Tweetakt verenigt U zich hiero deel2

Ik weet het,een buurjongen heeft een Kreidler met roterende inlaat motor gehad,
ik had toen een Z900 en moest flink gasgeven om hem in te halen.
 
Hoi, ook hier allemaal een schade-vrij en goed nieuwjaar..
Ik was nog niet uitgezeurd over 2taktolie.. :N
Goed, een 'slechte'bvolsyntheet zou dus slechter kunnen zijn dan een goede halfsyntheet..
anderen zeggen dat een volsyntheet per definitie (koolvorming?) beter is.

Nu heb ik hier 2 bussen olie staan.
de vertrouwde volsynteet van de hema, die door BP geleverd zou zijn met de volgende code's; API TC, JASO FC, ISO-L-GC.

En de eurol TTX halfsyntheet; API TC, JASO FC.
Verder geen vermelding.
De codes zijn dus gelijk aan de volsyntheet..
Kan iemand daat een verklaring voor geven?
Er staat, zoals bij carterolie geen nummer (vb, achter de G) die kwaliteit makkelijk afleesbaar maakt.
Hoe werkt dit met tweetaktolie?
 
Verklaring is dat ze beide aan de minimale eisen voor die kwalificatie voldoen,maar dan kan de
synthetische toch nog beter zijn,de kwaliteit word aangegeven door API of JASO kwalificatie.
een API TC is bv beter dan een API TB,voor JASO geld het zelfde JASO FC is beter dan FB.
Andere gegevens zoals viscositeit kan je soms vinden op de site van de fabrikant,maar er zijn
ook fabrikanten die daar niets over opgeven.
 
Bedankt voor de uitelg over de code's, ik had geen idee..
Nu is natuurlijk de vraag waar kwaliteit aan af wordt gemeten.. Smeerfunctie uiteraard.. koolvorming?
De engine manier is, als er zoals het nu lijkt niet echt iets over bekend is, 2 gelijke motoren te nemen en die beide te smeren met 1 der te vergelijken olieën, en na 10 mille uit elkaar trekken..
 
De kwaliteit word door tests onderzocht via die instituten,fabrikanten beweren dat ze
tests uitvoeren op motoren in hun laboratorium en vroeger ook via ervaring opgedaan
in de racerij,dat zou voldoende moeten zijn voor een 2takt wegmotor waarvan de techniek al
jaren onveranderd is,enigste motor merk dat daar nog wat mee doet is KTM,en dan alleen nog
voor crossers,in de bootwereld word nog wel aan ontwikkeling gedaan,zo zijn de laatste
2takt bootmotoren schoner dan vergelijkbare 4takt motoren,maar die smeren ook zeer arm.
API
JASO Engine Oil Standards Implementation Panel
 
Laatst bewerkt:
Zou het in mijn bovenstaande gegevens niet logischer zijn als de volsyntheet een hogere classificatie zou hebben dan de halfsyntheet?
Owel, heb ik hier een relatief goede halfsyntheet en slechte volsyntheet of is dat zo niet te zeggen?
 
Misschien een leuke dag voor brikkenrijders mits deze aan bepaalde technische eisen voldoen. Laag drempelig evenement en nog betere prijzen voor 2 uur circuittijd totaal!!!

http://www.motor-forum.nl/forum/lis...ungtimer-Circuitrijden-Mettet-17-6-2011-.html


YTCN_ASSEN_2006_10.JPG



*D *D *D
 
Zou het in mijn bovenstaande gegevens niet logischer zijn als de volsyntheet een hogere classificatie zou hebben dan de halfsyntheet?
Owel, heb ik hier een relatief goede halfsyntheet en slechte volsyntheet of is dat zo niet te zeggen?

Normaal gesproken wel,zeker als het om 1 merk gaat,maar ik kan mij wel voorstellen
dat een hele goede half syntheet van merk A net zo goed of misschien zelfs beter dan
een slechte volsyntheet van merk B kan zijn,hoewel ik daar geen bewijzen voor heb,
het blijft een duister wereldje wat dat betreft,je kan beter een goede merk olie nemen,
of een olie die je al gebruikt en daar bij blijven,want ik weet wel dat veel 2takten
het niet fijn vinden als je van merk en soort wisseld,ook 2 verschillende merken in een
olietank gooien is niet aan te raden,en zeker geen olie op ricinus basis mengen met een
half of volsyntheet,tenzij je eerst alles goed schoonspoeld en liever ook geen injectieolie
gebruiken om direct te mengen in je tank,omdat deze olie al voorverdund is,hetzelfde
geld ook andersom,het liefst geen mengolie in een olie injectietank doen,sommige van
die olieen zou wel kunnen omdat tussen de verschillende merken aardig wat verschil
zit in viscositeit en sommige vrij dun zijn,die zou je wel kunnen gebruiken,maar dan
alleen bij warm weer,want ze zijn allemaal wel minder vloeibaar dan echte injectieolie.
 
Ik vond nog een aardig filmpje over de daddy van de zware 2takten,vooral het commentaar
van de eigenaar dat hij vergeten was om te vertellen dat zo,n Scott geen geweldige remmen heeft is humor. :Y
 
Laatst bewerkt:
Wat zijn jullie ervaringen met de verschillende taxatiebureau's?

De taxatie van mijn motor verloopt half april. De vorige maal is hij getaxeerd bij Jonker Wesdorp, maar kreeg het idee dat zij geen kijk hebben op sportieve tweetakts, meer harleys enzo.

Nu zoek ik voor hertaxatie een bureau met meer kennis van zaken, hebben jullie nog suggesties?
 
Dat zal wel niet makkelijk worden,zoals je zelf al aangeeft zijn ze meer in Harley,s of oldtimer
motoren thuis,bij een 2takt moet je meestal zelf vertellen wat die waard is aan de hand van
rekeningen en eventuele restauratie foto,s of waarvoor vergelijkbaare motoren verkocht of
te koop staan,belangrijkste is dat het een erkend taxatie bureau is,ga je met een of ander
dubieus bureau in zee dan hoeft de verzekering niet uit te gaan van de taxatie waarde,bij een
taxatie door een erkend bureau kunnen ze daar niet onderuit.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het bij Idex laten doen, die hadden er wel kijk op

IDEX voor taxatie van Harley-Davidson, Buell, Indian, BSA, Norton, Ducati, Moto Guzzi en eigenbouw customs en choppers

Je kan je afvragen of het echt nodig is, een kennis van mij heeft een ongeluk gehad met een RG500 en moest toen aantonen wat de marktwaarde was om tot een goede uitkering te komen. Dus die had wat prijzen van de site van Erik Potze afgehaald.

Echt nodig misschien niet,maar je staat wel sterker als de verzekering lastig doet. :)
 
Met meerdere personen de boel kopen en de buit verdelen.
Of zelf kopen en de buit weer doorverkopen,alleen is het de vraag of je er dan
goed uitspringt financieel gezien,prijzen varieren tussen zo,n 1800,- tot 5000,-.
 
Terug
Bovenaan Onderaan