Het grote Yamaha XT660Z Ténéré topic deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jack66

MF veteraan
Donateur
9 nov 2008
2.456
572
Alkmaar
Laten we vooral doorgaan, want het is zo gezellig :]

deel 1

deel 2
deel 3

We hebben het hier over de Yamaha XT660Z Ténéré (11D) vanaf bouwjaar 2008, toen Yamaha de Ténéré nieuw leven inblies. Inmiddels is er zelfs een nieuwe Super Ténéré (link).

De Ténéré is min of meer de oude gebleven met moderne techniek (injectie) en een modern uiterlijk en vooral superieure remmen ten opzichte van zijn voorgangers.

Even een paar plaatjes.

Een witte.
full


Een blauwe.
cimg1492.jpg


Een khaki.
full


Een camouflage-grapje.
745339277_MxSzT-M.jpg


Sommigen doen het op het asfalt.
bar5855.png


Anderen doen het liever op een wat zachtere ondergrond.
1003009.jpg


En er zijn ook rode Ténéré's
37434320184ae615ff551b8f570db9f7
 
Laatst bewerkt:
Zo, ik ben vannacht thuis gekomen van een weekje Zwitserland met de Ténéré. Zaterdag 31 juli vertrok ik met als gepland eindpunt Motorherberg La Mouche in de Vogezen. Ik vertrok te laat en met regen, maar in Frankrijk was het prachtig weer en uiteindelijk kwam ik precies op tijd aan voor de barbecue, hoezo achter op schema?

Onverharde zijweg van de D964 in Noord-Frankrijk
full



De volgende dag stonden de zuidelijke Vogezen en de Jura op het programma. Mijn GPS stuurde me over ongelooflijk kleine weggetjes, erg leuk. In de Jura was het druk met vooral Zwitserse motoren en op Vue des Alpes had ik inderdaad een mooi uitzicht op de witte Alpentoppen in de verte. Daarna een snelle rit naar Kandersteg voor de trein naar Goppenstein in het kanton Wallis.

Ik heb geluk. Als ik aankom bij de trein zijn ze de auto's aan het inladen, maar word ik naar een gereedstaande lege trein gedirigeerd. Over de hele lengte van de trein rijd ik naar de voorkant en parkeer in een dichte wagon. Nauwelijks sta ik stil of de trein vertrekt, ik ben de enige passagier! Een kwartier later rijd ik in Goppenstein van de trein af en rij ik in een uurtje naar Grächen. We, ik logeer bij vrienden, eten in een restaurant en bekijken de optocht vanwege de Zwitserse nationale feestdag (1 augustus). Vanwege het onweer komt er weinig terecht van het geplande vuurwerk. Ik heb er weer 404 kilometer opzitten. De rest van de week is het bergwandelen geblazen en blijft de motor in de parkeergarage.

Op vrijdag 6 augustus vertrek ik weer naar huis, maar eerst volgt een rondje Alpenpassen rijden. Ik rijd op 1 dag de Nufenen, de St-Gotthard, de Furka, de Grimsel en de Sustenpas. Het wordt een koude maar mooie dag: op de Nufenenpas blijkt het maar 4 graden te zijn en het sneeuwt heel licht. Het blijkt op de andere passen niet veel beter weer te zijn.

Nufenenpas
full



De klim is steil, de afdaling naar Airolo gaat meer geleidelijk en heel mooi. Vanuit Airolo gaat het weer omhoog over de Sint-Gotthardpas, de oude pasweg (Val Tremola) met de klinkertjes.

St-Gotthardpas
full



Bij het beklimmen van de Furkapas rijd ik langzaam maar zeker de wolk in die de pashoogte in mist hult. Het is koud en hier en daar ligt sneeuw. Aan de westkant klaart het snel op en na een korte afdaling begin ik aan de eveneens korte beklimming van de Grimselpas, met uitzicht op de Rhône-gletsjer, een aanrader als je daar op de Furkapas niet voor wilt betalen.

De afdaling aan de noordkant is lang (30 kilometer) en diep (circa 1500 meter). Het begin is spectaculair, daarna volgt een aantal tunnels (pas op voor fietsers zonder licht). In Innertkirchen rechtsaf voor de beklimming van de Sustenpas, wat het figuurlijke hoogtepunt zou worden. De beklimming start in een nauw dal door de bossen en eindigt in een adembenemend winters wit hooggebergtelandschap

Gletsjer voor de Sustenpas
full


Sneeuw op de Sustenpas zelf
full


De afdaling naar Wassen is makkelijk, mooi en snel.

De volgende dag staat een bezoek aan de Touratech shop in het Zuid-Duitse Niedereschach op het programma. In de winkel staan verschillende motoren die ik herken uit de catalogus. Ik scoor een paar draagriemen en een kaart van het Zwarte Woud, die me de rest van de dag wel van pas komt.
Tip: als je in de buurt bent, ga dan ook eens langs de grote winkels van Polo en Louis in het vlakbij gelegen Villingen. Ze liggen vlak naast elkaar.

De rest van de dag rijd ik door het Zwarte Woud en de Eifel. In de Eifel is het al donker. Over de grens bij Aken begint te regenen, ik ben weer in Nederland! Diep in de nacht ben ik thuis. De Ténéré heeft er weer 2510 kilometers bij, in ruil voor benzine en wat kettingspray. Binnenkort een nieuwe kettingset en voorband. De kofferset is me goed bevallen!
 
Laatst bewerkt:
Wel een beetje werk maken van die OP, dat kan zo echt niet :N.

Waar waren we gebleven...

oh jah:

CrashCollage.jpg


Ik voel me soms zo ...
shoei-crash-proof-dummy-head.jpg


HJ
 
Laatst bewerkt:
Mooi verhaal Jack! Mooie trip, mooie fotos.... jaaaaah... de Alpen, daar moet ik toch ook echt nog eens met de motor overheen/doorheen.

HJ
 
Nou mooie trip Jack!! Geweldig die Alpen mensen. :9~
En het is zeker mooi wandelen daar Jack?

Echt grappig dat je gewoon vol in de sneeuw zit! :Y


Gr. Johan.
 
Dacht het niet: wordt een drie-cilinder 800cc, eerder een konkurent van de BMW F800GS, maar dan meer offroad gericht. Er komen geloof ik, 2 uitvoeringen. Voor de liefhebber; ben wel benieuwd hoe ze er in het echt uitzien? Triumph timmert in ieder geval flink aan de weg. BMW krijgt het maar moeilijk, eerst de XT1200Z als uitdager van de 1200GS en nu dan Triumph!
Hoe dan ook, ik hou het lekker bij m'n Tenere-tje, de "good old thumper"!
Greetz, Hans.
 
Nou mooie trip Jack!! Geweldig die Alpen mensen. :9~
En het is zeker mooi wandelen daar Jack?

Echt grappig dat je gewoon vol in de sneeuw zit! :Y


Gr. Johan.
Mooi wandelen is het daar zeker, maar het kan ook best zwaar zijn: 15 kilometer in 5 uur, 1500 meter afdalen. De volgende dag schoof het ontbijt op naar de brunch en zagen we af van iedere verdere lichamelijke inspanning wegens spierpijn. En toch kan ik het iedereen aanraden *D .
En die sneeuw, dat had ik nog niet eerder meegemaakt in hartje zomer.
 
Mooi wandelen is het daar zeker, maar het kan ook best zwaar zijn: 15 kilometer in 5 uur, 1500 meter afdalen. De volgende dag schoof het ontbijt op naar de brunch en zagen we af van iedere verdere lichamelijke inspanning wegens spierpijn. En toch kan ik het iedereen aanraden *D .
En die sneeuw, dat had ik nog niet eerder meegemaakt in hartje zomer.

Tsja, heel bijzonder die sneeuw! Mooie trip man! :Y

Ik ga met meissie in September naar het Stelviogebergte 2 weken. Zeker even wandelen daar ! Sommige bijzondere mooie plekjes kom je alleen maar met de benenwagen. ;)
En lekker rondknorren. :]


Gr. Johan.
 
Dacht het niet: wordt een drie-cilinder 800cc, eerder een konkurent van de BMW F800GS, maar dan meer offroad gericht. Er komen geloof ik, 2 uitvoeringen. Voor de liefhebber; ben wel benieuwd hoe ze er in het echt uitzien? Triumph timmert in ieder geval flink aan de weg. BMW krijgt het maar moeilijk, eerst de XT1200Z als uitdager van de 1200GS en nu dan Triumph!
Hoe dan ook, ik hou het lekker bij m'n Tenere-tje, de "good old thumper"!
Greetz, Hans.

Ben benieuwd naar de specs en de skills! Wel een mooi ding!
Lijkt mij wel apart met zo'n gillende 3 cilinder, cool!

Maar het gekke Tenereetje is tot nu toe onverslaanbaar! 8-)


Gr. Johan.
 
Laatst bewerkt:
Die Triumphs zouden best wel eens interessant kunnen zijn, maar ik ben zelf heel nieuwsgierig naar de Aprilia Tuareg 750 die er schijnt te komen. De echte opvolger van de oude Super Ténéré?
 
Mij lijkt die Triumph Adv. ook wel iets....
S10 is me gewoon te duur en zo'n moto heb ik niet eens nodig.


Maar voorlopig denk ik nog niet aan een opvolger 8-) Meestal ben ik nogal nieuwsgezind en kijk ik voortdurend naar ander (en beter) maar sinds ik met m'n 660 rij heb ik dat niet meer. (allez, toch veel minder)
Vorige week nieuwe bandjes laten leggen, Michelin Anakee2.
Gisteren de eerste lange rit mee gedaan en ben best tevreden van m'n keuze.

En nog wat plaatjes, las ergens dat die er te weinig waren.. :9

09aug017.jpg

lux026.jpg

ardennen06juni015.jpg
 
Laatst bewerkt:
Was ik vanochtend een paar km onderweg naar m'n werk: ging het rode waarschuwingslampje branden: koelvloeistof te heet!

Damn... dat krijg je dan als je er zelf aan gaat lopen prutsen.

Ik had me al af gevraagd hoe de lucht in het koelwatercircuit er uit zou gaan: ik had immers dat stukkie slang er af gehad oom in te korten en daarmee was er ook een plens koelvloeistof uit gekomen.

Had ik wel bijgevuld, maar dan moet je toch lucht in de radiateur hebben... maar las in het werkplaatshandboek niets over ontluchten oid...

... dus met lucht in de radiateur en halve koelcapaciteit heb je de boel rap a.d. kook (nou ja.. .te heet).

Zal me er vanavond nog 's in verdiepen... iemand tips? Bv. vullen op de radiateur ipv van het buffertankje zou het tocm moeten oplossen :?

Intussen het MT-03 alternatief gepakt, maar dat leverde me nog een boete op: slecht afleesbare kenteken plaat.... :( verder aardige agent dat wel: had me er ook een voor +30km te hard rijden kunnen geven, maar ik mocht kiezen :)

HJ
 
wphb geeft aan eerst radiator geheel vullen, daarna reservoir vullen tot bovenste indicator. dan starten, enkele minuten laten lopen, uitzetten en weer controleren :)

had je alleen het reservoir gevuld?
 
Die Triumphs zouden best wel eens interessant kunnen zijn, maar ik ben zelf heel nieuwsgierig naar de Aprilia Tuareg 750 die er schijnt te komen. De echte opvolger van de oude Super Ténéré?

Nou!!! Als ie komt... :9~ :}

113.jpg

Wat een brute fiets!! Met een brullende V-Twin...mooi spul!

De Triumph met een gillende 3 pitter...mooi spul!

(Schijnt) De KTM 690 Adventure met dikke knallen en 70pk....mooi spul!

Nou Honda!... Kom op!! :? :z


Gr. Johan.
 
wphb geeft aan eerst radiator geheel vullen, daarna reservoir vullen tot bovenste indicator. dan starten, enkele minuten laten lopen, uitzetten en weer controleren :)

had je alleen het reservoir gevuld?

ja.. :$ |(

zeker overheen gelezen ...
 
ja.. :$ |(

zeker overheen gelezen ...
het staat er ook niet echt duidelijk moet ik zeggen: ze hebben het over het vullen van het 'systeem' en dan zie je een vage tekening welke de bovenkant van de radiator voor moet stellen. snap wel dat je daar overheen kijkt.
 
@Jack, prachtige reis en reisverslag!

@Johan en anderen, mooie fietsen die Triumph en Aprilia (alleen Italiaans hè, heb er slechte ervaring mee)!

Mijn Tenere staat weer bij de dealer, de waterpomp blijft lekken na vervanging van de keerring. Baal er een beetje van. Zo langzamerhand komen er toch nog aardig wat probleempjes voor bij de Tenere's van ons. Maar ja, hij is in Italie geassembleerd?!
 
het staat er ook niet echt duidelijk moet ik zeggen: ze hebben het over het vullen van het 'systeem' en dan zie je een vage tekening welke de bovenkant van de radiator voor moet stellen. snap wel dat je daar overheen kijkt.

net even volgens het boekje gedaan en een testritje gemaakt: alles ok

HJ
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan