carburateurs synchroniseren met vloeistof gevulde slang

Status
Niet open voor verdere reacties.

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.402
183
Ik heb 2 vacuum meters om mijn carburateurs te synchroniseren (suzuki GS500) maar ik las hier en daar dat je een preciezere meter kan maken met behulp van een slang met een beetje olie. Ik heb daarop 5 meter slang gekocht (binnenmaat 5mm), het midden van deze slang bepaald en gezorgd dat dit midden op het laagste punt hangt. De olie die ik erin gedaan heb is voorvork olie 10W.

2nlmjo.jpg


Inderdaad lijkt het me een stuk preciezer dan de vacuummeters, ik krijg de carbs alleen niet goed gesynchroniseerd met deze methode. Zodra ik de motor laat lopen dan krijg ik netjes een niveauverschil te zien. Nu draai ik aan de stelschroef om de niveaus weer gelijk te krijgen, so far so good. Het gaat helaas fout bij een wijzing in de hoeveelheid toeren, zodra de motor minder hard/harder gaat draaien dan komt er gewoon weer een niveauverschil tevoorschijn. Sowieso draait de motor niet exact 1dezelfde toerental dus als ik de niveaus gelijk heb springen ze soms vanzelf weer een stukje scheef.

Is dit wel een werkbare methode of doe ik gewoon iets verkeerd?
 
je moet zorgen dat de vloeistof gedempt wordt.

ik heb ook een keer deze meter gemaakt

en ik heb om beide slangetjes een krammetje geslagen. daarmee zorg je eigenlijk dat de lucht moeilijker in en uit de slang kan.

hetzelfde idee als een dempingschroef op een vacuum meter
 
je moet zorgen dat de vloeistof gedempt wordt.

ik heb ook een keer deze meter gemaakt

en ik heb om beide slangetjes een krammetje geslagen. daarmee zorg je eigenlijk dat de lucht moeilijker in en uit de slang kan.

hetzelfde idee als een dempingschroef op een vacuum meter

Dus kun je ook met een dunnere slang werken ?
Of gaat het dan niet op ?
 
je moet zorgen dat de vloeistof gedempt wordt.

ik heb ook een keer deze meter gemaakt

en ik heb om beide slangetjes een krammetje geslagen. daarmee zorg je eigenlijk dat de lucht moeilijker in en uit de slang kan.

hetzelfde idee als een dempingschroef op een vacuum meter

volgens mij is demping niet echt het probleem, het niveau trilt wel maar niet schokkend veel en is gewoon afleesbaar. Het probleem is dat het niveau gewoon echt gaat afwijken, ik kan dat wel gaan dempen maar die afwijking blijft.
 
Demping kun je ook aanpassen door dikkere of dunnere olie te gebruiken, lijkt me.

Maar het lijkt me ook dat de cappillaire actie van de olie enige invloed zou kunnen hebben. En daarvoor zou ik zeggen dat het misschien beter is om wat dikkere buis te gebruiken.

En what about het oppervlak van de olie waar het vacuum aan trekt. Als het oppervlak groter is (dikkere buis), dan is er ook meer olie waar aan getrokken (gezogen :)) wordt. Dat kan ook wel eens invloed hebben.

Ik denk dat je olie gewoon niet zwaar genoeg is. Dwz. dat de massa van de olie te licht is en het niet goed of snel genoeg in de uitgangspositie terug komt als het vacuum weg is. Dus ook hier zou een dikkere slang uitkomst bieden.

Pak dus eens een dikkere slang voor de olie en koppel die aan de dunnere slang die naar het vacuumnippel gaat. De koppeling moet natuurlijk luchtdicht zijn, dus dat wordt nog even lastig.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel, want ik weet echt niet hoe ik het beter moet uitleggen. :)
 
Laatst bewerkt:
Demping kun je ook aanpassen door dikkere of dunnere olie te gebruiken, lijkt me.

Deels. Deze meters trillen zoveel omdat de gebruikte vloeistoffen een lage dichtheid hebben. Bij meters die op deze manier werken wordt de druk afgelezen in (centi)meters vloeistofkolom. Bij een lichte vloeistof, zoals water, is 1 atmosfeer (het verschil tussen buitenlucht en een absoluut vacuum) 9,81 meter. Een stof met een hogere dichtheid, zoals kwik (ongeveer 13x zo zwaar) is 1 afmosfeer nog maar 0,75m vloeistofkolom-kwik.

Waar dit op neer komt voor de hobbisten hier is dat een het verstellen van je je stelschroef, waarbij bijvoorbeeld 0,05 bar druk verschil optreed, het vloeistof niveau afhankelijk van de gebruikte vloeistof een paar centimeter, tot wel een halve meter omhoog schiet.

Vaak gebruiken mensen 2 of 4 glazen potjes, met 2 gaten in de deksel. Aan 1 kant de vloeistoflussen, en de andere uiteinden op de carburateurs. Deze potjes werken als dempers waardoor je stabieler je waarden kunt aflezen, maar ook als de vloeistof onverhoopt opgezogen wordt eindigt deze in het potje, en niet in je motorblok.
 
Deels. Deze meters trillen zoveel omdat de gebruikte vloeistoffen een lage dichtheid hebben. Bij meters die op deze manier werken wordt de druk afgelezen in (centi)meters vloeistofkolom. Bij een lichte vloeistof, zoals water, is 1 atmosfeer (het verschil tussen buitenlucht en een absoluut vacuum) 9,81 meter. Een stof met een hogere dichtheid, zoals kwik (ongeveer 13x zo zwaar) is 1 afmosfeer nog maar 0,75m vloeistofkolom-kwik.

Waar dit op neer komt voor de hobbisten hier is dat een het verstellen van je je stelschroef, waarbij bijvoorbeeld 0,05 bar druk verschil optreed, het vloeistof niveau afhankelijk van de gebruikte vloeistof een paar centimeter, tot wel een halve meter omhoog schiet.

Vaak gebruiken mensen 2 of 4 glazen potjes, met 2 gaten in de deksel. Aan 1 kant de vloeistoflussen, en de andere uiteinden op de carburateurs. Deze potjes werken als dempers waardoor je stabieler je waarden kunt aflezen, maar ook als de vloeistof onverhoopt opgezogen wordt eindigt deze in het potje, en niet in je motorblok.

Leg dit eens beter uit als je wilt ? De rest is wel duidelijk .
 
Als je bijvoorbeeld tijdens het synchroniseren veel gas, geeft, waardoor het vacuum heel hoog word, of je start de motor, terwijl je carberateurs heeeeeeeeel slecht synchroon staan, kan het zijn dat de motor zo hard aan 1 kant zuigt, dat hij de vloeistof zover omhoog krijgt, dat het aan de bovenkant van de kolom eruit komt. Als je hier dan een potje tussen hebt zitten, vangt het potje deze vloeistof op, ipv dat het opeens in je motorblok terecht komt..
 
Als je bijvoorbeeld tijdens het synchroniseren veel gas, geeft, waardoor het vacuum heel hoog word, of je start de motor, terwijl je carberateurs heeeeeeeeel slecht synchroon staan, kan het zijn dat de motor zo hard aan 1 kant zuigt, dat hij de vloeistof zover omhoog krijgt, dat het aan de bovenkant van de kolom eruit komt. Als je hier dan een potje tussen hebt zitten, vangt het potje deze vloeistof op, ipv dat het opeens in je motorblok terecht komt..

Dat snap ik wel, maar waarom werken die potjes als demper? Als de slang voor, als zowel na het potje even groot is, dan is de reactie van de vloeistof toch het zelfde als met één slang ?
 
Ook ik wilde in eerste instantie een goedkoop, maar goed werkend synchroniseer systeem maken. Heb het met potjes geprobeerd, met slangen etc. etc. Heel veel zitten klooien, keer op keer opnieuw proberen en ook alsnog eens tientallen euro's verder toch een carbtune aangeschaft...... (Zo rond de 80 euro).

Kost ietsje meer dan zo'n zelfbouw systeem, maar werkt vele vele malen makkelijker en beter. Carbs zijn perfect af te stellen! Synchroniseren doe je immers niet voor nix en als je systeem niet zuiver is heeft het eigenlijk geen zin.

Ik weet dat je misschien niet op deze tip zit te wachten, maar een carbtune heb je er met 2 keer synchroniseren al uit. Ook het opbergen gaat een stuk gemakkelijker.....
 
Dat komt denk ik doordat hij eerst het volledige vacuüm in het potje moet maken, dus hij moet veel meer lucht wegzuigen voordat de meetvloeistof beweegt.

mvg

db

Al zal de vacuüm overal gelijk zijn ten alle tijden, maar de volume is groter die vacuüm getrokken moet worden. Net als een dikkere slang, maar dan nu met een potje om het volume te vergroten. Dus de zuigkracht te dempen.

Zo moet ik het zien denk ik ?


Ik had niet zulke proefjes in mijn vakkenpakket vroeger :P
 
heeft de TS niet een vacuum lekje in het inlaat kanaal? waardoor je bij lage vacuum verschillen wel gelijk kunt stellen, maar als je het vacuum verschil verhoogt (gasgeven, gasdicht etc) je ergens een scheurtje opent?
 
In principe dient het synchroniseren voor het afstellen van je stationaire loop. Dat hierdoor de gasrespons en het oppakken van de motor bij andere toerentallen ook verbetert is een bijkomend voordeel, maar niet het doel.
Overigens meet je het drukverschil tussen de carburateurs onderling en met een olievulling (= lichter als water) betekent een verschil van ca. 10 cm een drukverschil van minder als 0,01 bar. Dit kun je op een klokje niet aflezen en is dus ook wat de U-buis methode nauwkeuriger maakt
In principe is 0,01 bar verwaarloosbaar. (Uiteraard probeer je ze altijd zo gelijk mogelijk te krijgen.)

grtz,

Cees
 
Laatst bewerkt:
Nog even terugkomend op dit topic aangezien een aantal dingen voor mij duidelijker zijn geworden.

Ik heb dus mijn carbs geprobeerd te synchroniseren met een slang maar dit wilde niet lukken omdat het niveau teveel schommelde. Met schommelen bedoel ik dus niet het trillen door de carburateurs die constant wisselen met aanzuigen, trillen is makkelijk op te lossen door je slang af te knijpen/dikkere slang te nemen/de trilling te dempen. Het 'teveel schommelen' komt dus gewoon omdat de meter te accuraat is. Als ik wat rommel met de hydrostatische wet kom ik met berekening tot de conclusie dat hier een niveauverschil van 10cm ~0,01 bar, inderdaad zoals bluesrider al zei.

Verder las ik hier en daar dat je niet moet synchroniseren bij stationair toerental maar iets daarboven, of ~3000 toeren. Dit heb ik geprobeerd maar dit is dus niet waar. Ik heb gesynchroniseerd bij 3000 toeren en dan is er een duidelijk dip merkbaar bij het optrekken/lagere toerentallen. Daarnaast kan je merken dat hij pas echt lekker loopt op de snelweg (6000-7000rpm). Je moet dus synchroniseren bij stationair toerental, of een klein beetje hierboven. Bij mijn gs500 is stationair officieel 1100-1300rpm, synchroniseren zou officieel bij 1750rpm moeten gebeuren.
Ze geven echter geen tolerantie op voor het verschil dat tussen de carburateurs mag bestaan, dus misschien dat iemand hier een idee over heeft?

Wat me ook nog opviel is dat bij het draaien aan de stelschroef de motor soms (bij een bepaalde stand) hoger in de toeren schoot, terwijl het niveau dan zon 15-20cm afwijkt. Ik draaide dan gewoon verder zodat het niveau weer gelijk kwam. Achteraf realiseer ik me pas dat het omhoog schieten van de toeren misschien een teken is dat de carbs precies goed staan, dat de motor nu beter loopt en daardoor in de toeren springt. Misschien dat iemand dit kan bevestigen?


Als je bijvoorbeeld tijdens het synchroniseren veel gas, geeft, waardoor het vacuum heel hoog word, of je start de motor, terwijl je carberateurs heeeeeeeeel slecht synchroon staan, kan het zijn dat de motor zo hard aan 1 kant zuigt, dat hij de vloeistof zover omhoog krijgt, dat het aan de bovenkant van de kolom eruit komt. Als je hier dan een potje tussen hebt zitten, vangt het potje deze vloeistof op, ipv dat het opeens in je motorblok terecht komt..

O ja, en als je je gas open trekt, dus toerental laat toenemen dan wordt het vacuum lager ;)
Gerommel met potjes is niet nodig, ik heb 5 meter slang, 1 meter om het af te lezen en 50cm olie. Mn carburateurs moeten redelijk scheel staan wil ik het vloeistofniveau een halve meter laten stijgen heb ik gemerkt. Al valt dat scheel ook wel mee, een halve meter verschil in vloeistofniveau is dan ~0,05 bar verschil :P
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vroeger dezelfde methode gebruikt voor mijn VT750ACE en het werkte perfect.
Gedaan op stationair, geen gas dus, ook niet verhoogd.

Als je gas geeft kan er verschil optreden,klopt. Als je echter lang genoeg daarna op stationair blijft draaien komt het weer terug. Je moet ook een paar keer gas geven om de toleranties te "bepalen" . Gemiddeld gezien moet de druk dus terug komen op gelijk nivo, het kan zijn dat de ene keer de voorste en de andere keer de achterste carburateur wat hoger uitkomt.

En ja, het luistert uitermate nauwkeurig, voor een 2-cilinder nog te doen, voor een 3 of 4 cilinder is het bijna niet te doen op deze manier, dan moet je een slang constructie maken met 4 slangen parallel en onderin aan elkaar met T-stukjes.

Gr Wim
 
Met synchroniseren zorg je dat bij elk toerental de gaskleppen exact even ver openstaan. Bevorderlijk voor een rustige loop.

Er is verschil tussen meercilindermoteren met gekoppelde carburateurs (bijna alle lijnmotoren) en die aparte carburateurs of gasklephuizen hebben (BMW, Moto Guzi etc).

Bij de eerstgenoemde is het onbelangrijk of dat bij stationair of licht verhoogd toerental gebeurd omdat ze maar één gaskabel hebben.

Bij het tweede soort wordt eerst bij stationair toerental met behulp van de aanslagschroeven op gelijk vacuum afgeregeld. Daarna moet bij licht verhoogd toerental de speling in de gaskabels gelijk gemaakt worden.
 
Leg dit eens beter uit als je wilt ? De rest is wel duidelijk .

Excuus voor de late reactie, maar bij deze.

Er zijn twee varianten, kan helaas maar van 1 soort een plaatje vinden. Hoewel het principe hetzelfde is.

Je maakt de lussen gewoon zoals je dit normaal zou doen, met 2 of 4 uiteinden afhankelijk van je motor.

In plaats van deze uiteinden op je carburateurs te schuiven, steek je deze door het deksel van een glazen potje. (iedere cilinder een eigen potje dus wel he) (van de doperwtjes ofzo, in ieder geval groot genoeg om alle vloeistof uit de lus te kunnen bevatten) Deze laat je een klein stukje in het potje steken, maar niet tot op de bodem. Daarnaast maak je nog een gaatje, waar je een stukje slang insteekt (fatsoenlijk lucht dicht maken uiteraard, anders is heel je meting ook niet goed) het andere uiteinde daarvan gaat op je carburateur. Beide uiteinden steek je maar een klein stukje door de deksel, en het potje staat rechtop. Hierdoor wordt eventueele vloeistof in het potje opgevangen, zolang het niveau lager blijft als het 'aanzuig' slangetje van de carb kan er nooit vloeistof in je blok komen. Dat zou normaal wel kunnen als 1 van de overige aansluitingen op de andere cilinders valse lucht trekt.

de 2e variant had ik nog nooit gezien, maar werkt op hetzelfde principe

img24.jpg


Volgens mij lopen beide slangen tot in de bovenkant van de fles, als de vloeistof zo hoog komt, loopt deze naar beneden in de plastic fles, en kan daar door de hoog geplaatste aanzuigslang nooit bereiken. Als de 2e slang niet tot bovenin komt werkt het ook, maar volgens mij is dat minder veilig. Door echt een 'overloop' te gebruiken zorg je er voor dat het drukverschil geen enkele invloed meer heeft op de vloeistof.
 
Laatst bewerkt:

Al zal de vacuüm overal gelijk zijn ten alle tijden,
maar de volume is groter die vacuüm getrokken moet worden. Net als een dikkere slang, maar dan nu met een potje om het volume te vergroten. Dus de zuigkracht te dempen.

Zo moet ik het zien denk ik ?


Ik had niet zulke proefjes in mijn vakkenpakket vroeger :P

Het regeltje waar jij op doelt, is alleen geldig in statische situaties. Wat zo veel wil zeggen als, er zijn geen variabelen. Die zijn er in dit geval wél, het toerental varieert (en dus de 'volume stroom' variert (meer toeren = meer liters/seconde) daarbij is slechts 1 van de 4 slagen een inlaatslag. Natuurlijk gebeurt dat 10 tot 100 keer per seconden en lijkt de volume stroom daardoor redelijk constant, hij is het niet, hij is in zekere zin pulserend. Hoe gevoeliger je gaat meten, hoe meer je daar last van krijgt.

Maargoed het is dus een dynamisch gas systeem, daarin is de druk zeer zeker niet overal gelijk, je hebt te maken met restricties en verwijdingen en dat heeft zeer zeker effect op de manier waarop een drukgolf (bijvoorbeeld van een carburateur die afwisselend wel of geen lucht aanzuigt) zich door het systeem verplaatst.
 
Laatst bewerkt:
synchroonmeter: zelfbouw

Bij een 4-cilinder kun je ook volstaan met 1 U-buis. Je neemt dan 1 van de carbs als referentiecarburateur.
1 Zijde van de U-buis aansluiten op ref.carb andere op je 2e carb. Motor starten en je ziet het drukverschil tussen beide als een hoogteverschil in je U-buis. Carb 2 bijregelen tot nivo gelijk is.
Motor uitzetten, slang van 2e carb verplaatsen naar 3e carb. Het ander slangeind blijft op de ref.carb zitten. Motor starten en carb 3 bijregelen. Motor uitzetten en op naar carb. 4 procedure herhalen. Let wel op dat je de motor elke wissel uitzet want anders zuigt je ref.carb de U.buis leeg.
Bij een U-buis vulling met water of olie is een meter verschil ca. 0,1 bar. Het is dus een erg nauwkeurige methode.

Bovenstaand overgekopieerd uit bovengenoemde link.

grtz,

Cees
 
Daar heb ik ook mn twijfels over. Hier en daar lees ik dat het slimmer is om water te gebruiken omdat dit wel verdampt in je blok. Als er olie door je carbs naar binnen glipt dan zal je daar iets anders mee moeten doen (verbranden of schoonmaken) wil het verdwijnen.
Hoe kleiner de dichtheid van de stof die je gebruikt hoe preciezer je meter is, dus ik gebruik maar gewoon olie.

Heeft iemand trouwens nog een idee hoe groot het drukverschil tussen 2 carburateurs ongeveer mag zijn? Aangezien de officiele specs van mijn motor hier niets over zeggen?
 
Laatst bewerkt:
Daar heb ik ook mn twijfels over. Hier en daar lees ik dat het slimmer is om water te gebruiken omdat dit wel verdampt in je blok. Als er olie door je carbs naar binnen glipt dan zal je daar iets anders mee moeten doen (verbranden of schoonmaken) wil het verdwijnen.
Hoe kleiner de dichtheid van de stof die je gebruikt hoe preciezer je meter is, dus ik gebruik maar gewoon olie.

Heeft iemand trouwens nog een idee hoe groot het drukverschil tussen 2 carburateurs ongeveer mag zijn? Aangezien de officiele specs van mijn motor hier niets over zeggen?

Toevallig zag ik laatst in het WPHB van mijn zzr dat dit 2cm kwik mag zijn, wat voor druk dat exact is zou je even moeten omrekenen.

Verder draait je blok natuurlijk wel, en vloeistof, of het nou olie of water is hoort dat niet in die vorm terecht te komen. Geen idee hoeveel vloeistof er in die lus gaat, maar persoonlijk zou ik niet de gehele inhoud in 1 van mijn 4 150 cc cilinders zien verdwijnen binnen een paar slagen want met verbranden zal dat niet veel meer te maken hebben, maar meer met uitproesten via de uitlaat.. als je mazzel hebt.
 
Potten of flessen gebruiken heeft inderdaad voordelen:
1) Kies de fles zodanig dat het volume groter is dan de hoeveelheid olie dat je in de slangen doet. Is het verschil in onderdruk dat toch onverhoopt groter dan gewenst, dan loopt alle olie in de fles en gaat deze niet verder naar de carburator.
2) Het volume van de fles werkt als luchtbuffervat waardoor trillingen in de onderdruk afgevlakt worden. De vloeistofkolom zal dan minder trillen en stabieler af te lezen zijn.

Zelfde principe als een buffervat bij een compressor. De compressor gaat aan- en uitschakelen, dit komt overeen met een trilling in de druk. Het buffervat zorgt ervoor dat deze variatie afgevlakt wordt en de druk aan de uitgang van de compressor stabieler is. Dit komt overeen met een stabielere vloeistofkolom.

Anderzijds moet je wel wat langer wachten tot de kolom zijn evenwichtstoestand bereikt heeft.
Toevallig zag ik laatst in het WPHB van mijn zzr dat dit 2cm kwik mag zijn, wat voor druk dat exact is zou je even moeten omrekenen.
Dat komt dan ongeveer overeen met een 30 cm tot 45 cm oliekolom (afhankelijk van de dichtheid van de gebruikte olie). Dat laat dan inderdaad zeer veel ruimte om nauwkeurig af te stellen. Als je kan afstellen binnen de 5cm hoogteverschil zit je al heel goed.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan