijk zou ik er dan voor kiezen om met behulp van een kabeldiagram uit het werplaatshandboek het een en ander compleet opnieuw te maken.
 
Ik snap de reden van het probleem bij de accu niet :?
Volgens mij doet de dynamo het meeste en wordt de accu vooral gebruikt als opslagmedium voor de start.
Heb ik dat deel fout en het is idd een zwakke accu dan zou ik eerder denken dat bij het aangaan van het remlicht de koplamp zwakker gaat branden maar niet helemaal uitgaan.
Kom ik dus uit op een massaprobleem omdat dit toch vrij veel voorkomt in de elektronica van motoren.
Een fout in het "gepruts" en dan plus- en mingeschakelde elementen aan elkaar hangen is ook nog een goeie mogelijkheid maar hoe dan ook wordt het een zoekplaatje.


Bovenstaande is gebaseerd op logica en eigen ervaring maar door m'n geringe werkelijke kennis van elektronica kunnen hier geen rechten aan ontleend worden O-) (heb meer ervaring op mechanisch en hydraulisch gebied)
 
Ik snap de reden van het probleem bij de accu niet :?
Volgens mij doet de dynamo het meeste en wordt de accu vooral gebruikt als opslagmedium voor de start.
Heb ik dat deel fout en het is idd een zwakke accu dan zou ik eerder denken dat bij het aangaan van het remlicht de koplamp zwakker gaat branden maar niet helemaal uitgaan.
Kom ik dus uit op een massaprobleem omdat dit toch vrij veel voorkomt in de elektronica van motoren.
Een fout in het "gepruts" en dan plus- en mingeschakelde elementen aan elkaar hangen is ook nog een goeie mogelijkheid maar hoe dan ook wordt het een zoekplaatje.


Bovenstaande is gebaseerd op logica en eigen ervaring maar door m'n geringe werkelijke kennis van elektronica kunnen hier geen rechten aan ontleend worden O-) (heb meer ervaring op mechanisch en hydraulisch gebied)

Ik heb net zo weinig verstand van elektro als jij, maar volgens mij zou bij te weinig vermogen het vermogen verdeeld worden over de verbruikers. Je zou dus verwachten dat beide lampen half gaan branden en niet 1 lamp uitgaat. Dat klinkt inderdaad meer als een plus en min die ergens omgewisseld zijn of sluiting maken.
 
Ik heb net zo weinig verstand van elektro als jij, maar volgens mij zou bij te weinig vermogen het vermogen verdeeld worden over de verbruikers. Je zou dus verwachten dat beide lampen half gaan branden en niet 1 lamp uitgaat. Dat klinkt inderdaad meer als een plus en min die ergens omgewisseld zijn of sluiting maken.
Dat is precies wat ik bedoel :+
 
Ben er achter gekomen dat het licht niet helemaal uit gaat. Het achterlicht wordt ook minder.
Als ik gas geef gaat het licht feller branden. Als ik al jullie reacties lees zal het toch de accu zijn. Na het weekend een nieuwe halen.
Bedank allemaal voor het meedenken!
 
ojee, kreeg net van het beheer te horen dat ik even moest terugkoppelen over hoe dat nou is afgelopen met dit euvel. Nou, het was inderdaad de accu. Maar deze motor heb ik niet lang gehad omdat ik hem niet aan kreeg (kickstart en zelfs mijn gespierde man kreeg het niet voor elkaar ;) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan